Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull lösa...?  (läst 1885 gånger)

Väg arbetarn

• Gäst
Ull lösa...?
« skrivet: 08 jun-07 kl 07:38 »
Hej

Vi har ett antal värmlandsfår. Vilka (verkar) trivas bra. Dom är nya för oss vi har bara haft dom i fyra-fem månader. Två skall lamma snart och vi går med spänning och väntar på detta.

Jag har börjat undra lite kring ullen. Några saknar ull på vissa delar av kroppen. Det känns inte som att de skulle ha kliat bort de men jag är inte 100 på detta.

En är ull lös på främre delen av halsen, samt under magen
En saknar ull endast under magen
Fyra stycke saknar ull på svansen.

Före det att förra ägaren klipte dom så hade dom mer mörka nyanser men nu är de hel "vita". Vet ej om detta kan ha något med saken att göra.

Vad kan detta bero på?
Är det en parasit, sjukdom eller är det en genetisk defekt. I FÅR bioken hittar jag några förklaringar men de verkar vara mycket ovanliga så jag känner inte att den gav mig så mycke. Är det någon som har någon erfarenhet av hur vi skall gå till väga eller någon ide om vad det kan vara?

/

EvAG

• Gäst
Re:Ull lösa...?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-07 kl 08:15 »
Hejsan!
Är ingen expert men har haft får i några år  ::) o de "fäller" på samma sätt (det är nog värmen) som Du beskriver men är fullt friska o inte alls onormala... Jag brukar "hjälpa till" dels genom att jag klipper dem för hand o dels att när jag klappar dem brukar jag ta bort så mycket som jag hinner - innan de kommer på andra tankar ;) ...t ex MAT, gräs o blommor o sånt...
Det är säkert helt OK o lycka till m lammen - de e SÅ spännande o roligt! EvAG

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 08 jun-07 kl 12:08 »
De fäller nog ullen nu när det är varmt... ullfri svans är ett av kännetecknen för kortsvansade får so de flesta av våra lantraser till hör...

att de fällt ullen på magen o runt halsen det gör får så här års...
du behöver klipppa den nu om du inte redan gjort det i våras...

att fåren är svarta eller mörka när de är små o sedan ljusnar för varje klippning är helt normalt.. det till hör den färgen de har...

Det är ju den vanligaste färge egentligen skulle jag vilja säga...

te x nästan alla pälsfår (gotlandsfår) föds svart och bara över sommaren så ljusnar de i olika nyanser...

vissa allmogefår föds svarta och när man klipper dem första gången tex på hösten eller nästa vår så är de näst intill vita ...
detta ser du om du särar på ullen o tittar i botten ner mot huden... är de ljusa där så blir de ljusa när du klipper dem..

Medans vissa individer "håller färgen"...

Jag brukar i bland knäppa kort på dem inan klippning o efter...

om färger o nedärvning kan man läsa
http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2075-78.pdf

är du orolig för att de ev har ohyra så kan du behandla dem med flusa efter klippningen..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 08 jun-07 kl 13:44 »
Kala fläckar KAN också bero på proteinbrist, och brukar då uppkomma strax före lamning när fostren har hög tillväxt och kräver mycket näring från tackan, allrahelst om tackan bär på många foster.
Åtgärd isåfall - öka andelen protein (tex soja) till ca 30% av kraftfodergivan.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 08 jun-07 kl 15:21 »
Intressant det där med ullfri svans och fällning...

En del av våra får, de som har kort svans med ullfri spets och är korsade med gotlandsfår, fäller nu. Det är mest runt halsen och någon har även fällt lite på ryggen. Våra texelkorsningar däremot fäller inte alls... De gjorde likadant förra året, men då hade vi bara gotlandskorsningar så det fanns inget att jämföra med!

Jag blev lite orolig över proteinbrist, fastän de fått ordentligt med protein under dräktigheten, men då är det nog i sin ordning.. Ullen är just nu rätt ljus men om det blir som förra året så kommer de att bli mörkare efter fällningen, då får de tillbaka sin riktiga färg.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 09 jun-07 kl 17:20 »
protein brist o ull tapp brukar ju oftast vara under stall perioden... o hög dräktigheten...

Om du inte klippt dem ännu då är det nog så att de fäller...

MIna roslagsfår kan jag dra ullen av .... de som ännu ine är klippta.

detta är ju gamla egenskaper som finns hos endel av lantrasfåren..

Har de bra bete ni på försommaren så brukar inte protein brist vara några problem...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 10 jun-07 kl 08:11 »
Vi klippte fåren i mars, men de fäller ändå..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ica

« Svar #7 skrivet: 14 jun-07 kl 11:56 »
Också var det det där med ullätare... LÖSS. Men hur troligt är det att dom har lyckats klia bort ull UNDER magen?
Jag hade nog några små rackarns lusar på mina ett tag för några tappade ull ända in på bara skinnet.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 14 jun-07 kl 12:38 »
egentligen tror jag att det är för tidigt att klippa i februari mars...
tvärt om alla råd...

men vinter ullen växer ju då fortfarande... så vill man har fina fällar av de tackor som ev går till slakt på hösten så lär man klippa dem igen i början av sommaren...

även om man vill ha bra sommar ull...

annars brukar det bli hop tovade toppar som bleks o ser allmänt tråkiga ut...

enligt gammalt så klipptes allmogefår som var långulliga 3-4 gånger om år...

De fäller ju under magen, runr huvud baken osv först...

tror fällningen kommer igång nu med värmen och ljuset...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 15 jun-07 kl 12:57 »
Om fåren tappar ull...
så kan det också bero på att de har mask (små mag o tarmmaskar)
så att Avmaska fåren kan vara en bra ide  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser