Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442742 gånger)

Draupner

SV: tobak
« Svar #160 skrivet: 03 dec-08 kl 19:53 »
Behöver man inte fermentera tobaken om man ska ha den till snus?

Skytten

• Skåne
« Svar #161 skrivet: 04 dec-08 kl 15:42 »
Snustillverkning har redan diskuterats, man fermenterar i ugnen.
Gör en snusugn, den är billigare i drift och ockuperar inte matugnen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #162 skrivet: 04 dec-08 kl 16:29 »
Rätt, en snusugn är enkel att bygga och lätt att sköta, men den tar en del plats. En viss fermentering av snustobaken sker då man använder torra blad i snustillverkningen. När bladen torkar så fermenreras de.

Har å andra sidan inte testat att göra snus av grönmassa, ej heller att snusa den.

Tonysson

• Värmland
« Svar #163 skrivet: 05 dec-08 kl 12:11 »
Jag har gjort på följande vis, i stället för att bygga med frigolitskivor och tape.

Skaffade en bänkspis med ugn. I mitt fall gratis, då den skulle slängas
Köpte en elektronisk termostat hos www.conrad.se som slår på 0,1 grad. Ugnars orginaltermostat slår i praktiken på minst 10-15 grader

Kan reglera värmen från 0-150 grader med tolerans på 0,1 grad.
Ungnens innermått mäter 40X35X23 cm, så det får plats med duktigt mycket snus eller blad om man så vill.

Summan kostnad blev 500 spänn för termostaten, och snusugnen kommer att hålla i 100 år, samt är ren och snygg och inte speciellt platskrävande.

Tony

Draupner

« Svar #164 skrivet: 06 dec-08 kl 20:50 »
Och jag som just slängde en gammal spis med ugn då jag inte funnit något användningsområde för den på tre år. Så kan det gå när man letar efter sork i grannens rabatt.

Tonysson

• Värmland
« Svar #165 skrivet: 23 dec-08 kl 13:36 »
Nu har jag en fråga till er med erfarenhet:

Jag har testat grobarheten, och fått till resultat att den är ypperlig. Alidatobak.
Men, plantorna som växer duktigt får när de nått ett par centimeters höjd, tendens att lägga sig eftersom den nedersta delen på stammen vid det grodda fröet är vek.
Sedan är plantan som sagt frodig.

Någon som kan förklara?

Tony

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #166 skrivet: 24 dec-08 kl 12:42 »
Någon här som gör piptobak? Har prövat naturell här nu men vanlig piptobak är väl parfymerad med diverse grejor? Vad använder man och i vilket skede lägger man på smakämnen?

Rabarbern

« Svar #167 skrivet: 26 dec-08 kl 15:41 »
VILL OCKSÅ HA EGEN CIGARRPLANTAGE!!!
Inser att jag inte hinner läsa sidorna för tillfället. Jag får sätta mig med malten och drömma mig in i framtiden till kvällen.
Svensk tobak har alltid ansetts vara undermålig, hur blir kvaliten jämfört med Kuba och t ex Nicaragua?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #168 skrivet: 26 dec-08 kl 22:47 »
Självklart kan du göra piptobak. När du fermenterar så sprayar du bladen försiktigt med vad du nu vill att tobaken ska lukta och smaka. När fermenteringen är klar och bladen är lagom fuktiga så lägger du dem i den press som du byggt enligt ritning, såg en hos cuthof. När kakan är pressad och lagom torr så strimlar du tobaken med en vass kniv. Färdigt!

Kvaliteten på den svenska tobaken är helt ok, refererar här till herrarna i Karlskrona. För egen del så vet jag att jag har betalat pengar för cigarrer som smakat sämre än de jag gjort själv. (köper inte så mycket cigarrer längre...) De blir också godare om de lagras en tid, jag upplever att smaken blir mildare. Nu till nyår har jag några ettåringar som väntar på att avnjutas.

Kapten kålrot

• Västergötland
« Svar #169 skrivet: 01 jan-09 kl 22:07 »
Tobak att användas till vardagsbruk i Sverige ska ha odlats ända in på 60-talet i Skåne, så nog duger det utmärkt! Jag har odlat Virginiatobak i omgångar och gjort hygglig piptobak utan större besvär.

nordiccreeper

• rosdahlsgarden
« Svar #170 skrivet: 14 jan-09 kl 20:15 »
Hej!
Finns det någon här som har alidafröer över?

morellen

• Västergötland
« Svar #171 skrivet: 14 jan-09 kl 22:58 »
Var får ni tag i tobaksfrö? Förra året köpte jag från konessörklubben, botaniska i Göteborg men iår hade de inga o hela min odling gick åt fanders eftersom växthuset blåste sönder när småplantorna stod där...

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #172 skrivet: 14 jan-09 kl 23:45 »
Jag ringde till tobaksmuseet på Skansen i Stockholm. De skickade glatt en påse för 20:-. Sedan dess har jag tagit eget frö från mina odlingar. Jag har något lite frö kvar i 2007 reserven, och delar gärna med mig.

Finns där någon som har någon annan sort, gärna en gammal svensk, fransk eller tysk?

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #173 skrivet: 14 jan-09 kl 23:59 »
Självklart kan du göra piptobak. När du fermenterar så sprayar du bladen försiktigt med vad du nu vill att tobaken ska lukta och smaka.

Man kan tydligen göra Cavendish genom att hälla melass över tobaken och låta den fortätta fermentera. Jag har dock inte lyckats utröna vilka proportioner som används ännu.

Jag avser att odla till pip-tobak denna säsongen, bara jag får tag på fröer.
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Skreddarn

Skreddarn har byggt en snusugn!
« Svar #174 skrivet: 15 jan-09 kl 13:58 »
Alla,

Försöker bifoga bilder på min snusugn. (Man har nog för mycket fritid)
3x75 Watt, välisolerad, (Duty cycle cirka 1/15)
Clas Ohlsons "anliggningstermostat" som jag slaktade och drog in detektorn i lådan.
Går som en dröm.

Handlar min tobak från råtobak.nu.
Någon som känner till någon billigare?

/S

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #175 skrivet: 15 jan-09 kl 18:57 »
Till Tonysson med de veka plantorna.

Jag brukar skola om plantorna till nya små krukor och sätter dem då lite djupare.(jag orkar inte pilla med fröna så jag vräker på och plockar de plantor jag tror mig behöva istället)

Tobaken mår bra av att kupas sedan när den står i landet också. När jag planterar ut mina 10-15cm stora plantor, så sparar jag bara de översta bladen , de andra plockar jag bort. Sedan sätter jag dem återigen djupt, så att bara de översta bladen sticker upp.

Så testa att fylla påmed lite jord, eller plantera om.

nordiccreeper

• rosdahlsgarden
« Svar #176 skrivet: 16 jan-09 kl 14:12 »
Om det är någon här som har alidas tobaksfröer och vill byta så har jag Virginia tabaccum och Nicotiana Rustica (bondtobak)
Pm:a isåfall...

Abigail

« Svar #177 skrivet: 21 jan-09 kl 18:58 »
Om man köper tobak från råtobak.nu vad ska man göra med den innan det går att rulla cigaretter av den?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #178 skrivet: 21 jan-09 kl 20:53 »
Jag tittade på sidan. Blanda tobaken med smaken och strimla, verkar vara vad du behöver göra.

Tonysson

• Värmland
« Svar #179 skrivet: 26 jan-09 kl 21:51 »
Erik Röde,

som du beskrev har jag gjort, och om jag förstår rätt, är det naturligt att de ytgroende fröna blir lite "rangliga" till att börja med.

Tony

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 2 användare
mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser