Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442742 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #580 skrivet: 15 aug-10 kl 23:00 »
Om man tittar på http://www.howtogrowtobacco.com/  under curing så är det en med nickname Drbob,påstår att han bara använder en crockpot som både värmer och ger fukt, ingen värmare eller humidifier och lyckas bra med det. Fördelen med crockpoten är nog säkerheten. Forskat om doppvärmare  från Biltema eller Clas olsson,verkar tyvärr så dom kan börja läcka om man lägger hela värmaren under vatten,bli krypströmmar så att en jordfelsbrytare slår ifrån. Tittat på humidifiers som ger varm ånga men tycker dom borde dra mycket ström,är ju på 300w,borde ju gå igång ofta eller gå hela tiden för att hålla fuktigheten uppe? Mögelrisken borde vara stor med Carlscoronametoden om man inte packar om bladen ofta(många blad blir det),men som sagt man får plats med mycket på liten yta.Mindre jobb om man hänger in buntar kanske.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #581 skrivet: 17 aug-10 kl 23:50 »
Testade lite lätt med en kokplatta och en gryta med 10 liter vatten i kammaren. Inte riktigt nöjd med resultatet.  :o . Finns en luftfuktare på Kjell.co som har inbyggd hygrostat så man kan ställa in vilken luftfuktighet man vill ha.Är en varmfuktare, funkar med ultraljudsteknik,drar 85w,behållare på 3,8l. Kanske inte är så dumt.......eller köra coronametoden, eller ta ut buntarna varje dag och duscha dom...... (:) . Övrigt:Snart dags att slutskörda,annars får man nog mögelproblem,blir rejält fuktigt på höstkanten  :) .

Tännlappen

• -
« Svar #582 skrivet: 18 aug-10 kl 18:53 »
......Då när jag testade med kokplatta och gryta körde jag så vattnet i grytan höll ca 55 grader,då var tempen i kammaren ca 34 grader,RH var rätt låg. Troligtvis ska man då köra så att vattentempen är strax över 70 grader för att få kammartemp på ca 50grader och RH borde då öka eftersom vattenavdunstningen ökar.  :) . Finns även en metod att lägga bladen ihopbuntade och fuktade i en tygkasse, man får nog vifta buntarna var och varannan dag.Möjligheter finns............  :)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #583 skrivet: 19 aug-10 kl 09:40 »
Jag bygger opp en ny fermenteringslåda, med 2 värmelampor och luftfuktarere med termostat fungerade bra sist år,

Tännlappen

• -
« Svar #584 skrivet: 19 aug-10 kl 21:30 »
Hoppas din nya kammarre blir fin  :) . Skaffat en sån här luftfuktare som jag ska testköra.
Luftfuktare
. Borde rensa ut knotten från kammaren  ;D ,men man vet aldrig......

Lurkers

• Värmland
« Svar #585 skrivet: 20 aug-10 kl 07:51 »
Den så jo maffig ut! :D  med inbyggd  hygrostat som jag ser att den har,  så fungerar den säkert utmärkt , gör so jag angående  varmkälla och test två värmelampor som värmekälla.

Tännlappen

• -
« Svar #586 skrivet: 20 aug-10 kl 20:27 »
Får nog vänta tills oljeelementet går sönder,sedan eventuellt skaffa värmelampor.  :) .Limmat kammaren med fogskum,riktigt slabbigt,fick renskära en hel del  :o .Tillverkade även typ krampor av 3mm galvad ståltråd som förstärkning. Testkört luftfuktaren ställde den på 66 RH,verkar funka tycker jag,luften kändes lite fuktig när jag höll fingrarna vid utloppsventilen på kammaren  ;D . Hade strypt både inluft och utluftshål,tror inte man behöver så mycket ventilation i en sådan kammare.   :P . Annars mycket nöjd med resultatet,gick snabbt att komma upp till 50grader i kammaren.  :) . Övrigt:Bladen jag har på tork blir brunare och brunare........... ;D .

Lurkers

• Värmland
« Svar #587 skrivet: 20 aug-10 kl 21:54 »
 ;D

Jag brukar en luftfuktare och en fläkt i mitt " torkrum" för tobaken i dissa hösttider , dom första jag hängde upp er allérede färgad brun,men Little crittenden tobaken er den senaste, långa tunna blad, jag har väl på alla plantor ca. 3-5 blad kvar och hösta in , mina bästa och största plantor er som i fjol, connecticut broadleaf, Alida nr.2 och därefter Havanna, men jag gir inte upp Little crittenden, til nästa år  selv om det blev som det blev! tror dom plantorna har en mycket bra arom,! har en tanke om at dom fungerar kanon i en  inlaga i mina cigarrer...-

Ooh to be a Gooner!
« Senast ändrad: 20 aug-10 kl 21:56 av Lurkers »

andtol

• Gäst
« Svar #588 skrivet: 21 aug-10 kl 09:11 »
Skördade mina Alida och hängde upp ca 30 blad i ladan på tork. Vi får se hur det blir med dem.

Tycker inte de är så stora som jag vill, ca 20•40 cm som störst.

Lurkers

• Värmland
« Svar #589 skrivet: 24 aug-10 kl 20:38 »
Så då var all tobaken i hus, (minus en ensam Rusticaplanta som blommorna enda inte er färdiga på )  dom första bladen jag hängde er färgat brune, så det virkar som jag har fått en bättre balans mellan temperatur och luftfuktighet, sist år gick processen lite för fort och resulterade i att vissa blad blev färgat gröne.

andtol: startat du inte din plantering lite för sent i år?
Jag startat min i mitten på Februari och planterat ut i mitten på mai månad.

Tännlappen

• -
« Svar #590 skrivet: 25 aug-10 kl 00:14 »
Har mycket kvar att skörda,väntar på uppehållsväder  :) . En del blad jag hängt upp har drabbats av mögelludd,suger fukt som läskpapper när dom blivit bruna.  :o . Mest virginian som drabbats,men som sagt väntat i och med att stjälkarna är så kraftiga. Några hade typ pudermögel som riktigt osar omkring  :P . Löst temporärt genom att dra bort mittstjälkarna på dom som hade luddmögel,men det fåtal som hade pudermögel slängde jag.  (:) . Plockade in alla bruna blad så dom torkar upp inomhus så blir det mer luftutrymme till dom andra bladen som är kvar.Snuset räddat...... 8) . Verkar ha enorm betydelse att man är ute i god tid med frösådden,även att man har enskilda krukor till plantorna,tar sig mycket bättre då. Mjölkkartong är inget bra,när man behöver flytta plantorna som man har i kartongen liksom vickar kartongen och rotsystemet störs,har själv provat  :) . Mätte ett Virginiablad, 87cm långt,behövs kanske lyftkran när jag ska skörda.  ;D

andtol

• Gäst
« Svar #591 skrivet: 25 aug-10 kl 11:04 »
andtol: startat du inte din plantering lite för sent i år?
Jag startat min i mitten på Februari och planterat ut i mitten på mai månad.
Det har jag nog gjort.

19 mars började bladen gro, ser jag i gamla inlägg i tråden.

Får börja tidigare nästa år!

Fredrikzon

• Småland
« Svar #592 skrivet: 26 aug-10 kl 22:35 »
Själv tog jag en stor skörd i måndags, fina blad. Ligger i högar nu och får färg. Det som hänger på vinden och torkar sakta har inga som helst mögelproblem. Har du tillräcklig luftväxling där dina hänger, Tännlappen?

Funderar vidare på fermenteringen. Jag har kollat in era fina skåp och luftfuktare och värmeelement. Frestande att bygga ett sådant. Men så tog jag reda på att mögel endast kan växa mellan 5 och 40 grader celsius. Det borde ju innebära att plastsäckmetoden är idiotsäker om man håller omkring 50 grader. Det ska inte behövas att gå in och vända blad så ofta, och fuktigheten är förmodligen lättare att hålla om bladen ligger tätt i en plastsäck. Jag har en mindre frigolitlåda från förra året med en terrarievärmare i botten. Den ligger i ett lager singel för att inte smälta ner frigoliten.

Visst borde det funka? Får väl göra ett försök med en mindre mängd.
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Tännlappen

• -
« Svar #593 skrivet: 27 aug-10 kl 23:16 »
"Fredrikzon"
Kul du lyckas bra  :) Själv varit lite slarvig med utrymmet mellan bladen,chansade på att bladen och mittnerven snabbt skulle krympa ihop.  :o . Som sagt gjort en brandkårsutryckning och förhoppningsvis fixat till det.Funderar även på att torka blad som blivit bruna men mittnerven fortfarande är blöt i kammaren. Är rätt fuktigt i garaget där jag hängt bladen,ska prova ett annat ställe med resterande blad.Bara hoppas det funkar med plastsäcksmetoden,spar utrymme,lite skeptisk till att möglet inte trivs i 50 grader,men vad vet jag.......   

Tännlappen

• -
« Svar #594 skrivet: 28 aug-10 kl 21:55 »
"Fredrikzon"
Du får inte glömma att du har lätt fuktiga blad i plastsäcken vilket måste vara grogrund för mögel trots 50 grader. Svårigheten med plastsäcksmetoden är nog att få till rätt fuktighet och som sagt vädra bladen med rätt intervall. Övrigt:Skördat virginia och lite Alida,ska snart slutskörda Virginia Gold,blir nog till en cigg  ;D . Planerar att köra Virginian och Virginia Gold i fermenteringskammaren med tiden,Alidan lagras på vinden. Får säga att jag är rätt nöjd med odlingssäsongen  ;D .

Fredrikzon

• Småland
« Svar #595 skrivet: 29 aug-10 kl 16:46 »
Det är Svenska Kryssarklubben som på sin hemsida slår fast att "Mögel växer bara vid temperaturer mellan +5C och +40C. Bäst växer de i allmänhet vid ungefär 30C. När temperaturen blir gynnsam kan de växa mycket snabbt på bara några dagar om de andra förutsättningarna är för handen." Vid mitt fermenteringsförsök förra året höll jag 40-45 grader mitt i lådan men ute i sidorna var det nog svalare. Och där kom möglet. Får öka till 50 och testa med en mindre mängd.

Hoho nej, man kan inte vara annat än nöjd med årets skörd :) Skickar med ett par bilder på ett par virginiablad som jag har i "color-curing" samt årets första skörd åhustobak som hänger på vinden.

Tännlappen

• -
« Svar #596 skrivet: 01 sep-10 kl 21:25 »
Du verkar ha bra torkförhållanden på din vind,vad man kan se,bladen hänger rätt tätt  :) . Övrigt: Kämpat lite till med det lömska möglet  :o ,drar bort mittnerven så fort bladet fått rätt färg. Varit ute och höstat in lite fler virginiablad  :) . Ni som odlar för första gången tänk på att ta bort plantorna när ni skördat färdigt,stammarna blir såphala efter lite minusgrader = lite mer krångel att ta bort dom  (:) .

Tännlappen

• -
« Svar #597 skrivet: 04 sep-10 kl 22:57 »
Hittade ett pdf om mögel. http://www.uky.edu/Ag/TobaccoProd/FactSheets/PDF/MOLD%20ON%20CURING%20TOBACCO%202-05.pdf . Själv ska jag förbättra ventilationen i garaget där jag har lite problem,ser att bladen som hänger längs in drabbas.  :)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #598 skrivet: 05 sep-10 kl 17:46 »
Var hittar du allt, Tänlappen ::)

Mycket intressant att läsa proffs-information. Verkar vara ett bra tips att inte elda i tobaksladan efter att man har behandlat bladen med sprit :-X

Vad jag förstår, så står det att mögel växer i temperaturer upp till 90 grader Fahrenheit vilket motsvarar 32,5 grad.

Kör du med "colorcuring" i en hög under en filt innan du hänger upp dina blad? I så fall hur länge? Själv bygger jag en liten hög på kanske 50 blad och plockar ur dem när de ser ut som på bifogade bild (nåja, några är fulare men dem vill jag inte visa). Sedan får de torka på vinden.

Enstaka blad hinner under processen få mörka, skarpt avgränsade fläckar där det lätt går hål på bladet. Sådana fläckar klipper jag bort när jag ser dem. Det är förmodligen början på någon otrevlig nedbrytning som kan sprida sig till hela högen. Jag vänder bladen så gott som dagligen. Det brukar ta en vecka-10 dagar tills de ser ut som på bilden.

Colorcuring borde ju vara mums för möglet iom att det kan bli ljummet i högen, men det verkar som att så länge det finns någon sorts liv i bladen, så har möglet ingen chans.

Nu väntar jag på min värmematta nummer två, sedan kan jag sätta igång med fermentering i boxen vid 50 grader celsius. Jag lovar domumentera. Just nu är mina först skördade blad knastertorra (det är torkväder i Småland), men det kommer nog fuktigare väder så de blir hanterbara igen.

Lycka till med ventileringen i garaget. Ibland är det bara en motorsåg som hjälper >:D

Tännlappen

• -
« Svar #599 skrivet: 05 sep-10 kl 22:28 »
Så då har man satt dit en ventil,även rensat en vägg från gamla säckar som tidigare boende nog isolerat med  :) ,tog ju vad man hade förr. Även torkat en del träbjälkar med natriumbensoat i förhoppning att det dödar lite mögel. "Fredrikzon" Jag hänger upp mina blad direkt från landet genom att trä ståltråd igenom stjälken eller snitta upp stjälken lite på kraftigare blad innan dom hängs upp. Funderat på det där med att lägga blad i hög men inte blivit av. Tänkte på det där du skrev om fläckarna,sett något liknande på en del Virginia blad i landet,svarta fläckar  :o . Förra året när jag körde kammare,körde jag i strax över 50 grader,inget mögel synligt. Körde även en pressad tobakskaka i snuskammaren  över 50 grader,inget mögel. Tog lite tid innan jag fick till tempen rätt i snuskammaren med timer.Drev ut gräslukten bättre när man kom över 50 grader. Kul du ska dokumentera ditt  kammarkörande,mycket intressant.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser