Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443146 gånger)

Fredrikzon

• Småland
SV: tobak
« Svar #840 skrivet: 18 apr-11 kl 23:41 »
Du måste ha sått väldigt tidigt, MarbleArch. Lite tidigt att sätta ut plantorna om du inte har växthus. Men det kan gå, påsken verkar ju bli varm iaf :) Lycka till.

Jag dristar mig till att skicka med en bild på mina små. Det är från vänster Connecticut Broadleaf, Connecticut Shade (inget liv), Havana, Virginia och Åhus. Ordningen upprepas i rad 6-10. Jag tror det blir lagom att sätta ut dem i slutet av maj eller början av juni. De växer på mina terrariemattor för hålla god groningstemperatur. Om några dagar får de klara sig utan mattorna som då ska tjänstgöra i fermenteringslådan. Dags för fermentering av förra årets sista blad.
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Tännlappen

• -
« Svar #841 skrivet: 20 apr-11 kl 18:40 »
Fredrikzon,det tar sig som pyromanen säger  :) . Som det brukar vara med tobaksplantor,rätt som det är växer dom på så det knakar.  ;D

Tännlappen

• -
« Svar #842 skrivet: 21 apr-11 kl 23:37 »
Så då har man satt ut plantorna i växthuset,bara hoppas det var en bra ide'.  :)

Tonysson

• Värmland
« Svar #843 skrivet: 22 apr-11 kl 13:36 »
Hej på er,

Nu är det odlingsdax igen. Det var ett tag sedan jag skrev på detta forum, men nu är det dax igen.

Det jag skulle vilja fråga om är vad ni har för tips gällande malningen/finfördelningen av de torkade bladen till snus. (Fermenteringen kommer ju sedan när jag mojsar ihop min alldeles speciella Värmlandsblandning.)
Jag har inte riktigt hittat det optimala, så tips önskas.

Att odla upp från frö till planta, har för mig varit det absolut enklaste jag stött på. Det har handlat om Alida och Burley.

Torkningen har jag gjort på lina till kruttorrt. Inget av detta är speciellt tungrott. Men finfördelningen.

Ideer vänner?

Tony

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #844 skrivet: 23 apr-11 kl 09:10 »
Tännlappen: Mina plantor får vänta med utplacering i växthuset till det blir något mera moln, för mycket sol just nu, ett år blev många plantor solbranta, så skydd dina plantor Tännlappen dom första dagarna.

Tonysson: min metod för malningen/finfördelningen er att jag torkar bladen i ugnen på 50 grader över natten, slik att dom blir totalt torra.
Efter det knasar jag med händerna bladen och tar bort dom största  torkade bladnerven, efter det kör jag denne blandningen i min kaffekvarn http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162199030
på olika kornstorlekar...fungerar perfekt för mig.

Tonysson

• Värmland
« Svar #845 skrivet: 23 apr-11 kl 10:38 »
Jaha ja,

Kaffekvarnen funkar. Då blir det att skaffa en sådan. Hittills har det varit hushållsassistentens köttkvarn, och det har inte fungerat så bra. Tack Lurkers.

Tony

Tännlappen

• -
« Svar #846 skrivet: 23 apr-11 kl 16:52 »
Lurkers,såg vad du skrivit,hade täckt det mesta med fiberduk,nu är allt täckt för säkerhets skull. :) Inomhus står dom ju vid fönster och växthuset är i glas men solbelysningen blir ju längre i växthuset. Sedan är det ju bra med fiberduk ifall det blir kallt.  Kollade även upp tobakslandet som jag under vintern strött björkaska på i gödselsyfte. Såg bra ut,ytterst lite ogräs,får ta en vända sedan med jordfräsen.  8) . För mig att jag satte ut plantorna tio dagar tidigare förra året,lite segare i år.Glad jag sådde lite tidigare i år.  :D

Lurkers

• Värmland
« Svar #847 skrivet: 26 apr-11 kl 14:26 »
Nu har jag också planterat om och satt alla mina plantor ut i  växthuset, perfekt väder för det,  lite molnigt och lite regn...

Tännlappen

• -
« Svar #848 skrivet: 26 apr-11 kl 21:44 »
Mina plantor ser ut att må väldigt bra i växthuset klarat anpassningen bra. Fräst igenom tobakslandet och gödslat lite till,rena myllan.  :)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #849 skrivet: 26 apr-11 kl 22:04 »
"Som det brukar vara med tobaksplantor,rätt som det är växer dom på så det knakar.  ;D" Tack för stödet, Tännlappen :) Det står lite still med mina plantor faktisk. Vet inte riktigt vad det är för fel. Kanske har jag curlat för mycket med dem. För mycket vatten, för mycket värme. Men det är nog som du säger, rätt som det är så sätter de fart. Jag har inget växthus (ännu) så mina plantor kommer inte ut förrän tidigast i slutet av maj.

Jag ska erkänna att jag under en tredagars cykeltur i påsken köpte en cigarr till 45 kronor. Fillippinsk, sa handlarn. Inget att rekommendera :-X Skönt att komma hem till åhuscigarrerna.

Igår påbörjade jag sista fermenteringen av förra årets skörd, förmodligen de bästa bladen. De har hängt på vinden under vintern och doftar redan finfint. Jag packar dem hårt i en plastsäck och sedan får de ligga i fermenteringsboxen vid ca 45 grader i en månad. Plockas ut och om ett par gånger under tiden. De bladen som jag skördade allra sist torkade gröna. De luktar inget vidare, som en blandning av hö och grönt te. Men jag testar att fermentera dem med, i en separat plastsäck.

Lurkers

• Värmland
« Svar #850 skrivet: 30 apr-11 kl 09:17 »
Hos mig torkade också något blad gröna,  läste en plats hur man gör for å få dom bruna, och det fungerade  ;D:
 i fermenteringsböxen satt  jag temperaturen opp till ca. 60-70 grader två- tre timmar för så ned på 30 - 40 grader  två tre timmar  igen, slik fortsatte jag 2 dagar...alle gröne blad blev bruna! men man får inte röra tobaken, när den er 70 grader varm för den er knastertorr då.
« Senast ändrad: 30 apr-11 kl 09:19 av Lurkers »

Fredrikzon

• Småland
« Svar #851 skrivet: 01 maj-11 kl 21:23 »
Tack för tipset, Lurkers ;) Nu är det inte många gröna blad jag har, och jag har de fina bladen i samma box, så jag får testa metoden om jag skulle få många gröna blad vid tillfälle. Men jag tycker de gröna börjar bli bruna efter en veckas planenlig fermentering vid 45-50 grader. Jag får se efter ytterligare några veckor.

Det står fortfarande still med mina plantor vilket är oroande  :'(. Spekulerar på om jag har sått i fel jord, Emmaljungas plantjord. Den är tydligen hårt gödslad och kalkad. Jag har även sått gröna bönor och kål i samma jord, och de växer explosivt. Men tobaken står still. De första bladen som kom upp är nästan vita. Har sått nya frön i annan jord, men det är ju lite sent :(

Tännlappen

• -
« Svar #852 skrivet: 02 maj-11 kl 00:07 »
Då är det nog jorden som är för kraftigt gödslad som du säger. Går kanske att rädda dom som kommit upp genom att byta till en mindre gödslad jord om dom inte är för illa åtgångna. Har själv använt mig av en ny jord som heter Blomsterlandets trädgårdsjord i omskolningen(sådde i såjord). Tycker mig märka att små plantor har det svårare i den jorden än plantor jag låtit stå kvar och blivit större innan omplantering. Tomatplantorna trivs som fisken i vattnet i trädgårdsjorden.

Lurkers

• Värmland
« Svar #853 skrivet: 03 maj-11 kl 13:16 »
Tack för tipset, Lurkers ;) Nu är det inte många gröna blad jag har, och jag har de fina bladen i samma box, så jag får testa metoden om jag skulle få många gröna blad vid tillfälle. Men jag tycker de gröna börjar bli bruna efter en veckas planenlig fermentering vid 45-50 grader. Jag får se efter ytterligare några veckor.

Det står fortfarande still med mina plantor vilket är oroande  :'(. Spekulerar på om jag har sått i fel jord, Emmaljungas plantjord. Den är tydligen hårt gödslad och kalkad. Jag har även sått gröna bönor och kål i samma jord, och de växer explosivt. Men tobaken står still. De första bladen som kom upp är nästan vita. Har sått nya frön i annan jord, men det är ju lite sent :(

Vita blad? dom er inte bara solbrända?

Trandans

• Skåne
« Svar #854 skrivet: 03 maj-11 kl 16:16 »
Tänkte bara tipsa om en länk... var själv med i tobaksprojektet.
Här i Åhustrakten finns det fortfarande många kvar med kunskap kring tobaksodling.
Själv är jag fjärde generationen som odlat tobak.
Såg kunskapen som ett viktigt kulturhistoriskt arv, men har lite svårt att hitta passionen för produkten då jag varken röker eller snusar.
Får väl odla kakaobönor istället ;)

http://www.regionmuseet.se/rapporter_pdf/2009/R2009_024.pdf

Fredrikzon

• Småland
« Svar #855 skrivet: 03 maj-11 kl 21:57 »
Hej Trandans!
Kul att komma i kontakt med någon som var med i tobaksprojektet :D Jag har faktisk läst rapporten tidigare och den ger en del intressanta upplysningar. När jag läste den var det främst för att få veta mer om fermentering, men som jag minns så slutar det med - efter att en provfermentering möglat bort - att hela skörden skickas till CarlsCorona för fermentering. Jag håller själv på med en fermentering nu, och jag har kommit fram till att temperaturen måste ligga mellan 40 och 50 grader, så slipper man mögel. Har man ingen jättehög med tobaksblad så måste man tillföra värme på något sätt. Jag kör med en frigolitbox och termostatstyrda terrarievärmare. Prima cigarrer ;D.

Om bladen är solbrända, Lurkers? Jag tog i och för sig bort fiberduken som jag hade täckt plantorna med, men de står fortfarande inne i ett fönster. Men det är möjligt det blev förmycket sol, jag är lite i villreda. Jag ska ta och omplantera några plantor i annan jord, så får jag se om det hjälper. Annars blir det cigarransonering!

Tännlappen

• -
« Svar #856 skrivet: 04 maj-11 kl 18:58 »
Jag odlar upp mina plantor i soligt fönster,no problemo.  :) . Kollade mina jordpåsar,planteringsjorden från förra året var naturgödslad,trädgårdsjorden från i år är gödslad med N-p-k,kanske har betydelse. vad använder du för jord Lurkers?

Lurkers

• Värmland
« Svar #857 skrivet: 05 maj-11 kl 07:51 »
Jag odlar upp mina plantor i soligt fönster,no problemo.  :) . Kollade mina jordpåsar,planteringsjorden från förra året var naturgödslad,trädgårdsjorden från i år är gödslad med N-p-k,kanske har betydelse. vad använder du för jord Lurkers?

Jag använder Planteringsjord  från Weibulls.

Trandans

• Skåne
« Svar #858 skrivet: 05 maj-11 kl 11:49 »
Plantorna får inte vara för stora då de planteras ut, upptäckte vi. Det var väldigt svårt att ha perfekta plantor till utplanteringen, och de som kommit för långt tog längre tid på sig att etablera sig. Det små växte förbi...

Förr sådde tobaksbolaget i varmbänkar och odlarna fick sedan komma och hämta sina plantor i sillalådor.
Man hämtade i omgångar för det var viktigt att man kunde plantera alla direkt.
Det finns en del roliga bilder över Åhus (1930-1950-tal) där det bara växer tobak! Inga rabatter, inga grönsaksland bara tobak, stora frodiga blad.

Lycka till med era tobaksodlingar och se upp för järn-nätterna!

Tännlappen

• -
« Svar #859 skrivet: 05 maj-11 kl 21:45 »
Intressant pdf Trandans  :) ,vilka vedermödor,till och med storm  :o . Fixade nu några säckar planteringsjord,står på säckarna om man ska så frön eller har känsliga små plantor ska man blanda ut med ca 30 procent naturell torv (går kanske späda ut med såjord också). Tror inte detta stod på förra årets påse,kanske kryddat påsarna mer nu. detta verkar stämma med vad jag själv erfarit,segt med småplantor men bra med större plantor. övrigt:ser nu riktigt att dom flesta plantorna verka må bra och växa på i växthuset,även burleyn  :) .

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser