Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442742 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #400 skrivet: 20 nov-09 kl 17:03 »
..........Bara tänkte på en sak. Man måste ju vara på plats så man vet vilka sidor som ska kopieras annars är det ju stor risk att man får betala dyrt för meningslösa sidor(typ blanka).  :-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #401 skrivet: 20 nov-09 kl 18:52 »
Jag har för mig att det blev runt tvåhundra för varje bok. Böckerna är små och de fick in två sidor/kopia. Därför är det bra att prata med dem. Det går att se i databasen hur många sidor boken har.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #402 skrivet: 20 nov-09 kl 19:07 »
tex den här:

Underwisning Om Tobaks Plantering efter det Holländska sättet. Sverige. Kommerskollegium (1733 u.d.)
[Stockholm] : [Kongl. tryckeriet], [1733]
Svenska [4] s.

Den är på fyra sidor.

Jag var inne och tittade på sökordet tobak och lade listningen äldst först.. Det finns mängder..
Man kanske skulle resa upp till KB i vår och titta några intresserade tillsammans?

Tännlappen

• -
« Svar #403 skrivet: 20 nov-09 kl 22:30 »
Japp  :) , kan dom pressa in fler sidor på ett A4-papper så blir det inte så blodigt dyrt.Som sagt,först ska jag försöka tyda Googleboken.  :-X

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
Humidor?
« Svar #404 skrivet: 23 nov-09 kl 16:06 »
Hei har nå rullet ca. 13 cigarrer, har dere noe godt råd om hvordan jeg lagrer dem, har dem nå i en vanlig lufttett plastlåda.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #405 skrivet: 23 nov-09 kl 20:42 »
Egentligen ska du bygga dig en liten humidor, eller köpa en. Jag har dock lagt mina i en trälåda i köket tillsammans med en vaniljstång. Det ha fungerat fint det också. Det finns någon slags olja, tror jag att det är, möjligen sprit på apoteket som man ska hälla på den lilla fuktighetsbevarande kudden inne i humidoren. Borde inte vara hopplöst att bygga en och folk på något cigarrforum borde ha full koll på hur man gör.
men..
En trälåda iköket fungerar också bra.

Tännlappen

• -
« Svar #406 skrivet: 26 nov-09 kl 18:25 »
Har fått respons på mitt snus som varit på test: "Är helt enkelt galen i snuset", inget dåligt betyg  ;D . Mor Alidas tobak leker man  inte med  :o . Personen i fråga ska också odla Alida-tobak  :o . Varför betala skjortan för köpesnus(fruktansvärd,vansinnig skatt på salt och vatten) när man enkelt kan göra ett eget mycket gott snus utan konstiga kemikalier  ;D .Var på coop konsum och tittade,såg att det fanns något som heter rosvatten från ett land långt borta,kanske går att ha i snus.Fanns även typ dadelmarmelad och fikonmarmelad,kanske går att såsa tobak med. Nu ska jag såsa lite tobak(honung) innan jag pressar en kaka som jag sedan snittar fint,man börjar få kunskapen. "Erik Röde" Perfekt att du startade denna tråd,ligger helt rätt i dessa dyrtider.  :)  :-X

Tännlappen

• -
« Svar #407 skrivet: 02 dec-09 kl 16:54 »
Någon som har koll på Impectas Virginia nr 3192?  :o .Blir bladen bruna eller gula på den när den torkat?  Alida har ju cigarrsmak,har Impectas det också?  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #408 skrivet: 02 dec-09 kl 17:33 »
Mina snusdosor (och dom jag gör till min far) kostar ca en femma styck plus lite jobb med det.  Jag hade i veckan  glömt att ta med snus och när man begärde 47 kronor i butiken, backade jag och stålsatte mig tills jag kom hem.

För en snusare är det all ide förutom nöjet, även en hel del pengar, faktiskt tusingar varje år.

Dessutom tycker jag att hemmasnuset är bättre, skonsammare mot läppen, det kan en som tidigare försökte sluta röka och köpte snus intyga. Hon fick sår i munnen, men det får hon inte av den snus hon nu gör hemma.  Hon var storrökare och har nu förbättrat sin ekonomi betydligt, förutom att det inte hostas hela tiden.

Min fru slutade oxå röka genom att börja snusa, och efter ett par år kunde hon lägga av även snusen, och är helt nikotinfri nu.

Lite om gamla torklador:
http://www.regionmuseet.m.se/rapport_pdf/2006_95_tobakslador.pdf

« Senast ändrad: 02 dec-09 kl 18:46 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tännlappen

• -
« Svar #409 skrivet: 03 dec-09 kl 19:28 »
Håller med om att snuset man gör blir kanonbra  :o. Högst intressant läsning om torkladorna,vet man vad man ska titta efter om man åker bil i skånetrakten  :) . Min undran om fröna från tidigare nämnda ställe var om dom fröna ger en ljusare tobak än Alida. Har nämligen en råtobakskaka(virginia) som är väldigt ljus i färgen typ gulbrun som det blir goda cigaretter av. Det latinska namnet verkar ju vara det samma.  :o  :-X

Tännlappen

• -
« Svar #410 skrivet: 04 dec-09 kl 23:27 »
Fick tag på en frökrämare  :o och fattade det svåra beslutet att beställa en påse Virginia gold.Min tanke är att det ska bli en god tobak för cigaretter.Alida ska jag ha till snus och en och annan cigarr.  :)  :-X

Tonysson

• Värmland
« Svar #411 skrivet: 05 dec-09 kl 23:48 »
Har denne "Frökrämare" ngt namn?

Tony

Tännlappen

• -
« Svar #412 skrivet: 06 dec-09 kl 00:39 »
"Tonysson"
Jag beställde av Cuthof(bara att googla på namnet)  :)  :-X .

Tännlappen

• -
« Svar #413 skrivet: 06 dec-09 kl 10:30 »
......Vill man ha Åhustobak så har Örtagårdens plantskola det(bara googla på namnet),är troligtvis samma som Alidatobak. Är man duktig på att handla utomlands så kan man prova Coffinail,har gott om hela pack av frön. Bara att jämföra pris. Gillar inte att cuthof lägger på oskälig post-expeditionsavgift.  :)  :-X

gorre

« Svar #414 skrivet: 06 dec-09 kl 12:36 »
ni som provat göra snus vad är att föredra natriumkarbonat eller kaliumkarbonat??

Sen vilka recept har ni gått efter`??  tycks finnas en uppsjö med olika och man vet inte vilka man vågar prova.

Tänkte om man skulle köra i stil med detta:

500g tobak
90g salt för mycket??
typ en liter vatten
40g natrium/kaliumkarbonat för lite??  sett vissa recept med 20g på 500g tobak och vissa med 60g
en skvätt glycerol

Kan det bli bra??
snusar normalt grovsnus så gärna likt det.
« Senast ändrad: 06 dec-09 kl 12:41 av gorre »

Skytten

• Skåne
« Svar #415 skrivet: 06 dec-09 kl 15:16 »
ni som provat göra snus vad är att föredra natriumkarbonat eller kaliumkarbonat??

Sen vilka recept har ni gått efter`??  tycks finnas en uppsjö med olika och man vet inte vilka man vågar prova.

Tänkte om man skulle köra i stil med detta:

500g tobak
90g salt för mycket??
typ en liter vatten
40g natrium/kaliumkarbonat för lite??  sett vissa recept med 20g på 500g tobak och vissa med 60g
en skvätt glycerol

Kan det bli bra??
snusar normalt grovsnus så gärna likt det.

Smaken är som baken. Detta recept funkar säket, men jag skulle ta 50 gram salt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #416 skrivet: 06 dec-09 kl 21:30 »
Angående tobaksfrö sprang jag på den här sidan, http://www.newhopeseed.com/ ,som om jag fattat det rätt bara säljer frö innom staterna. Men vilket urval! Dessutom har de bra bilder.

Ska beställa en rivjärnstillsats till hushållsmaskinen.

gorre

« Svar #417 skrivet: 07 dec-09 kl 00:42 »

Smaken är som baken. Detta recept funkar säket, men jag skulle ta 50 gram salt.

okej ska dela upp skörden och prova lite olika varianter,
är nog bättre att minska på saltet så man inte får snus som bara smakar salt  :-X

Broberg

• Gäst
« Svar #418 skrivet: 07 dec-09 kl 21:39 »
Citera
okej ska dela upp skörden och prova lite olika varianter,
är nog bättre att minska på saltet så man inte får snus som bara smakar salt 

Jag kör med 80g, tycker det är bra. Har provat 90g, men då tog sältan över.

Mvh

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #419 skrivet: 08 dec-09 kl 09:41 »
ca. 1 kilo snus-malt tobak, blandes med 1 liter vann og ca. 115 gram salt og 15 ml.rökarom.
1 vecka på ca.50-60 grader.

etter 1 vecka blander jeg i 120 gram natriumkarbonat , og 40 gram maltodextrin , 30 gram Gummi arabicum og 40 gram Glyserol  i ca. 1,5 dl vann. og på ca. 70-80 grader et dygn i ugnen.

Lar dette nå stå kyligt i 2-3 dager, så blander jeg i Aromaene som er:
4 dråper rosgeranimun , 19 dråper Rosenträolja,, 25 dråper Bergamotolja, 4 dråper Ros Otto ojla.

Jeg drypper oljene rett i tobakken som er under omröring  i min gamle Kenwood maskin.
Dette blir en snus som ligner på General/Grovsnus i smaken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser