Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442748 gånger)

klastorpet

SV: tobak
« Svar #220 skrivet: 15 maj-09 kl 00:08 »
Nu har fröna kommit! SUPER TACK ERIK!!

De skulle "ytplanteras"? altså bara ligga uppepå jorden för att gro?
sedan bör de väll puttas ner eller?

Jag tänkte turbogro dem i någon mindre behållare i söderfönster med hög näring och hög luftfuktighet tills de kommer igång..
sedan tänkte jag planera dem i en lastpallskragelåda med glasfönster över, sedan ner i jorden på slutgiltig plats när de är 2dm..

är det rätt tängt? eller ska jag få ner den direkt i utomhus lastpallslådan och låta dem ta fart där?
jag vet att det är "försent" för tobaksskördsplantor, men jag tänkte ta frön från dessa så det gäller bara få fart under galoscherna ;)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #221 skrivet: 15 maj-09 kl 20:42 »
Lägg fröna på fuktad såjord och håll fuktigt. Ljus är bra och nödvändigt, men se till att det inte blir för hett. När de vuxit till sig och fått minst två blad tar du och skolar om dem till en något större behållare. Sätt då ner dem djupt, men så att bladen sticker upp. (detta gäller vid alla omplanteringar) Nu kan du börja att göda, först lite och sedan mer. När de blir större så planterar du om igen. När plantan är friskt grön och ca 10 cm stor kan du sätta ut dem i ditt land. Skydda gärna med lite väv under första veckan. (det går utan också) Byt ut de plantor som dukar under mot nya. Ha ca 35cm mellan plantorna. Kupa efter några veckor. Vattna ordentligt vid utplantering, sedan bara om det behövs.

Lycka till
Hoppas att det gror(troligtvis hinner du inte få några monsterplantor till i år, men väl frö till nästa.)

Erik

klastorpet

« Svar #222 skrivet: 18 maj-09 kl 13:04 »
Dag3 planterade i lådor med plast över i söderfönster.. extra ljus dygnet runt tills de får fart.. dock så är det ingen tillstymmelse till grodd än..

Slö som jag är har jag grävt fram en plog och Harv anno:1903 som är tänkta för häst (skacklar finns ;)  ) tänkte testa att sätta dem på en winch och se om det fungerar.. men det blir lite senare..

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #223 skrivet: 19 maj-09 kl 21:15 »
Vi får hålla tummarna att det fungerar...

klastorpet

« Svar #224 skrivet: 19 maj-09 kl 22:01 »
Vi får hålla tummarna att det fungerar...
Nu går det med en rasande fart ;)
Nu får du inte släppa tummarna, för det verkar fungera ;)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #225 skrivet: 21 maj-09 kl 22:06 »
Bra att det händer något. Nu är det bara att vänta på att de växer till, så att de går att skola om. Vilket är just vad jag håller på med. Hälften av Alida är färdigt och de två danska sorterna är klara. Jag kommer att få över av samtliga tre sorter.

Kul att du dokumenterar utvecklingen med kamera. Det har jag inte gjort, men man kanske skulle...
Minns en härlig bild tidigare i tråden då en mängd blad hänger på en veranda, vackert.

klastorpet

« Svar #226 skrivet: 21 maj-09 kl 22:41 »
Dag6

jag håller ju på i granntråden att lära mig plöja ;)
och det verkar bli precis hur många som helst, så jag funderar på två odlingsrader a'25m..

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #227 skrivet: 27 maj-09 kl 21:34 »
Då börjar det närma sig utplantering, ca två veckor kvar för min del. Givetvis beroende på var i landet man befinner sig. Det som kommer ut efter midsommar blir inget vidare.

Jag har idag skolat om (för sista gången) ungefär hälften av plantorna som nu står och växer till i kallbänkarna. För övrigt är landet redo.

(Det som kommer ut efter midsommar kommer fortfarande att ge frö, men bladen blir inte så mycket att hurra över.)

klastorpet

« Svar #228 skrivet: 28 maj-09 kl 00:08 »
jo.. det är trångt i mina bunkar..
jag sådde hälften av det jag fick av dig, och det blev hur många som helst.. ;)
så jag tog lite, ca 10% och planterade ut dem i ett litet drivhus jag satte ihop av gamla vinterglas.. jag ville plantera dem så att jag lätt kan ta den ut till åkern när det är dax för moderhjord..
så nu har jag ca 100st i drivhuset som vi får se om de tar sig, jag har ju ca 1000st kvar i lådorna innomhus om de inte klarar utetemperaturen  ;D

Dag11

"drivhus"

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #229 skrivet: 28 maj-09 kl 20:58 »
Det ser toppenfint ut på bilderna, så det kommer nog att gå bra. Enda smolken är att de är sådda sent, men med samma förutsättninga nästa år så kommer du att vara självförsörjande på tobak.

En välvuxen planta har gett ungefär 2 dosor snus 50+50g eller fem hyfsade cigarrer+ lite spill som blir snus. Snittet här hemma är för närvarande 37g torr tobak/planta. 90% av bladet försvinner under torkning/fermentering. För torkningen kommer du till en början behöva lika många sträckmeter att hänga plantorna på som du har haft dem planterade på. När du sedan plockat bladen en dimmig dag i mitten/slutet av november så kommer de att rymmas i några säckar. Och som snuspulver tar de i princip ingen plats alls.

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #230 skrivet: 05 jun-09 kl 14:10 »
Jalojsan!

Är någon som vet vilken jord som passar tobak bäst? Har ett gäng Virginia plantor men bara lerjord.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #231 skrivet: 05 jun-09 kl 21:41 »
Jorden ska var välgödslad. När det begav sig med tobaksodlingar i Stockholmstrakten användes mestadels hästgödsel, det var det som det fanns gott om.

Jag använder min lerjord upplandad med hästskit och torv+ att jag gödslar med hönsskit. Resultatet tidigare år har varit bra. I år får vi se.

Jag borde sätta ut mina plantor nu i helgen, men det har varit så kallt så jag vet inte...

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #232 skrivet: 12 jun-09 kl 21:16 »
Idag 12/6 sprang jag ut  mellan skurarna och satte ut hälften av plantorna (70st) i det nya landet. Jag får gå upp tidig i morgon och ordna med resten...

Tonysson

• Värmland
« Svar #233 skrivet: 13 jun-09 kl 17:10 »
Som jag tidigare berättat bor jag utanför Karlstad.

Har inte fått utplanterat plantorna än. Det har varit extremt kallt, plus snudd på skyfall.
Undrar verkligen om just detta år, då jag för första gången skall odla skall bli ett ur odlingssynpunkt misserabelt år.
Men det kanske är så att årstiderna skruvat sig ngn månad, så säsongen räcker längre in på hösten?

Vi får väl se.

Funderar fortfarande på om man skulle kunna färsklagra skörden, bladen,  a´la ensilage, i lufttäta små plastade balar, för att pö om pö öppna, torka och fermentera de balar man praktiskt kan hantera efter behov?
Vad tror ni? Jag skall i alla fall testa.

Man skulle då inte riskera att få mögel eller annat strul i HELA skörden, eftersom man delat upp den.

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #234 skrivet: 13 jun-09 kl 21:29 »
Håller med om att våren har varit usel och plantorna som jag sätter ut i år är de minsta jag har haft. förra året satte jag ut i början av juni. Styvt två veckor tidigare än nu. Man kan inte lyckas varje gång...

Till råga på allt så visar det sig att 70 plantor inte är hälften, pga sniglar! Identifierade som åkersniglar tack och lov, så blir det totalt 100 plantor i år. Har dock jagat ifatt de flesta sniglarna, (tror jag, då jag inte ser några färska gnag på plantorna igår och idag) med en liten sillgaffel (nysilver upplyste min fru mig om).

gorre

« Svar #235 skrivet: 13 jun-09 kl 21:44 »
är ny inom detta ämmnet med tobaks odling och har nu i år planterat ut ca 30-40 plantor rustica och 10 virgina(dessa var inte lika härdiga så många dog >:( )

men har forskat runt en hel del nå på det här med fermentering(tror jag har koll på resten)  och jag undrar hur viktigt är detta vid snus tillverkning??

Av vad jag förstått på diverse forum så bygger de flesta en "låda" som är ventilerad som de håller ca 50 grader och 70% luftfuktighet i. är detta det bästa alternativet??

är det nån vänlig själ som känner att de vill knåpa ihop en liten guide inom ämnet fermentering då jag tror detta är det största fråge tecknet för de flesta.

finns det nån annan metod som kanske är mer lämpad just om man ska göra snus??  har läst nått om att salta in bladen fast har intre blivit nå klokare ändå inom ämnet.
problemet för mig är att det bara finns små fragment om det här med fermentering så har aldrig lyckats få nån helhets bild av hur det funkar.

hoppa nån kan skapa lite mer klarhet för mig!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #236 skrivet: 13 jun-09 kl 22:03 »
Enklast är att låta bladen torka sakta under några månader och sedan göra pulver av dem med hjälp av en kvarn. Skörda plantorna strax innan första frost (september?), låt dem sedan hänga luftigt i en lada eller så tills dess att de blivit bruna/gula (november). Vänta in en dimmig dag, plocka av bladen och lägg dem i säckar. Där kan bladen vara tills dess att du behöver dem. Låt säcken stå öppen så torkar de ytterligare utan att mögla.

Anledningen till den dimmiga dagen är att bladen då blir lite mjuka och inte går sönder i hanteringen. Ska allt bli snus så spelar inte det någon roll.

Virginian ger fler och större blad än rustican och är därför att föredra...

Andra hävdar att ingen fermentering krävs om det är snus man ska göra. Om detta stämmer vet inte jag. Hur stora snustillverkare gör borde gå att få reda på av dem och vore iof av intresse.

Fermenterar du i en låda så har du bättre kontroll på processen som dessutom går fortare än den naturliga torkningen.

lycka till!

Erik

gorre

« Svar #237 skrivet: 13 jun-09 kl 22:15 »
ok så egentligen kanske man kanske inte behöver va så noga ändå, ska försöka forska lite om hur de större bolagen gör med snus.

så egentligen som du skriver så ska man först få dem bruna/gula(color curing?) så långt är jag med. men bladen fermenteras alltså vidare i säcken då sedan förutsatt att de inte är alltför torra om jag inte är helt fel ute.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #238 skrivet: 13 jun-09 kl 22:47 »
Japp, och när de har legat fram till mars året efter så börjar de bli bra. De blad som har fått ligga ca ett år är fina. Längre lagring är bättre än kort. (nyårscigarrerna är rätt råa)

Att få till hyfsad tobak är rätt enkelt. Naturen fixar liksom till det om man bara orkar vänta. Viktigt är dock att de inte torkar för fort, då blir inte bladen så snygga (vilket inte är ett problem om de ska bli till snus).

Givetvis får de inte vara för blöta heller, då möglar de. Insaltade blad möglar inte, men kräver stor yta att ligga på och en hel del salt. Små mängder går att salta in i en vanlig hink.

Tonysson

• Värmland
« Svar #239 skrivet: 14 jun-09 kl 19:06 »
Nu har jag gjort ett "färsklagringsexpriment" :)
Lade ut gladpack på köksbänken, och fördelade ca 3 hg färska blad.
( Jag har faktiskt 5st fullvuxna Burleyplantor i hinkar, uppdragna inomhus sedan förvintern.)
Bladen har jag skurit bort mittnerven på.
Rullade sedan hårt som en rulltårta. Resultatet blev en helt lufttät rulle, som nu ligger i frysen.
Skall om några veckor tina upp rullen och hänga upp bladen för sedvanlig torkning. Skall bli spännande att se om det blir en homogen klump eller om bladen går att sära på.

Blir detta bra, är problemet med torkutrymme för HELA skörden löst, och man kan tina upp och torka efter personligt behov och utrymme.

Tony

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 2 användare
mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser