Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442760 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: tobak
« Svar #1560 skrivet: 25 jan-13 kl 17:23 »
Då var de sista stammarna mixade.. Tog sin tid men små bitar i mixern och dom blev till riktigt fint tobaksmjöl!!
-Snart, snart, snart dags att så lite fröer så att man kan sitta med skitjobbet nästa vinter oxå :D
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #1561 skrivet: 25 jan-13 kl 18:14 »

Jag har redan satt lite frön i snapsglas av plast , har en typ godislåda som jag kapat ner till 2 cm i höjd där moi har ställt 16 snaps........ med hål i botten.

Vattnar i ''karet'',  inte i glasen,  så får dom ta vad dom själva vill ha......

Southern Tepehuan   Madole dark fire    Hopi      Orinoco     Latakia och 36 st Black Mammoth gick jag lös med nu i veckan.

Bilder kommer.......Rusticaya

mitzy123

• Skåne
« Svar #1562 skrivet: 27 jan-13 kl 11:32 »
 o:) Hej ! Jag tänker investera i 1 kg råtobak . Jag undra vad som är billigast att köpa för att mala ner bladen ? Något annat man behöver ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1563 skrivet: 27 jan-13 kl 12:43 »

Hej mitzy123 !

Vad skall du använda råtobaken till ?

Ska du göra snus går det ju alldeles utmärkt att bruka en köttkvarn , överkomligt på Tradera för typ 50-100 kr+ frakt.

Så gör jag och det funkar enkelt och  bra för mej.

MvH   Rustica1962

mitzy123

• Skåne
« Svar #1564 skrivet: 27 jan-13 kl 16:27 »
 o:) Jag skall rulla cigaretter.

Tännlappen

• -
« Svar #1565 skrivet: 27 jan-13 kl 17:28 »
AHA ...rulla cigarretter...  Metod 1: Om du köper råtobak i kakor...riv loss för hand och smula så gott det går,sedan det smulade i en på se eller burk med lite potatisskal eller äppelskal så tobaken fuktas lite. Metod 2 : Fukta kakorna rejält med vatten,låt dom dra så fukten tränger in. Du kan välja att frysa kakorna sedan,lite lättare att skära då. Du behöver en vass brödkniv, en liten brädstump som styrning när du sedan skär så tunt det går. Låt sedan torka på en tidning tills rätt fuktighet infinner sig. Metod 3 : Köp en tobakskvarn,vill man vara bekväm fixar man en motor till, sedan bara att köra dom uppfuktade kakorna igenom kvarnen,sedan torka på tidning. Verkar rätt hållbara dom där kvarnarna om man bara tar det lugnt och kör förslagsvis en kaka åt gången. Maskinen blir inte så varm då .   8)

mitzy123

• Skåne
« Svar #1566 skrivet: 28 jan-13 kl 08:40 »
 o:) Tack för alla tips . Skall bli spännande att prova .

Hälsningar Anita

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1567 skrivet: 28 jan-13 kl 20:17 »

Hej Liisa !

Uppemot 500 Bondtobaksfrö skickas idag från Halmstad till er.
 Titta på bilden på sidan 77 tror jag det är då det var typ en månad in efter utplantering.
 Bondtobaken gillade jag bäst , främst bladen såklart men även stjälkarna och blommställningarna/frökapslarna.

Lycka till , och skulle det vara något så bara fråga.

Rustica1962

Hej!

Jag är snusarn bakom frun som också tagit mig in på alternativ nu. Vill bara tacka så mycket för fröna! Nu längtar jag ännu mer till våren, har nog aldrig kännt mig så motiverad i odlingen. Efter att ha läst Stefans lilla gröna blev jag verkligen sugen på att göra eget snus.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1568 skrivet: 28 jan-13 kl 20:51 »
  Hej på dej systermicke och välkommen till forumet !

Varsegod , ska bli spännande och se hur en eventuell hybrid av Alida/Rustica kan se ut..... :-[

Ja , det är verkligen roligt och spännande på alla möjliga sätt och vis.

Tänk så många olika sorters tobak det finns  , svaga  starka  aromrika.Är med på 2 forum i USA och läste på det ena stället idag om en kille som odlade 60 olika sorters/strains av tobak.

Jag ska prova på några olika cigarrtobaker som t.ex Vuelto Abajo som ligger högt i nikotin (46.6 mg/g) , bytte till mig den på det ena forumet mot Alida.

En Rustica jag hoppas mkt på är Southern Tepehuan som jag tar in mycket för att den oxå är stark. Köpte på  nicotianaproject.net

Fick en Rustica idag från www.sustainableseedco.com som kallas ''Ancient'' som man säger man hittat i en grotta som är 1000 år gammal !

[/img]

[img][/img]

Enorma blad , därför var jag tvungen att beställa den fast  frakten gick på nästan 17 dollar

Kör lite piptobak typ Orinoco som också ligger högt i nikotin (40 mg/g)

OK , kul att höras systermicke och hälsa frugan !
« Senast ändrad: 28 jan-13 kl 20:56 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1569 skrivet: 28 jan-13 kl 23:40 »
Rustica1962 60 varianter är du snart uppe i själv va?? ;D
nicotianaproject.net har lite man är halvsugen på att beställa..

Känner väl dock att jag bör låta bli att göra det i år men... Vi får väl se hur det blir..

systermicke

• Uppland
« Svar #1570 skrivet: 29 jan-13 kl 07:39 »
Jag tänkte börja testa med Alida och Fröna jag fick av dig, Rustica1962, i år. Har funderat på det där med nikotinhalten en del, snusar i dagsläge mest portion men bara starka. Hur tror ni att hemmagjort snus blir i nikotinhalt jämfört med stark portion?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1571 skrivet: 29 jan-13 kl 08:56 »

Hej micke !

Har ingen större erfarenhet av portionssnus , men om jag kommer ihåg de få ggr jag använt ps så är det inte att jämföra......

Har precis lagt in min morronprilla som bara är gjord på stjälkar av Rustica och den är väldigt god +lagom stark.

Men har jag ändå tillsatt 15 % natriumkarbonat av orginalvikten på låt oss säga 1 kg pulver , då är det 150 gr och det är egentligen för mkt , pga det kan påverka tandköttet.

Har för mig att mängden natriumkarbonat frigör det fria nikotinet i snus , normalt använder man typ 50 gr i 1 kg tobaksmassa , mer natr......... gör snuset starkare men mer frätande också.

[/img]

Ni klarar er säkert jättebra med de fröna jag skickade och Alida.

Vi hörs , Rustica

Rustica1962

• Halland
« Svar #1572 skrivet: 29 jan-13 kl 09:13 »

Hej Sork !

Det ser väl mer ut som en 25-30 olika sorter i år än 60 ............hoppas bara man reder ut det  ???

Fick mail nu i morse där en kille på ett av forumen i USA vill skicka över Vuelto Abajo till mej och det tackar man ju inte nej till

En av världens starkaste tobak som egentligen är avsedd för cigarrer men i mitt fall blir snus , har väl fått sitt namn efter regionen på Cuba den kommer ifrån skulle jag gissa.

Doug på nicotiana.net var mer än bra att ha att göra med  , skickade mej 3 sorter mer än jag hade beställt i utbyte mot att jag skickade honom typ 200 Alidafrön.

Ha det bra , Rustica

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1573 skrivet: 29 jan-13 kl 09:30 »

Hej Sork !

Det ser väl mer ut som en 25-30 olika sorter i år än 60 ............hoppas bara man reder ut det  ???

Fick mail nu i morse där en kille på ett av forumen i USA vill skicka över Vuelto Abajo till mej och det tackar man ju inte nej till

En av världens starkaste tobak som egentligen är avsedd för cigarrer men i mitt fall blir snus , har väl fått sitt namn efter regionen på Cuba den kommer ifrån skulle jag gissa.

Doug på nicotiana.net var mer än bra att ha att göra med  , skickade mej 3 sorter mer än jag hade beställt i utbyte mot att jag skickade honom typ 200 Alidafrön.

Ha det bra , Rustica
Rustica1962 Vuelto Abajo är väl ingen sort/variant av tobak utan snarare en platsen där tobaken blir bäst??
Nåväl jag hoppas att du lyckas.
Missminner jag mig inte så innehåller Generalsnus exempelvis 20 tobaks varianter fördelade på två sorter ;)

Ser med spänning fram mot att kunna följa dina odlingar av tobak här på Alternativ.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1574 skrivet: 29 jan-13 kl 10:10 »

På Fair Trade Tobacco säger dom Vuelta  Abajo och likadant på heirloomtobacco.com.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1575 skrivet: 29 jan-13 kl 12:08 »

På Fair Trade Tobacco säger dom Vuelta  Abajo och likadant på heirloomtobacco.com.

Japp jag såg det sen oxå när jag försökte läsa lite om sorten. Konstigt nog en sort som bara försvunnit i mängden i mina ögon..
-Den verkar spännande ungefär lika spännande som din Ancient och ox-tungan.. Hoppas verkligen att man får se bilder på dom senare ;D

Ett härligt byte måste jag för övrigt säga, att sätta Alida:n på världskartan och dessutom få några andra sorter i utbyte..
-Speciellt skoj med tanke på att Italienarna jag snackade med tidigare bara fnös åt den tobaken.. Troligen ger dom inte efter men blir andra nöjda med Alida:n vore det kul!

systermicke

• Uppland
« Svar #1576 skrivet: 30 jan-13 kl 18:21 »
Har sett lite olika varianter av hur man framställer snus. Vissa lägger bladen i högar för fermentering innan de torkas och vissa hänger dem för torkning först. Vet någon om det blir skillnad på slutresultatet? Fördelar/nackdelar?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1577 skrivet: 30 jan-13 kl 18:27 »

Tännlappen , jag söker din kunskap om häst och hönsgödsel.

Hur gör du när du använder gödsel av dessa bägge sorter ?

Ska man bottna i planthålet med den eller ska det ligga ovanpå jorden ?

En ev. ny lösning har uppenbarat sig för mig vid utplantering så därför min fråga.

Hoppas på svar  , Rustica1962

Rustica1962

• Halland
« Svar #1578 skrivet: 30 jan-13 kl 19:41 »

Hej micke !

Det beror vad man ska använda tobaken till , ska man göra cigaretter och cigarer då fermenterar man tobaken i någon form av kammare.

Ska man ''bara göra'' snus så räcker det att du torkar dina blad tills de blir bruna , stammar och stjälkar får stå inomhus och torka tills de är hårda + lite mörkare färg......

När dina tobaksblad äro bruna och hårda kan du om du så önskar mala dem i en köttkvarn No. 5-!0. Fungerar alldeles utmärkt + enkelt.

Fermenterar du tobaken försvinner mycket av nikotinet i tobaken och det vill man ju inte .

När du gör ditt eget snus ''fermenterar'' du det i ungnen eller riskokare , snuskammare av frigolit typ låda med värmekälla i .

Torkar du tobaken på typ en vind eller något lämpligt utrymme så FÅR DU BEHÅLLA DET MESTA AV NIKOTINET.

Det första moderna snuset [redigera]

Ettan kan sägas vara det första moderna snuset. Under tidigt 1800-tal producerades snus genom att tobak fermenterades vid förhöjda temperaturer i upp till sex månader. Jacob Fredrik Ljunglöf hade en teori: om tobaken kunde behandlas utan fermentering, skulle den både smaka bättre och kunna produceras mer effektivt. Han vände sig till sin vän, vetenskapsmannen och kemisten Jacob Berzelius, för att få råd. Tillsammans skapade de en ny metod för att producera snus, genom att använda tobak, salt, vatten och pottaska. Istället för att behöva beredas i månader, kunde en sats snus nu bli färdig på en vecka.[4] Såväl den nya produktionsmetoden som framgångarna med receptet till Ljunglöfs No. 1. hjälpte till att bygga Jacob Fredrik Ljunglöfs förmögenhet. Då han avled 1860 var han en av Sveriges rikaste män.

Uttdrag från Wikipedia söker på ETTAN 

Rustica1962

Tännlappen

• -
« Svar #1579 skrivet: 30 jan-13 kl 21:14 »

Tännlappen , jag söker din kunskap om häst och hönsgödsel.

Hur gör du när du använder gödsel av dessa bägge sorter ?

Ska man bottna i planthålet med den eller ska det ligga ovanpå jorden ?

En ev. ny lösning har uppenbarat sig för mig vid utplantering så därför min fråga.

Hoppas på svar  , Rustica1962
Hmm... Jag gör som så att jag sprider ut gödslet på tänkt odlingsyta,sedan körs det ner med jordfräs,går bra att kratta ner det med. Är gödslet väbrunnet kan man kratta ner det eller fräsa ner det samma år man odlar. När det gäller mängd får man vara lite försiktigare med hönsgödsel,är lite starkare. När jag odlar potatis brukar jag lägga gödsel i fårorna innan knölarna läggs dit. Borde ju funka att lägga lite brunnen gödsel i plantgropen om så önskas,eventuellt lite jord på gödslet,eller blanda det med jord, sedan dit med plantan,blir skonsammare då för tobaksplantan. Sett tobaksvideo tidigare från ett Arabland,där drog man fåror som man lade gödsel i,sedan litet lager jord på,sedan dit med plantan och vattning som avslutning. Tanken måste ju som sagt vara att det ska bli en skonsammare start,sedan när plantan piggnar till och rötterna söker sig neråt blir det kalas  :D ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 3 användare
Tli, KJE, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser