Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443858 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: tobak
« Svar #420 skrivet: 08 dec-09 kl 10:19 »
Jag tar 500 gram tobak, med 4 dl vatten som 50 gram salt är löst i. Har den i 48 timmar i snusugnen på 80 grader.
Därefter löser/slammar jag natriumkarbonat 50 gram i en deciliter, vispar ner och har det ett dygn i snusugnen.
Jag tillsätter inte glycerol eller aromämnen.

BRA SNUS!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vilse i pannkakan

• Mina pumpor
« Svar #421 skrivet: 08 dec-09 kl 17:17 »
Jag är väldigt intresserad av tobaksfrön. Skall man ha samma tobak till cigarrer som till snus eller är vissa sorter bättre än andra till respektive. Vilka tobaksorter skall man köpa och var finns de till försäljning.

H Vilse
Vilse i pannkakan

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #422 skrivet: 08 dec-09 kl 20:31 »
Her kan du kjöpe frön från!

http://www.coffinails.com/index.html

gorre

« Svar #423 skrivet: 08 dec-09 kl 21:16 »
tackar lurkers och skytten ska prova båda :) och se vad jag föredrar, tyvärr var lurkers recept lite avancerat så jag provar skyttens metod först,
medans jag letar reda på rökarom och det andra.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #424 skrivet: 09 dec-09 kl 21:32 »
Vilse

Jag har frö från förra året kvar som jag kan dela med mig av, var ska jag skicka?
Olika sorter passar givetvis till olika saker, medan det mesta passar till snus. En och samma sort odlad och sedan behandlad på olika vis passar också bättre eller sämre till olika produkter.

Men du kan få en helt ok produkt hemma utan att krångla till det... så välkommen med

mvh
Erik

Tännlappen

• -
« Svar #425 skrivet: 10 dec-09 kl 15:52 »
Bara flika in att jag fick svar från impecta att deras Virginia blir mörkbladig.  :)  :-X

Tännlappen

• -
« Svar #426 skrivet: 12 dec-09 kl 13:13 »
Såg i min mail att cuthof höll inne beställningen,man kunde skicka en 50-lapp i brev istället så slapp man den höga post-exp,avgiften,mycket bra om man gör en liten beställning.   8) . Har rökt alidatobak ett tag(rullat cigg),min upplevelse är att röken blir väldigt torr,blir lite öken i munnen.  :o . Såg att det bara är jag som har hög salthalt i snuset,har satt en osaltad sats på fermentering för att blanda ut med för att testa hur det blir. Söker man på "Gothiatek innehåll snus" kan man kolla hur t.ex salt och vatten och soda är fördelat i kända snussorter i procent.  :)  :-X

gorre

« Svar #427 skrivet: 20 dec-09 kl 22:53 »
Jag tar 500 gram tobak, med 4 dl vatten som 50 gram salt är löst i. Har den i 48 timmar i snusugnen på 80 grader.
Därefter löser/slammar jag natriumkarbonat 50 gram i en deciliter, vispar ner och har det ett dygn i snusugnen.
Jag tillsätter inte glycerol eller aromämnen.

BRA SNUS!

Blev just färdigt! Mycket gott resultat, ev lite mer salt nästa gång så är det 100% istället för 98%  :D

Ska bara stå i kylen ett par dagar nu för att bli helt färdigt.

Igelfors

« Svar #428 skrivet: 21 dec-09 kl 10:33 »
Hej! Gjorde min 1:a sats på hemgjord tobak förra veckan. Problemet är att den blev fruktansvärt stark. Jag snusar 1.5 dosa om dagen och har gjort det i 15 år men pallar inte detta snus. Känns som första gången man snusar varje gång. Bjöd en kollega som tyckte samma sak.
Vad ska jag göra? Kan man späda snuset på nåt sätt?

Skytten

• Skåne
« Svar #429 skrivet: 21 dec-09 kl 10:58 »
Späda med vad då? då blir det inte snus.  man skulle kunna blanda ut det med ett "svagt" snus.  På vilket sätt är det starkt, nikotin? sälta? syra?

Hur har du tillverkat det?

Igelfors

« Svar #430 skrivet: 21 dec-09 kl 11:12 »
Recept jag använde
250g tobak
4-5dl vatten
70g. koksalt
10g. Natriumkarbonat (Målarsoda)
Glycerol

Vatten, salt, egenodlad mald tobak från cuthof frön i 24h 95deg C. Ytterligare vatten och målarsoda blandas i och 12h i 95deg C.

Nikotinstyrkan är grym! Klara inte av att jobba efter en pris. Blir alldeles yr i huvudet. Och nån nybörjare är man ju inte direkt  ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #431 skrivet: 21 dec-09 kl 11:44 »
Verkar som du har en nikotinstark tobak.  Fermentera den avsevärt längre så sjunker nikotinhalten. Är tobaken odlad i år?
Är det Bondtobak du odlat?   Karbonatet är lågt  i receptet, jag tar mycket mer.

Igelfors

« Svar #432 skrivet: 21 dec-09 kl 12:40 »
Det var olika Virginia sorter från cuthof.  Har ingen koll på om de skulle vara starka.  Tror inte det är bondtobak. Tobaken är skördad i höst
Mkt karbonat skulle annars kunna vara anledningen till snusets "yrslande" effekt antar jag. Vilken mängd karbonat använder du Skytten? Vilken karbonat använder du?
Är inte helt bekväm med att använda målarsoda men på apoteket hade de ingen natriumkarbonat bara bikarbonat. Läser man i Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumv%C3%A4tekarbonat har bikarbonat och natriumkarbonat samma E-nummer (E500)....? Har nån använt bikarbonat?
Enl Wikipedia gäller: "I kontakt med vatten sönderdelas natriumbikarbonat delvis till natriumkarbonat (soda, Na2CO3) och kolsyra (H2CO3)" . Natriumbikarbonat är samma sak som bikarbonat enl samma källa

gorre

« Svar #433 skrivet: 21 dec-09 kl 18:12 »
jag hade till väldigt stor del bondtobak i snuset då en hel del av mina virgina möglade när de torkade, regnade mycket under tork perioden.

Måste säga att det blev bra snus på bondtobak. man känner sig tillfredsställd/nöjd mycket längre på en prilla jämfört med vanligt grovsnus.
Fast ändå inte för starkt.

Igellfors:
dra ner på saltet nästa gång så smakar det bättre. Men styrkan kan va svårt att göra något åt.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #434 skrivet: 21 dec-09 kl 19:42 »
Har fått liknande svar från min testgrupp. Att nikotinhalten är stark. Det var snus från Alida. Längre fermentering sänker nikotinhalten. Testgruppen löste det hela genom att blanda med annat snus och snusa lite mindre.

Toppblad, har jag läst och mindre blad, misstänker jag,  är starkare. Som hemmaodlare får man ju inte alltid tillgång till de allra största bladen.

Tog en av mina 18 månader cigarrer här om helgen. Inte illa!

Skytten

• Skåne
« Svar #435 skrivet: 21 dec-09 kl 22:45 »
Jo bakpulver går oxå bra, jag tror att du fått ett nikotinöverhaltigt tobak, med lagring minskas halten.

Tännlappen

• -
« Svar #436 skrivet: 22 dec-09 kl 16:06 »
"Igelfors" Om du ska testa med natriumbikarbonat så låt det ligga i 200 graders värme ca 10-20min sedan ner i ett glas vatten för att se om det löser upp sig. Utan att ha det i ugnen blir det bara stora klumpar av det i vatten,bara att prova. Har nu mixtrat ihop en blandning som motsvarar 60 gram salt per 500gram tobak(tidigare 120gram salt). Nu har det blivit tamare i smak,kanske därför man ser högre halt av natrimkarbonat i recept med mindre salt. Tycker "Brobergs" inlägg om salthalt på sid 28 kan vara något att titta närmare på för egen del.  :)  :-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #437 skrivet: 03 jan-10 kl 20:58 »
Nu har jag tagit hand om fröna från höstens skörd. Sammantaget har jag 7g vilket räcker till hur många plantor som helst. Mao om någon behöver frö från "Alida" virginia (150cm rosa blommor)så kan jag bistå med detta. Jag har även frö från "dansk Maryland" rustica (100cm gula blommor).

För övrigt sitter jag här i kylan och funderar på hur sniglarna ska besegras nästa år...

Tonysson

• Värmland
« Svar #438 skrivet: 06 jan-10 kl 16:49 »
Erik,

Grunnade lite på detta med sniglar.
Eftersom jag med framgång fått möss att sky ställen där jag inte vill de ska vara medels elektricitet tänkte jag så här:
Via elstängselaggregatet drar du en oisolerad tråd runt det du vill skydda.  Alltså liggande på backen.
Snigeln är ju "blöt om fötterna", så han lär inte kunna krypa över tråden. Den snigel finns inte som fixar det.

Naturligtvis måste man ju manuellt plocka undan de som redan finns innanför trådcirkeln, men du lär inte få dit några nya.

Elen från ett stängselaggregat är ofarlig för oss människor om vi inte har pacemaker eller annat hjärtskröppel. MYCKET obehaglig elkyss :D :D

Tony

Draupner

« Svar #439 skrivet: 07 jan-10 kl 21:57 »
Jag vill gärna ha tag på lite frön i år igen, barnen välte ut och sopade runt hela min fröskörd från i år. Tillverakade en ful cigarr, som dock fick gott betyg av alla närvarande på nyårsnatten. Resten har blivit angenäm piptoback och så en sats snus som ska tillverkas i dagarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser