Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443354 gånger)

Skreddarn

SV: tobak
« Svar #120 skrivet: 15 sep-08 kl 11:13 »
Tack Erik,

Jaha, fermentering var inte samma som torkning då, inser jag då nu, med sorg i hjärtat.
(Jag har fullt sjå att få min granne att inte skyffla in grönmassan under läppen, han har lite bråttom...)

Jag har färdigställt en "svettningsugn" som kan ställas på 40 - 70 grader i min iver att komma igång,
så det förefaller som om det bästa är att beställa färdig tobak till dom första satserna.

Det möglar så infernaliskt att jag har börjat lägga bladen i saltlag, men då kanske jag stoppar själva förruttnelsen också?

Ah me, oi vai.

Jag får beställa ett par kilo färdigfermenterad tobak.

Leverantörstips eller erbjudande, någon?

/Skreddarn

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #121 skrivet: 15 sep-08 kl 21:14 »
Saltning stoppar inte fermentering. Bladen fermenterar när de torkar, men det tar tid, minst 6 mån. (om det ska vara bra)

Så här gjorde man förr, på en träställning på golvet som det går att blåsa varm luft under läggs bladen blöta (gröna)ca 5 cm tjockt. Sedan strör man över rikligt med salt. Vänder då och då och låter det sedan torka. Så här har jag gjort. På ett nät ca 15 cm över golvet lägger jag fula blad ca 5 cm tjockt varpå jag saltar rikligt. Då och då plockar jag om bland bladen och låter de sedan torka. De blir vackert bruna, gula och får sedan torra ligga och goa till sig.

Om du ställer in din låda på 70 grader och lägger bladen där så borde de bli klara på några veckor. Ställ ett tråg med vatten i botten av behållaren och fyll på när det börjar att ta slut.  Håll ut några veckor typ 4 så borde bladen vara "klara" i 70 grader  så möglar de inte.

Något jag inte har testa, därför att jag har för lite blad är att bygga en stack. Med knippen av ganska torra blad bygger man en stor hög. Den kommer att börja fermentera. När den når 70 grader bryter man stacken, stänker bladen och bygger en ny. detta gör man några gånger till dess att bladen inte blir varma. Sedan kan bladen ligga och goa till sig ytterligare.

Tobaksfamställning är pyssligt, och din granne ska inte skyffla in grönmassa under läppen.

Jag låter tiden göra jobbet...

Vitis

• Skåne
« Svar #122 skrivet: 20 sep-08 kl 19:48 »
.....

Jag låter tiden göra jobbet...

Tålamod lär vara en av dygderna. Jag har tyvärr dåligt av den varan.  :-[

Kunde inte låta bli att rulla en 'cigarr' av mina blad som jag plockade för bara drygt två veckor sen. Det var ju inte speciellt svårt att få det jämnt och snyggt. Vi får se hur draget blir när den torkat lite, nu var dn lite väl tät, ligger inrullad i ett blad tidningspapper just nu.

Ska bli väldigt intressant att se hur resten av tobaken utvecklas under sin fermentring och lagring.

*försöker hålla fingrarna i styr*

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #123 skrivet: 22 sep-08 kl 23:02 »
Cigarren ser jämn och fin ut. Lycka till! Jag väntar ytterligare några månader. 

Erik

Tonysson

• Värmland
« Svar #124 skrivet: 20 okt-08 kl 15:19 »
En liten fråga till er med erfarenhet:

efter att studerat lite runt på nätet, kan jag inte finna att det måste till den typ av fermentering som beskrivs av bladen när man skall ha tobaken till snus.
Det borde räcka med att torka,  för fermentering sker ju när man tillverkar snuset med salt och efter några dagar tillsätter soda och ev. smakämnen.
Naturligtvis sker ju viss fermentering under själva torkningen, men det är stackning, fuktning osv. som inte skall behövas.
När bladen/plantan torkat, och och man malt önskad blandning av löv, nerv och stam, bör man kunna lagra detta packat i täta förpackningar.
För att sedan succesivt användas vid tillverkning av önskad sats snus.

Håller ni med?

Tony

Skytten

• Skåne
« Svar #125 skrivet: 20 okt-08 kl 19:39 »
Håller med Tonysson!
Jag gör snuset relativt okomplicerat, och har inga mögelproblem.

Vi lufttorkade den tobak vi odlade på femti sextitalet.

Snustobaken torkade sedan ungefär till jul. 
Torr tobak håller åravis.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #126 skrivet: 20 okt-08 kl 21:37 »
Hela verandan är full av tobak just nu ... det funkar bra att tugga, snusa och röka ... årets skörd. Smaken vinner säkert på att tobaken lagras längre men jag tycker att den funkar bra som den är. Dofterna är underbara på hela verandan och i rummet innanför.  :D

De finaste bladen har jag lagt undan och lagrar så kanske man kan göra en hyfsad cigarr såsmåningom.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #127 skrivet: 22 okt-08 kl 18:59 »
Till Skytten.
Vad var det för sorters tobak ni odlade när det begav sig? Anledningen till frågan är att det vore spännande att lyckas spåra ytterligare en "svensk kultursort". Jag försöker hålla liv i Alida.

Har som mål i år att foga cigarrullning till julpysslet. Även traditioner behöver ibland fyllas på med nytt...

Vitis

• Skåne
« Svar #128 skrivet: 22 okt-08 kl 22:46 »
Till Skytten.
.....

Jag försöker hålla liv i Alida.

.....

Jag mfl. hjälper till !
1.000.000 frön är snart mogna här.  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #129 skrivet: 23 okt-08 kl 03:21 »
Vi odlade tobak fram till 1965 då monopolet upphörde.  Monopolet stod för plantorna, så jag har aldrig funderat över sorter. Kommer väl till mina gamla hemtrakter och kanske då någon som är äldre än jag kan svara. Får kanske kolla på "hemmet".

Till Skytten.
Vad var det för sorters tobak ni odlade när det begav sig? Anledningen till frågan är att det vore spännande att lyckas spåra ytterligare en "svensk kultursort". Jag försöker hålla liv i Alida.

Har som mål i år att foga cigarrullning till julpysslet. Även traditioner behöver ibland fyllas på med nytt...

Tonysson

• Värmland
« Svar #130 skrivet: 23 okt-08 kl 20:18 »
Eftersom jag inte själv har odlat i år, så skulle det vara kul om någon som har årets blad kunde testa detta:
Halvtorra blad sprayas med blomspruta och varvas i förslagsvis rostfri  eller keramikform.
Relativt höga kanter, då tråget bara skall fyllas till halva höjden. Täck formen med ett lock eller folie.
"Baka" sedan i ca 75 grader i ca 4 dagar. Lätta på locket och låt tobakslasagnen ånga av den otrevliga skarpa lukten ett dygn i ca 40-50 grader.
Bevaka fuktigheten så det inte blir varken för torrt eller fuktigt.(Beroende vad man skall ha tobaken till.)

Jag TROR att denna fermentering (lågtemperaturkokning) skulle funka såväl för blad till rökverk, som för snustobak.
En fördel är att den höga temperaturen gör att inga elaka organismer eller svampar kan gro.
Inget behov av omplockning.

Att inte detta beskrivs är ju att man måste ha tillgång till en ugn, men det går ju att skaffa.

Vad tror ni med erfarenhet?

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #131 skrivet: 24 okt-08 kl 19:15 »
För snus borde det vara ok, men röktobak kräver längre fermentering för att bli bra. Att vänta till jul är inte fel, till mars gör inget och juni bättre ändå. Men jag vet, ibland orkar man inte vänta. Det kommer att bli både cigarrer och snus till jul av årets skörd, men det mesta sparar jag.

För att få bladen snyggt bruna har jag gjort ungefär det du skriver, dock inte under så många dagar.

MVH
Erik

Tonysson

• Värmland
« Svar #132 skrivet: 26 okt-08 kl 15:42 »
Detta ämne är så intressant, så jag måste gå vidare.

Den så kallade fermenteringen är i många beskrivningar ett omständligt görande. Jag TROR att mycket av beskrivningarna härrör från metoder där man dels inte haft tillgång till bättre teknik, eller att i storskalig produktion i låglöneländer, det är billigast att behålla det omständliga.

Vad är nu denna fermenterig? Normalbeskrivning är en jäsningsprocess med svampar eller mikroorganismer inblandade. En rötning. Är det så?

Eller pratar vi om en rent kemisk nedbrytning över tid, utan mikroorganismer/svampar, med någon annan katylysator, exempelvis värme?

Är processen aerob eller anaerob?

I de flesta beskrivningar är förprocessen öppen för luft och syre, men i en balad mogningsmiljö, skall mycket till för att få in syre i balen.

Kunde man få svar på vad  fermenteringen, som jag tycker är bättre att kalla för mognadsprocessen, VERKLIGEN åstadkommer och tillför, kunde man effektivisera alltihop.

Att hålla på att bläddra runt med blad i buntar, och riskera mögel, känns lite dåtid.
Dock blir ju tobaken bättre över tid, oavsett tänkt cigarr eller snustillverkning. Men varför och går det att modernisera mognadshanterandet.

Tony

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #133 skrivet: 26 okt-08 kl 22:04 »
Till Skytten. Det vore riktigt roligt om det fanns ytterligare någon variant att ta hand om. I några av de ädre handböckerna refereras till olika tyska sorter som rimligen är försvunna sedan länge.

Angående fermentering. Tobaksbolagen fermenterar sin tobak på ca fyra veckor. De kontrollerar värme och luftfuktighet. Under fermenteringen sjunker bla nikotinnivån, bladen blir mildare och snyggare.  Hur en sådan anläggning konstrueras finns på flera ställen på "nätet". Jag gillar den mer lågteknologiska varianten, faktiskt bara för att den är lågteknologisk. Det blir lite som Rakubränning (som jag också gillar)

Tonysson

• Värmland
« Svar #134 skrivet: 27 okt-08 kl 17:26 »
Kan så vara att "lågteknologiskt" hanteranden har sin tjusning.
Men det som jag primärt frågar efter är VARFÖR vissa moment måste göras som de gör.

Jag förutsätter att ingen Lågteknologisk förkämpe tänder sin pipa eller egentillverkade cigarr medels flinta och eldstål. ;) Men den kunskapen är ändå värd att tillgodogöra sig, i rent allmänintresse.

Alltså, kunskap att kunna göra saker enklare, eller förklaring varför det är som det är, betyder inte att allt gammalt vedertaget är tokigt.

Men som sagt, ingen tänder sin spis med eldstål och flinta, eller använder djurtarmar som kondomer.
Jag har den kunskapen, men det sistnämnda exemplet stöter oftast på patrull. ;D

Tony

Skreddarn

« Svar #135 skrivet: 28 okt-08 kl 17:53 »
Tony, min gosse, det var klokt talat.
I linje med denna visdom har gamle snål-skreddarn lyft på plånboken och köpt färdigfermenterad tobak till snuset.

Snuset klart, och ätbart, men jag har lite bekymmer med pH-värdet.

Som grundskolekemist inser jag att meningen med metallkarbonatet man häller i sitt snus är att roffa åt sig vätejoner i geggan och höja pH:t till lämplig nivå. (Sursnus lär kosta på emaljen, gissar jag, och galvanismen lär inte låta vänta på sig heller)

Jag har indikatorpapper  för mitt vatten, problemet med detta är att den enda färgindikation man får i dosan är snusbrunt, vilket effektivt döljer vad indikatorpappret önskar förtälja i övrigt.

Kan jag mäta pH på något annat - rimligt sätt? Ledningsförmåga lär ju inte duga givet mängden klor- och natriumjoner i pastan.

Idé, någon?

/Skreddarn
(Just nu lite dräglande till följd av allt för stor iver med inlastningen...)

Tonysson

• Värmland
« Svar #136 skrivet: 28 okt-08 kl 19:04 »
Ja du Skreddarn,

att mäta PH med lackmuspapper i snuset lär inte bli lätt.

Själv surade jag ner snussatsen först med ett par teskedar vinsyra, för att frigöra mer fritt nikotin om möjligt i snussatsen.
Sedan adderade jag till extra vanlig bikarbonat till kaliumkarbonatet, för att vara säker på att nå över PH 7.

Enda sättet att avläsa surhetsgraden borde vara att be någon på det kommunala vattenverket  att blanda ner lite av snuset i en neutral buffertlösning (PH 7), och mäta. De kan det där och fixar det säkert gratis eftersom det är lite udda med att kolla snus.

Ett kommersiellt lab drar säkert till med en rejäl kostnad, för att testa.
« Senast ändrad: 28 okt-08 kl 19:29 av Tonysson »

Skreddarn

« Svar #137 skrivet: 28 okt-08 kl 19:49 »
Välsigne dig, min gosse

"Vinsyra" och "mer fritt nikotin" i samma mening.
"Mer nikotin" är mitt märke!

Har du syran i under hela svettningen?
Har vinsyran någon motjon som gör den bättre än askorbinsyra eller citronsyra?

Och bikarbonat? Är den inte neutral till sin natur? Ger den verkligen en höjning? (Var fäster vätet?)

(Men om man får ut mer nikotin så kan jag hälla svavelsyra i pastan om så krävs.)

/S (nu uppe i två dosor om dagen...)

ps.
Skall man kanske starta en snustillverkningstråd?
Vi "odlar" ju inte direkt längre i denna tråd
ds

Skytten

• Skåne
« Svar #138 skrivet: 28 okt-08 kl 19:57 »
Finmalda torkade tobaksblad, lite salt och natriumkarbonat plus tre dygn i snusugnen är hela min tillverkningsprocess.

Snus(tillverknings)trådar finns om jag inte minns fel.

Det ska vara lite fjong i snuset, så jag försöker inte reducera nikotinet!

Tonysson

• Värmland
« Svar #139 skrivet: 28 okt-08 kl 21:53 »
Vinsyra är valt enkom bara för det var det surhetsgörande som just då fanns på ICA.
Ascorbinsyra eller citronsyra bör gå lika bra. Tanken är att under svettningen få satsen att vara sur, då ngn Nisse med avancerade kunskaper i hur nikotinet är bundet till biomassan, rekommenderat sur miljö.
Lättare upptag i munslemhinnan om nikotinet är lösare bundet till växtdelen av snuset.

Bikarbonaten adderas till just för att natriumkarbonatet ju omvandlas till just bikarbonat nästan omedelbart vid iblandning. Natriumkarbonat är just vad som idag användes vid industriell tillverkning, istället för dåtidens Pottaska eller Kaliumkarbonat.

Alltså mer mängd bikarbonat om jag tidigare surgjort satsen, för att buffra upp till basiskt eller i alla fall neutralt PH värde. Vätejoners vandringar har jag av naturliga skäl inget facit på.
Testa och blanda mellan tummen och pekfingret är vad jag gör. Med gott resultat so far.

Tony

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser