Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443124 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
SV: tobak
« Svar #140 skrivet: 29 okt-08 kl 00:03 »
Annan vinkling på tobaksodling. Idag kollade jag till bladen på vinden. Där ligger också frö för bla nästa års produktion. Möss äter tydligen tobaksfrö, de små gynnarna har gnagt i sig allt frö de har kommit åt. Kontentan, akta utsädet från mössen.

Hur de mår efter att ha satt i sig en ansenlig mängd frö vet jag inte, kanske blir de trogna besökare som små nikotinister?

Kemisterna. Flera äldre recept rekomenderar hjorthornssalt i snuset, vad blir det av detta? Järnfilspån ska i för färgens skull enligt andra.

Tonysson

• Värmland
« Svar #141 skrivet: 29 okt-08 kl 14:28 »
He, he,

Hjorthonssalt då för förträfflig lukt och smak, järnfilsspån ger rost i kalsongerna, och brunröda tänder.
Möjligtvis ökar nyttjarens Hb-värde i blodet :D

Passa på att även odla papaver somniferum, opievallmo till mössen, så har du fått en stam med blandmissbrukande möss. Denna stam kommer att sedan att ta livet av sig själva, via nedbrytande abstinens, när du sedan gömmer både tobak och vallmo.

En i högsta grad alternativ mössbekämpning.

Tony

Vitis

• Skåne
« Svar #142 skrivet: 31 okt-08 kl 18:25 »
Har just rökt min första hemrullade cigarr, tillsammans med svärmor ute på trappen.

Inte alls fel, mild smak men stark i nikotinet ... känner mig bra yr just nu.  :o :-[

Skytten

• Skåne
« Svar #143 skrivet: 01 nov-08 kl 20:55 »
Blir man yr av en cigarr, har man rökt den som vore den en cigarrett.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #144 skrivet: 01 nov-08 kl 21:38 »
Blir man yr av en cigarr, har man rökt den som vore den en cigarrett.

Absolut !!!  ;D

Har försökt med "munbloss" men aldrig lyckats fatta hur dom funkar ...

Tonysson

• Värmland
« Svar #145 skrivet: 03 nov-08 kl 09:59 »
Vänner,

Nu lär väl de flesta skördat färdigt årets skörd.
Hur har resultatet blivit denna säsong? Och var i landet har det odlats?

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #146 skrivet: 03 nov-08 kl 22:31 »
Skörden har blivit god. En blåsig dag fällde stora delar av landet, men det mesta har klarat sig i alla fall. En bra anledning att toppa plantorna, det minskar vindfånget (rimligen) och de kvarvarande bladen blir större. Men.. blommorna är vackra och uppskattas av bin och humlor så jag vet inte..

Jag finns i gamla hederliga Skaraborg.

Jag har även satt några plantor i en ogödslad rabatt och de har knappt vuxit något så en rejäl gödsling är nödvändig för gott resultat.
Nu hänger bladen och torkar och fermenterar i egen takt ;)

Tonysson

• Värmland
« Svar #147 skrivet: 04 nov-08 kl 17:24 »
Nu lade jag in en egentillverkad pris snus, dock av köpt råtobak.

Har blivit het på att odla och kommer så att göra till våren. Det känns frustrerande att behöva vänta in säsongen.

Så här kommer jag att prova:

Jag har stängslat om våra hästhagar, så nu har jag ca. 120 kvadrat till tobaksodling. Till hustruns förtret. :)

Där kommer jag på bar hästtrampad mark, lägga ca. 15 cm spånblandad hästgödsel nu i vinter, i tre enmetersbäddar, a´15 meter. Med enmeters gång mellan
Mixar med gammalt hö och ensillage.
Jag har fått för mig att fram till planteringen kommer dessa bäddar att ha "mullat" ner sig till nyttigheter
Eftersom jag har obegränsad tillgång till denna typ av gödsel, vore det ju inte fel att använda denna när den har brunnit/komposterats.

Kommentarer önskas.

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #148 skrivet: 04 nov-08 kl 20:59 »
Plantorna kommer att trivas i hästgödseln. När det begav sig med odling i Stockholmstrakten användes just hästskit, därför att det var det man hade i obegränsad mängd.

Du sätter 5 plantor/m2 så då kan du snabbt räkna ut hur många du behöver driva upp dvs 225st. För att ha tillgång till fina pantor bör du ha ett visst överskott, typ 300. Jag har fått ut 100g snus/planta, vissa blir inte så mycket att hurra över. Så din odling borde ge dig minst 550 dosor troligtvis mer. Snusa nu inte till övermåtta utan spara de största och finaste bladen att göra cigarrer av. Om du hänger hela plantan på tork med blad och allt så räkna med att du behöver lika mycket plats till en början som du har odlat m2 i ditt fall 3x15m.
Plats för detta behöver du även om du bygger en fermenteringslåda, men visst de i Karlskrona byggde om garaget till en fermenteringslåda, vilket rimligen fungerade bra.

Det som upptog ca 30m2 på vinden tar nu knappt upp 1/3 och det kommer att minska ytterligare till några svarta sopsäckar för cigarrblad (lagom torra) och än mindre till snuset som blir malt till pulver.

Jag vill också ha hästkit i obegränsad mängd, har nu inte det och ska därför skaffa höns. Frugan tror att det är för äggen och köttet, men en fin höna lär släppa 15kg gödsel/år... hoppas jag

lycka till

Tonysson

• Värmland
« Svar #149 skrivet: 07 nov-08 kl 22:31 »
Tänkt så här,

torkar samtliga plantor hängande. Tar sedan undan några av de finaste och bladar av innan de blir riktigt torra, för att spara och fermentera enligt "röktobaksinstruktion".
Lejonparten får hänga där de är för att torka ordentligt.

Då knycker det inte så stor plats i taket på ladan. Planeringen är ju primärt att mala ner till snuspulver som ju fermenteras efterhand.

Tony

lavendelblom

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 09 nov-08 kl 00:06 »
hallå i tobakslandet!

nu kostar snuset mer än silver per gram... sitter på 12 kg snus, men det är ju en förgänglig rikedom... så stor i truten som jag är... men det käns fint att bara sleva upp en dosa ur en 10 liters hink, inte behöva tänka på att köpa joxet.
-torka tobak, jo, jo men tänk för f.. på att nikotin är ett rent dödande gasgift! inte det smartaste man kan hitta på att vistas i ett rum med torkande tobak!  att torka, goggla o läs om torkhus för tobak, rökugnar för tobak osv en hel/ halv vetenskap.
#men som vi alla vet så är det bäst för hälsan o halsen att låta bli o sova med händerna på täcket!
eder ständige /j

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #151 skrivet: 19 nov-08 kl 12:39 »
Så här blev det när det är nästan färdigt. (ska bara rullas och malas först)

160 plantor virginiatobak på 30m2 har blivit styvt 7 kg torra tobaksblad. Ca 40g/planta

I nuläget är bladen grundsorterade i två högar. Snus 1/2 och cigarrer 1/2. 
Om hälften av cigarrbladen blir snygga cigarrer a 4g styck blir det ca 430 st. Slänget blir snus
Övriga snusblad+ slänget blir 13,5kg färdigt snus.
(Struntar man i cigarrer blir det istället 18.2kg snus =364dosor a 50g.)

utrymmesmässigt tar det hela just nu upp 4 fulla svarta sopsäckar. 3 löst packade och snussäcken hårdpackad. Detta är nog en ganska rimlig odling för en husbehovs odlare.

Jag struntar inte i mina cigarrer, och lycka till alla storsnusare.

Erik Röde

Tonysson

• Värmland
« Svar #152 skrivet: 24 nov-08 kl 16:50 »
Grattis Erik Röde, till god skörd.

En fundering bara, du skrev att du har 160 plantor på 30 kvadratmeter.
Känns för mig ganska tätplanterat. Skulle inte plantorna ge mer bladmassa om de hade större utrymme?

Jag kanske har fel, för jag har ingen praktisk erfarenhet än. Första odling blir till våren.

Förresten, hur blir det att dra upp plantorna i Jiffy torvbriketter? Ngn som vet?
Känns ganska praktiskt och anra växter som tomater, gurka, paprika etc, har jag bara positiv erfarenhet av i samband med torvbriketter.

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #153 skrivet: 24 nov-08 kl 23:23 »
Möjligt att de får större blad om de står glesare. Jag upplever att det mer hänger på gödslingen. Mycket kväve ger mycket bladmassa.

De planteras i förband så det blir typ 30 35 cm mellan plantorna. Genom att toppa plantorna så blir bladen också större, växten inte så vindkänslig (du bör kupa dina plantor), men då missar man alla vackra blommor. Tobaken blommar sommaren igenom till alla möjliga insekters fromma. Torvbriketter borde fungera utmärkt, om man har plats för dem. Jag sådde i en kallbänk och plockade de finaste plantorna.

Bee

« Svar #154 skrivet: 28 nov-08 kl 23:41 »
Hej hallå! Halkade in på alternativ.nu via ett plötsligt uppkommet intresse för kaninuppfödning.
Men det här med tobak verkar intressant, vet någon om det kan vara möjligt att odla tobak i norrlands inland? (Växtzon 7 om jag inte minns fel) Jag tänker iofs testa även om folk säger att det är omöjligt, men vore kul om det fanns någon annan som lyckats. Nyss flyttat tillbaks till hemkommunen i första egna huset med egen trädgård, så nu är man ivrig att sätta fingrarna i jorden.
Jag röker inte själv, men sambon gör det och det är defenitivt den dyraste hobbyn någon av oss har.
Höll förresten på att kikna av skratt när jag läste om den "alternativa mössbekämpningen" i denna tråd.  ;D
Erik Röde, har du kvar någre frön en naiv nära-polcirkelnodlare kan få köpa?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #155 skrivet: 29 nov-08 kl 21:42 »
Om det funkar i Norrland vet jag inte, men varför inte försöka? Om det skulle lyckas så blir det riktigt härdiga plantor. Du bör nog dra upp dem innomhus först för att lyckas.

Självklart kan du få några frön. Det blir från förraårets skörd (reserven i frysen) Vart ska de skickas? Och vem vet om några år kanske jag kan få några härdiga monster tillbaka. Bara möjligheten till världens nordligaste cigarr lockar till försök!

mvh
Erik

Bee

« Svar #156 skrivet: 30 nov-08 kl 00:34 »
Tjohej, nu har jag pmat min adress till dig Erik Röde. :)

När ska man börja förgro de små liven inne tro?

Skytten

• Skåne
« Svar #157 skrivet: 30 nov-08 kl 11:28 »
Värt ett försök, visserligen är sommaren kortare, men å andra sidan långa dagar med ljus, i ett skyddat läge gissar jag att det går att odla tobak.

Plantorna får väl sättas ut från växthus till utomhusodling.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bee

« Svar #158 skrivet: 02 dec-08 kl 22:24 »
Nu har fröna kommit hit! Tack Erik Röde :)

Fordson

« Svar #159 skrivet: 03 dec-08 kl 11:57 »
Jag ha inte läst alla inlägg men tänkte puffa lite för att göra eget snus.
Har dock inte gjort på egen tobak men provat lite olika snussatser. Min favorit är från Cuthof och det tar 36 timmar att få till 2.5 kg lössnus med ett pris på ca 7-10 spänn dosan. Helt suvve, jag har inte köpt en snusdosa på över ett år nu och då susar jag minst en dosa om dagen. Det luktar ju lite när man gör snuset och ugnen blir upptagen men det är ok med frugan eftersom vi tjänar en tusing i månaden på det. try it, you'll like it.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser