Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442761 gånger)

Rappen

• Bohuslän
SV: tobak
« Svar #1760 skrivet: 24 mar-13 kl 21:02 »
Oj vem var det som gjorde det..
Ber om att återkomma
Vet att någon jag har på min mail river sin snus tobak, men vem..

Var mest nyfiken om någon prövat, just för att Kardus var jäkligt god, men lyckas man med en god skörd så får man väl testa.
Långt dit när man ser på dom små liven för tillfället, men det gäller att ha visioner  ;D

Rustica1962

• Halland
« Svar #1761 skrivet: 24 mar-13 kl 21:48 »

Det kvittar hur sakta jag silar Sork , det ryker ändå.
    Får göra det i duschen så blir det ok.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1762 skrivet: 25 mar-13 kl 02:57 »

Det kvittar hur sakta jag silar Sork , det ryker ändå.
    Får göra det i duschen så blir det ok.
-Absolut så ryker det mycket och slabbas gärna rätt ordentligt när man siktar/silar. Men att ta det lugnt är som oftast bästa sättet att lyckas
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1763 skrivet: 25 mar-13 kl 03:12 »
Var mest nyfiken om någon prövat, just för att Kardus var jäkligt god, men lyckas man med en god skörd så får man väl testa.
Långt dit när man ser på dom små liven för tillfället, men det gäller att ha visioner  ;D
-Ja jag vet att någon provat och att någon är nöjd med resultatet. Själv provade jag men tyckte inte att det blev bra och tyckte dessutom att det tog onödigt lång tid. Däremot skulle nog riv funktionen på köttkvarnen kunna användas (kanske)..

-Har man bara en sikt så kan man ju riva mindre parti i den med bra resultat.

Du kan även soltorka bladen tills dom känns torra sedan krama till bollar som du låter ligga en till två dagar innan du river eller hackar och smular ner och låter torka något dygn. Då ändras tobakens arom och färg lite. Passar vissa tobakssorter bättre än andra har jag märkt. Skulle någon här vara intresserad av att göra piptobak så ska detta sätt vara att föredra..

Rustica1962

• Halland
« Svar #1764 skrivet: 26 mar-13 kl 18:48 »

Tänkte inspirera lite här Rappen , om jag säger så här , den första omgången snus jag gjorde på nermalda Alida+ Rusticablad var det bästa snus jag hade stoppat i munnen sen 1997.
Det säger en hel del tycker jag ang att odla egen tobak som man var rätt sen på ändå pga av växtnäringen bl.a.
Sen var det ju inte det bästa sommarvädret heller precis och ändå blev där rätt hyggliga plantor.

Rustica

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1765 skrivet: 27 mar-13 kl 11:57 »
"den första omgången snus jag gjorde på nermalda Alida+ Rusticablad var det bästa snus jag hade stoppat i munnen sen 1997."

Det är vad jag kallar inspiration !
Jag har beställt en hel massa grejer den senaste veckan, inklusive tobaks pulver, som skall exprimenteras med framöver, allt för att jag gett mig fasen på att göra ett riktigt gott hemkört snus. Odlingen sköter sig liksom själv för tillfället, och det "varma" vårvädret gör att markarbete inte är att tänka på..
Något som jag kommer att köra med är riktig pottaska och inte natriumkarbonat, sedan har jag köpt flera olika eteriska oljor som det skall exprimenteras med.
Förresten, jag ser fram emot del 2 av ditt snusrecept Rustica,  ;)
Då jag utan tvekan kommer att testa det.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1766 skrivet: 27 mar-13 kl 13:12 »
 Vi kan väl ta det på en gång , du har alltså haft eller ''fermenterat'' tobaken i 24 timmar på 75-90 grader i ugnen.
 Mät upp 0,5- 0,7 DL vatten i en kastrull och värm till fingervarm och lös sedan upp helst bara 50 gram Natriumkarbonat i det vattnet med en visp.
 Du kan gå ut och ha den kastullen färdig att hälla på tobaken när du kommer ut med den.
 Använd en handduk när du tar ut burken eller vad du haft att ha tobaken i , sen brukar jag gå ut med den och öppna locket där , så slipper jag få i mej gaserna från koket.
 Töm ner tobaksmassan i spannen du använde i första skedet och den ska vara rengjord såklart.
 Häll sedan vattnet+Nat.karbonatet över massan och denna gången kan du inte göra det med händerna utan ta en sked eller kör en elvisp.
 Blanda ordentligt i en 5-10 minuter.
 Använder du pottaska så får du nog bara strö det ovanpå massan och sen hälla vattnet på det , för pottaskan kunde inte jag lösa upp i vattnet , blev bara klumpar.
 När du blandat färdigt så för du över massan från spannen till din burk eller vad du nu har , packar i omgångar lite lagom , sätter på locket och skickar in den i ugnen ytterligare 12 timmar.
 Smaksätter gör du inte förrän processen är färdig och massan svalnat ner till iallafall rumstemperatur.
 Hur mycket eller lite pottaska -Natriumkarbonat du tillför har stor betydelse , tar du för mycket , alltså mer än 50 gram kan du få problem med att det fräter på tandköttet.
 Då är det speciellt natriumkarbonatet jag syftar på , med pottaskan vet jag inte riktigt.
 Tillför antingen den ena eller andra sorten , tror inte du ska blanda.
 Artisten / musikern Stefan Sundström använder bara koksalt och vatten , det blir starkt nog för honom enligt hans lilla gröna bok.
 Mina lådor brukar väga uppemot 3 kg , då har jag använt 1,3 L vatten + 1 kg tobaksmassa/mjöl+0,7 L vatten.
 Prova dej fram och se vad du kommer fram till och lycka till !
 Ps.Det skiljer rätt mycket i kalla det kvalite' mellan ditt egenodlade och köpt tobak , fördel ditt egna och bladen i synnehet.Det tycker jag iallafall.

« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 13:51 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1767 skrivet: 27 mar-13 kl 13:49 »
Tackar !
När det gäller pottaskan hade jag tänkt sikta det över tobaken och blanda väl, jo jag har läst att Sundström bara körde tobak, salt, vatten...och glidmedel  :o.
Ser att du inte har glycerol eller propylenglykol, snuset blir fuktigt och krambart nog ändå antar jag.
Detta är vad jag tänkt pröva i första testet, om det är äkta eller inte, ingen aning...men det liknar Bengt Sändhs recept förutom vatten mängden. http://savepic.su/1248730.htm
Är risken att det blir för torrt tror du ?

Förresten är det någon som är bra på att räkna, så skulle det vara intressant att se vad er omräkning till moderna mått
blir, till ett kilo tobak  ;)
« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 14:16 av Rappen »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1768 skrivet: 27 mar-13 kl 14:00 »

Jovisst kan man ha i propylenglykol om man tycker att det inte hänger ihop riktigt.
  Det har väl någon fuktbevarande effekt har jag för mej.
  Har svårt att uttala mej om receptet , men det är bara och prova på.
  Jag har ett riktigt gammalt recept oxå som snusmumriken släppte förra året tror jag.
  Det är från 1852
  Ska se om jag kan få hit det.
  http://libris.kb.se/bib/13482573
« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 14:04 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1769 skrivet: 27 mar-13 kl 14:19 »
  Jovisst kan man ha i propylenglykol om man tycker att det inte hänger ihop riktigt.
  Det har väl någon fuktbevarande effekt har jag för mej.
  Har svårt att uttala mej om receptet , men det är bara och prova på.
  Jag har ett riktigt gammalt recept oxå som snusmumriken släppte förra året tror jag.
  Det är från 1852
  Ska se om jag kan få hit det.
  http://libris.kb.se/bib/13482573

Ja jag har sett den gamla boken förut här i tråden, så vitt jag kommer ihåg så stod det inget om svettning.
Just svettningen var väl en av Ljunglöfs stora "hemligheter".

Rustica1962

• Halland
« Svar #1770 skrivet: 27 mar-13 kl 15:19 »

Det som var revolutionerande med Ljunglöfs snus var att han och hans gode vän Jacob Berzelius hade kommit på iden' att de lät inte tobaken fermenteras på tradionellt vis utan man lät bara den 
  torka sen började tillverkingen direkt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ettan_(snus)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1771 skrivet: 27 mar-13 kl 15:35 »
Tackar !
När det gäller pottaskan hade jag tänkt sikta det över tobaken och blanda väl, jo jag har läst att Sundström bara körde tobak, salt, vatten...och glidmedel  :o.
Ser att du inte har glycerol eller propylenglykol, snuset blir fuktigt och krambart nog ändå antar jag.
Detta är vad jag tänkt pröva i första testet, om det är äkta eller inte, ingen aning...men det liknar Bengt Sändhs recept förutom vatten mängden. http://savepic.su/1248730.htm
Är risken att det blir för torrt tror du ?

Förresten är det någon som är bra på att räkna, så skulle det vara intressant att se vad er omräkning till moderna mått
blir, till ett kilo tobak  ;)

Rappen jag ska spana närmre på det senare (troligen i natt) såg riktigt skoj ut.. Har något liknande i någon låda..

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1772 skrivet: 27 mar-13 kl 17:25 »
Rappen jag ska spana närmre på det senare (troligen i natt) såg riktigt skoj ut.. Har något liknande i någon låda..
Ja, det såg så skoj ut att jag köpte Cutof tobak, just bara för att pröva. ;)
Faktum är att receptet verkar vara trovärdigt, det finns ett citat på Swedish Match sida som stämmer med svettningstiden.
Bengt Sändhs recept är lika, FÖRUTOM vatten mängden, 59 kannor för Sändh och 51 på detta receptet.
Kolla vad du har i lådan,  receptet är som synes kopierat ur en bok som jag har missat, undrar vilken...

« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 17:29 av Rappen »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1773 skrivet: 27 mar-13 kl 17:34 »

Stort plus på dej Rappen som hittade Ljunglöfs recept !
  Tycker det är helt otroligt.
  Men tror du det har något med Sändh att göra ?
  Jag tycker det ser ut som att receptet är mycket äldre än så.
  Var hittade du det någonstans om man får fråga ?

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1774 skrivet: 27 mar-13 kl 18:45 »
Det kan vara Ljunglöfs... ;D
Tackar för plusset !
Sändh sa en gång i tiden att han "hittat" original receptet, inte många trodde på det.
Frågan är, då det är kopierat ur en bok, frågan är VILKEN bok ?
Hittade länken för ett halvårsedan kommer inte ihåg var.
Så var är alla räknenissar ?
Ingen gammal mattelärare eller revisor här som kan göra en exakt omräkning ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1775 skrivet: 27 mar-13 kl 19:08 »
   Kommer säkert ifrån denna boken skulle jag tro : http://www.bokus.com/bok/9789185499311/bengt-sandhs-snusfabrique/

]
« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 19:33 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1776 skrivet: 27 mar-13 kl 19:34 »
Och den var slutsåld......
Jag köpte en annan Bengt Sändh bok som hette bara "SNUS" där finns inte just den kopierade sidan.
Tänker man efter, varför köpte Swedish Match upp lille Bengts fabrik, inget stort hot, såvida han inte
verkligen hade receptet... :o
Ingen som har nämnda bok ?

Förresten jag mailade Bengt för några år sedan, hans svar mer eller mindre var att det inte var någon ide´ att göra eget snus överhuvudtaget. Ett svar som faktiskt retade mig, och som väckte farhågor om att han inte ville eller fick prata om snus längre.
Odla tobak var alldeles för omständigt och krångligt, har jag för mig han också skrev.
Vilket om man ser till hur bra tex du Rustica och många andra här har lyckats, inte verkar vara helt sant.
« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 19:41 av Rappen »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1777 skrivet: 27 mar-13 kl 19:51 »
  Ja , får man 10 miljoner för att sälja så skulle jag också bli ganska bekväm på äldre dar nere i värmen.... 8)
  Receptet var dom nog inte ute efter för det hade dom ju redan sen länge tillbaka.
  http://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt_S%C3%A4ndh
« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 20:26 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1778 skrivet: 27 mar-13 kl 19:53 »
  Ja , får man 10 miljoner för att sälja så skulle jag också bli ganska bekväm på äldre dar nere i värmen.... 8)
 Receptet var dom nog inte ute efter för det hade dom ju redan sen länge tillbaka.
-Asg ganska sant

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1779 skrivet: 27 mar-13 kl 19:58 »
Ja, det såg så skoj ut att jag köpte Cutof tobak, just bara för att pröva. ;)
Faktum är att receptet verkar vara trovärdigt, det finns ett citat på Swedish Match sida som stämmer med svettningstiden.
Bengt Sändhs recept är lika, FÖRUTOM vatten mängden, 59 kannor för Sändh och 51 på detta receptet.
Kolla vad du har i lådan,  receptet är som synes kopierat ur en bok som jag har missat, undrar vilken...
Ja jag har ett gamalt liggande någonstans i en kartong, handskrivet och svårtytt.
Men med det här kan jag nog tyda lite av kråkorna...

Såsant mailade Skansen förra året och fick en del av ett recept dock inte hela.. Mer ang hur man kryddade snus förr

Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 4 användare
Stellaniskogen, Tli, KJE, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser