Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443330 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
SV: tobak
« Svar #260 skrivet: 23 jul-09 kl 12:24 »
Jag fick frö från Danmark,två sorter. En rustica sort"Maryland" och en Virginia "Langeland". De finns hos några vänner och ska förhoppningsvis ge frö. De är dock sådda riktigt sent. Jag har några frö kvar i reserv till nästa år om det går riktigt illa. Meddelar om jag har frö att skicka ut i höst.
Vad gäller Åhustobaken och Alida så vet jag inte, jag tror dock att de är samma, men hoppas att jag har fel. Jag har inte kontaktat dem om frö.

Jag får försöka att räkna dagar på mina plantor. Man kanske skulle ha en liten anteckningsbok i alla fall..

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #261 skrivet: 23 jul-09 kl 12:46 »
Ni som tar frö på egen tobak hur gör ni då, prövade förra året men inte ett frö grodde. Ska de ned i frysen eller hur ska man förvara dem?

Rustica

« Svar #262 skrivet: 23 jul-09 kl 13:21 »
 ;D
I frysen..Nei!
Förvar dem i vanlig romtemeratur, og når du sår dem skal du ikke dekke jord over dem, de skal alså ljusgro på en fuktig men ikke våt overflate , med en temeratur på ca. 23 grader, det tar ca. en vecka för dem og gro.

isatis

• Småland
« Svar #263 skrivet: 23 jul-09 kl 14:42 »
FOBO står för Förbundet organisk-biologisk odling.

AndreasG

« Svar #264 skrivet: 30 jul-09 kl 12:08 »
Tänkte göra en liten uppdatering med obligatoriska dagsfärska bilder.

Bild med lite pumpa, tomat och olika lökar i förgrunden.

15st tobaksplantor av sorten Virginia på 3m2

Den högsta plantan är 180cm och de största bladen är dryga 70cm långa.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #265 skrivet: 30 jul-09 kl 19:01 »
Vilket fint land! Jag tycker att det är häftigt att man kan få en monsterplanta på 180cm från ett sandkornsstort frö på så kort tid.

Du kan börja skörda några av de nedersta bladen om du vill. Eller vänta tills de börjar att gulna något. Bladen har lite olika egenskaper beroende varifrån på plantan de sitter.

Roligt också med en bild som verkar indikera soligt väder. Det piggar upp!

Blommorna kommer att vara vackra, om du vill så kan du toppa plantorna på ca 120cm för att få mer tillväxt i bladen och för att minska vindfånget. Givetvis aka du spara några toppar att ta frö från.

Min bästa planta är typ 80cm, men bladen är fina. Inga plantor har börjat att blomma ännu, men knoppar finns.

lycka till
Erik

Tännlappen

• -
« Svar #266 skrivet: 31 jul-09 kl 23:04 »
Hur har ni det med sjukdomar på era plantor?  :o . Själv odlar jag Alidatobak,frön från Tobaksmuseet. Fyra plantor har jag tagit bort,bladen blev mysko och man kunde se lite brunt på stammen. Tror det är ringspot men svårt att avgöra.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #267 skrivet: 02 aug-09 kl 11:27 »
Här är en bra länk om sjukdomar på plantorna: http://www.forestryimages.org/search/action.cfm?q=tobacco&Start=61&results=15 . Själv satte jag frön i början av April(Alida ca 40 plantor),satte ut på friland den 23:de Maj. Naturligtvis gjorde jag misstaget att inte härda dom först,bladen blev vita och började ramla av,kvickt la jag på en fiberduk och lyckades rädda plantorna. Förlorade säkerligen minst två veckor på det. Har börjat att skatta plantorna så smått, man blev nästan rörd av hur vackra bladen är,speciellt den gula färgen plus kontrasten när dom börjar bli lite bruna. Till Bossen/Bossarna på det här forumet: Är ju onekligen många som sysslar med tobak,många som läser här. Måste ju vara möjligt att göra en speciell avdelning som är uppdelad i olika ämnen som rör frågor om tobakens olika delar. Som det är nu är det mycket svåröverskådligt.  8)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #268 skrivet: 02 aug-09 kl 18:04 »
Bra länk. Tackar!
Gällande svåröverskådligheten, är det inte så att den här sidan håller på med en "handbok" gällande allt möjligt på Alternativ. Där skulle vi kunna samla lite bra att ha kunskap kring tobaken. De mest grundläggande tipsen är egentligen rätt enkla, vad gäller odling. Mer att hålla reda på blir det när bladen ska hanteras och tas om hand. Håller med om att tråden är lite lång som den ser ut just nu.

Tännlappen

• -
« Svar #269 skrivet: 02 aug-09 kl 20:33 »
Hmm..... Menar inte handbok utan helt enkelt lite uppdelning för att göra det lättöverskådligt. Har läst en hel del om tobaksodling,naturligtvis denna tråd. Det är ju inte så som typ tomater man plockar och äter upp. Det är ju många moment vad jag förstått som ska klicka,därför vore det bra med en lätt uppdelning  :) . Har för övrigt varit ute en runda i landet och såg några plantor som verkar mogna för skörd. Bladen känns klibbiga och dom börjar så smått att bli lite gula. Ska försöka att ta och cutta hela plantan och hänga på tork(läst här bland annat) är nog tidsbesparande,kanske tillverka ett tobaksspjut om andan faller på.  ::)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #270 skrivet: 02 aug-09 kl 22:39 »
Hur delar man upptråden? Skriver man flera inlägg om olika delämnen eller kopplar man in en moderator? Sånt här är jag inget bara på (ännu)

Om det bara är en planta som det handlar om är det bättre att trä upp bladen idividuellt på en käpp (då kan du bättre påverka torkningen) När du ska skörda många(typ fler än 10 ) så är det mer tidsbesparande med hela plantan, men några blad kommer inte att torka bra, de blir inte jämngula/bruna. Du får mer snusspill, dvs osnygga blad.

Tännlappen

• -
« Svar #271 skrivet: 02 aug-09 kl 23:59 »
Är kanske inte den bäste på det.Förlagsvis ett enkelt system,en rullgardin högst upp,rullar tills man kommer till tobak,sedan en meny som poppar upp vid sidan om med olika inriktningar i genomförandet av tobaksodlingen till slutprodukt, inkluderar även snus. Naturligtvis rädda denna tråd och lägga pusselbitarna i rätt fack eftersom det finns mycket kunskap här som måste tillvaratas på bästa sätt. Exempelvis: En person har funderingar om hur man gör snus,japp då går den personen till snusavdelningen och tittar och ställer frågor där eller helt enkelt hittar svaret på sina undringar. Har varit ute och knackat ihop ett konad spjuthätta av volvoplåt men låter spjutandet vila litet. Tackar för ditt råd om att plocka bladen istället för snygga blad vill jag ha.  :) . Naturligtvis även en tråd om cigarrtillverkning.  ;) Kommer nog att ha frågor om det senare.  8)

Tonysson

• Värmland
« Svar #272 skrivet: 03 aug-09 kl 22:59 »
Som jag tidigare berättat har jag ett större antal plantor på friland. De är friska, en står still i tillväxt mav kyla, regn och brist på sol. Vi får se vad det blir.

Men jag har också ett antal odade i tolvlitershinkar från Biltema. Dessa har jag pysslat, vattnat och gödslat noggrant.
De är uppdragna inne under vintern, och jag kapade dem ovanför tredje bladet när de var cirka en och en halv meter.
Det bildades omedelbart en tjuv som nu är en meter hög.

Alltså, jag tror att varje planta kan skattas fler gånger. Hugg av den och den fortsätter att växa med en ny topp.
Är bara säsongen tillräckligt lång, kan kanske hobbyodlaren begränsa antalet plantor och ändå få tillräcklig med skörd.
Tilläggas bör att jag odlar endast för snus och mindre "cigarillciggisar" a´la så kallade Beedees jag lärde mig uppskatta när jag bodde i Sri Lanka. De är ca. 9cm långa och rullade svagt koniska.
Det var den inhemska fattigare befolkningens cigaretter, men faktiskt riktigt goda.

Till dessa behövs ju inte jätteblad, så ovanstående odlingssätt/skörd räcker till. Fler lite mindre blad i stället för att vänta på osäker cigarrkvalitet i denna erbarmliga Svenska odlingsperiod.

Vad tror ni vänner?

Tony

Tony

Tännlappen

• -
« Svar #273 skrivet: 04 aug-09 kl 20:36 »
Låter intressant det där med Beedees,hur gör man en sån? Själv har jag varit ute och beskattat landet. Har nu sammanlagt ca 20m tobaksblad upphängt,även lite tidigare hängt upp ett par hela tjuvskott,ser att det är lite mer svårtorkat. Kanske bättre att bladhänga i vårt klimat, vad vet jag. Hittade även ett par rejäla tjuvar på ca 130cm,den ena avbladade jag den andra hade fått lite rötter så den planterade jag helt sonika. Hittade även ett par små sniglar som jag bar bort ca 30m,tar nog lite tid för dom att komma tillbaks. Under ett blad var det en stor kokong,bar även bort den och la på ett annat ställe. Ett par Bärfisar vandrade även omkring bland bladen men kunde inte se att dom åt något så dom fick vara kvar. Mätte ett blad som jag hängt upp, ca 60cm långt och ca 35cm brett men det finns större blad i odlingen. En fröplanta i växthuset är ca 2m hög.  :)

Tonysson

• Värmland
« Svar #274 skrivet: 04 aug-09 kl 23:36 »
Jag blötte upp en BeeDee en gång för att se hur den var tillverkad.
Inget konstigt, helt sonika grovstrimlad tobak inrullat i ett täckblad. Ändarna på det täckande bladet var invikt för att inte tobaken skuller drattla ut.
Täkt dig ett tillskuret tobaksblad, ca, 10cm brett, vik in 5mm på varje sida och lägg lagom med grovstrimlad tobak och rulla som man rullar en cigarett.
Inviken gör att inget ramlar ut, men det finns fortfarande möjlighet för drag i centrum.
Vilken längd bladet skall ha, beror på vilken tjocklek som önskas. Den jag dissekerade var ca. 10cm bredd  och ca 4cm längd.
Rullteknik och form får man träna på. Jag har aldrig lyckats få till den smått koniska formen, men det kan kvitta.
De smakade som ett mellanting mellan cigarill och cigarett.

Jag tror, men jag är inte säker, att tobaken helt sonika var enkla lufttorkade blad, som användes när de fått lagomt brun färg.
Kan inte tänka mig att de meckade med fermenteringsprocesser a´la speciella lador eller annat som man gör med kvalitetstobak till cigarrer.

I och för sig så var det hett som i Hades och hög luftfuktighet, så halva landet var ett naturlig fermenteringsskåp.

Tony

Tännlappen

• -
« Svar #275 skrivet: 05 aug-09 kl 00:13 »
Bra beskrivning  :).Låter enkelt och som sagt enkla saker brukar vara bra. Handrullar vanliga cigg så för min del ska det nog funka att rulla.   8)

klastorpet

« Svar #276 skrivet: 05 aug-09 kl 09:18 »
Intressant Tonysson!
men.. jag som okunnig.. papper har ju en klistersträng..typ..
räcker det med att fukta täckbladet för att det skall fästa? eller är det någon finurlig rullning?

jag var på en liten ö i sydvästra Thiland och min piptobac tog slut.. prövade de sigaretterna som turisterna köppte.. men har aldrig uppskattat sigaretter, men är man nikotinist så är man.. träffade en lokalbo som rökte några gröna sigarrer (och det var tobac, 1cmX15cm, viss torpedform ) dessa var helt okej, något låg nikotinhalt och medförde viss wiskeyröst effter några dagars bruk..
Men nu när jag har kollat mer på fermeteringar och liknande så verkar det som att dessa inte var regelrätt "fermeterade" utan endast torkade.. troligen för att göra de billigare och kanske mer "vardags" cigg..

Jag har en bunt kvar som jag ska desikera och se hur de är uppbyggda, men jag inbillar mig att de påminner om ovan BeeDee

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #277 skrivet: 05 aug-09 kl 13:31 »
Beedee, låter smidigt. Får göra ett test. Ska den limmas eller vara uppblött? Ett blött omblad borde fungera, hum..

Sniglar gillar tobak, vilket är trist. De jag hittar klipper jag för att hålla nere beståndet något. Har även hittat en padda i trädgårdslandet. Den är nu mera hedersgäst!

Tännlappen

• -
« Svar #278 skrivet: 05 aug-09 kl 20:18 »
Brukar inte ha några större problem med sniglar men har högt gräs runt om odlingen+ regnat mycket. Skulle problemet eskalera så får jag naturligtvis ta till hårdare metoder,brukar börja lite försiktigt om problemet är litet. Hittade en riktigt stor larv under ett blad idag,misstänkte att det fanns en sådan gynnare där,såg nämligen en stor nattfjäril lämna odlingen för ett tag sedan.Vet att äppelgrenar kan bli helt kalätna av deras framfart. Satte den på lite sly en bit bort  :) . Även jag har lite paddor eller åkergrodor runt om. Fortsatt skördandet så det blir luftigare i odlingen längs marken,så det förhoppningsvis torkar upp. Många blad blir det........................  8)

Igelfors

« Svar #279 skrivet: 06 aug-09 kl 20:25 »
Hej alla tobaksodlare. Har läst igenom tråden. Mkt trevlig läsning. Bifogar bilder på min odling

« Senast ändrad: 06 aug-09 kl 23:00 av Igelfors »

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser