Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443556 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
SV: tobak
« Svar #600 skrivet: 06 sep-10 kl 20:55 »
Nu har jag plockat in lite blad till nyårscigarren, de hänger på verandan. Jag kommer inte att ha tid att ta hand om restena av bladen. Kanske man ska testa en stor hög

Erik

Fredrikzon

• Småland
« Svar #601 skrivet: 07 sep-10 kl 13:16 »
Verkar vara flera som änvänder "stor hög-metoden". Hittade följande inte helt nya diskussion på Carlscoronas cigarrprat:

http://www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.asp?ID=51217
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Micki o Molly

• -
« Svar #602 skrivet: 07 sep-10 kl 18:20 »
Äggkläckningsmaskin håller både rätt luftfuktighet och temperatur,,,,,

Kanske ni kommer över på hönsidorna snart  :-[
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Skytten

• Skåne
« Svar #603 skrivet: 07 sep-10 kl 18:24 »
Provade lite sandgods (nyplockad) i en hoka, och blev helt yr i päran.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fredrikzon

• Småland
« Svar #604 skrivet: 08 sep-10 kl 14:30 »
Här kommer ännu en länk som bl.a handlar om hur man avgör om bladen är mogna:

http://www.cpes.peachnet.edu/tobacco/pubs/Harvesting%20and%20Curing%20Flue-Cured%20Tobacco.pdf

Dessutom handlar det en del om fermentering. Har inte orkat läsa allt i detalj.

Äggkläckningsmaskin? Hmm, kanske det, Micki och Molly. Det var en ny variant :D Testa med lite virginia och berätta om resultatet.

Tännlappen

• -
« Svar #605 skrivet: 09 sep-10 kl 20:22 »
Läste om sopsäcksmetoden på cigarrforumet,verkar funka. Övar man på en metod får man nog in rätt känsla till slut.  :) . Övrigt:Bättrat på ventilationen ännu mer,finns en övervåning på tobaksladan(garaget) som var oventilerad,ventil från hönshuset som finns i samma byggnad gick upp på övervåningen  :o . Fick dra en spiroslang från hönshuset och ut genom gaveln på övervåningen,plus satte dit en extra ventil i båda gavlar.På ett mycket kraftfullt sätt fixade jag ventilationsproblemet.Luften känns mycket friskare nu  ;D . Passade på att skörda lite Virginia till,även Alida. Nu väntar jag bara på att få tillräckligt många blad så man kan köra en batch i kammaren  ;D .Mycket nyfiken på Virginian och Virginia Gold.  :-X

Fredrikzon

• Småland
« Svar #606 skrivet: 09 sep-10 kl 22:14 »
Hade varit kul med en utförlig bilddokumentation av ditt kraftfulla fixande av ventilationsproblematiken, Tännlappen ;D men jag får väl nöja mig med den målande beskrivningen :-\

Du förtjänar otvivelaktigt din nyårscigarr!

Själv tänker jag, medan jag väntar på min värmematta från Reptillagret, studera tillvägagångssättet för tillverkning av tuggtobak typ Oliver Twist eller Piccannell. Man dränker tydligen torkade blad i någon sorts söt soppa och vrider dem. Någon som testat?

Fredrikzon

• Småland
« Svar #607 skrivet: 12 sep-10 kl 16:19 »
Sådär, då var projekt "Stor hög i sopsäck" sjösatt! 20 blad från jungfruskörden i mitten av juli hade torkat tillräckligt på vinden. Fick fuktas lite med blomsprutan för att kunna packas i sopsäcken. Säcken placeras i frigolitlådan som i botten har ett lager alufolie, sedan ett lager makadam, sedan två värmemattor på 15 watt vardera och slutligen ännu ett lager makadam. Stenmagasinet ska hålla en jämn värme och hindra att värmemattorna ska komma i kontakt med frigoliten som då kan smälta.

Termostaten som kan styra två mattor är ställd på 45 grader, vilket är det högsta den klarar av. Jag placerar sensorn i plastsäcken med tobaken. Ska experimentera lite med placeringen och det ska nog vara möjligt att komma upp kring 50 grader.

Med min brandfobi tänker jag naturligtvis på vad som händer om jag glömmer att lägga termostaten i lådan. Då är värmen på jämt. Men jag tror inte 30 watt kan orsaka en eldsvåda. I värsta fall kokar tobaken bort och frigoliten smälter och förlorar sin isoleringsförmåga. Ev stänger jag av en mattan när jag lämnar huset, 15 watt räcker till att hålla värmen uppe, tror jag.

Får öppna ett par gånger i veckan och kolla fuktighet och - hemska tanke - ev mögel.

I bästa fall har jag fina väldoftande blad att rulla om en månad. Jag tog undan två blad och rullade mig en longfiller så jag kan jämföra fermenterat och ofermenterat så småningom.

Det här ska bli spännande! Bifogar bilder.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #608 skrivet: 12 sep-10 kl 16:21 »
Här kommer fler bilder!

jonno

• Västergötland
« Svar #609 skrivet: 12 sep-10 kl 22:11 »
Hej alla tobaksodlare.

Finfina bilder Fredrikzon! Ser fram emot att höra mer om hur det går.

Jag frösådde min tobak i mitten på juni så jag är sent ute, håller på att skörda nu.
Hängde upp det under altantaket, om någon vet att det inte kommer att funka med torkningen där så låt mig veta! Jag har en gles lada men där måste väl förutsättningarna vara samma som på altanen, annars får jag torka inomhus.

Jag kommer senare att bygga en lågbudgetkammare och ta värmen från utblåset på min dator som håller 50 grader. Den står oftast på hursomhelst.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #610 skrivet: 13 sep-10 kl 20:16 »
Hej jonno!

Nä, jag kan inte se några hinder för att du hänger upp under altantaket. Det skulle i så fall vara att bladen torkar för fort och inte hinner blir bruna, men det beror på väder och i vilket väderstreck altanen ligger. Spruta lite vatten på dem vid torrt väder. Eller så är kanske ändå ladan bättre med skugga och mindre luftväxling.

Låter fiffigt att använda datorblåset till fermenteringskammaren. Men du får nog slå in bladen i plast, annars blir det för torrt.

Tännlappen

• -
« Svar #611 skrivet: 13 sep-10 kl 21:14 »
Kul du är på gång med fermenteringen  :) ,fina bilder du tagit   (:) . Förra året diffade mina Alida blad ljuvlig tobak efter ca 6 dagar  :). Övrigt: Plockade in 50 blad till av Virginian, tar ca 10 minuter att trä dom på ståltråd och hänga upp dom. Det luriga med att plocka in blad är att man oftast plockar för mycket varje gång,kan bli segt att hänga upp hundratals blad åt gången  :o . Släckt ner Virginialalandet, även börjat släcka ner Alidalandet men sparat ca tio plantor som blommar så insekterna får lite extra krubb på höstkanten.  8)

jonno

• Västergötland
« Svar #612 skrivet: 14 sep-10 kl 14:10 »
Går det att säga något om olika stadier i torkmomentet?
Jag menar tex om de blir bruna först i kanterna eller hur "sladdriga" de ska vara när de går över i brunt?
Det är ju höst och kallt o fuktigt så jag pendlar mellan oro för mögel till att de torkar för fort i och med att de hänger rätt öppet.

Jag tänkte oxå köra med plastmetoden när det är dags för fermentering.

Tännlappen

• -
« Svar #613 skrivet: 14 sep-10 kl 22:42 »
Har du vanlig alida så ska bladet bli gult först ,sedan börjar det växla mot brunt lite pö om pö  :) . Bladet ska vara flexibelt och kännas mjukt under tiden,inte torrt som chips  :o,då kan det vara kört. Hur snabbt du kan få färgskiftning på bladen beror på hur mogna,redo dom var när du plockade dom. För tidigt plockade blad kan vara rätt segfärgade. Mögelproblemet ökar nu hösten beroende på hur regnigt det är. Har nu provat en blandning bestående av lite bakpulver och vatten som jag penslat på ett luddmögel som sitter på en mittstjälk  :o ,se om det hjälper  :) . Möglets kraft äro stor men förhoppningsvis är min kraft större  ;D .

jonno

• Västergötland
« Svar #614 skrivet: 15 sep-10 kl 12:43 »
Tack! Nu har jag lite att gå efter.
Det ser hyfsat ut än så länge, de gulnar något nu. Jag tror jag har begripit någotsånär hur man ser mognadsgraden. Rätt kul det här med tobaksodling ju.

Jag kanske väljer att packa in mina blad i något annat än plast när det är dags för fermentering, man vet inte vad som lösgörs ur plast i 50 grader. Petigt kanske..

Vad ska ni ha er tobak till? Jag röker normalt Dannemans cigariller plus att jag köpt råtobak för att hålla nere tobakkostnaden. Kan jag göra något som kommer i närheten av Dannemans vore det ju fint.

Hoppas du kommer till rätta med möglet.

Tännlappen

• -
« Svar #615 skrivet: 15 sep-10 kl 18:29 »
Ska nog fixa sig med möglet,har tobaksblad överallt på olika ställen  ;D. Jag ska främst ha tobaken till cigarretter och pipa,försöka fixa till en god tobak  :) . Kör också med råtobak för att hålla kostnaden nere.Kan jag få det eget odlade att smaka ungefär som råtobaken är jag helt nöjd för egen del. Det där med fermenteringen,vill man inte sopsäcksfermentera kan man hänga upp bladen, lägga på galler,lägga i typ tygväskor eller vad som passar,verkar funka med det mesta bara man har någorlunda rätt temperatur och fuktighet. Övrigt:Öppnade en burk med finskuren fermenterad Alida som legat ungefär ett år,tror jag såsat den med äppelvin och mörk brödsirap,doftade som karamell  :D. Smakade rätt nice  8) .

Fredrikzon

• Småland
« Svar #616 skrivet: 16 sep-10 kl 21:10 »
Det här ser riktigt lovande ut! Nu tänker jag inte på det stundande valet utan på fermenteringen i boxen. Jag har utökat högen till 70-80 blad eftersom det såg så bra ut efter någon dag. Bladen mörknar lite och doften har hunnit till russinstadiet (läste någonstans om olika doftstadier i fermenteringen). Tack vare plastsäcken torkar det inte ut så fort. Det räcker med lite fuktning med sprutan varannan dag, och förmodligen skulle jag utan problem kunna fukta kraftigare så det klarar sig 4-5 dagar. En värmematta på 15 watt räcker till att hålla värmen uppe mellan 40 och 50 grader, men det är skönt att ha två gånger 15 så man snabbt får upp värmen efter att man har haft bladen ute.

Inga synliga spår av mögel! Verkar stämma att mögel inte växer i temperatur över 40 grader.

Visst jonno, jag är inte heller någon plastälskare. Vet bara inte vad man skulle kunna tänka sig istället. Alufolie? Nja, aluminium är inte trevligt heller i samband med syror. Glas kanske, men hur ordnar man det?

Det blir cigarrer eller cigariller av mina, kanske även snus. Jag håller just på att göra slut på förra årets cigarrer som i huvudsak är gjorda av ofermenterad men långsamt torkad tobak. Har varit helnöjd med dem men hoppas på ännu bättre grejer i år. Börjar få koll på rullningen med hackad tobak i ombladen. I år hoppas jag kunna ha hela blad i inlagan istället för hackade. Longfillers!

Fredrikzon

• Småland
« Svar #617 skrivet: 16 sep-10 kl 21:28 »
Jo här http://www.instructables.com/id/Tobacco-fermentation-curing-chamber-for-cigars/step5/Aromatic-stages/ står det om olika doftstadier av fermenteringen. Russinstadiet ska tydligen vara typisk för vecka tre, så det här går undan ;D Men mina blad smygfermenterar ju på vinden, så det är inte omöjligt.

Tännlappen

• -
« Svar #618 skrivet: 20 sep-10 kl 16:38 »
Hur går det med fermenteringen Fredrikzon? Enligt tyska tobakssidan jag länkade till innan ska det ta ca 6-14 dagar med virginia beroende på om det är toppblad eller lägre ner på plantan  :) . Övrigt: Det bästa verkar vara att klippa bort mittnerven vid mögelproblem.  8)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #619 skrivet: 20 sep-10 kl 21:33 »
Hej, Tännlappen!

Jotack, fermenteringen fortskrider. Jag tycker det ser riktigt lovande ut. Och doftar lovande :D Lite mögel konstaterade jag idag kring bladfästena, men ingenting inne i högen. Det gäller nog att få upp temperaturen snabbt när man har haft bladen ute för luftning, jag har slarvat lite med det. Kanske behövs det ett större stenmagasin som snabbt återskapar värmen i boxen.

När jag lär mig hanteringen räcker det förmodligen med att ta ut bladen en gång i veckan, men man vill ju titta på dem och känna på dem och njuta aromen och beundra färgen som djupnar dag för dag! I nästa fermenteringsomgång blir det en betydligt större hög än de ca 80 blad som jag har igång nu.

Och själv? Har den förbättrade ventilationen i garaget gett resultat? Har du kört igång fermenteringsskåpet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 3 användare
norrbottn, Tli, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser