Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442743 gånger)

Pastorn

• -
SV: tobak
« Svar #180 skrivet: 29 jan-09 kl 23:05 »
nån som har frön att sälja? tänkte mig något som kan bli ett kraftigt snus  :)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #181 skrivet: 30 jan-09 kl 19:23 »
Tony
 Plantorna verkar vara lite rangliga, men det ger sig senare. De som lägger sig när det har blåst för mycket strävar vidare åt rätt håll. Får man bara ner dem så att de står stadig så blir det inget problem sedan.
Men visst, jag kasserar de plantor som inte verkar kraftiga när jag planterar ut. Planterar man ut efter midsommar så hinner det heller inte bli några monsterplantor.

Sakletare
Jag använder Alida som är en Virginia och den fungerar bra. Den finns hos Impecta (inte Alida, men en annan Virginia). Anledningen till att jag odlar Alida är av bevarande skäl, andra håller fjällkor och det har jag inte plats med. Så om du vill vara med och bevara Alida, dvs odla den och sedan ta eget frö och fortsätta så så hör av dig så skickar jag gärna några frö till dig.

Turkisk tobak ska vara väldigt stark, har jag läst. Den blir mindre än virginian. Mao mer slit/viktenhet. Har dock inte hört något om snus baserat på den.

MVH
Erik

Abigail

« Svar #182 skrivet: 02 feb-09 kl 10:55 »
Snus och cigarrer är jag inte intresserad av men jag hade tänkt pröva på att odla tobak till cigaretter. Ni som har testat, är vissa sorter godare till cigarretter än andra?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #183 skrivet: 05 feb-09 kl 20:52 »
Jag vet inte men anar att det är så. cigarettobaken är oftast en mix av olika typer. Det är förvisso ofta cigarrer också..

http://www.coffinails.com/snuff.html säljer exempelvis "kitt" för att göra cigarettobak, men de är inte de enda.

Jag har svårt att hålla flera olika sorter då min mark är för liten. Jag vill behålla sorterna och inte få nya blandningar. Köper du frö för varje år så är det inga problem med att odla din mix.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #184 skrivet: 19 feb-09 kl 20:59 »
I senaste numret av "hemträdgården" finns en artikel om tobak som är läsvärd. Tidningen är läsvärd i andra avseenden också... så tveka inte.

Skytten

• Skåne
« Svar #185 skrivet: 19 feb-09 kl 21:15 »
nån som har frön att sälja? tänkte mig något som kan bli ett kraftigt snus  :)

Förutom sorter finns det olika arter av tobak. En av de som har odlats är Nicotiana Rustica även kallad bondtobak, den är mycket härdig i Sverige, och har en mycket hög halt av nikotin.  Kan tom påträffas vilt.

Denmest använda tobaken är Nicotiana Tabacum
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tonysson

• Värmland
« Svar #186 skrivet: 24 feb-09 kl 18:04 »
Erik Röde,

Du som har erfarenhet ett antal odlingssäsonger, kan kanske tipsa om när Du fick bästa storlek och mest optimala tillväxten?

Tänker då på NÄR förkultivering och senare utplantering bör ske, enligt DIN erfarenhet.
Som jag ser det kan för tidig frösådd resultera i skrangliga ljustörstande plantor, och för sen att de inte kanske kommer till frösättning.
Det finns mycket men skiftande info på nätet.

Berätta min vän!
Ps.
      jag har faktiskt tänkt testa just Elida som jag fått tag på genom trädgårdsmästare på Skansen.
                                                                                                                                                         Ds.

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #187 skrivet: 25 feb-09 kl 15:07 »
Tonysson

Jag har gått efter en äldre trädgårdsbok från 1910 och det verkar stämma rätt bra.
Förra året sådde jag både inne, och ute i en kallbänk. Plantorna i kallbänken blev räckte och blev över. Drar manupp dem inomhus så behöver de skolas om flera gånger.

Jag upplever att det har varit enkelt att få de plantor som behövs, Kan ha något att göra med den enorma mängd frö som finns att tillgå. I princip räcker en enda fröställning då den har långt över 100 frö.

Så här har jag gjort.

Plantorna ska ut till sin slutgiltiga plats i början av juni, (dvs efter sista frost).
De ska sås 6 veckor tidigare. dvs runt 20 april.
När plantorna är drygt 10 cm, ibland något större/mindre sätter jag ut dem i det välgödslade landet.
Då stor bladmassa är målet så behövs mycket näring. Jag har använt hönsgödsel, men annan gödsel fungerar lika gott. Svin,häst...

Jag har satt plantorna 30-40cm från varandra, och jag plockar av några blad och sätter dem djupt, så att bara de översta bladen tittar upp. Jag har ca 5plantor m2. Vattna efter plantering. Efter några dagar byter jag ut de som har dukat under, mot nya plantor.

Det står i flera gamla odlingsråd att det som planteras efter midsommar inte blir något, och det stämmer. Efter typ 3 veckor rensar du landet och kupar plantorna. Detta är för att de ska stå stadigt. När plantan är 100-120cm så kan du välja att toppa den. (det främjar baldtillväxten av de blad du sparar) Det har jag inte gjort tidigare, men ska testa i år. Givetvis sparar man topparna på några fina exemplar att ta frö från. Jag har sparat alla toppar, för de fina blommornas skull. Det har varit vackert att se på samt en plats för insekterna att vara på (fint tycker jag) En nackdel är att plantan blir lång och topptung och lättare båser omkull. Det dödar inte plantan som glatt, men krokigt växer vidare.

Skördar gör jag innan första frost. Om jag är på jakt efter olika kvaliteer i blad kan jag skörda lite när som. Man plockar nerifrån och upp på plantan. Förra året tog jag in hela plantor (avklipta med grensax och hängde på tork, det fungerade fint och innebar mindre pyssel.) När bladen har torkat fram i november inväntar jag en dag med dimma och hög luftfuktighet för att plocka bladen av stjälkarna och bala dem i säckar. Då är bladen mjuka och enkla att hantera. Balarna/säckarna får sedan stå till sig, till när de behövs. Längre förvaring ger bättre blad.

Lycka till
Erik

Tonysson

• Värmland
« Svar #188 skrivet: 21 mar-09 kl 15:03 »
Nu har jag funderat igen eftersom det lackar mot sådd.

Jag har fått råd om det mesta i detta initialskede, men idag när våra hästar skulle ha mat, kom en fundering.
Vid skörden av hö kan man få endera ensilage eller så kallat hösilage.Skillnaden mellan dessa är enkelt beskrivet den fukthalt gräset har vid skörden.
Det gemensamma är att det är pressat och lufttätt inplastat.

Då, tänker jag göra så med in tobak för att pröva. :D

Alltså, skörda hela plantor, torka helt lätt ngn dag, och sedan klippa av bladen, lägga i lagomt stora buntar, pressa hårt och försluta lufttätt.

Fodret till häst av olika grässorter, gottar och mojsar sig inne i den anaeroba miljön, med självkonservering och viss jäsning som följd.

Men skulle det vara minsta hål på plasten kommer det in luft, och då börjar det mögla och ruttna. :(

Detta borde gå att göra även med tobak, det blir ju önskad fermentering, så att man kan vidareförädla några buntar allt eftersom.

Vad tror ni vänner? Skall jag testa så?

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #189 skrivet: 22 mar-09 kl 20:31 »
Testa!
om det är för blött kommer "balen" att bli till tobakssörja som går att förädla till snus. I äldre beskrivningar så tycker man att bladen ska lindas tätt till "puppor" dessa tas sedan fram efter lång tid och finrivs. Lufttät förvaring av lite lagom fuktiga och grundfermenterade blad verkar klokt och borde fungera fint.

Just nu går jag och väntar på att tjälen ska gå ur marken så att jag kan sätta igång jordfräsen. (landet ska bli större i år)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #190 skrivet: 31 mar-09 kl 19:42 »
Går bra og legge blad i bunter, men de må ligge löst oppå hverandre, dekk till rundt bladene med en feks. en handduk eller lignende det skal komme luft inn.
Du må dagligen skifte på slik at de bladene som ligger mitt inne i bunten kommer ytterst.
Det denne prosessen gjör er at du får farget de grönne bladene gule og brune virginiatobak blir gul de fleste andre blir brune.
når denne prosessen er ferdig törker du bladene langsomt.
etter det kan du fermentere tobakken og...that's it!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #191 skrivet: 09 apr-09 kl 20:21 »
Vill bara påminna om att det nu närmar sig att så sin tobak. Runt den 20e brukar bli bra.
mvh

Erik Röde

(Har just fått fatt i mycket hästskit blandat med torv och är mycket lycklig!)

kristjan

« Svar #192 skrivet: 10 apr-09 kl 10:55 »
Jag var in till skansen häromdagen och införskaffade mig en påse av mor Alinas tobak, och tänkte snart sätta dessa... Det finns mycket bra information här i tråden, för vilken jag tackar ödmjukast. Vi verkar ha en hel del kunskap här, tänker på bl.a Erik Röde!

Jag ville helt enkelt bara tacka för en bra tråd samt officiellt ansluta mig till de som ska odla tobak denna säsong. God lycka till er alla!

AndreasG

« Svar #193 skrivet: 11 apr-09 kl 07:05 »
Hallå!
Här är en till som ska prova att odla tobak. Jag har köpt Virginia från Impecta som jag satte 8/4, kanske var lite tidig.
Hur ska man göra när de börjar gro, ska de stå ljust och svalt?
Jag kommer nog att ha en hel del frågor om jag kommer så långt som till fermenteringen.
Mvh

kristjan

« Svar #194 skrivet: 11 apr-09 kl 13:28 »
Jag tänkte sätta mina frön idag, eller bör jag vänta en vecka till? Och hur fungerar det med fröna, bör jag sätta ett frö hål i den "drivlåda" jag stulit av en god vän eller har de så pass dålig grobarhet att man måste hysta ner ett tjog frön på varje ställe?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #195 skrivet: 11 apr-09 kl 20:59 »
När jag har sått inne, vilket jag inte tänker göra i år (tror jag), har jag gjort i ordning en sålåda och sedan spridit fröna jämnt över ytan. När de sedan har grott och vuxit till sig så pass att de har fått två blad har jag skolat om dem, för första gången planterat dem så djupt att bara bladen sticker upp och sedan vattnat fast dem. Grobarheten har varit hyfsad och man ser grodden som en liten vit prick efter bara några dagar.

Jag håller på och gör i ordning min kallbänk där jag kommer att bete mig på samma vis.

Och:
Självklart kan du så nu. I värsta fall kommer du att få skola om plantan en gång till och det spelar ingen roll för plantan.

Vitis

• Skåne
« Svar #196 skrivet: 14 apr-09 kl 19:53 »
Om du inte är rädd för lite extra pyssyl så hade jag gjort såhär :

Fyll jord i en liten låda, glasspaket eller vad som helst. Så fröna jämt över ytan och fukta. Täck med plastfolie med massa lufthål i (för att undvika kondens).

När plantorna kommit upp så gallra så att du har lite fler plantor än vad du har "hål" i din pluggbricka eller "drivlåda" eller vad den nu heter. Låt dem sen växa till lite så att dom blir hanterbara utan att skadas.

Fyll drivlådan med jord, packa väldigt lätt, gör ett hål i varje "hål" och stoppa ner en planta i varje. Skaftet på en tesked är väldigt användbar till detta (inte tesked med träskaft utan en i plåt).

När det börjar bli trångt i lådan, fyll lika många krukor, som du har fina plantor, med jord, gör ett hål med fingret och stoppa ner en planta i varje och tryck till jorden lite runt.

Sen har du massor av fina tobaksplantor.

Jag tänker dock göra som Erik_Röde, så min tobak ute i en kallbänk med glas i trädgården väldigt snart. Evt. får mina en vända i kruka i växthus innan dom hamnar ute i slutliga landet.

Nytt tobaksland på gång här, hittat bra läge i lä och med lagom sol bakom växthuset. Återkommer med porriga tobakslandsbilder inom de närmaste veckorna.  :)

fleskjohan

• -
« Svar #197 skrivet: 16 apr-09 kl 09:59 »
Jag har en fråga! Funderar på att testa odla tobak i sommar men min kompis säger att det tydligen ska lukta väldigt illa. Och hon är orolig för att tobaksplantorna kanske kan ha negativa effekter på växter runt omkring. Stämmer detta?

Vitis

• Skåne
« Svar #198 skrivet: 16 apr-09 kl 13:26 »
Jag har en fråga! Funderar på att testa odla tobak i sommar men min kompis säger att det tydligen ska lukta väldigt illa. Och hon är orolig för att tobaksplantorna kanske kan ha negativa effekter på växter runt omkring. Stämmer detta?

Nej !  :)

Jag har iaf. inte märkt av nån speciell lukt så länge plantorna är gröna, när dom torkar börjar dom dock att dofta 'tobak'.

Tobak är ju en vanlig prydnadsväxt i rabatter, har aldrig hört att den skulle påverka sin omgivning.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #199 skrivet: 16 apr-09 kl 21:06 »
Nej blommorna doftar inte, varken mycket eller illa. Om du planterar dem i välgödslat land och låter dem gå i blom så får du mycket vackra fjärilar att titta på. Bladen har heller ingen lukt, grönt blad möjligen. Växten är vacker.

Övrigt så är de första fröna nedputtade i sin kallbänk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 2 användare
mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser