Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 444337 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: tobak
« Svar #1880 skrivet: 17 apr-13 kl 16:26 »

Ah , nu har man väl blivit alldeles snurrig... ::) ;D
    Fick för mig att det var HasseStefan som hade lagt upp bilderna.....
    Men jag vet att du fick frö av mig systermicke och dom verkar ju gå jättebra.
    Det börjar kanske bli för hög nikotinhalt i min lilla lägenhet......

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1881 skrivet: 17 apr-13 kl 18:15 »
Snus ska det bli. Det är första gången så jag testar mig fram i lite mindre skala. Har 35 plantor av Rustica från Rustica ;-) och ett gäng Alidaplantor på gång.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1882 skrivet: 21 apr-13 kl 11:55 »
Hur går det för er och era tobaksplantor? Vore kul med lite bilder på era finaste plantor! Inget att skämmas för om de är små o:) Ge oss andra lite inspiration!! Jag ska föregå med gott exempel och posta en bild så fort jag kommer hem ;D

Tänkte försöka hålla dej och kanske fler också fortsatt inspirerade  med nytagna bilder från idag.....

= En Bondtobak som heter Germand   
Med en dosa General jämte sig

=  Kolonilott förbereds för utplantering

= fortsatt förbedelse                                                                                                                                            = Orientalisk Szamosi i en 10 L's hink

=  Madole mörk tobak

=  Red African  typen rätt stark  40mg/g ?

= Orinoco , stark typ piptobak men i mitt fall snustobak 42 mg/g

= ett av mina typ planteringsbord eller nåt sånt

= fönsterbrädan

= Alidaplantor

= Stark cigartobak , Vuelto Abajo , säkert 10-15st i en mugg

= Liten ska bli större , mkt potent Nicotiana Bigelovii

/url]   = Det andra av tre planteringsbord , här kan vara upp till 1000 plantor nertrimmade till 160 st ca 1 L's muggar ( och då menar jag alla plantor som jag har tillsammans)

= En ensam Small Stalk Black Mammoth

Hoppas det duger som inspiration önskar Rustica1962
« Senast ändrad: 22 apr-13 kl 12:27 av Rustica1962 »

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1883 skrivet: 22 apr-13 kl 10:52 »
Vackert! :-)

Rustica1962

• Halland
« Svar #1884 skrivet: 22 apr-13 kl 11:19 »

En bugar o bockar !

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1885 skrivet: 23 apr-13 kl 14:04 »
Black Mammoth..ypperlig till snus, tuggtobak och Pipa, mycket god arom i den!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1886 skrivet: 23 apr-13 kl 16:48 »

Ska bli riktigt spännande att smaka av den lite senare i år.
« Senast ändrad: 23 apr-13 kl 17:06 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #1887 skrivet: 23 apr-13 kl 17:10 »
.... :) ..fina bilder Rustica 1962 ... Själv anlagt ett nytt tobaksland,djupfräst och gödslat  :o . Tror det är säkrast att växelodla lite grand...tyckte plantorna blev lite mindre förra året .  Fungerar fortsatt kanon med elementfermentering av tobaken fuktad med ren sprit  ;D ...inget mögel .

Rustica1962

• Halland
« Svar #1888 skrivet: 23 apr-13 kl 17:43 »

Tack ska du ha Tännlappen !
    Vi får nog vänta nån eller några veckor till med att plantera ut skulle jag tro , fast jag skulle vilja ha ut mina nu till denna helgen som kommer.
    Men har mkt mer att göra ute på odlingslotten , vänder på jorden och tänkte faktiskt börja med lite ''guldvatten'' över hela lotten , blandat 1 på 10 ungefär.
    1 Guld och 10 Vatten såklart.
    Kan kanske få häst eller kogödsel  ev levererat till mig eller hämta själv 1,5 mil iväg , vet inte om det är värt mödan... ::)
    Plantorna har ju växt bra i Hasselfors sk Kogödsel på påse och jag har pelleterad hönsgödsel oxå på påse , undrar om jag inte nöjjer mej med det , det får inte bli FÖR MKT JOBB heller.
    Speciellt när man inte har nån bil heller .
    Isåfall tänkte jag blanda den gödslen med LERAN 50/50 och däcka till plantorna med det , vad tror du om det Tännis ?
« Senast ändrad: 23 apr-13 kl 20:18 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #1889 skrivet: 23 apr-13 kl 18:25 »
....Rustica 1962 .. blir nog bra med det gödsel du har ... sedan återstår det härdning av plantorna eller rejäl fiberduk över det hela...kolla så jorden reder sig ..  :D  ...

Rustica1962

• Halland
« Svar #1890 skrivet: 23 apr-13 kl 18:34 »
  Ja , man får väl härda till dom en vecka -10 dagar ute på terassen över dagarna+nätterna och utan vatten eller minimalt med det.
« Senast ändrad: 23 apr-13 kl 19:56 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #1891 skrivet: 23 apr-13 kl 20:38 »
Japp...lönar sig att antingen härda eller ha duk på... Liksom trist om man planterar ut fina plantor och bladen blir vita och faller av ...

Rustica1962

• Halland
« Svar #1892 skrivet: 23 apr-13 kl 20:51 »

Nä så vill vi ju inte att det ska bli

'' Sista 14 dagarna innan utplantering bör plantorna härdas för sitt kommande nya liv och minska därför på vattningen till ett minimum. Om utomhustemperaturen så tillåter är det också lämpligt att flytta ut såbäddarna i soligt läge utomhus, eventuellt med skyddstäckning nattetid. När plantorna är minst 10 cm höga är dom färdiga för utplantering''

Ur Cuthofs allmäna odlingsanvisningar

Kivi

• Hälsingland
« Svar #1893 skrivet: 24 apr-13 kl 12:51 »
Goddag tobaksfantaster! Länge sen jag var här och läste nu så jag vet ej huruvida denna fråga ställts förr, och kanske besvarats. Jag vänder mig till er som snusar er tobak: Finns det någon som provat att krydda sitt snus med kryddor? Alltså inte anisolja eller enbärsolja utan mortlade enbär eller mortlad anis? Hur blev isåfall resultatet?
Men djur är faktiskt ena jävla klantar
som jämt och samt gör bort sig överallt
Och inte har dom vett att bära vantar när det om vintern blåser kallt

amobro

• Uppland
« Svar #1894 skrivet: 24 apr-13 kl 14:23 »

Citera
Goddag tobaksfantaster! Länge sen jag var här och läste nu så jag vet ej huruvida denna fråga ställts förr, och kanske besvarats. Jag vänder mig till er som snusar er tobak: Finns det någon som provat att krydda sitt snus med kryddor? Alltså inte anisolja eller enbärsolja utan mortlade enbär eller mortlad anis? Hur blev isåfall resultatet?

Köpte en påse Anis som jag krossade och lät dra i alkohol ett par dagar, silade och blandade i snuset. Blev helt ok om man gillar lakrits/anissmak. Men efter flertalet experiment med kryddor tycker jag numera att den rena tobakssmaken är den absolut bästa kryddan och tillför inga ytterliga smakämnen i min produktion. 

amobro

• Uppland
« Svar #1895 skrivet: 24 apr-13 kl 15:05 »
Hej!

Vill ställa en fråga som någon kanske kan svara på: Ställde ut några tobak i kruka på balkongen senaste helgen och vissa blad har nu blivit helt vita och kanterna rullat ihop sig. Det här är fjärde säsongen jag odlar och detta har inte hänt tidigare.

1.  Det är Alidor som vitnat. Första året jag odlar dessa. Andra sorter är helt intakta, gröna och fina.

2. Alidorna precis som andra sorter har varit ute några timmar varje dag i april när temp varit över +7, även ute några nätter med hygglig temp.

3. Senaste helgen var mycket solig, tänker solskador men varför bara Alida.

4. Om solskada bör man då klippa bort de skadade bladen och kommer växten att överleva...?

Någon annan här på forumet som råkat ut för detta?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1896 skrivet: 24 apr-13 kl 16:04 »

Kan bara hänvisa till ett inlägg av Tännlappen på sidan 60 där han skriver såhär : ''  Om plantorna inte är riktigt härdade innan utplantering brukar bladen bli vita och ramla av men dom flesta hämtar sig efter ett tag. Vill man kan man skydda med en fiberduk,kan även vara bra att ha om det kommer några frostnätter ''.
  Alltså man slutar vattna plantorna en 2 veckor innan man sätter ut dom då verkar det som att de är mer motståndskraftiga.

Här är en till , från Cuthof :
Sista 14 dagarna innan utplantering bör plantorna härdas för sitt kommande nya liv och minska därför på vattningen till ett minimum. Om utomhustemperaturen så tillåter är det också lämpligt att flytta ut såbäddarna i soligt läge utomhus, eventuellt med skyddstäckning nattetid. När plantorna är minst 10 cm höga är dom färdiga för utplantering.

Mvh från Rustica

amobro

• Uppland
« Svar #1897 skrivet: 24 apr-13 kl 16:38 »

Jo, har oxå läst det där inlägget av Tännlappen. Men i det fallet tolkar jag det som att plantorna skulle ut för gott och ner i helt ny jord och helt nya förhållanden. I mitt fall står växterna fortfarande kvar i sina krukor och har bara fått vara ute några timmar och sedan in igen.

Du har ju själv lagt ut några bilder, Rustica, då du hade ställt ut en del krukor i utomhusmiljö i solskenet, redan i mars tror jag det var .... Så har jag oxå gjort tidigare år utan problem.

Så min slutsats blir att solen måste vara ovanligt giftig i år eller att Alidan är en ynklig skittobak som inte tål lite sol. >:(

Rustica1962

• Halland
« Svar #1898 skrivet: 24 apr-13 kl 16:44 »
 De plantorna jag satte ut i Mars klarade sig inte , en del blad blev vita och de avstannade helt i växten , så dom får jag bara glömma.....
 Jag var väl för optimistisk i min tro på solen osv , men jag ska försöka att inte göra om det.

Tännlappen

• -
« Svar #1899 skrivet: 24 apr-13 kl 19:39 »
...Fattar jag det där med härdning rätt så ska dom först stå i skugga någon halvtimme sedan dagarna efter öka på med lite sol försiktigt...inga långa stunder. Själv har jag plantorna i ett litet växthus så dom vänjer sig vid olika temperaturer.Fiberduk på för säkerhets skull... sedan blir det nästan automatiskt att dom får lite sol på sig för man får ju öppna dörren ibland när det är riktigt varmt,funkat bra. Tar man dom direkt inifrån huset och sätter dom ute i landet med duk över blir det i rätt tufft för plantorna men funkar någorlunda . Bäst är väl då att man planterar ut dom när det är mulet väder. Läste om en lantbrukare som sa att härdade plantor bygger rötter direkt efter utsättning,ohärdade plantor står stilla mycket längre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser