Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443954 gånger)

jolon

SV: tobak
« Svar #560 skrivet: 08 aug-10 kl 10:21 »
Ah, bladböjeriet var ett bra tips! :) Tackar.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #561 skrivet: 08 aug-10 kl 12:01 »
Angående sjukdomar på tobaksplantan:

Efter 112 mm regn med påföljande fuktig kanonvärme drabbades två plantor av prickiga och skrumpna blad. Försöker bifoga bilder. Någon som känner till symptomen?

Det har ju pågått ett större tobaksprojekt i Skåne 2009 (se http://www.regionmuseet.m.se/rapporter_pdf/2009/R2009_024.pdf

Där berättas om att hagel och bladmögel var tobaksodlarens fiender förr.

Rapporten läste jag med stort intresse från första sidan och hoppades att det skulle stå något nyttigt om fermentering. Blev något besviken när det hela slutar med att skörden lämnas till CarlsCorona för fermentering och cigarrullning ???

Hursomhelst så har endast två av mina plantor drabbats och det är snart dags för andra skörden. Efter första skörden i juli klippte jag av huvudstjälken och lät tjuvskotten växa till sig. De är lika stora som huvudstjälkarna. Det kanske blir en tredje skörd också?
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Tännlappen

• -
« Svar #562 skrivet: 08 aug-10 kl 16:17 »
Tycker mig känna igen det,brukar slänga plantorna som ser kassa ut. Brukar bli bruna tjocka ränder på stammen. Drabbas ena sidan på plantan är det nog ringspot, ett slags virus om jag minns rätt. Brukar inte sprida sig som en löpeld utan bara drabba några plantor.

Tännlappen

• -
« Svar #563 skrivet: 08 aug-10 kl 19:09 »
På sid 14 här på tobaksforumet finns en länk,dubbelklickar man på den kommer man till en sida med all världens sjukdomar på tobaksplantor.   8)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #564 skrivet: 08 aug-10 kl 21:47 »
Till cigarrer använderjag bara blad och de finaste och tunnaste ytterst. Till snuskoket går alla rester (fula delar  hagelskador missar och mittnerv) till piptobak halvfula blad och inga grova nerver. Stammen blir kompost eller brinner på skräpbålet.

Erik

Fredrikzon

• Småland
« Svar #565 skrivet: 08 aug-10 kl 22:44 »
Tack för tipset, Tännlappen! Nu drömmer jag mardrömmar i natt. Det är som att titta i en läkarbok, man har nästan samtliga symptom.

Det kan vara ringspot eller det kan vara något annat. Men virus ska ju också leva. Huvudsaken är att resterande 48 plantor är friska.

Sommaren fortsätter!

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #566 skrivet: 09 aug-10 kl 20:02 »
Har testat och lagt ca. 30 blad  i en bunt å packat dom in i handduk, nå efter en vecka har dom begynt å skifte färg till gul och därefter brun  :D, vis detta försöket visar seg å gå bra, tror jag att jag skal göre detsamma med resten av odlingen och därefter torka bladen på traditionellt vis, hade något mögel problem på någon tobak samt att en del torkat för fort slik att det blev grönt när jag hänge dom rett till tork efter att jag hade plockat dom , men med denne metoden så borde man undgå båda problemen.
Men det kräver att man byter om på bladen efter nån dag.

jolon

« Svar #567 skrivet: 09 aug-10 kl 20:55 »
Ahhrg! mer info. fermenterar du bladen innan torkning? ska man inte göra det efter torkning? Det här börjar likna pc bygge, gör vad f-n du vill så länge du är konsekvent! (sorry på dåligt humör just idag)

Fredrikzon

• Småland
« Svar #568 skrivet: 09 aug-10 kl 22:16 »
Jag gör precis som Lurkers. Skörda en omgång mogna (men inte övermogna) blad och lägg dem i en hög, inpackad i en handduk eller filt. Efter tre-fyra dagar börjar de gulna så sakta och efter cirka en vecka har större delen av bladen blivit gula eller bruna. Bladnerven håller sig grön länge. Gör inte högen för stor, då kan värmeutvecklingen bli för stark. 30-40 blad är nog lagom.

Sedan hänger jag upp dem på vinden på snören med någon centimeters mellanrum. Gör ett snitt i mittnerven några centimeter från basen och trä en tråd (ej naturmaterial, det ruttnar!) genom. Låt torka långsamt, eventuellt med fiberduk över vid torrt väder, och efter 3-4 veckor börjar de dofta tobak.

Efter ytterligare någon eller några månader kan man antingen börja med fermentering i skåp eller låda, eller så kan man börja rulla direkt, vilket jag gjorde förra året med njutbart resultat.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #569 skrivet: 10 aug-10 kl 09:04 »
Glömde en sak. Innan jag lägger de nyskördade bladen i en hög under en filt så bör de ligga några timmar i solen för att slakna. Mindre risk att de går sönder då :)

Tännlappen

• -
« Svar #570 skrivet: 10 aug-10 kl 16:49 »
Lägger in ett foto på min fermenteringskammare,som det kan tänkas se ut.  :) . Bladen som ni ser har jag bara lagt dit för syns skull. Ska in en fläkt och fler spannar,eventuellt koppla på en extern humidifier,bara fantasin sätter gränser.Kollat på reptilforumet där dom moddar luftfuktare.  :) . .Hittade en länk från Coffinail som kan vara intressant. http://www.tabakanbau.de/de/poolinfo.php?id=8372 . På tyska men man kan ju översätta med Google.Där står temperatur och hur länge man kör bladen i kammaren. Förra året körde jag i 6 dagar och det doftade riktig tobak.  :o .

andtol

• Gäst
« Svar #571 skrivet: 10 aug-10 kl 19:18 »
Jag som drar mig för att bygga en fermenteringslåda har nu tagit några blad och lagt dem i en handduk. Kanske några är rökbara till en 40-årsfest på lördag? ;)

Jag la in paketet på ett bord i vårt växthus. Eller ska jag ha det inomhus?

Nu har plantorna skjutit fart efter allt regn. De flesta på gång att blomma eller blommar.

Lurkers

• Värmland
« Svar #572 skrivet: 10 aug-10 kl 20:11 »
Jag måste också bygga ny fermenteringslåda , den gamle förstörde en rörmokare som gick amok i våran underetage, både växthus och inomhus fungerar,  men kom i håg å bläddra om i bunten efter någon dager, jag har gått rundan i dag - tok bort alla tjuvskott på plantorna, jag har höstat ca. 7-8 blad på varje planta till nu, så blir det en ny runda om 7-14 dager.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #573 skrivet: 10 aug-10 kl 21:54 »
Angående pc bygge...
Bladen fermenterar medan de torkar, så du ska låta dem torka lagom långsamt så att de hinner fermentera. Bäst kontrollerar du detta i en fermenteringslåda, (lada för större skördar) och sämst upphängda på en vind. Vinden kräver dock mindre med pyssel, men med sämre resultat.

Ett ytterligare sätt är att lägga bladen i en enorm hög som sedan får bli varm (kompostera), högen bryts i omgångar då den når 70 grader. Detta är egentligen en fermenteringslåda utan låda. Men kräver rejält mycket tobak.

Temperaturen dödar möglet.

Att ha bladen i en handduk blir en liten sådan hög, men kräver som sagt daglig genomplockning för att inte mögla.

Återigen ett äldre alternativ är att salta in bladen- inget mögel men ett helvetiskt pyssel. Fungerar dessutom bara till snus.

Slutklämmen är att du faktiskt kan göra på olika sätt. Men att målet är att bladet ska ruttna lite lagom (värme påskyndar processen) och sedan få en vattenhalt som gör att det kan lagras.

Lycka till
Erik

(borde bygga en fermenteringskammare, men har inte hunnit ännu.)

Tännlappen

• -
« Svar #574 skrivet: 11 aug-10 kl 21:32 »
Testade min hygrometer(en sådan i mässing) enligt metod som jag sett på cigarrforumet. Man lägger ett par teskedar salt i en typ kapsyl eller litet lock och fuktar med några droppar vatten.Man lägger sedan kapsylen eller locket med saltet och hygrometern i en plastpåse och sluter till.Resultatet efter några timmar i rumstemperatur ska bli RH 75. Min visade ca 62 RH ungefär 13 RH fel om nu testet är tillförlitligt.  :-\ .Övrigt:Garaget fullt av blad på tork  :) .

Lurkers

• Värmland
« Svar #575 skrivet: 11 aug-10 kl 21:46 »
Tror att ved närmare eftertanke att det blir for mycket pyssel, med och lägga resten av odlingen i hög, så jag hänger opp resten på traditionellt vis!

Men jag har förbättrat mitt tork-rum, ( ombyggd utedass!  ;) med mindre tillströmning av luft, samt att jag har satt in en varmluftsläckt med termostat for å få ultimat torktemperatur på 22 grader, när bladen blir lite torrare och fuktigheten går ned, går en luftfuktare in och hjälper till med å få en luftfuktighet på ca. 70 grader. ( läste på en tobaks-site  att 22 grader och 70% fuktighet er optimal torktemperatur)

Ett år gick processen för fort pga. for mycket luft genom tobaken, då blev en  del tobak torkat grön , men nå har jag bättre kontroll på torkningen .

Tännlappen

• -
« Svar #576 skrivet: 13 aug-10 kl 16:17 »
"Lurkers" Man får lägga beslag på dom byggnader som finns  ;D . Själv funderat på typ av uppvärmning i min fermenteringskammare,oljeelement ger en torr ökenvärme som gör det svårt att uppnå rätt fuktighet. Kollade ett amerikanskt tobaksforum,dom verkar förtjusta i något dom kallar "crockpot",slags gryta man t.ex kokar grönsaker sakta,verkar funka.Tänkte själv prova en lösning med doppvärmare i en stor gryta med vatten kopplad till termostat,då slipper man den torra värmen från oljeelementet. Kanske blir en lowcost crockpot. Får både fukt och värme samtidigt.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #577 skrivet: 13 aug-10 kl 22:25 »
.......Finns även enkla kokplattor med termostat som borde funka att ha i fermenteringskammaren,en rejäl vattengryta ovanpå så borde det bli bra + en datorfläkt som fläktar runt vattenångan.  :-\

Fredrikzon

• Småland
« Svar #578 skrivet: 14 aug-10 kl 23:47 »
Ska bli spännande att följa dina experiment, Tännlappen!

Men alla verkar vara inne på en fermenteringskammare där bladen hänger i buntar. Är det ingen som kör modellen med bladen tätt packade i en plastsäck enligt CarlsCoronas modell? Det borde ju ta mycket mindre plats och göra luftfuktaren överflödig. Får se om jag vågar testa så småningom.

Förresten är det väl lite fel att prata om "fermentering" som ju egentligen betyder jäsning. Som jag förstår så är det ju ingen jäsning som pågår utan mera ett åldrande eller en sorts kompostering. Isterband fermenterar man.

Själv kör jag just nu den enkla varianten med bladen på snören på vinden, med lite fiberduk över. Hög luftfuktighet och en daglig temperatur på en bra bit över 20 grader borde vara idealisk. Inga mögelproblem hittills. Jag tar bladen innan de börjar vissna på plantan, då verkar de tåligare mot mögel. Tobaksaromen växer till sig dag för dag. Lyxigt!

Lurkers

• Värmland
« Svar #579 skrivet: 15 aug-10 kl 08:06 »
Jag brukar som uppvärmning 2 styck husdjurslampor:
 http://cid-b9c0e1a912aeb6b6.photos.live.com/self.aspx/Tobak%202010/PA150102.JPG 

Fungerar perfekt med en termostat , luftfuktaren ordnar resten.
Har också fått med mig crockpot som vissa brukar. men får man rett temperatur och luftfuktighet med bara den?

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser