Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442967 gånger)

fleskjohan

• -
SV: tobak
« Svar #200 skrivet: 16 apr-09 kl 22:23 »
Toppen! :)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #201 skrivet: 22 apr-09 kl 21:17 »
Äntligen!

Förutom att det mesta är planterat, så har jag i dagarna lyckats få fatt i två danska kultursorter av tobak. En Virginia och en Rustica. Fröna är sådda med målet at dra upp blommor för frö. Har i dagarna också ordnat med fodervärdar för eventuella plantor då jag försöker hålla Alida ren.

De danska sorterna har odlats kring 1945, för tobaksändamål. Jag anar att virginian och Alida kan vara samma sort (båda är Virginior och Skåne och Danmark ligger nära varandra). Finns det någon som vet någon som gratis (givetvis) kan dna testa sorterna? Det vore häftigt om det vore 3 olika. Två olika är det i alla fall!

Skytten

• Skåne
« Svar #202 skrivet: 22 apr-09 kl 21:35 »
Äntligen!

Förutom att det mesta är planterat, så har jag i dagarna lyckats få fatt i två danska kultursorter av tobak. En Virginia och en Rustica. Fröna är sådda med målet at dra upp blommor för frö. Har i dagarna också ordnat med fodervärdar för eventuella plantor då jag försöker hålla Alida ren.

De danska sorterna har odlats kring 1945, för tobaksändamål. Jag anar att virginian och Alida kan vara samma sort (båda är Virginior och Skåne och Danmark ligger nära varandra). Finns det någon som vet någon som gratis (givetvis) kan dna testa sorterna? Det vore häftigt om det vore 3 olika. Två olika är det i alla fall!

Det är inte bara olika sorter utan arter i tobakssläktet, Rustica är en annan art, med mycket höga halter av nikotin, den används väldigt lite i rökprodukter idag, ett kraftigt bloss från ett stopp Rustica, när det blåses ut i rummet kan döda en burfågel.

Rustica passar för shamanistiska utsvävningar, vissa sorter är VÄLDIGT nikotinstarka.

Rustica är mer tyliga och finns "vilda"  i södra Sverige.
« Senast ändrad: 22 apr-09 kl 21:37 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kristjan

« Svar #203 skrivet: 25 apr-09 kl 13:30 »
Nu har det gått flera veckor sedan jag planterade mina alidafrön och har sedan dess hållit jorden fuktig samt haft hela härligheten på farstun, där det både finns sol och värme. Nattetid har jag tagit in dem. Jag har även haft plast över.

INGENTING.

Det har kommit upp 1 (en) liten planta (1cm) av alla hundratals frön jag satte. plantan skulle lika gärna kunna vara ett ogräs eller något. Uppenbarligen gör jag fel någonstans. Är det någon som har något tips? Borde jag köpa nya frön, från exempelvis Impecta?

Mvh,
Christian

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #204 skrivet: 26 apr-09 kl 21:17 »

Tobaksfön är ljusgroende och ska ligga ovanpå såjorden. Resultat ser man efter bara några dagar.Först som små vita prickar och sedan som små plantor med två små blad. För övrigt så låter det rätt.

De jag sådde ute i min kallbänk har nu visat sig som en grön skäggstubb.

Om du ska göra ett nytt försök så behöver fröna "på jorden omgående" Jag har några kvar som jag kan skicka till dig om du bara berättar var. skicka ett PM .

mvh
Erik

kristjan

« Svar #205 skrivet: 27 apr-09 kl 05:49 »
Jag lade dem faktiskt på ytan också... men jag kanske var för tidigt så de fick för kallt väder?

Bussigt Erik, PM är skickat!

Tonysson

• Värmland
« Svar #206 skrivet: 29 apr-09 kl 22:37 »
Jag har under vintern dragit upp fyra stycken plantor av Burleytobak, för att testa detta med tobaksodling nu i vår.
De är idag ca 110 cm höga, och två blommar nu.

Jag har efterhand skurit av blad underifrån, och nu märkt att nya "tjuvblad" kommer i bladvecket av de avskurna bladen. De nya bladen växer duktigt.

Alltså, plantan nyproducerar blad allt eftersom jag beskattar den. Det betyder att vid tillräckligt lång växtsäsong, kan man "hamla"/beskatta varje planta flera gånger.

Intressant, eller hur?

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #207 skrivet: 30 apr-09 kl 21:56 »
Ja, plantan är perenn och du kan mao övervintra fina exemplar. Du kan också göra fler plantor med sticklingar. Bäst av allt är dock att du odlar en annan sort. Då kan vi på sikt göra en blandtobak på någon träff. Vilken färg blir det på blommorna, vita?

Tonysson

• Värmland
« Svar #208 skrivet: 01 maj-09 kl 16:28 »
Blommorna är vita med lite skir blåton.
Frågan är nu som jag inte tänkt på, är om de är självpollinerande?
Just nu är det ju dåligt med insekter, även på min varma altan.

En tanke jag har är att nu i sommar på ett ställe för sig, plantera tre stycken Burley och tre stycken Alida i en  grupp, i stora krukor, för att försöka få till frö av en alldeles egen Värmländsk Burley/Alida hybrid :)

Kan det vara något tro?

Burley är ju storväxande, men rätt stark, frän smak och Alida en mjukare men mindre Virginia.
En hybrid kanske kan bli bra mellan dessa.

Eller den kanske redan finns?

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #209 skrivet: 01 maj-09 kl 21:10 »
Har ärligt talat inte någon koll på detta med att ta fram en "ny" sort. Jag har heller inte sprungit på något om detta i de böcker jag har och har läst. Själv har jag fullt sjå med att hålla de sorter jag har rena.
Men..
Varför inte testa!

Jag får väl ta paus med frösamlandet om något år och bara njuta av flera olika sorter med sina olika blommor. Gäller dock att ha en välfylld fröfrys till det året...

Övrigt:
Vi får försöka att träffas och rulla cigarrer tillsammans vi som vill. Det skulle vara roligt att utbyta erfarenheter. Frågan är bara när tiden finns? Vi verkar dessutom på gott och ont vara spridda över landet. 

De danska sorterna har grott och verkar växa bra.

MVH
Erik

lemmy_railgun

« Svar #210 skrivet: 06 maj-09 kl 21:01 »
Skänkes: ett hundratal sticklingar på virginia/ bondtobak i mellanskåne för avhämtning i dagarna.
( tror de längsta är virginia och de kortare bondtobak då jag odlade dessa bägge sorter               föregående säsong och tog frö från dem)

klastorpet

« Svar #211 skrivet: 11 maj-09 kl 09:52 »
Skänkes: ett hundratal sticklingar på virginia/ bondtobak i mellanskåne för avhämtning i dagarna.
( tror de längsta är virginia och de kortare bondtobak då jag odlade dessa bägge sorter               föregående säsong och tog frö från dem)

Åhh vad jag skulle vilja ha ;)

Jag är ju Piprökare.. och är beroende  :-[ av Greve Gilbert Hamiltons Blandning.. Denna ska bestå av Virginiatobac dock så vet jag inte om den är "kryddad", dock så är den ganska operfymerad, så hyffsat "ren" är den nog.. min dröm vore att odla fram den själv..
Jag har spanat på vår mark på lite olika odlingsplattser..

Som jag ser det finns det ingen platts som är perfekt som inte används för annat.. så om man skulle prioritera..
Vatten kontra sol?

Jag har en platts på ett par gammla "odlingsbäddar" där det är garanterat fuktigt, men inte blött (dock bör plantan uppskatta fuktigare än torrt..typ..)
placeringsmässigt skulle den ligga på en oanvänd perfekt platts.. MEN det är inte 100% sol på den plattsen..
De plattserna som har maximal soltid är relativt torra.. så vad tror ni som testat??!

OM man ser till att det finns näring med gödsel.. skulle du prioritera 100% solinstrålning eller 100% bevattning?

för fermeteringen.. hur fungerar det att hänga upp den i taket på en större lada? det är ju inte "torrt" och inte jättevarmt (sommartid).. dock vore det ju praktiskt.. kan man låta dem hänga längre tid för samma resultat? vintertid är det ju knappast frostfritt.. vad händer då?

ps.. sökte runt lite och hittade att huvudelen är Virginia och kryddningen är Burleytobak.. nu har jag inge koll på hur Burleytobaken smakar (förutom det färdiga resultatet..) finns det någon som provrökt virginia i pipa? hur stor smak skillnad är det på olika fermeteringar och plantor/odlingar?? jamenar.. rödvin kan ju bli rätt olika beroende på en hel massa saker, även om den inte "kryddas", så ren tobak, hur stor skillnad kan det vara på färdig virginia från två ställen?? DS 
« Senast ändrad: 11 maj-09 kl 10:15 av klastorpet »

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #212 skrivet: 11 maj-09 kl 14:34 »
Jag odlarpå en solig men blåsig plats och ser till att vattna när det behövs, så du behöver inte vara så kinkig med platsen, sol är att föredra men, gödseln är viktigast.

Fermentering i taket på en lada fungerar bra. Givetvis kan du på sikt bygga en ugn/låda för fermentering för ett bättre och mer kontrollerat resultat. På vintern har de torkat så inget borde hända med bladen. Jag plockar av bladen någon dimmig dag i november (då är de lagom mjuka för att hanteras, men inte så fuktiga att de möglar) och lägger sedan bladen i en svart sopsäck som placeras i källaren.

Jag har testat Alida i min pipa och det fungerar... men jag föredrar in mildare blandning. Fermenteringen och parfymeringen gör stor skillnad, likaså ålder på den tobak du använder. Äldre= bättre. Ettårscigarrerna som lega bland vaniljstängerna är alltid att föredra.

Välkommen till tobaksskrået.
Erik

klastorpet

« Svar #213 skrivet: 11 maj-09 kl 20:41 »
Jag var ute och besigtade.. klippa några tallar så fungerar det nog..
grundvattnet står stabilt ca 30-40cm under marken.. dock inte högre då jag dikat ur.. men blir det för blött då?
Jorden är idag den översta 30-40cm en frodig mörk lerjord.. sedan är det typ..lera..  :-\ kanske ska slakta en av de vackra åkrarna.. Men det vore en så perfekt platts rent geografiskt på gården.. så om det "är tänkbart" så kommer jag testa köra där..

Alida.. inte hört något om den.. vet du hur den är emot Virginia i styrka? eller "bonntobak"

En smaksak jag gjorde då jag rökte tobac som låg i plåtburk, var det att när den börjar bli för torr så la jag ner en bit äpple för att fukta tobaken, låt den ligga ungefär ett dygn, annars kan det mögla.. Potatis gör ju samma jobb men inte likagott..

ska bara försöka få tummen ur och få ner någott i jorden.. jag antar att det inte är någon idé att försöka få till något nu?? i sådant fall.. har någon några frön för jättelite pengar? min regering hemma har infört inköpsstopp   :'(

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #214 skrivet: 11 maj-09 kl 21:18 »
Om du ser till att fylla på med väl gödslad jord ovanpå så borde det fungera. Någon hade odlat på en "limpa" med gott resultat.

Frön från förra årets Alida kan jag skicka dig om jag bara vet var. Frågan är bara vad du hinner få till i år. Plantorna som ska ut bör vara en dm höga och det tar några veckor. Mina frön gick i jorden runt den 20 april (kallbänk) och ska sättas ut på land om några veckor.

Det som kommer ut i landet efter midsommar blir inget att ha bladmässigt , men du lär kunna ta frö på´t. Rekomendation blir sålunda..

Meddela vart fröna ska, så  illa kvikt när de är hos dig , men spara en omgång i frysen till nästa säsong om i fall att du inte lyckas få frö.

MVH
Erik

klastorpet

« Svar #215 skrivet: 12 maj-09 kl 09:28 »

u got a mess!

Tokroligt! Jag sätter igång och gör ett par "lastpallskragar" med gamla vinterfönster som jag kan lägga över som ett litet växthus.. det borde funka,  ska de ut från drivbänken när de blivit 2dm?

Vi har ett separett system där vi får ut en 20%pissblandning som är mycket mumms för växter.. detta kan jag preppa marken med tills de ska ner i marken.. frågan är ju bara hur jag ska få dit vätskan.. men problem är ju till för att lösas :)

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #216 skrivet: 14 maj-09 kl 00:31 »
 :'( Tyvärr verkar det inte bli någon tobak odlad för mig i år... inte en enda planta  :-\
Fröna köptes för två år sedan, så det blir att försöka på nytt, med fräscha fröer, nästa säsong...
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

klastorpet

« Svar #217 skrivet: 14 maj-09 kl 11:16 »
funderade på att ta och göra en sol/värme reflektor..

jag har ett gäng alu-korrigerad-takplåt  det är aluminium som är vågig som man ofta ser som takplåtar, de är ca 120X400cm och skulle kunna sättas som en norrvägg och reflektera sol och värme till plantorna och även agera vindskydd från nordanvindarna..
Vad tror ni om det? ::)

Skytten

• Skåne
« Svar #218 skrivet: 14 maj-09 kl 13:00 »
Vindskydd är bra, men en reflektor värmer mest när det redan är sol.  Ett värmemagasin som förlänger temperaturen från dagens värme kanske är bättre. I växthuset har jag en svart 200-liters tunna vatten, som värms upp på dagen och håller frostfritt på natten även om det skulle bli lite minus ute.    En hög svarta stenar eller stenmur mot norr skulle kunna fixa ett lite bättre lokalt klimat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

klastorpet

« Svar #219 skrivet: 14 maj-09 kl 17:27 »
får väl spraya stenmurarna som går runt åkern svarta :)

tanken var väll primärt för nordvind och att få upp soleffekten på dagtid, även att plantan får ner ljus bakifrån tänkte jag att det skull gynna de bladen men jag får väll testa.. det är ju det enklaste.. och de är ju mobila, så de är ju bara flytta på om de stör..

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser