Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442728 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: tobak
« Svar #1660 skrivet: 02 mar-13 kl 08:02 »

Olyckan i bild hemma hos mig från i Torsdags denna veckan
« Senast ändrad: 02 mar-13 kl 08:45 av Rustica1962 »

Halte

• Gäst
« Svar #1661 skrivet: 02 mar-13 kl 08:45 »
Hundar/katter eller barn? :)

kollotrollet

• Uppland
« Svar #1662 skrivet: 02 mar-13 kl 09:07 »
Jag lider med dig   :'(
Koloniägare som vill ha höns!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1663 skrivet: 02 mar-13 kl 09:30 »
Hundar/katter eller barn? :)

För dåligt ihopasnickrad hylla som inte höll för tyngden av sålådor och brätten....
Numera förstärkt med 8 st franska träskruv av typ 10mm , hoppas det gör susen     ::)

Tur i oturen är väl att det var förhållandevis tidigt på säsongen , det finns ju chans att så nya fröer som väl är.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1664 skrivet: 02 mar-13 kl 09:32 »
För dåligt ihopasnickrad hylla som inte höll för tyngden av sålådor och brätten....
Numera förstärkt med 8 st franska träskruv av typ 10mm , hoppas det gör susen     ::)

Tur i oturen är väl att det var förhållandevis tidigt på säsongen , det finns ju chans att så nya fröer som väl är.

Tack för din omtanke kollotrollet !
Man måste ta nya tag , det sista man får göra är att ge upp.
Trevlig helg förresten !

Rustica1962

• Halland
« Svar #1665 skrivet: 03 mar-13 kl 15:29 »

Innan Olyckan......

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1666 skrivet: 03 mar-13 kl 18:49 »
Rustica1962,
Hoppas att några av sorterna klarade sig iaf...
-Tragiskt som f-n..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

tompan

• Jämtland
« Svar #1667 skrivet: 03 mar-13 kl 22:18 »
Tompan Vilken Havana variant har du??
Adonis Skulle vara intressant att odla tycker jag..

Jag har ingen aning om vilken havana jag har men de är köpt från worldwondersgardens. 

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1668 skrivet: 03 mar-13 kl 22:27 »
Jag har ingen aning om vilken havana jag har men de är köpt från worldwondersgardens.

Happ Havana#608 då..

"Havanna # 608
Sägs vara den bästa Havanna för hemmabruk. Ger en snabb skörd i cirka 65 dagar, och är bra för cigarrer eller tuggas. Denna anläggning ger en hög avkastning och rekommenderas också för odling i norr. Första gången odlare bör definitivt prova detta!"
« Senast ändrad: 03 mar-13 kl 22:30 av Sork »

tompan

• Jämtland
« Svar #1669 skrivet: 03 mar-13 kl 22:38 »
Du har ju redan några starkare tobaks varianter ju >:D
Adonis och Tennesse Burley och Orient Samsoun kanske jag kan köpa av dig nåsta år (om du har kvar då)..
Vad ska du göra av din tobak??

Jag är ute efter nån stark att blanda ut golden virginina med då den vart riktigt god som snus sen blir de väll nån cigarr. Jag har provat göra snus på tobaksstam och den behövdes fermenteras i 5dagar på 90grader innan den va bra.Den håller på och mognar nu i kylen så jag återkommer med smakresultat.

Förra säsongen var min första och den vart lärorik bla så sådde jag i början av februari och dom blev mkt lång och vek. Dessutom dålig inskolning så dom var inte så pigga i början, mina första satte jag kristihimmelfärds helgen o dom tog frosten men kom igen i slutet av juni. Den andra utplanteringen var 6 juni min rygg va trasig såde vart dåligt rensat från ogräss och inte riktigt så många som jag tänkte mig. Jag fick ut ca 35 plantor som jag sedan i augusti blev orolig för frost och tog ner för tidigt... Många misstag blev de men iår så hoppas jag de går bättre. Jag har tillgång till mycket mark med lerjord dock är de 7 mil bort men jag är där ett par ggr i månaden. Jag skulle behövt en traktor för att få till de bra. Jag har inte  börjat odla än tänkte göra de vid månadsskifte då ja inte planterar ut före 6 juni.

Nått som jag funderat mycket på är ogräs, hur ska man göra för slippa? Jag har funderingar på täcka med bark och gräs kan de funka?

tompan

• Jämtland
« Svar #1670 skrivet: 03 mar-13 kl 22:40 »

Jag har varit med om liknande med kryddväxter så efter de var de svårt och veta vilken sort allt var. Jag hoppas de går bättre för dig framöver.
« Senast ändrad: 04 mar-13 kl 13:04 av tompan »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1671 skrivet: 04 mar-13 kl 10:59 »
Rustica1962,
Hoppas att några av sorterna klarade sig iaf...
-Tragiskt som f-n..

tack för fröna Sork , dom kom nu precis och dom åker rakt ner i sålådan !
Ja , en del verkar faktiskt klara sig , några Kessu har börjat titta fram mot ljuset bl.a

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1672 skrivet: 04 mar-13 kl 15:12 »
Rustica!962 Skönt att dom hittade fram.  o:)

Nått som jag funderat mycket på är ogräs, hur ska man göra för slippa? Jag har funderingar på täcka med bark och gräs kan de funka?

Tompan: Det enda raka är väl att rensa. Men att täcka bör ju funka det me (dessvärre slipper du även eventuella rotskott).
Själv ska jag odla i en slänt i år, tänkte plantera en slang bit intill varje planta för att ge dom mer vatten och näring, Ska bli intressant att se resultatet.. Ogräset i slänten är Brännässlor och kirshkol, Ska hålla de nere och göra näring av det till tobaken
« Senast ändrad: 04 mar-13 kl 15:23 av Sork »

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1673 skrivet: 04 mar-13 kl 15:38 »

Hua!
De var inte kul att se! Lider verkligen med dig!
Har själv några rackarns katter hemma som gör mig väldigt nervös då de envisas med att klättra bland plantorna.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1674 skrivet: 04 mar-13 kl 16:49 »
        Tack ska du ha , micke.

Har inte deppat ner mej för det , men visst var det ett hårt slag speciellt när jag så väl visste att jag behövde förstärka hyllan      :-[

En del plantor klarade sig + att jag hoppas få nya Vuelta Abajo senare i veckan.Fick och sådde Black Mammoth jag fick av Sork idag = 36 st celler men säkert 100 plantor i dem.

Dom som går bäst nu är Perique verkar det som , med rätt stora fina blad och då blir man lite gladare   :D

Ha en bra vecka önskar Rustica

Perique
« Senast ändrad: 04 mar-13 kl 17:03 av Rustica1962 »

systermicke

• Uppland
« Svar #1675 skrivet: 04 mar-13 kl 20:29 »
Härligt att du är så positiv och plantorna ser ju riktigt fina ut!

Ha en bra vecka du med!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1676 skrivet: 04 mar-13 kl 22:36 »

Tackar

Tycker det verkar som att det håller på att hända något ,  kan det vara våren tro ?

systermicke

• Uppland
« Svar #1677 skrivet: 05 mar-13 kl 07:48 »
 :)

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1678 skrivet: 06 mar-13 kl 14:46 »
Hej alla hobbyodlare! Hittade den här sidan för 2 dagar sedan och har nu läst igenom hela tråden! (har inte gjort mig förtjänt av lönen på jobbet idag) Har länge funderat på det här med att odla min egen tobak för att ha till snus! Köpte frön av Sork (Tack för all hjälp). Har nu satt mina frön och väntar med spänning på att få se resultat! Har satt ca 120 frön. Det va pilligt och tog halva dagen men tror det gick bra ;D
Har en fråga: Ca hur länge måste bladen hänga på tork innan jag maler ner den å lägger det i ugnen?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1679 skrivet: 06 mar-13 kl 17:42 »

Hej HasseStefan !

Jag låter dom bara torka tills dom helst blir bruna , gula funkar väl det också , har t.o.m malt ner lite gröna blad som inte ville bli bruna och det gick bra det oxå  :D

Tror anledningen till att de inte ville bli bruna var att vinter började så smått komma in och man ville ju få upprensat i landet TROTS att en del blad inte hade skiftat färg alls medans dom var kvar på stammen.

Tror det tar några veckor att få dom bruna , lite beroende var man hänger upp bladen , hängde mina i lägenheten och det gick bra för mig som är singel....

Skjöljde av mina blad innan jag hängde dom på tork , så man blir av med jord och typ små insekter som fastnat i nikotinklibbet som de får en överdos av och dör , tror jag...

Lycka till med odlingen önskar Rustica

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser