Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 444000 gånger)

Fredrikzon

• Småland
SV: tobak
« Svar #640 skrivet: 30 sep-10 kl 22:51 »
Såhär bygger man om en köpecigarr till ett usb-minne :D

http://www.instructables.com/id/USB-Cigar-Flash-Memory/

Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Tännlappen

• -
« Svar #641 skrivet: 01 okt-10 kl 20:53 »
"Fredrikzon" Tackar för beröm av kammaren  ;D . Lite blygsamt att kalla din kammare lowtech , värmematta med termostatkoppling är väl snudd på hightech i dessa sammanhang  :) . Intressant det där att det börjar dofta cigarr ur din kammare,kan du snart rulla usb-cigarrer  ;D . Möglet har även tagit en paus hos mig,men återkommer säkerligen med förnyad kraft om det regnar ett par dagar i sträck. Övrigt:Doftar ljuvligt ur kammaren,kanske lite åt kakaohållet.Mätt total energiförbrukning i kammaren som står i ett oisolerat uthus,drar ca 2,5 Kw dygn= ca 2,50kr kostnad dygn, nu när temperaturerna sjunker. Bäst är väl att köra på vår eller sommar.  (:)

Tännlappen

• -
« Svar #642 skrivet: 01 okt-10 kl 22:29 »
.........Glömde......Första veckan kan man även köra en laddning snus om man har plats för det då utnyttjar man kammaren för fullt  :). övrigt:intressant att energimäta kammaren,vet att jag kan isolera bort onödig yta i botten på kammaren och även göra en lite bättre lösning på dörren. Fixade ut en flaska Eau de vie som jag ska smaksätta tobaken med,står vackert beskrivet på bolagets sida att det smakar lite knäck,druva, äpple, vanilj om jag inte minns fel. Slattade upp en skvätt  ;D,botten upp,jisses, halleluja  ;D kippade efter luft som en bläckfisk  ;D,lovar,tänkte inte på det där bolaget skrivit så fint  ;D. ..sidosteppade sedan som en krabba till kammaren...........Ser fram emot att såsa tobaken  ;D.

Tännlappen

• -
« Svar #643 skrivet: 01 okt-10 kl 22:49 »
......Ytterligare en sak:Läste på ett forum,där en funderade på det där om att bygga pilones,typ stora stackar av tobak,där man bryter stacken när den uppnått en viss temperatur mitt i.Han menade på att det inte är lång stund varje bunt får uppleva temperaturen som blir i mitten under en månad. Helt enkelt tänkvärt.  :-X

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #644 skrivet: 02 okt-10 kl 01:18 »
Jag har läst denna tråd från första inlägget och det intresserar mig verkligen! Vilket hantverk det verkar vara att få till hela processen! Jag har tyvärr inga odlingsmöjligheter annars hade jag nog också hakat på denna "trend" :)

Jag har läst att du Erik Röde var intresserad av kulturväxter. Hade du sått fyra olika detta år?
Jag har sett på impecta att det finns en sort som räknas som kulturarvssort som heter knekttobak eller Nicotiana Glutinosa. Har du läst något om den sorten tidigare? Roligt att bevara kulturlandskapet samtidigt som man får ut något av det :)

Tack för underbar läsning!
Frid
Markus

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #645 skrivet: 02 okt-10 kl 01:40 »
Dette blir på Norsk. Svensk..Svorsk.....endelig  färdig, det blev icke en hög och smal kammare men en lång och smal sak,,vell er det ok ...45 grader och 76 luftfuktighet........det luktar inte tobak från min källare just nu..det lukter ..ja dere vet men det kommer om två tre veckor eller hur?

Ooh to be a Gooner!!!! og på söndag så smattrar vi Chelski!!

Et lir tips, för dom som kjör kamare: kjör luftfuktigheten opp till 80! hvorfor ,......det bare er sånn!

Skål...

Tännlappen

• -
« Svar #646 skrivet: 02 okt-10 kl 16:44 »
Japp,nu är du på G  ;D och får leva med gräslukten ett tag  ;D . Satte upp min fuktare till 75Rh,vill försöka undvika maxläget. har tagit ur grytan nu,haft den i för länge utan att byta vatten,vilket syntes  :o . Finns inte ett spår av någon gräslukt,doftar bara ljuvligt  ;D . Har kört nu i 10 dagar och nätter,kanske snart färdigt  ;D .

tench

• -
    • Solrot
« Svar #647 skrivet: 02 okt-10 kl 17:14 »
Kan ni inte lägga upp lite bilder på era tobaksodling?
Har odlat en del Nicotiana rustica själv, men aldrig skördat eftersom jag inte röker.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Lurkers

• Värmland
« Svar #648 skrivet: 02 okt-10 kl 18:16 »
 (:)    My god!, blev sent i går..... :-X

tench: her er lite bilder från min odling!

http://cid-b9c0e1a912aeb6b6.photos.live.com/self.aspx/Tobak%202010/P1010048.JPG#resId/B9C0E1A912AEB6B6!162

tench

• -
    • Solrot
« Svar #649 skrivet: 02 okt-10 kl 18:58 »
Ser stiligt ut!
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #650 skrivet: 03 okt-10 kl 20:45 »
jaktfalk

Jag har prövat att odla fyra sorter och dt har gått sådär. Det har vuxit utav bara den, men det är svårt med frö. Alida har jag gott om sedan tidigare, men Langeland och Burly är det värre med. Burlyn blommar väldigt sent så det är fråga om den hinner bli något. På Langeland så gick mina godispåsar åt fanders när det regnade så där får vi se om jag får frö.(därav mitt övervintringsprojekt med tjuvar) En trivsam sort annars. Den har längre och smalare blad än Alida. Blommorna är annars helt lika. 

övrigt:
Skickade med Alida med en FN soldat. Indierna på hans camp odlar allt utom sin egen tobak, så med lite lycka kan de snart njuta av en Alida..

Har skurit rent blad för nyårscigarrerna, samt att det gulnar fint på torkstrecket

mvh
Erik

Fredrikzon

• Småland
« Svar #651 skrivet: 04 okt-10 kl 20:02 »
Nu brinner det! Vi har fått kommersiell konkurrens:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tobaksodling-fint-som-snus-1.1181867

Snart blir det förbjudet att odla hemma. De kommersiella odlarna måste ju skyddas. Ingenting får man i ha för sig själv! Nu får vi odla i smyg eller plantera våra alidor i kommunala rabatter.

Kul att alida håller på att erövra världen, Erik!

Snart blir det rullning! Är inne på fjärde fermenteringsveckan. Det doftar fortfarande lite russin från boxen. Tempen ligger tryggt kring 50 grader. I "pilones" kör man väl till 70 grader i centrum innan man river högen och bygger om, eller hur?

Tännlappen

• -
« Svar #652 skrivet: 05 okt-10 kl 00:02 »
Visst, kul att Alidan erövrar världen  :) ,väldigt tålig planta. Nog ingen risk det blir stopp på hemodlad tobak,lite svårt att kolla vad som växer upp bland buskarna  ;D . Nyss varit ute och fixat vid kammaren,böt vatten i luftfuktaren,satte upp Rh till 80,enligt "Lurkers" tips, som test.Börjar misstänka att min tobak börjar bli färdigfermenterad,sötheten minskat, doftar mer choklad,kakao  :D. Doftar så gott så jag blev tvungen att koka en kopp varm choklad,blev sugen på det efter doften från kammaren  ;D .

Lurkers

• Värmland
« Svar #653 skrivet: 05 okt-10 kl 07:59 »
Ja, har läst att 70 % fuktighet er det optimalt, men sist år då jag körde med 70% och 50 grader var tobaken knastertorr inne i bunten, fungerar mycket bättre med ca. 80% då får man fukten in i tobaken om man har hängt den tett samen.
Luktar ljuvligt i köket då lukten följer rören upp från källaren.
Den värsta gräs-lukten er begynner och avta.

Har dessutom samlat frön från mina kapslar, och till nästa år  blir det Connecticut broadleaf, Alida, Havanna och Åhus tobak.
Anbefaller  Connecticut broadleaf mycket bra och lättodlat planta som har större blad en Alida for er som producerar cigarrer

Tännlappen

• -
« Svar #654 skrivet: 05 okt-10 kl 17:51 »
"Fredrikzon" Läste att det är runt 50 grader i tobakshögarna innan dom bryter och staplar om,kan säkerligen även toppa 70 grader. Försökt leta info när det är färdigfermenterat i kammaren,i princip bara hittat svar: "klart när det doftar gott". "Klart när den hemska gräslukten försvunnit"  :) .Skiljer kanske hur olika tobakssorter doftar i kammaren. Man får nog avgöra själv när det är klart. Kört 2 veckor i morgon och stänger av fuktaren då och torkar buntarna.  8)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #655 skrivet: 06 okt-10 kl 23:38 »
Jo det stämmer nog att det i normalfallet är 50 grader som är taket. Då är jag förmodligen också klar med min fermentering. fyra veckor har bladen legat i boxen. Någon hemsk gräslukt har jag då inte känt på länge ???

Till helgen ska jag ta ut bladen, torka dem lite och rulla ett par cigarrer. Det är nog också dags att skörda de sista bladen, det lovas frost i början av nästa vecka :-\

Hur gör ni med sticklingar? Mina tjuvar står i vatten men har ännu inte börjat skicka ut rottrådar.

Lurkers

• Värmland
« Svar #656 skrivet: 08 okt-10 kl 07:48 »
Så det var en vecka utav fermentering , bara 3 kvar! kammaren fungerar bra!
körer med  mellan 48 - 50 grader och ca. 78-85% fuktighet, och den värste gräslukten er borta.
Får pröva och lagra något av tobaken i en längre tid, er som Whiskey eller vin - blir bättre med åren.

Tännlappen

• -
« Svar #657 skrivet: 08 okt-10 kl 21:05 »
"Lurkers" Kul du håller oss informerade om ditt kammarkörande  :) . Kanske börjar det dofta kakao nästa vecka  :D . "Fredrikzon" Kolla om du inte hittar ett tjuvskott som redan har lite rötter   :) . Hoppas cigarren kommer att smaka bra ;D. Själv inte hunnit processa vidare,har typ holocost i kulodosorna(eldkostar ur dosorna  :o),gammal el,försöka dra ny el på ett snyggt sätt  (:) .Övrigt:Mina Alidor som växer bland slyet artar sig bra,bra marktäckare,bättre än potatis.  8)

Lurkers

• Värmland
« Svar #658 skrivet: 09 okt-10 kl 16:54 »
 :D Tjuvskott som stickling fungerar det ?
Har själv två alida´r som står i två digre gamle kaffekannor ute, dom har en massa tjuvskott, möjligen jag testar också ;D

Jag fick någon l blad i år också som torkade ut gröna, men läste om en metod på howtogrowtobacco.com om en som hade samme problem, hans lösning på detta, och som tydligen fungerade var å slå av luftfuktaren i intervaller  å la tobaken torka helt för därefter öka fuktigheten i en period.
Testar ut detta just nu, och stänger av luftfuktaren i tre timmer 3 gånger i dygnet, dom gröna bladen har startat med och skifta färg, så det ser ut som om detta fungerar väl  ;D

Fredrikzon

• Småland
« Svar #659 skrivet: 09 okt-10 kl 23:33 »
Vilken dag :D

Sista skörden blev bättre än väntad. De fina bladen hade gömt sig bland ogräset, men nu hänger de på vinden. Hoppar över colorcuringen denna gången, knappast någon risk att de torkar gröna.

I skogen finns kilovis med trattkantareller att skörda. Jag torkar på myggnät i solen.

I morgon ska jag stänga av boxen och avbryta fermenteringen. Jag tänker lägga ut alla bladen på golvet så de snabbt torkar till lagringstemperatur. Sedan ska jag försöka hitta tjuvar som har rotat sig i landet, Tännlappen.

Odling i gamla kaffekannor var en ny variant, Lurkers ;D Lycka till med sticklingarna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser