Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442725 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: tobak
« Svar #1520 skrivet: 11 dec-12 kl 19:47 »
Tjena pajen !
Jag får ta och kolla upp det där med bilderna.
Har själv sen ett tag tillbaka snusat på stammjölet som jag silat jättefint.
Men tycker inte jag får nåt sting i det fast jag använder över 100 gr pottaska / kilo pulver eller.
Det var mer tryck i bladpulvret och blommor+ frökapslar.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1521 skrivet: 11 dec-12 kl 20:00 »
[img][/img]

Rustica1962

• Halland
« Svar #1522 skrivet: 11 dec-12 kl 20:02 »
Provade här med Tännlappens modell , Photobucket och det verkar ju gå jättebra

Om någon undrar så är det Black Bolivian Tobak från  , just det , Bolivia

snusmumriken

• -
« Svar #1523 skrivet: 12 dec-12 kl 08:24 »
---->   Rustica1962

Tack för beskrivningen! Har inte odlat själv i sommar ska provodla nästa år i ett litet trädgårdsland!
Om det lyckas väl tänkte jag odla ett tunnland :) året därefter! Försöker få tag i Alidafrön och burley men alidafröna verkar inte va lätta att få tag på!
Hur många gram får man ut av en planta om man använder stjälk och allt? 80 - 100?

Snusmumriken

Rustica1962

• Halland
« Svar #1524 skrivet: 12 dec-12 kl 12:27 »

Då tycker jag att du ska ta kontakt med  Tobaks&Tändsticksmuseet i Stockholm , de skickar dig mer än gärna några hundra frö för 40 : -

Ring 08-6696446 då kommer du till växeln , be att få bli kopplad till butiken och få prata med Jeanette Danielsson eller Helena Frenzel.

Du kan få Burley Virgina och Maryland av mig om du är snäll , köpte på eBay men behåller bara en annan sort.

Mvh , Rustica1962

Rustica1962

• Halland
« Svar #1525 skrivet: 14 dec-12 kl 20:40 »
     En gammal fin länk från skytten på sidan 13 tror jag det var säsongen 2009.

En hel del nyttigt att läsa om dåtidens tobaksodlingar mestadels i Skåne då , jag gillar den skarpt.

http://www.vibyigamlatider.se/om-tobaksodlingen.htm

Ps. Allra längst ner kan du trycka på en länk och komma till gamla anteckningar om tobaksodlingar
« Senast ändrad: 14 dec-12 kl 21:05 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1526 skrivet: 14 dec-12 kl 20:49 »
---->   Rustica1962

Tack för beskrivningen! Har inte odlat själv i sommar ska provodla nästa år i ett litet trädgårdsland!
Om det lyckas väl tänkte jag odla ett tunnland :) året därefter! Försöker få tag i Alidafrön och burley men alidafröna verkar inte va lätta att få tag på!
Hur många gram får man ut av en planta om man använder stjälk och allt? 80 - 100?

Snusmumriken
Jag hade ungefär 100 plantor i år av Bondtobak och Alida.
Använder jag allt dvs blad stamm stjälk blommor frökapslar + rötter så får jag ut ca 13 kg tobakspulver ,  om bara bladen används ca 3,5 kg.
Plantorna var inget att skryta med  men bättre än jag trodde dom skulle bli.

Trevlig helg önskar jag er alla !

Rustica1962

• Halland
« Svar #1527 skrivet: 14 dec-12 kl 21:07 »
[/img][img][/img]
[img][/img]

En liten fin Rusticaplanta från min odling i somras och ett antal Alidaplantor
« Senast ändrad: 14 dec-12 kl 21:12 av Rustica1962 »

pajen

• Uppland
« Svar #1528 skrivet: 15 dec-12 kl 17:26 »
Tjena Rustica
Det var en bra artikel du fixade, som man kunde länka till.

Fina bilder på dina plantor. Jag trodde alla blommor på tobaksplantor var rosa, men tydligen inte Rustican.

Är du inte rädd att dom olika sorterna ska kontamineras?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1529 skrivet: 15 dec-12 kl 17:52 »
     Hallou , pajen !

Jag bekymrade mig aldrig mig för det , eller rättare sagt det tänkte jag aldrig på.

Men självklart skulle man trätt en damstrumpa eller något över någon av sorterna.

En bild från i början på odlingen blev det här

[img][/img]

Ps. Man har kanske några hybrider.... 8)

silky1

• Småland
« Svar #1530 skrivet: 16 dec-12 kl 17:07 »
     Hallou , pajen !

Jag bekymrade mig aldrig mig för det , eller rättare sagt det tänkte jag aldrig på.

Men självklart skulle man trätt en damstrumpa eller något över någon av sorterna.

En bild från i början på odlingen blev det här

[img][/img]

Ps. Man har kanske några hybrider.... 8)

silky1

• Småland
« Svar #1531 skrivet: 16 dec-12 kl 17:45 »
Kan någon snäll människa överlåta lite rökfärdigt tobak så jag kan testa hur det är innan jag drar igång odlingsprocessen själv :-*. Jag betalar gärna men det är väl olagligt att sälja, vad jag förstår, därför är det svårt att fråga om någon vill sälja :)?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1532 skrivet: 16 dec-12 kl 17:58 »

En dosa snus kan jag bjuda på om du är sugen..... :)

Kommer aldrig mer att köpa snus i butik kan jag säg silky.

[img][/img]

Bilden visar ett försök att motoriskt försöka mala delar av tobaksstammar som ligger i köttkvarnen.....
« Senast ändrad: 23 dec-12 kl 21:23 av Rustica1962 »

silky1

• Småland
« Svar #1533 skrivet: 16 dec-12 kl 18:30 »
Tack :)Det var snällt men inte snus, det har jag aldrig använt :)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1534 skrivet: 17 dec-12 kl 00:54 »
Tjena Rustica
Det var en bra artikel du fixade, som man kunde länka till.

Fina bilder på dina plantor. Jag trodde alla blommor på tobaksplantor var rosa, men tydligen inte Rustican.
Är du inte rädd att dom olika sorterna ska kontamineras?
Pajen när det gäller färger på tobaks blommor så finns det massor av färger men de man anväder sig av till "bruks tobak" är vanligen följande:
Virginiatobak (Nicotiana tabacum):Blommar oftast med rosa blommor men finns ett fåtal "sorter" med annan färg..Hur vida korsningen gjorts av naturen eller människan är oklart..
Nicotiana Sylvestris:Vita blommor
Nicotiana rustica/ Bondtobak: Gula blommor
Burley: Har ofta rosa blommor men det är inget måste (arten är en senare korsning gjord av människan).
Sen finns ju en del Blomster tobak som exempel Knekt tobak, Vissa skiftar färg under dagen vilket kan vara lite kul..

Visste ni att Tabacum inte är en egen art utan från början en trolig korsning mellan Sylvestris och Rustica(?).. Den biten fattar jag inte riktigt men.. Båda tobaks sorterna har mer nikotin och sen det där med att blanda vitt och gult och få rosa.. Nå väl

- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1535 skrivet: 19 dec-12 kl 08:52 »
Har startat med den roligaste grejen med tobaksodlingen, nämligen cigarr tillverkningen (har strippat stjälkarna på alla blad..tråkigaste jobben  :o) .. har ca. 50 - 60 cigarrer klara till nu, och dom ser bra ut en mörk maduro färg på dom alla.
En cigar-mold er å anbefalla till processen!
Så soppsäckmetoden fungerade kanonbra inget mögel, samt  en fin mörk maduro färg på dom flesta bladen.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1536 skrivet: 24 dec-12 kl 17:41 »

Får önska en Riktigt God TobaksJul och ett Gott Nytt OdlingsÅr !

[img][/img]

Alidablommor /frökapslar

S00L

• Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
« Svar #1537 skrivet: 04 jan-13 kl 17:00 »
hej, jag o min man ska ge oss på att försöka odla tobak till snus för första gången och hade tänkt testa på två olika sorter. Gärna den där Alida som ska vara välbeprövad i vårt klimat. Vi gjorde ett försök att köpa på en sida på nätet men några frön har vi inte fått och vad som hänt vet vi inte heller, det var iaf ett par månader sen. Har ni några tips på vart vi ska vända oss för att få tag på dem? Skansen är det enda vi vet men det är ett stort projekt att ge sig iväg dit från Norrtälje =)

Rustica1962

• Halland
« Svar #1538 skrivet: 04 jan-13 kl 17:47 »

Hej på er !

Hade jag varit som er hade jag ringt till  :  http://www.tobaksochtandsticksmuseum.se/sv/Kontakt/

Bara ring växeln på :  08-442 80 26 och be att få bli kopplad till butiken så hjälper de er där.

Alla där uppe jag själv pratat med är jättetrevliga och hjälpsamma.

Ni får nog ett antal hundra ( 2-300) Alidafrön för c:a 40 :- om jag inte minns fel , och de är verkligen att lita på.

Lycka till önskar Rustica 1962

Ps. skulle ni vilja ha Bondtobak så kan ni få några hundra frö av mig om ni vill , bara skicka ett PM med ert namn och adress
« Senast ändrad: 04 jan-13 kl 17:53 av Rustica1962 »

pajen

• Uppland
« Svar #1539 skrivet: 04 jan-13 kl 18:13 »
God fortsättningen på er.
 Har nu malt ner mina två normalstora plantor separat (stammar och blad). För att kunna precisera mängden tobakspulver per planta.
Det gav ca. 400gr pulver. Vilket således ger 200gr pulver per planta (sort=Alida).

Det blir alltså 500gr snus per normalstor planta.
 En stock snus, per planta. Inte illa pissat av en gammal ko.

Nu kan man ju odla mer exakt och inte överproducera så förbannat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser