Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442965 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: tobak
« Svar #1780 skrivet: 27 mar-13 kl 22:57 »
Jisses Rappen tror jag räknat fram och tillbaka så att huvudet bara snurrar..
Vill du ha allt exakt?? jag menar fördelningen Stjälk och blad kan jag kanske ta senare (eller någon annan här inne som vill)??

Receptet delat på Kg borde bli så här:
1kg tobak
0,9236 Liter vatten
0,0769 Liter salt

Svettas i lådor som rymmer 176,4g (  ;D )
Tillsätt 73,529g pottaska (tänk på att detta är ren och siktad pottaska och inte Bikarbonat)

-Hoppas att någon här reagerar om jag räknat tokigt nu men.. Detta borde stämma..

« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 23:13 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1781 skrivet: 27 mar-13 kl 23:37 »
Ja nog f+n snurrar det efter en stund, just därför var jag intresserad av vad någon annan kom fram till.
Och det ser ut som vi båda landat på samma siffror !
Guldstjärna får du för svettningslådan ;D
Fördelningen av stjälkar och blad, är för mig, inte viktig.
Skall bli jäkligt intressant att pröva detta, bara en tur till JULA för lite grejer, sedan skall det testas.
Hoppas bara tobaksmjölet jag beställt är av god kvalitet, annars blir den riktiga testen inte förrän jag får egenodlat.
Tackar för hjälpen, så här långt !

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1782 skrivet: 27 mar-13 kl 23:42 »
Ja nog f+n snurrar det efter en stund, just därför var jag intresserad av vad någon annan kom fram till.
Och det ser ut som vi båda landat på samma siffror !
Guldstjärna får du för svettningslådan ;D
Fördelningen av stjälkar och blad, är för mig, inte viktig.
Skall bli jäkligt intressant att pröva detta, bara en tur till JULA för lite grejer, sedan skall det testas.
Hoppas bara tobaksmjölet jag beställt är av god kvalitet, annars blir den riktiga testen inte förrän jag får egenodlat.
Tackar för hjälpen, så här långt !
-Det kommer funka Rappen, Chutof är jag inte så förtjust i men deras tobak är ok..
Kungssnus är i min mening godare men Dyrare.... Testa gärna Prillan:s me.. Billigare om inte annat...
-Eget är absolut bäst, Köpe snus fattar jag dock inte att jag använt...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1783 skrivet: 28 mar-13 kl 17:58 »
Jisses Rappen tror jag räknat fram och tillbaka så att huvudet bara snurrar..
Vill du ha allt exakt?? jag menar fördelningen Stjälk och blad kan jag kanske ta senare (eller någon annan här inne som vill)??

Receptet delat på Kg borde bli så här:
1kg tobak
0,9236 Liter vatten
0,0769 Liter salt

Svettas i lådor som rymmer 176,4g (  ;D )
Tillsätt 73,529g pottaska (tänk på att detta är ren och siktad pottaska och inte Bikarbonat)

-Hoppas att någon här reagerar om jag räknat tokigt nu men.. Detta borde stämma..

Skulle allt vara intressant att veta mer utförligt om vilka tobaks varianter som använts (och hur många delar av vilken).
-Fast jag är nöjd med mitt som det är men vore kul att veta och testa..
« Senast ändrad: 28 mar-13 kl 19:14 av Sork »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1784 skrivet: 28 mar-13 kl 20:30 »
Ja, jag har funderat på samma sak, dom odlade ju mycket tobak här i Sverige så jag skulle gissa att just svensk tobak användes.
I och för sig kan man ju odla olika sorter här med, så även om tobaken var odlad här så kunde det ju vara olika sorter även om den var svensk odlad.
Konstigt att ingen som jobbar/jobbat på snusfabriken läckt sådana uppgifter genom åren.

Ni som odlar flera sorter och gör snus, borde ju märka om olika tobaks sorter ger olika snus smak ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1785 skrivet: 28 mar-13 kl 21:27 »
Ja, jag har funderat på samma sak, dom odlade ju mycket tobak här i Sverige så jag skulle gissa att just svensk tobak användes.
I och för sig kan man ju odla olika sorter här med, så även om tobaken var odlad här så kunde det ju vara olika sorter även om den var svensk odlad.
Konstigt att ingen som jobbar/jobbat på snusfabriken läckt sådana uppgifter genom åren.

Ni som odlar flera sorter och gör snus, borde ju märka om olika tobaks sorter ger olika snus smak ?
Absolut, och i mitt svår tydda recept
används röd och mörk Tabacum sen  står det Tabacum enskilt precis som i ditt recept. Jag gissar att det är typ Alida (men det är min gissning).
Sverige importerade ganska mycket tobak oxå men Tanken var ett tag att vi skulle vara självförsörjande på tobak.
Nå väl jag skickade mitt recept till en gubbe jag hoppas kan tyda den gamla Gotländska skriften. Får se om han nu fixar det.. Vore så kul...

amobro

• Uppland
« Svar #1786 skrivet: 28 mar-13 kl 23:56 »

Jo, har läst genom allt här och fått många ahaa och det tackar jag för.... Själv har jag odlat tobak på min balkong i några år som jag gjort snus på och i år har jag funderat på om det möjligtvis är möjligt att få två skördar.

De första fröna sattes i början av februari och är hoppeligen skördemogna i juni-juli. Och då tänkte jag att sätta nya frön i början av juni som är mogna att skörda i september... Är jag helt fel ute här och en dumbom eller....????

Är det någon som prövat?
« Senast ändrad: 29 apr-13 kl 17:11 av hildegard »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1787 skrivet: 29 mar-13 kl 04:49 »

Jo, har läst genom allt här och fått många ahaa och det tackar jag för.... Själv har jag odlat tobak på min balkong i några år som jag gjort snus på och i år har jag funderat på om det möjligtvis är möjligt att få två skördar.

De första fröna sattes i början av februari och är hoppeligen skördemogna i juni-juli. Och då tänkte jag att sätta nya frön i början av juni som är mogna att skörda i september... Är jag helt fel ute här och en dumbom eller....????

Är det någon som prövat?
får alla plantor mycket ljus och bra värme så borde det funka. Jag har själv plantor från förra året nere i gillestugan.. Så att om du odlar i spann så är det nog fullt möjligt att få ut både 2 och 3 skördar från en planta. Bladen blir dock mycket mindre(vet heller inte hur bar kvalitè dom har).
Sätter du nya frön så, -ja bara plantorna får rätt förutsättningar!

Välkommen hit Amobro
-Hoppas att du kommer att trivas
« Senast ändrad: 29 apr-13 kl 17:12 av hildegard »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1788 skrivet: 29 mar-13 kl 11:46 »
Absolut, och i mitt svår tydda recept
används röd och mörk Tabacum sen  står det Tabacum enskilt precis som i ditt recept. Jag gissar att det är typ Alida (men det är min gissning).
Sverige importerade ganska mycket tobak oxå men Tanken var ett tag att vi skulle vara självförsörjande på tobak.
Nå väl jag skickade mitt recept till en gubbe jag hoppas kan tyda den gamla Gotländska skriften. Får se om han nu fixar det.. Vore så kul...

Hoppas "gubben" kan tyda skriften, skulle var intressant att ta del av det receptet  ;)

Glad Påsk alla tobaksmumrikar !

amobro

• Uppland
« Svar #1789 skrivet: 29 mar-13 kl 12:47 »

Tack för välkomnandet Sork!

Jo här finns mycket samlad kunskap att ta till sig. Får väl sätta frön både i början av maj och juni för att se vilken sådd som kommer att passa bäst in när jag hoppeligen skördar sådden från februari i slutet av Juni.

Glad Påsk till alla här!

kollotrollet

• Uppland
« Svar #1790 skrivet: 30 mar-13 kl 13:58 »
Idag har jag planterat om plantorna. När dom väl kom upp var det precis som dom tänkte " Nu är jag uppe så då behöver jag inte växa nåt mera ".
Hur som helst har dom nu  fått en egen kruka att växa i med prima jord.
Dom första fröna jag satte i "såjord" har tagit semester. Jag funderar på om dom legat för varmt under vintern (rumstemp)?Har ingen plats i kylen och inget kallt förråd att ha dom i.
Nu väntar vi bara på att värmen ska komma !

GLAD PÅSK   :)
Koloniägare som vill ha höns!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1791 skrivet: 31 mar-13 kl 11:29 »
 Håller också på att plantera om en del av mina plantor , börjar få problem med plats.....

= Szamosi                                   = Verkar vara bra för 40:-/ påsen på Cheapy tycker jag

= Madole Dark Fire                        =Virgina Dark Fire

Glad Påsk även om det är lite sent påkommet.... ;)
« Senast ändrad: 01 apr-13 kl 07:36 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #1792 skrivet: 31 mar-13 kl 16:12 »
Jag funderar också på att prova odla egen tobak o göra snus  :P Men jag har ju inte sått något och då är frågan om jag försöker få tag på lite nybörjar frön, är det försent att så nu? Och vilken sort tycker ni jag ska börja med?

Sen snusar jag helst portion,men jag kan defenitivt snusa lössnus med. Finns det så man kan fixa egna portions påsar? Eller det kanske är lyx eller onödigt? Jag har lite svårt med för rinnigt snus. Jag har snusat sen -85 så lite snus har man ju provat  :D

Och jag tror jag vill ha ett snus med ganska bra styrka på. Är smaken olika på starkt och svagare snus,då från egna plantor?

Många frågor  :-[ Men är riktigt sugen på att prova.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1793 skrivet: 31 mar-13 kl 18:13 »
  Hej Smajsan !

Du kan få ett antal frö av mej som är en misstänkt korsning av Alida/Rustica.
 Alida är en svensk mellanstark Virgina medans Rustica eller Bondtobak på ren svenska är en betydligt starkare tobak.
 Du kan göra eget portionssnus men det är säkert rätt mkt jobb att stoppa snus i de tomma påsarna skulle jag kunna tänka mej , men det är klart man kan ju göra lite i taget.
 Skicka mej ett PM med ditt namn och adress så löser vi det med fröna.

Rustica1962
« Senast ändrad: 31 mar-13 kl 22:29 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #1794 skrivet: 31 mar-13 kl 18:49 »
Men vad snäll du är  :D Tack så mycket, jag ska pma dig direkt  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #1795 skrivet: 31 mar-13 kl 18:57 »
Nu måste jag läsa hela tråden från början, så jag inte missar hur jag ska göra, från frö till skörd. Och så hela prosessen efter skörd till färdig pris. Ska bli riktigt spännande  :D

Smajsan

• -
« Svar #1796 skrivet: 01 apr-13 kl 14:14 »
Jaha! Nu har tydligen min hjärna snöat in på TOBAK  :o Inatt drömde jag om jord och tobaksplantor, i förrgår viste jag knappt det gick att odla.......ja ja så är det, men ute ligger snön djup och det känns som om våren inte vill komma  :( Men idag ska jag fixa ordning med muggar o jord o vatten o..... tills fröna kommer, så jag snbbt får dom PÅ jorden  ;) Och att göra portionssnus verkar inte så krångligt endå. De finns att köpa på Tilbudet.nu om ni inte redan vet det. NU ska jag sluta bladdra,och leta upp lite gurkbu..... plastmuggar  ;)

Rustica1962

• Halland
« Svar #1797 skrivet: 01 apr-13 kl 15:52 »
  Skickade fröna idag och skulle tro att du har dom imorrn eller Onsdag.

God fortsättning !
« Senast ändrad: 01 apr-13 kl 16:01 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #1798 skrivet: 01 apr-13 kl 15:57 »
Tack Rustica 1962! Och tack det samma.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1799 skrivet: 01 apr-13 kl 16:02 »

Har för mej vi sa det igår att du skulle drömma om tobak , frö , muggar och jord..... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser