Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442752 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: tobak
« Svar #1580 skrivet: 30 jan-13 kl 22:39 »

Hej på dej Tännlappen !

Intressant att höra hur du gör när du gödslar.

Stället som kan bli aktuellt för min del i år  är en s.k box där det legat en handelsträdgård som ligger ute på landet.

Där finns 4 st boxar a' nästan 200 kvm/st , där jag kanske kan få använda 1 av dom.

Där ska visst vara väldigt bra och mullrik jord att odla i , men det är väl aldrig fel med lite näring ?

Det sista du nämner där , att man ev. kan lägga gödslet i  plantgropen har jag funderat lite på innan och tycker det verkar intressant.

Vi hörs väl under säsongens gång kan jag tro ,  Rustica   :D

Tännlappen

• -
« Svar #1581 skrivet: 01 feb-13 kl 02:25 »
...Kul du fixat en rejäl odlingsyta Rustica1962  :D  På 200 kvadrat kan man odla så det räcker och blir över  ;D .. Gödsel skadar aldrig....som sagt man börjar så smått att tänka på sådden,ungefär en månad kvar ...ska försöka använda planteringsjord som är kraftigt uppblandat med såjord...tobaken verkar inte trivas i ren planteringsjord ...gäller att få bra sprätt på dom små plantorna innan utplantering...

Rustica1962

• Halland
« Svar #1582 skrivet: 01 feb-13 kl 19:37 »
  Hej micke !

Skulle vilja utveckla mitt svar ang portionssnuset lite.

Enligt mej så har allt köpesnus varit riktigt dåligt i över 15 år , nånting hände 1997 som gjorde att all smak , saftighet och arom försvann helt och hållet.

Därför blev man ju riktigt glad när man då odlade egen tobak ifjol och upptäckte att snuset blev ju hur många gånger som helst mycket bättre än det man köpte på dosa.

Man kan utan några större problem göra eget portionssnus , genom att fylla tomma portionspåsar med en typ spruta och bara vika ihop änden eller värma ihop den med en plattång ( för håret)  .

Finns flera ställen man kan köpa lite kringutrustning på , här är ett bland många :   http://www.tilbudet.nu/portionsbags.htm  .

Bästa hälsningar från Rustica

« Senast ändrad: 01 feb-13 kl 19:40 av Rustica1962 »

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1583 skrivet: 03 feb-13 kl 19:32 »
Låter härligt rustica!
Bara det att man odlar och tillverkar snuset själv måste ju höja känslan och välbehaget ordentligt.
Bakar gärna när jag går hemma och skrotar med hönsen men mitt jobb kräver att jag är lite diskretare, jobbar bl a med att försöka få ungdomar att inte använda tobak :-) Då verkar det smidigt med färdiga påsar. Pratade med en annan kille, han gjorde portioner av tåligt hushållspapper, kanske också funkar, lät väldigt billigt iallafall.
Tack för tipsen!
Micke

Rustica1962

• Halland
« Svar #1584 skrivet: 03 feb-13 kl 20:13 »

Hallou , micke !

Det var så lite ......
Ja , den var ju bra , försöka att få ungdomar att inte använda tobak  ;D

Jaha du har hönor hemma där du bor , då kanske du använder lite hönsgödsel när du planterar ut ?  (men det får man vara försiktig med) alltså inte använda för mkt , tror det kan bränna sönder rötterna.

Har ni fler djur , typ hästar eller kor och kanske tom en gödselstack ?

Isåfall ligger du ju nästan i vinnarhålet allaredan.....  ;D

Hur är marken där du  eller ni ska odla , är det sandjord , lerjord  eller bara jord ?

Var ute o kolla hur mitt eventuella ställe ser ut där jag kanske då ska odla , där har då varit en handelsträdgård så jorden är det inget fel på.

Där är 4 lotter a' ca 200 kvm / st varav 3 var igenväxta och en med bar frusen jord i såklart.

Men det ligger över 1 mil norr över Halmstad där jag bor och har ingen bil bara cykel , så det är lite så och så avvägning där..... ???

Annars har jag fått igång en 7 -8 sorters tobak i förkultiveringen , sålådan från clasolsson var Canon , tog bara några dagar och de små liven verkar vilja stiga ända upp i himlen. Endast 39 kr med 36 celler i.

Körde igång den 23:e och har sen tagit lite efter hand , kul o se när dom tittar fram   :D

Vi hörs , Rusticaya

Rustica1962

• Halland
« Svar #1585 skrivet: 03 feb-13 kl 20:51 »

Tänkte bara säg att jag har 1000 Maryland och 1000 Virgina Gold som jag inte tänker använda.

Om någon skulle vara intresserad , bara skicka ett PM med namn+adress skickar jag mot portokostnaden.

Rusticana

systermicke

• Uppland
« Svar #1586 skrivet: 04 feb-13 kl 10:50 »
Där jag tänkte plantera är det nog ganska lerig jord, kommer gräva helt nytt för tobaken så fort tjälen släpper. Tänkte blanda i kompost på hönsgödsel och matrester, ev kan jag även få hästgödsel av en granne. Har bara höns för tillfället men vi planerar att skaffa getter till sommaren.
Har tänkt börja i ganska liten skala kanske 15-20 kvm, så det blir lite av ett testår för hela processen.
Vad använder du för jord när du sätter fröna? något speciellt man ska tänka på?

Micke

Rustica1962

• Halland
« Svar #1587 skrivet: 04 feb-13 kl 14:15 »
 Jag vet inte riktigt vad som är bäst att börja förkultivera i , jag köpte blomjord från Weibulls i 6 L's påsar och det verkar gå bra än så  länge iallafall  efter typ 12 dagar.

Gick på 20 kr/ dosan höll jag på att säg  ;D men menade ju påsen såklart.

Det var Premium kvalite som vanlig på jorden , men så är det ju , alla e ju världens bästa jord.

[img][/img]

Kan väl tilläga att där var lite hönsgödsel och även kogödsel i ,tyckte nån skrev att där var sand oxå men det vet jag inte.
« Senast ändrad: 04 feb-13 kl 14:34 av Rustica1962 »

systermicke

• Uppland
« Svar #1588 skrivet: 04 feb-13 kl 14:32 »
Läste i någon odlingsbeskrivning att jorden helst skulle vara lik den som plantan ska planteras ut i?
Sen funderar jag på när fröna ska i jorden, är lite rädd för att det ska bli långa gängliga saker som inte pallar utelivet om man sätter dem för tidigt. Så blev det med mina tomater förra året. Hur kan man motverka det?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1589 skrivet: 04 feb-13 kl 14:45 »

Näe det har jag svårt att tänka mej , speciellt inte på Hybriden , Rustica brukar vel bli runt 1 meter hög och det var fr den som fröna var.

Har för mig att någon här har sagt att man kan knäppa bort de 2 understa bladen för att kunna sätta plantan DJUPT , det ska jag göra i år.

Då står den ju mkt bättre när det börjar blåsa.

Var sen i utplanteringen ifjol och det var inget större djup jag fick ner mina plantor på , och där blåste ju givetvis ner ett tio-tal , så det gör jag inte om.

Läste någonstans att det växer ut nya rötter på stammen om du sätter den djupt.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1590 skrivet: 04 feb-13 kl 16:57 »
http://www.tobaksfro.n.nu/

Här står en hel del som kan vara till nytta angående tobaksodling , micke.

systermicke

• Uppland
« Svar #1591 skrivet: 04 feb-13 kl 18:56 »
Tack!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1592 skrivet: 04 feb-13 kl 19:54 »

Här kommer en till :   [urlhttp://www.infoom.se/mysite/index.php?user=20319][/url]

http://www.swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10678

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1593 skrivet: 05 feb-13 kl 10:09 »
...Kul du fixat en rejäl odlingsyta Rustica1962  :D  På 200 kvadrat kan man odla så det räcker och blir över  ;D .. Gödsel skadar aldrig....som sagt man börjar så smått att tänka på sådden,ungefär en månad kvar ...ska försöka använda planteringsjord som är kraftigt uppblandat med såjord...tobaken verkar inte trivas i ren planteringsjord ...gäller att få bra sprätt på dom små plantorna innan utplantering...
Tännlappen Jag läste någonstans om en som sådde sina fröer på ett lager av sand, under sanden hade han ett tunnt lager såjord som var på plantjord. Vad tror du om den lösningen?? Tänkte nästan ge mig på ett försök ungefär så här:

1.Lägg fröerna i vatten under natten + fyll krukor med plant jord

2.Vattna jorden + pressa lätt till jorden lite.
häll på 1-2cm sand. spray vattna sanden. låt stå under natten.

3.kolla att sanden är fuktig innan du plaserar ut fröerna på sanden.
täck med plast eller transparant lock.

Jag ska även driva upp lite fröer i ett akvarium halva på såjord och halva på plantjord för att se skillnaden..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1594 skrivet: 05 feb-13 kl 13:08 »

Om någon är intresserade av Small Stalk Black Mammoth fröer så har jag.

Tännlappen

• -
« Svar #1595 skrivet: 05 feb-13 kl 19:19 »
Tännlappen Jag läste någonstans om en som sådde sina fröer på ett lager av sand, under sanden hade han ett tunnt lager såjord som var på plantjord. Vad tror du om den lösningen?? Tänkte nästan ge mig på ett försök ungefär så här:

1.Lägg fröerna i vatten under natten + fyll krukor med plant jord

2.Vattna jorden + pressa lätt till jorden lite.
häll på 1-2cm sand. spray vattna sanden. låt stå under natten.

3.kolla att sanden är fuktig innan du plaserar ut fröerna på sanden.
täck med plast eller transparant lock.

Jag ska även driva upp lite fröer i ett akvarium halva på såjord och halva på plantjord för att se skillnaden..
....Intressant det här  :D ... Bör fungera bra,måste ju bli så att såjorden och sanden sakta sjunker ner och spär ut och luckrar planteringsjorden så den inte blir så kompakt,näringen späds väl också ut så det inte blir för starkt. Blir ett bra experiment det där med akvariet för att se skillnaden...själv misslyckats med Blomsterlandets planteringsjord,gissar att den var boven.. Även dragit upp plantor i blandad såjord,sedan dålig tillväxt efter omplantering i krukor med ren planteringsjord. Däremot tomat och gurka går bra att driva upp i planteringsjorden.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1596 skrivet: 05 feb-13 kl 21:11 »

Bäste Sork !

Hade gärna tagit några frö av dig , men det är fullt  överallt....

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1597 skrivet: 06 feb-13 kl 02:33 »

Bäste Sork !

Hade gärna tagit några frö av dig , men det är fullt  överallt....
Vet hur det känns Rustica1962. Har själv fått tänka om lite med mina odlingar, ser i nuläget ut som att jag kommer odla på 3-4 ställen i år (ska bara se till att ha tid, ork och plats att hantera tobaken). Skulle du ångra dig så kan du PM:a adress bara..

....Intressant det här  :D ... Bör fungera bra,måste ju bli så att såjorden och sanden sakta sjunker ner och spär ut och luckrar planteringsjorden så den inte blir så kompakt,näringen späds väl också ut så det inte blir för starkt. Blir ett bra experiment det där med akvariet för att se skillnaden...själv misslyckats med Blomsterlandets planteringsjord,gissar att den var boven.. Även dragit upp plantor i blandad såjord,sedan dålig tillväxt efter omplantering i krukor med ren planteringsjord. Däremot tomat och gurka går bra att driva upp i planteringsjorden.
Japp ska försöka hitta ett så passande sätt som möjligt för mina tobakssorter/varianter som bara möjligt. Efter som att min Havana blev snudd på totalflopp förra året så ska jag lägga lite extra energi och försiktighet på dom.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1598 skrivet: 09 feb-13 kl 11:39 »
Small stalken här växer så det knakar, (har sått sig själva i två av spannen jag satte förra året).
Igår var jag till lekplatsen och stal lite sand för årets sådd. Skippar dock small stalken efter som att den fixat sig själv ;D

systermicke

• Uppland
« Svar #1599 skrivet: 12 feb-13 kl 15:04 »
Nu är första fröna Alida och Bondtobak planterade, väntar med spänning!
Tänkte plantera i flera omgångar på lite olika sätt och vid olika datum för att säkra upp lite och se vad som funkar bäst. Första omgången har jag satt i köpt såjord i små plastkrukor och ställt dem i en sån där liten plastlåda med lock. Det har ju funkat bra med tomatplantering.

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 3 användare
Wes Jr, mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser