Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442749 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: tobak
« Svar #1860 skrivet: 11 apr-13 kl 18:08 »

Det var så att jag odlade Bondtobak och Alida på 100 kvm kolonilott förra året.
   Som förstagångsodlare förstod ju inte jag att där kunde ske en sk korspollinering mellan dessa två plantor som utfördes av humlor , bin och getingar kanske.
   De flög från den ena plantan till den andra och pollinerade i vilken planta de än kom till.
   Då kommer där väl gener från Alida eller tvärtom och blir genmanipulerade av varandra med hjälp av humlor och bi.
   Det kommer i de fröna vi sår i år från förra årets skörd/plantor.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1861 skrivet: 11 apr-13 kl 19:56 »

Tack ska du ha HasseStefan , tycker också att det ska bli spännande att se hur de kan utvecklas på friland om nån månad eller så.

Smajsan

• -
« Svar #1862 skrivet: 11 apr-13 kl 23:16 »
Ok! Så det betyder att den är 2 sorter, en blandning alltså,jag trodde det var en för stark sort som man var tvungen att blanda ut  :-[
Tack för upplysningen.
Man lär så länge man lever!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1863 skrivet: 12 apr-13 kl 08:14 »

Tack ska du ha HasseStefan , tycker också att det ska bli spännande att se hur de kan utvecklas på friland om nån månad eller så.
Önskar att jag hade kunnat plantera ut om en månad oxå men här uppe i norr har vi ca 1m snö kvar på backen :( Men plantorna måste ju i backen innan midsommar har jag för mig jag läst någonstans ???

Rustica1962

• Halland
« Svar #1864 skrivet: 12 apr-13 kl 11:16 »

Ja , det har jag oxå läst i tråden och det stämmer säkert rätt bra.
  Alternativt  kan du ju plantera om dem i spannar så att dom kan fortsätta utvecklas och sätta ut dom ev lite senare... är bara en tanke

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1865 skrivet: 12 apr-13 kl 12:38 »

Ja , det har jag oxå läst i tråden och det stämmer säkert rätt bra.
  Alternativt  kan du ju plantera om dem i spannar så att dom kan fortsätta utvecklas och sätta ut dom ev lite senare... är bara en tanke

Hehe, jo det är ju sant men vem f-n har plats för 200-250 10L spannar hemma i fönstrena? ;D ;D

Rustica1962

• Halland
« Svar #1866 skrivet: 12 apr-13 kl 13:04 »
 Kör 4-5 plantor i varje spann så blir det bara 40-50 spannar istället    ;D :D ;) ;D
 Slå mig en signal så pratar vi om det , om du vill
 Äntligen har jag fått planterat om alla mina plantor , slutade med en cigartobak som heter Corojo som jag köpte från Tyskland.
« Senast ändrad: 12 apr-13 kl 20:32 av Rustica1962 »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1867 skrivet: 13 apr-13 kl 16:21 »
Kör 4-5 plantor i varje spann så blir det bara 40-50 spannar istället    ;D :D ;) ;D
 Slå mig en signal så pratar vi om det , om du vill
 Äntligen har jag fått planterat om alla mina plantor , slutade med en cigartobak som heter Corojo som jag köpte från Tyskland.
Har nu satt om mina största plantor! Det tog sin lilla tid det! Blev orolig när jag såg att de såg lite "hängiga" ut när jag va klar men fick reda på att det va helt normalt. Satte om plantorna i ny plantjord som jag tänkte näringsvattna om ngn vecka eller så:) sådde i vanlig blomjord.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1868 skrivet: 13 apr-13 kl 17:44 »

Ja det gör ju det , men skam den som ger sig .....

Har du nån bild du kan lägga upp , hade varit kul att se ?
    Hoppas snön smälter snart för dig däruppe där du bor.

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1869 skrivet: 13 apr-13 kl 18:21 »

Ja det gör ju det , men skam den som ger sig .....

Har du nån bild du kan lägga upp , hade varit kul att se ?
    Hoppas snön smälter snart för dig däruppe där du bor.
Jag lät de mindre plantorna vara kvar ett tag till innan jag planterar om dem. Men snön ligger vit på backen tyvärr men den har börjat försvinna lite iaf 8) Försöker skicka med nån bild på några av mina plantor så du/ni får se

Rustica1962

• Halland
« Svar #1870 skrivet: 13 apr-13 kl 19:20 »

Snyggt jobbat !
   Är det Alida eller någon annan sort ?

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1871 skrivet: 13 apr-13 kl 19:26 »
Det är small stalk black mammoth och Tennese Redleaf. För att vara första gången jag odlar något över huvudtaget så är jag grymt nöjd så här långt:))

Rustica1962

• Halland
« Svar #1872 skrivet: 13 apr-13 kl 20:17 »

Det är bra , bara ligg i och hoppas det går jättebra för dig !

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1873 skrivet: 14 apr-13 kl 10:54 »
Tack! Å detsamma till dig å alla dina plantor! Btw: följ mitt första odlingsår på Instagram under namnet tobaksodlaren

Rustica1962

• Halland
« Svar #1874 skrivet: 14 apr-13 kl 11:57 »
    Körde ut mot min odlingsplätt  idag på förmiddagen faktiskt , men hade sett igår att där låg en hel del sly strax innan koloniområdet.
    Tänkte redan igår att där kanske finns sly jag kan använda för att staga upp / binda upp mina plantor på/med.
    Har precis kommit tillbaka och hittade en hel del faktiskt som jag kanske transporterar upp till lotten/plätten i eftermiddag per cykel +rep =drar högen av sly bakom cyklen med repet !
    Om jag nu inte åker på en paltkoma efter middan dvs   :o ::) ;)
    Gör som dom gjorde på 1800-talet....... ;D :D ;) :)

Kunde följa dig från http://statigr.am/tobaksodlaren , bara skrev in ditt ''tobaksodlaren'' sen kom dina bilder upp där.Helt fantastiskt . behövde inte öppna något konto .

« Senast ändrad: 14 apr-13 kl 12:19 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1875 skrivet: 14 apr-13 kl 12:13 »
   Fick precis en liten tanke , jag köpte tidigare i år såna här sålådor som jag har förkultiverat i till årets plantor och det har gått bra.
   Men nu har jag fått för mig att jag ska slänga dom  men så kom tanken , ge bort dom till någon eller några på forumet så kommer dom ju till nytta !

Jag har 4 st helt kompletta med både såbrätte och ''tak'' på (36 celler per sålåda ) sen har jag 2 st utan såbrätte men med tak på.
   Om någon är intresserad skickar jag dem mot fraktpriset , tar inget betalt för själva sålådan.
   Ska kolla vad en kan kosta att skicka typ till Stockholm eller nåt sånt.
   Jag ska göra på ett annat vis nästa år  så det är därför som jag gör så här......
   Skickar hellre till flera än bara till en enda person.

« Senast ändrad: 14 apr-13 kl 12:27 av Rustica1962 »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1876 skrivet: 17 apr-13 kl 08:23 »
Hur går det för er och era tobaksplantor? Vore kul med lite bilder på era finaste plantor! Inget att skämmas för om de är små o:) Ge oss andra lite inspiration!! Jag ska föregå med gott exempel och posta en bild så fort jag kommer hem ;D
« Senast ändrad: 17 apr-13 kl 08:32 av HasseStefan »

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1877 skrivet: 17 apr-13 kl 10:19 »
Här kommer en bild på Rusticaplantor som kanske är korsade med Alida, tar sig väldigt bra tycker jag.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1878 skrivet: 17 apr-13 kl 13:08 »

Jättekul att se att dom går bra , fick du frö av mej ?

Har skickat till så många så jag kommer inte ihåg..... ??? ::)
   Där har du fina plantor på gång .

Rustica

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1879 skrivet: 17 apr-13 kl 14:02 »
Finfina plantor SysterMicke!! Ska det bli snus eller vad ska du göra med dina plantor? Är det första året du odlar eller är du en av de gamla "rävarna"??

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 3 användare
Wes Jr, mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser