Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442733 gånger)

kollotrollet

• Uppland
SV: tobak
« Svar #1700 skrivet: 10 mar-13 kl 17:23 »
Snyggt Rustica! Här hemma har det tittat upp ca 40 plantor sen i dag på morgonen!! Så jäkla kul när man ser de små liven vill sträva upp mot himlen!  :)
Ser lite trångt ut i din lägenhet men vad gör man? Gör du snus av allt eller gör du något mer??

Vilka sortnam är det på dom små o stora man ser på bilden  ???
Koloniägare som vill ha höns!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1701 skrivet: 10 mar-13 kl 19:15 »
Vilka sortnam är det på dom små o stora man ser på bilden  ???

Det är en Nicotiana Rustica Isla Pueblo som har gått väldigt bra nu sen jag höjde värmen på elementet något snäpp verkar det som....
Alltså en av de olika Bondtobaker som finns.
« Senast ändrad: 10 mar-13 kl 19:44 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1702 skrivet: 10 mar-13 kl 19:22 »
  Det är bara snus som gäller för mig HasseStefan , slutade röka för över 20 år sedan.
  Har många olika sorter i år , tror det är en 25-30 sorter , mest av såna som har hög nikotinhalt , 5-6 olika Rustica (Bondtobak) , Vuelta Abajo cigartobak egentligen , Orinoco =  piptobak .

Tror det blir ungefär 700 plantor i år om det vill sig väl , har ju åkt dit så in i vassen på att det finns så många olika spännande sorter , mkt köpt på eBay men även på företag.
« Senast ändrad: 10 mar-13 kl 19:45 av Rustica1962 »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1703 skrivet: 10 mar-13 kl 20:04 »
  Det är bara snus som gäller för mig HasseStefan , slutade röka för över 20 år sedan.
  Har många olika sorter i år , tror det är en 25-30 sorter , mest av såna som har hög nikotinhalt , 5-6 olika Rustica (Bondtobak) , Vuelta Abajo cigartobak egentligen , Orinoco =  piptobak .

Tror det blir ungefär 700 plantor i år om det vill sig väl , har ju åkt dit så in i vassen på att det finns så många olika spännande sorter , mkt köpt på eBay men även på företag.

700 plantor? Holy shit! Ja det va inte dåligt! Ett heltidsjobb måste det ju vara att ta hand om dem!  Lycka till med odlingen

Rustica1962

• Halland
« Svar #1704 skrivet: 10 mar-13 kl 20:54 »
Ja , det har blivit så för att jag letat efter spännande nya sorter sen kunde jag inte sluta , så fort jag hittade en ny sort var jag tvungen att köpa den oxå..... :-[
Kunde ju inte gå miste om det...
Sen har jag tänkt att kanske bara ''lyxa'' mig med att bara ta bladen , kanske lite stjälkar oxå vi får se , men absolut inga stammar , för mkt jobb = dålig utdelning = inte så bra tobak heller tycker jag.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1705 skrivet: 15 mar-13 kl 11:21 »

Fint väder att förkultivera i , solen skiner varje dag och plantorna går bra tycker jag    :)

Men hur ska det gå med utplanteringen , här ska komma ymnigt snöfall på Mån/ Tis nästa vecka och Nordostan   ::)   ???

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1706 skrivet: 15 mar-13 kl 11:38 »
Ja, hoppas verkligen på lite värme snart, det var -18 när jag gick upp imorse. Men solen är verkligen en välsignelse :-)

Rustica1962

• Halland
« Svar #1707 skrivet: 17 mar-13 kl 19:22 »

Dags att börja omplantera för min del nu , har säkert jobb hela veckan som kommer   :o

Tom godislåda i plast från kiosken + 21 cl vit plastmugg. Vatten i godislådan och ett hål i botten på muggen så tar plantan vatten när den själv är törstig.......
Kan det vara något ?   Bara att kolla så att där är vatten i lådan , resten tror jag sköter sig själv.
Man får se , hoppas iallafall att det går bra såklart
Perique heter tobaken om det är någon som undrar och den är knappt 7 veckor gammal.
Planterade om dom i  Hasselfors påskogödsel +lite hönsgödsel och lite kaffesump ovanpå det
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 20:51 av Rustica1962 »

systermicke

• Uppland
« Svar #1708 skrivet: 18 mar-13 kl 08:07 »
Va fina och stora de är!
Jag sådde för 5 veckor sedan och de kom upp ganska fort men nu tycker jag inte att det hänt någonting senaste veckorna, känns som att de avstannat trotts all sol och värme. De står ju bara i vanlig såjord, kanske borde jag gödsla på lite?
Ska så lite mer frön idag tänkte jag, ska nog testa med lite kompost i den jorden.

Maria C S

• Småland
« Svar #1709 skrivet: 18 mar-13 kl 09:35 »
Vad ni är duktiga, börjar bli stressad har inte sått min tobak än ... :-\ jag får nog lägga det som prioritering idag.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1710 skrivet: 18 mar-13 kl 10:07 »
Va fina och stora de är!
Jag sådde för 5 veckor sedan och de kom upp ganska fort men nu tycker jag inte att det hänt någonting senaste veckorna, känns som att de avstannat trotts all sol och värme. De står ju bara i vanlig såjord, kanske borde jag gödsla på lite?
Ska så lite mer frön idag tänkte jag, ska nog testa med lite kompost i den jorden.

Tack ska du ha micke!
Jag har oxå några sorter som inte går såå bra eller stannat av typ lite så , men många går riktigt bra , utan att skryta.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1711 skrivet: 18 mar-13 kl 14:27 »

Tack ska du ha micke!
Jag har oxå några sorter som inte går såå bra eller stannat av typ lite så , men många går riktigt bra , utan att skryta.
dom kommer nog me...
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #1712 skrivet: 19 mar-13 kl 07:15 »
Vad ni är duktiga, börjar bli stressad har inte sått min tobak än ... :-\ jag får nog lägga det som prioritering idag.

Hej Maria !

När jag sådde mina frö förra året  i början på Mars och det rullade på rätt bra , fick jag för mig att jag skulle köpa växtnäring på flaska.
Tänkte nog aldrig på att hälla ner den utpädd i jorden , nädå jag sprayade blandningen på dom stackars plantorna som var rätt stora då....... :-[
Alidaplantor var det och det slutade med att jag fick slänga alla dom och börja om från början igen  , och då var det säkert i början på April.
Men det gick rätt bra ändå  ,  trots att de kom i jorden så sent.
Gör du tobak för snus eller röka Maria ?

systermicke

• Uppland
« Svar #1713 skrivet: 19 mar-13 kl 08:55 »
Läste Stefan Sundströms bok "stefans lilla gröna". Har för mig att han sätter tobaken i början av april. Själv testar jag att sätta i tre olika omgångar för att se vad som funkar bäst här. Feb, mars och april.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1714 skrivet: 19 mar-13 kl 09:01 »

Läste också Stefan Sundström från ett urklipp på Facebook , där han skriver att han inte använder bikarbonat eller pottaska när han gör sitt snus , han tycker det är starkt nog ändå.

systermicke

• Uppland
« Svar #1715 skrivet: 19 mar-13 kl 10:08 »
Och så blandar han med klick, glidmedel för att få till konsistensen.

Maria C S

• Småland
« Svar #1716 skrivet: 19 mar-13 kl 10:35 »

Hej Maria !

När jag sådde mina frö förra året  i början på Mars och det rullade på rätt bra , fick jag för mig att jag skulle köpa växtnäring på flaska.
Tänkte nog aldrig på att hälla ner den utpädd i jorden , nädå jag sprayade blandningen på dom stackars plantorna som var rätt stora då....... :-[
Alidaplantor var det och det slutade med att jag fick slänga alla dom och börja om från början igen  , och då var det säkert i början på April.
Men det gick rätt bra ändå  ,  trots att de kom i jorden så sent.
Gör du tobak för snus eller röka Maria ?

Jag röker men TiB snusar så jag har för avsikt att göra bägge. Men snustillverkning blir helt nytt för mej, men spännande.
När vi skulle träffades så fick han bekänna sin synd  :-[ (att han snusa) och blev snopen när jag frågade ... Vilken Sort  ;D Man får ju reda ut om de e gott  ;D

Ja då ska jag nog hinna få plantor än.
Jag odlade i sandjord förra året och använde bara egen nässelösning så det blir liknande i år. fast jag det ska matas i ensilage och kalkas innan plantorna kommer ut då det är nybruten gräsmatta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1717 skrivet: 19 mar-13 kl 10:53 »
  Tänkte lite tidigare i år eller i fjol att jag skulle odla i sand och gräsklipp a' la Nils Åkerstedt tror jag han heter.

Ringde t.o.m och pratade med honom där han bodde i Borgholm , han är nog snart 80 år gammal och han har har odlat i den blandningen i över 30 år nu med mkt lyckat resultat.

Men då odlar han inte tobak utan blommor och grönsaker , han var väldigt trevlig och uppskattade att jag ringde.

Min fråga till honom  gällde förkultivering av tobaksplantorna i sand/gräsklipp , finns info på nätet , bara att googla på....

Vad odlar ni för tobak  Maria ?

Har ni olika tobak för cigaretter och snus ?

Rustica
« Senast ändrad: 19 mar-13 kl 10:59 av Rustica1962 »

Maria C S

• Småland
« Svar #1718 skrivet: 19 mar-13 kl 11:28 »
  Tänkte lite tidigare i år eller i fjol att jag skulle odla i sand och gräsklipp a' la Nils Åkerstedt tror jag han heter.

Ringde t.o.m och pratade med honom där han bodde i Borgholm , han är nog snart 80 år gammal och han har har odlat i den blandningen i över 30 år nu med mkt lyckat resultat.

Men då odlar han inte tobak utan blommor och grönsaker , han var väldigt trevlig och uppskattade att jag ringde.

Min fråga till honom  gällde förkultivering av tobaksplantorna i sand/gräsklipp , finns info på nätet , bara att googla på....

Vad odlar ni för tobak  Maria ?
Har ni olika tobak för cigaretter och snus ?

Rustica

Hej Rustica ! Det är bara jag som odlat.
Jag håller på med permakultur och endel är ju experimentellt men förra året fick dom gräsklipp och nässelvatten.
Sorten jag odlade var Viriginia samma som jag ska odla nu(eget utsäde), jag har 2 andra sorter med och funderar på att så dom med i år när jag har större ytor att leka på  ;D Så det blir Monte calme yellow och Maryland 609

Jag byter gärna till mej andra sorter i höst om någon vill ha.
Jag kommer att ha fullt upp med att bygga upp systemen här (vatten) så det blir lättskött och kul.
Nästa år blir det mer möjligheter.

Jo jag samodlade tobaken med persilja förra året. I år blir det tagetes (tror jag) eller annat.

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1719 skrivet: 21 mar-13 kl 14:42 »
Jaha då var man till och med registrerad  ;D
Tack vare det man läst här har man en hel massa små Alida plantor som precis tittat upp !
Man tackar för inspirationen som man fått genom läsningen här, skall bli mycket intressant att se hur odlingen utvecklar sig.
Drömmen är att få ett GOTT snus, inte som snussatserna man köpt som smakar apa... :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser