Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442731 gånger)

gorre

SV: tobak
« Svar #240 skrivet: 15 jun-09 kl 16:15 »
har nu forskat lite mer i detta med fermentering och snus och dett kom jag fram till efter mejlkonversation med swedishmatch och diverse efter forskning.

1. Vad skiljer traditionellt amerikanskt snus och svenskt snus åt i tillverkningsprocessen?
Den stora skillnaden är att svenskt snus tillverkas enligt GothiaTek® och genomgår en värmebehandling – pastörisering, medan den amerikanska typen av snus fermenteras. Men även tobak och ingredienser skiljer sig åt mellan de två produkterna. I svenskt snus används endast lufttorkad tobak.

de verkar bara använda torkade ofermenterade blad i sin tillverkning och värme behandlingen så pekar de på andra håll i sina texter på den sedvanliga svettningen. men mera precist hur de gör den är de väl förtegna om.
finns mer att läsa inom ämnet här:
http://www.svensktsnus.se/konsument/Fragorsvar.asp?categoryid=3EBAF93056824729864847A841B5219F&subcategoryid=0&topicid=0

så detta vart alltså betydligt enklare än vad jag trodde! riktigt härligt måste jag säga!

Skytten

• Skåne
« Svar #241 skrivet: 15 jun-09 kl 17:48 »
Svenskt snus behöver inte vara soltorkad tobak.  På monopolets tid gjordes i varjefall den mesta snusen av inhemsk tobak av rökt tobak.
Alla större odlare rökte sin tobak i röklador, soltorkad var de små odlarna som kanske hade ett par hundra kvadratmeter.
Jag har varit med om detta då det begav sig.

Det finns flera varianter på snus, såväl torr som våt. Den våta snusen kan värmebehandlas från 55 till 90 grader olika lång tid för olika sorters snus eller temperatur.

Jag  har vanligen 77-80 grader, och värmebehandlar det med salt endast, först i 48 timmar, därefter med natriumkarbonaten i 24 timmar.

Till ett kilo tobak har jag ca en lite vatten i första värmebehandlingen och 3 deciliter tillsättes det sista dygnet, där karbonaten är upplöst.

Torr snus, den snus som är tillåten i EU, och sniffas, är torkad tobak, ofta med tillsatser.

Det finns snus som endast består av hårt fermenterad tobak med smaktillsatser, ligger nära tuggtobak.

Det amerikanska snuset är gjort av pulvriserad (ofta nerven i bladet) tobak och tillsats är "quicklime", vilket väl är vanlig kalk.

ref:
Handbuch des Tabakhandels, H. Aschenbrenner and Günther Stahl.

« Senast ändrad: 15 jun-09 kl 17:58 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

gorre

« Svar #242 skrivet: 15 jun-09 kl 18:38 »
måste tacka för ett väldigt givande inlägg skytten.  är precis sån info jag är ute efter.  Har egentligen bara en fråga gällande ditt inlägg minns du möjligen vad folket rökte tobaken med?? kanske du orkar föklar proceduren lite grann?  har sj bara rökt torrkött och annat kött hitils så vill inte paja första skörden om det ska provas.
« Senast ändrad: 15 jun-09 kl 18:40 av gorre »

Skytten

• Skåne
« Svar #243 skrivet: 15 jun-09 kl 18:55 »
Tobaken som röktes träddes på spett och då hela plantan. Den hängdes i röklador, som var höga. På jordgolvet fanns det ett rökbord, där man eldade under, med bokved, som var ganska färsk.  Tobaken torkades med röken, och röken försvann genom ett hål i taket.

Min far hade ansvar för rökningen av tobak på en större gård på 50-talet.

http://www.vibyigamlatider.se/om-tobaksodlingen.htm
« Senast ändrad: 15 jun-09 kl 18:57 av Skytten »

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #244 skrivet: 17 jun-09 kl 21:48 »
Skytten
Vilken underbar länk!

Annan fråga

natriumbikarbonat natriumkarbonat och bikarbonat, är det samma sak? Anar att det inte är det och i så fall var finns bikarbonatet att skaffa? Natriumbikarbonatet finns i alla fall på ICA.

Och en fråga till
Gick den rökta tobaken till cigarrer?

övrigt:De beskrivningar på utländska röklador som jag har hittat verkar vara långa låga där röken får glida igenom, inte höga.

I år har plantorna vuxit uruselt, men nu är de i alla fall utsatta!

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #245 skrivet: 17 jun-09 kl 21:57 »
Annan fråga
natriumbikarbonat natriumkarbonat och bikarbonat, är det samma sak? Anar att det inte är det och i så fall var finns bikarbonatet att skaffa? Natriumbikarbonatet finns i alla fall på ICA.
Natriumbikarbonat = NaHCO3
Natriumkarbonat = Na2CO3
Bikarbonat = X-HCO3
Lite skillnader, natriumet är antagligen ointressant, men Xet i bikarbonatet är för det mesta just natrium.
Karbonatet i Natriumkarbonat är inte samma som bikarbonat, även kallat vätekarbonat.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Skytten

• Skåne
« Svar #246 skrivet: 17 jun-09 kl 21:58 »
Natriumbikarbonat, dvs bakpulver fungerar, snuset får lite annan smak, dock inte tveklöst sämre, utan det är en smaksak.
Man kan använda natrium eller kaliumkarbonat, jag har natriumkarbonat, och jag har haft det ett tag, köpte av en snustillverkare.

Det går att köpa på marknaden, men det är oftast inte småpåsar då, utan säck.  En säck är mycket natriumkarbonat för hemmabruk, men den är inte särskillt dyr.

Googlade lite Natriumkarbonat kostar en tia för en liten burk här
http://www.tilbudet.nu/pottaska.htm

OBS att kaliumkarbonat har handelsnamnet pottaska.

Man gjorde efter kriget, då avspärrningarna upphörde endast snus av Åhustobaken, men under avspärrningen under de båda världskrigen tillverkades även cigarrerr.  
Det fanns ett märke "Cigarros la Rio Casa" i (Rio Casa = Åhus) trälåda med typisk karibisk look och med stämplar.
« Senast ändrad: 17 jun-09 kl 22:09 av Skytten »

gorre

« Svar #247 skrivet: 19 jun-09 kl 22:12 »
natriumbikarbonat/bakpulver blir natriumkarbonat om det värms upp t.ex en sväng i steckpannan utan smör  ;D
 men även i vatten lösning så övergår det till natriumkarbonat och kolsyra. vilket borde betyda att samma sekund som det blir nerblandat i snuset så kommer det börja övergå till natriumkarbonat.och om man använder sig av tillvägagångs sättet som skytten nämner längre upp så borde det garanterat övergå då man har det med i svettningen sista dygnet.
men då bakpulver är utspätt med bl. a. natriumpyrofosfat (E 450) och majsstärkelse, så är det säkert av de 2 som den annorlunda smaken kommer ifrån.
http://www.shenet.se/ravaror/natriumbikarbonat.html

« Senast ändrad: 19 jun-09 kl 22:17 av gorre »

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #248 skrivet: 25 jun-09 kl 20:52 »
Jag undrar hur det ska bli med skörden detta år? Först en kylig vår och nu torka. Plantorna är ynkligt små. Samtidigt är det så det känns varje år (ska de aldrig börja att växa). De brukar plötsligt skjuta fart. Får se om det händer även i år.

Skytten

• Skåne
« Svar #249 skrivet: 26 jun-09 kl 12:25 »
Sol och värme är ju bra, men man får vattna!

AndreasG

« Svar #250 skrivet: 05 jul-09 kl 09:43 »
Jag tänkte att jag skulle rapportera lite om min lilla odling.
Det här är första gången jag odlar tobak så jag vet inte hur stora plantorna ska vara nu.
Stammen är ca 30cm hög och de största bladen är ungefär 40cm långa.
Min tobak är av typen Virginia (Nicotiana tabacum) från Impecta.
Två obligatoriska bilder från idag.

Det står en 0,5l öl burk vid närmaste plantan som referens.

Jag har 17st plantor på 3m2, kanske lite tätt men vi får se hur det går.

Skytten

• Skåne
« Svar #251 skrivet: 06 jul-09 kl 19:13 »
det ser hyfsat ut.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #252 skrivet: 06 jul-09 kl 21:14 »
Du har ett fint litet tobaksland med tanke på den usla våren. Man brukar räkna med 35cm mellan plantorna och 40-50 cm mellan raderna som är i förband. Jag brukar räkna fem plantor M2.
 Det häftiga med tobaken är att de plötsligt sätter fart och växer 10cm på en dag är inte omöjligt. Varje år verkar hopplöst och så plötsligt skjuter de fart. Detta går jag och väntar på, men det känns som om allt ligger ca två veckor efter i år.

mvh
Erik

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #253 skrivet: 07 jul-09 kl 21:18 »
Jag har varit ute i landet mellan skurarna och pysslat. Vad gäller tobaken så är det tid att kupa plantorna nu. Det gör att plantan står stadigare sedan. Anade att planrorna var märkbart större idag än igår. Månne att de har börjat skjuta fart?...

fredriksk

« Svar #254 skrivet: 14 jul-09 kl 14:55 »
Hej alla entusiaster!

Nu har jag läst igenom 17 sidor (!) här i tråden och jag är riktigt sugen på att planera för tobaksodling inför nästa säsong. Jag är piprökare sedan 10 år och framför allt är det piptobak jag tänker förse mig med. Men jag har fått en hel del huvudbry jag hoppas ni kan hjälpa en stackars nybörjare med.

1. Som jag förstått det (har jag fattat rätt?) så är torkning (curing) och fermentering inte samma sak?

Jag hade tänkt mig göra ett torkskåp enligt de här anvisningarna http://www.coffinails.com/curing_tobacco.html. Detta skulle alltså ge mig finfina torkade tobaksblad? Men för fermenteringen? Skall de bara hänga "gotta till sig" då? Alternativt packas i högar med salt emellan? Eller? Känns som att jag blandar ihop torkning och fermentering. Vad är vad? Torkar man först och fermenterar sen? Är fermenteringen bara en "förvaring" där man ser till att de inte blir angripna av svamp och annat älände?

2. Under fermenteringen. skall tobaken fuktas med jämna mellanrum eller skall den förvaras helt torr? Kan den hängas eller måste den packas?

3. Jag har ingen brådska med fermenteringen. Tycker årgångstobak låter som en bra plan. Vänta ett år låter rimligt. Problemet är ju förvaringen. Jag har en dåligt isolerad vind som är tok-varm på sommaren men lär vara ganska kall på vintern. Tror dock inte den är så fuktig. Är detta en lämplig plats för plantorna att fermenteras på? Eller måste de ligga/hänga varmt?

4. Jag hade tänkt smaksätta min tobak lite. Färdiga Essenser/kryddnignar är ju fusk. Naturligtvis måste man koka ihop sin egna blandning. Är det någon som kan tipsa om hur man rent allmänt kokar ihop en essens? Jag letar inte efter recept (de är ju naturligtvis hemliga) men rent allmänt? Det är väl knappast läge att blanda honung och sprit i en röra och hälla över tobaken. Lär ju bli vattenpips-tobak av allting då?

5. Lästips? Någon som kan tipsa om böcker och litteratur över hur man framställer tobak i allmänhet och piptobak i synnerhet? Jag här stolt ägare av boken "i pipans vändkrets" och där är ju tobak omnämnd men inte tillverkningen i detalj.

6. Tråden är ju 7 mil lång nu. Börjar detta bli för trångt för ett allmänt forum som här hos alternativt? Skulle det vara intressant med en egen portallösning för oss som håller på med tobaksodling (pratar som om jag vore en i gänget redan). Jag besitter kunskaper i hur man sköter och utvecklar liknande portaler.. Men tiden är inte oändlig och det kommer behövas moderatorer etc för att driva.. Även om vi inte är många så måste det finnas koll.
« Senast ändrad: 14 jul-09 kl 15:00 av fredriksk »

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #255 skrivet: 14 jul-09 kl 23:38 »
Fredrik
Då ska vi se..

1 Nja, när bladet torkar långsamt så fermenterar det. Om det sedan får vara så fortsätter det att bättra sig. Du påskyndar och kontrollerar processen bättre i en låda så att bygga dig en låda är en mycket bra ide. Läste någonstans, möjligen en skröna, att man märkte att den tobak som fraktades hem från den nya världen blev bättre efter sin båtresa pg efterfermentering i balarna.

2 Ja den ska fuktas med jämna mellanrum så att den inte torkar för fort, obs mögel är ett bekymmer och detta slipper du i din låda. Sedan ska den förvaras vid en låg fukthalt hängande eller i balar. Om den är mycket torr (lagom lite fuktig) så möglar den inte och kan förvaras länge, vilket den inte blir sämre av. Tvärt om.

3 Vet inte, men min vind liknar din beskrivning och det har fungerat att torka bladen där. Jag har dock valt att packa mina blad i säckar i väntan på rullning. Säckarna står i källaren som är uppvärmd 17 grader året om.

4 Du kokar ihop något du gillar och sprayar bladen med detta medan de torkar/fermenterar. Jag har gjort så att jag har efterfermenterat på detta sätt. Mao tagit torrra blad med snygg färg och bra doft sprayat dem sedan haft dem i en påse och låtit dem fermentera ytteligare . Ett annat sätt är att låta den färdiga tobaken ligga tillsammans med något som luktar gott (vanilj).

5 Kungliga biblioteket har mycket att välja på i tobaksväg. Oftast finns tipsen i äldre böcker. Vissa råd får man dock ta sig en funderare över, men mycket verkar stämma i alla fall vad gäller odling.

6 Du får gärna bli en i gänget. Då kan vi också hålla liv i fler olika sorter som går bra att blanda. Som det är nu så försöker jag hålla liv i en äldre kultursort "Alida" och då kan jag inte blanda olika sorter. Det ta att ha en egen portallösning kan jag inget om. Frågan är hur många som är intresserade. Jag har inget emot det..

Rustica

« Svar #256 skrivet: 21 jul-09 kl 10:08 »

Hei Fredrik en jeg er inne på min andre sesong som tobaksdyrker, har ca 100 planter som jeg bruker till snus.

1.Tørking og fermentering er ikke samme sak, jeg sier bare hvordan jeg har gjort dette og det fungerer aldeles utmerkt for meg:

Först når tobakken er moden tar du alle blad og lager et lite snitt på stilken, så trer du bladene inn på bambupinner, bakside mot bakside slik at bladene nesten berörer hverandre.så henger du opp bambupinnene med bladene på en plass med mulighet till korsdrag.ikke la bladene törke for fort for da kan de forbli grönne.bruk gjerne en luftfuktare for og holde en jevn fuktighet under tiden det tar for at bladene skal  törke opp langsomt slik at de farges brune og gule, denne prosessen tar cirka en månad.
Dette var törkeprosseen.

2. Fermentering:  jeg har bygd en stor låda av frigolitt der jeg anvender två ljus-armatur, for og oppnå fermenteringstemeraturen på 54 grader, har også en luftfuktare inne i lådan for og få ca 70% luftfuktighet. jeg henger opp  den ferdige tobaken överst i lådan og det tar ca 4 veckor så er tobaken klar! du må kjöpe teromostater til varmekilden samt luftfukteren.

3. höres ut som en bra plass og oppbevare tobaken på, men pass på så den får luft og ikke mugner.

4. Da jeg bruker min tobak til snus så bruker jeg aromer från hälskostbutiker, rose, geranium, begamotte,++( Hvofor ikke,hvis du skal röke tobakken ha den naturell med en ren tobakssmak?

5. Jeg fant en gammel Amerikansk bok på hundrevis av sider på nätet, från et universitet i USA ellers så skal du sjekke opp denne siden: http://www.coffinails.com/ her finner du all info du trenger.(sjekk opp forumet der!)

(PS. SORRY AT JEG SKRIVER PÅ NORSK)

isatis

• Småland
« Svar #257 skrivet: 22 jul-09 kl 16:32 »
Enligt "vårt" FOBO odlade man förra året plantor av Åhustobak. De blev betydligt högre än  virginiatobaken, som såddes med frön inköpta från Impecta.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #258 skrivet: 22 jul-09 kl 22:39 »
Vad betyder FOBO?

Jag kollade till plantorna idag, som närmar sig halvmetern, och såg att de första knopparna är på väg. Tidigare år har de varit över metern vid den här tiden så det stämmer att allt ligger ca två veckor efter, i alla fall här hos mig. Frö lär det dock bli, vilket är viktigast.

Jag funderade på när plantorna sätter knopp. Beror det på dygnslängd, eller helt enkelt tid efter det att fröet grodde? Jag ska försöka ta frö från de som blommar senast som test i alla fall. Men är det någon som vet?

Förra årets skörd har nu , de senaste veckorna, börjat att dofta riktigt bra. Allt kommer till den som klarar av att vänta...

Rustica

« Svar #259 skrivet: 23 jul-09 kl 08:19 »
Erik Röde: Har lest her på forumet at du også dyrker Alida tobak, vet du om det finnes andre gamle sorter fra Scandinavia har sjekket opp i Norge men det finnes ikke lengre noen sorter der.

Sente en mail till de som dyrker tobak i Karlskrona for cigarproduksjon siden de hevder at de dyrker Åhus-tobak de sier ikke direkte at de dyrker Alida, og ser du nöye på bildene så ser du at det ikke er Alida som de har...ser for meg mest ut som en Havanna-type...

Har ca 100 planter med Alida og Monte calme brun samt noen få smal-stalk black mamoth,
Jeg var tidlig ute i år så det er blomster på gang på de tidligste plantene ellers så er mine fra halvmeteren og opp till meteren store, men vi har god tid enda så frön vil det nok bli, har hatt problemer med snigler i år men har oppfunnet et sett og holde sniglene borte från plantene.

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser