Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442731 gånger)

HasseStefan

• Hälsingland
SV: tobak
« Svar #1680 skrivet: 06 mar-13 kl 18:55 »

Hej HasseStefan !

Jag låter dom bara torka tills dom helst blir bruna , gula funkar väl det också , har t.o.m malt ner lite gröna blad som inte ville bli bruna och det gick bra det oxå  :D

Tror anledningen till att de inte ville bli bruna var att vinter började så smått komma in och man ville ju få upprensat i landet TROTS att en del blad inte hade skiftat färg alls medans dom var kvar på stammen.

Tror det tar några veckor att få dom bruna , lite beroende var man hänger upp bladen , hängde mina i lägenheten och det gick bra för mig som är singel....

Skjöljde av mina blad innan jag hängde dom på tork , så man blir av med jord och typ små insekter som fastnat i nikotinklibbet som de får en överdos av och dör , tror jag...

Lycka till med odlingen önskar Rustica

Ok! Tack Rustica! Jag har ju en ganska stor lada + en gammal bagarstuga som jag tänkte hänga mina blad i! Sen är det det där med snusugn. Funderar på att använda antingen en riskokare eller en gammal ugn. Har ju en ugn ståendes. Men den är ju gammal som gatan så jag funderar på hur många grader den diffar på ::) ::)

Rustica1962

• Halland
« Svar #1681 skrivet: 06 mar-13 kl 19:36 »
     Kan inte säga riktigt hur det spelar roll när det kommer ner till att torka , men jag skulle tro att det är bra om man har ett ställe som det är någorlunda varmt i , får nog gärna vara så att en vind kan blåsa igenom oxå.

Vi här uppe i Norden har ju en nacknel när det gäller torkningen  som jag ser det iallafall , när vi har skördat hem tobaken då börjar det ju bli kallt här i typ Sept. -Okt.

Man har ju givetvis kunnat torka dom första omgångarna eller så när det är hyggliga temperaturer ute  , men när den största skörden ska göras kan det börja bli kallt.

Samtidigt har jag läst att att torka tobak ska få ta sin lilla tid , man får inte ha bråttom .

Har ett stort utrymme själv ovanpå våra förråd som jag funderar på att använda som torkutrymme och slippa ha det i lägenheten.

Förra året kom tre civilsnutar o ringde på hos mig och sa att de hade fått ett anonymt tips om att det ev. försigick oegentligheter i min lägenhet , så jag visade dom vad jag höll på med !

Det ska nog inte vara för varmt eller för kallt där man torkar skulle jag tro.

Rustica
« Senast ändrad: 06 mar-13 kl 19:39 av Rustica1962 »

kollotrollet

• Uppland
« Svar #1682 skrivet: 06 mar-13 kl 20:09 »
Vad sa snutarna vid besöket ?  ???
Det skulle va intressant att veta !
Koloniägare som vill ha höns!

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1683 skrivet: 06 mar-13 kl 20:19 »
Haha! Ja va sa snuten? Hade inget färdigt snus att muta dem med??

Jaha det här med torkning verkar ju lite knepigt! Inte för varm och inte för kallt! Hmm, undra om vinden är ett bättre alternativ då? Det är ju iofs en kallvind:( Har ingen värme där än men får väl ställa dit nåt element och hålla tummarna;)

kollotrollet

• Uppland
« Svar #1684 skrivet: 06 mar-13 kl 20:29 »
Jag skulle tippa att det är som när du torkar kryddor och svamp : Ju varmare ju fortare går det och dessutom blir det mindre damm om bladen får hänga kortare tid.
Koloniägare som vill ha höns!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1685 skrivet: 06 mar-13 kl 20:58 »
Vad sa snutarna vid besöket ?  ???
Det skulle va intressant att veta !

Nä , dom fick sig en ordentlig genomgång om vad jag sysslade med , hade en omgång i ugnen och jag tippar på att det var tidningsbudet som hade tipsat dom. ( det luktar ju som bekant)
Det var en tjej och två killar i 35 årsåldern , den ena killen sa att det här kan du ju sälja men jag sa att det är inga pengar i det här..... ;D
Åsikterna jag lämnade här HasseStefan är bara min egen uppfattning jag har i torkningsfrågan och har bara torkat en gång , då i min lägenhet som var rumstempererad (såklart) och det gick fint , alltså runt 20 grader.
Vinden tycker jag låter jättebra om jag får säg , hade hellre valt den än ladan där jag tror det kan bli lite fuktigt..... ::)
Åter till civilarna så sa de mest jaha jaha när jag visade dom vad som hände , ddom tackade för sig och gick.Den ene glömde kvar sina grejor han haft med sig och kom tillbaka igen.
Dom bad om ursäkt förresten innan de gick.....
http://www.swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10678
Här är en länk till Cuthofs odlingrekomendationer inkl. torkning + annat
Sen är det väl lite så här oxå att man får prova sig fram och bilda sig en uppfattning om vad som verkar rätt och se hur det fungerar , att torka tror inte jag är några konstigheter , då är det nästan värre och hålla bort sniglar
och att gödsla bra och lagom om man använder höns ko eller NPK som kan främja bladtillväxten om man gör rätt.
Tror jag ska använda najtråd när jag hänger upp mina blad sen , då får man ju en ''nål'' på köpet liksom istället för snöre eller tvättlina.

Rustica

Rustica1962

• Halland
« Svar #1686 skrivet: 06 mar-13 kl 21:06 »
   Fick en leverans idag med ett bra gäng Nicotiana Bigelovii som visst ska vara en rätt så potent liten tobak.
   Och så fick jag en Nicotiana Tabacum Rose som jag sådde under eftermiddagen.
   Fick sätta ett stöd för hyllan oxå (utöver de franska träskruven) för nu börjar det verkligen bli fullt i rutan , den får INTE rasa ner igen.... :-[

Bigelovii
« Senast ändrad: 06 mar-13 kl 21:08 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1687 skrivet: 06 mar-13 kl 22:03 »
Haha! Ja va sa snuten? Hade inget färdigt snus att muta dem med??

Jaha det här med torkning verkar ju lite knepigt! Inte för varm och inte för kallt! Hmm, undra om vinden är ett bättre alternativ då? Det är ju iofs en kallvind:( Har ingen värme där än men får väl ställa dit nåt element och hålla tummarna;)

Tänkte på det du skrev att du tyckte torkningen verkar knepigt , du kan ju låta alla blad vara kvar på stammen tills dom är bruna/gula så slipper du ju torka dom någonannnanstans utan då torkar dom ju där dom står.

Ta hem och skölj av dom och häng upp dom över natten så kan du mala dom efterhand eller hur ?

tompan

• Jämtland
« Svar #1688 skrivet: 06 mar-13 kl 22:52 »
Tompan: Det enda raka är väl att rensa. Men att täcka bör ju funka det me (dessvärre slipper du även eventuella rotskott).

Mitt problem med att "bara" rensa är en taskig rygg, jag klarar helt enkelt inte hålla efter ogräs. Jag funderar på att täcka marken med presenning när snön e borta för att ha ett relativt rent land när de e dags för utplantering.

Idag var jag iallafall iväg och handlade jord de vart weibulls blomjord med leca då jag upplevde att den funkade riktigt bra förra året.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1689 skrivet: 07 mar-13 kl 01:29 »
Mitt problem med att "bara" rensa är en taskig rygg, jag klarar helt enkelt inte hålla efter ogräs. Jag funderar på att täcka marken med presenning när snön e borta för att ha ett relativt rent land när de e dags för utplantering.

Idag var jag iallafall iväg och handlade jord de vart weibulls blomjord med leca då jag upplevde att den funkade riktigt bra förra året.
Aj då en kass rygg är inte att leka med Tompan... Jag har sett bilder på tobak som växer i tämligen vanvårdade land/rabater, Hur vida dessa odlas ekologiskt eller inte kan jag dock inte svara på.. Men ja täck du jorden.. Skulle ju i så fall bara vara rotskott som du går miste om. Själv har jag som sagt problemet att årets odling kommer ske i en slänt med Kirshkål och brännässlor (som ska användas till växtnäring).. Men problem är till för att lösas..

Hej alla hobbyodlare! Hittade den här sidan för 2 dagar sedan och har nu läst igenom hela tråden! (har inte gjort mig förtjänt av lönen på jobbet idag) Har länge funderat på det här med att odla min egen tobak för att ha till snus! Köpte frön av Sork (Tack för all hjälp). Har nu satt mina frön och väntar med spänning på att få se resultat! Har satt ca 120 frön. Det va pilligt och tog halva dagen men tror det gick bra ;D
Har en fråga: Ca hur länge måste bladen hänga på tork innan jag maler ner den å lägger det i ugnen?
Hur länge är svårt att svara på hänger på sort och yttrefaktorer.. Ladan låter som ett bra alternativ, Vill du påskynda endel blad så kan du under uppsikt röka bladen då går det ju fortare och dom får en god rökig arom.. Torkar dom för fort blir dom gröna i färgen men till snus spelar det ingen större roll, snuset blir gott iaf..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1690 skrivet: 07 mar-13 kl 01:53 »

Problemet med Blomjord kan ara att den tillskillnad på såjord är gödslad vilket kan skada groddarna.. Men funkar det så är det ju bra. I år sådde jag fröerna på 1-2cm sand med blomjord under med leca i botten..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1691 skrivet: 07 mar-13 kl 02:05 »
   Fick en leverans idag med ett bra gäng Nicotiana Bigelovii som visst ska vara en rätt så potent liten tobak.
   Och så fick jag en Nicotiana Tabacum Rose som jag sådde under eftermiddagen.
   Fick sätta ett stöd för hyllan oxå (utöver de franska träskruven) för nu börjar det verkligen bli fullt i rutan , den får INTE rasa ner igen.... :-[

Var inne på att odla den me förra året men valde att hålla mig till de sorter jag gjorde. Iår har jag inte tid eller plats till allt för stor odling, hade bud på 4ställen att odla på men avsade mig ytan då jag insåg att ingen odling av tobak skulle bli av. Tänkte då odla örter och andra användbara saker i trädgården. Men sen kom alla men in i bilden, Bondtobaken skulle först få hjälpa mig att kämpa mot otyget i slänten, sen tänkte jag om igen.. Otyget där kan ju fylla en bra funktion som växtnäring.. Nej min odling i år blir spännande och jag kommer nog lära mig väldigt mycket av den..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1692 skrivet: 07 mar-13 kl 02:09 »

Förra året kom tre civilsnutar o ringde på hos mig och sa att de hade fått ett anonymt tips om att det ev. försigick oegentligheter i min lägenhet , så jag visade dom vad jag höll på med !

Det ska nog inte vara för varmt eller för kallt där man torkar skulle jag tro.

Rustica
Asg Vad tror du dom skulle säga i år??

Rustica1962

• Halland
« Svar #1693 skrivet: 07 mar-13 kl 10:27 »

Kanske ''täckodling'' hade varit något för dig som har taskig rygg ?
Gör ett ''täcke'' med typ gräsklipp gärna med annat ogräs i oxå som klöver + brännnässlor på en 5 -10 cm som samtidigt som det göder plantan när det förmultnar håller ogräset borta i begränsad utsträckning har jag läst.
Fördelar + nackdelar = värmer antagligen inte upp jorden så bra i och med täcket.
Googla runt o kolla lite
Du skulle ju kunna odla i spannar eller murbruksbalja(or)  för 70:- på cheapy.se för att slippa luka.Då är baljan på typ 90 Liter.
« Senast ändrad: 07 mar-13 kl 12:22 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1694 skrivet: 08 mar-13 kl 00:29 »
Jaha då var Adonis, Tennesse Burley och Orient Samsung i jorden Eller nja på sanden iaf... ;D

Nu blir det absolut inte mer i år... (så vida inte någon mer intressant burley trillar ner framför mina fötter)...
« Senast ändrad: 08 mar-13 kl 00:32 av Sork »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1695 skrivet: 10 mar-13 kl 12:33 »
Hur går det för er alla tobaksodlare där ute i landet?Har ni sått era frön?? Som första års odlare vet jag inte riktigt hur det går. Har satt en jäkla massa frön och det har efter ca 6 dagar tittat upp ca 10-15 små plantor! 8)

Tännlappen

• -
« Svar #1696 skrivet: 10 mar-13 kl 14:08 »
...Efter koll med förstoringsglas  :o ...verkar komma igång efter runt 5 dygn ...  :D Impectas Virg verkar lite mer på bettet än Alidan...

Tobbe Halland

• Halland
SV: Rustica
« Svar #1697 skrivet: 10 mar-13 kl 14:25 »
Lycka till med odlingen, jag och ryssen ser fram emot att få lägga in en pris.
« Senast ändrad: 10 mar-13 kl 15:15 av Tobbe Halland »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1699 skrivet: 10 mar-13 kl 17:11 »

Rustica Isla Pueblo , planterad typ den 25/1

Dina Black Mammoth går bra Sork , 36 celler med en 5- 10 st i varje cell , mkt nöjd är jag .

Lägger upp en helt annan bild från ifjol hur det kan se ut när man torkar tobak i en liten lägenhet (35 kvm) . Vill man så kan man..... :D

[url=http://[URL=http://forumbilder.se/CDLJ8/foto0262]

Snyggt Rustica! Här hemma har det tittat upp ca 40 plantor sen i dag på morgonen!! Så jäkla kul när man ser de små liven vill sträva upp mot himlen!  :)
Ser lite trångt ut i din lägenhet men vad gör man? Gör du snus av allt eller gör du något mer??

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser