Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443002 gånger)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: tobak
« Svar #1500 skrivet: 17 nov-12 kl 11:48 »
Första veckan med sopsäck-metoden över, var ute å blandade bladen och fuktade dom lite, doftar ljuvligt tobak och jag tror jag fortsätter med denna metod, då man inte behöver luftfuktare med påfyllning av vatten osv.
Luftfuktaren får jobba ved torknings-processen.

Tännlappen

• -
« Svar #1501 skrivet: 17 nov-12 kl 12:33 »
...Sopsäcksmetoden...billigt och bra  :D ...bara man är noga med fuktigheten,kommer rätt från början,rätt fuktighet och det sköter sig nästan självt...för mycket fukt och bladen blir kompost..blir svarta och luktar illa... Övrigt:börjat att krydda tobakslandet med aska och ihopräfsade löv...

Lurkers

• Värmland
« Svar #1502 skrivet: 19 nov-12 kl 14:00 »
...Sopsäcksmetoden...billigt och bra  :D ...bara man är noga med fuktigheten,kommer rätt från början,rätt fuktighet och det sköter sig nästan självt...för mycket fukt och bladen blir kompost..blir svarta och luktar illa... Övrigt:börjat att krydda tobakslandet med aska och ihopräfsade löv...

Har tydligen fungerat hyfsat bra, inget mögel på dom, temperaturen på ca. 45-47 grader, hårt pressat samen i sopsäckar med skiffersten som press ovanpå.
Varmkällan är mina två röda husdjurslampor (lyser rött i fönstren så mina grannar funderar vad som pågår där  :D )

snusmumriken

• -
« Svar #1503 skrivet: 20 nov-12 kl 17:13 »
Måste man fermentera tobaken till snus eller går det endast att torka den på en vind och mala ner?

Mvh Snusmumriken

Tännlappen

• -
« Svar #1504 skrivet: 20 nov-12 kl 18:18 »
..snusmumriken...Räcker du torkar och maler bladen...sedan fermenteras tobaken i snuskoket  8)

Tännlappen

• -
« Svar #1505 skrivet: 20 nov-12 kl 18:21 »
Har tydligen fungerat hyfsat bra, inget mögel på dom, temperaturen på ca. 45-47 grader, hårt pressat samen i sopsäckar med skiffersten som press ovanpå.
Varmkällan är mina två röda husdjurslampor (lyser rött i fönstren så mina grannar funderar vad som pågår där  :D )
..Så länge dina röda lampor inte blinkar är det nog lugnt  ;D ... Jag körde lite varmare,över 50grader...sedan efteråt torkade jag till tobaken i bakugnen men kunde lika väl gjort det i kammaren.

Lurkers

• Värmland
« Svar #1506 skrivet: 23 nov-12 kl 14:08 »
..Så länge dina röda lampor inte blinkar är det nog lugnt  ;D ... Jag körde lite varmare,över 50grader...sedan efteråt torkade jag till tobaken i bakugnen men kunde lika väl gjort det i kammaren.

Jag har ökat på lite själv med temperaturen, opp till ca. 50 grader, ja skulle tagit sig ut med blinkande röde ljus, :D 
2 veckor kvar nu, så är det dags med det stora arbetet med pizzarollen, samt sortering i täckblad, omblad och inlaga...(Man har då konstiga hobbys, från Helmäskning  för å brygga olika typer  ale's, till cigarr produktion  :-*)
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 14:40 av Lurkers »

Puffpuff

• -
« Svar #1507 skrivet: 28 nov-12 kl 23:19 »
Jag kroknade på upploppet, allt hänger kvar på tork. Orkar av nån anledning inte dra igång fermenteringen. Det är väl för att jag fortfarande har utomhusrenovering av huset kvar att göra, tiden räcker inte till för allt.
Tobaken får väl hänga där och så får vi se när jag får inspiration....ähhh, tid menar jag såklart.

snusmumriken

• -
« Svar #1508 skrivet: 02 dec-12 kl 15:49 »
Tänkte skicka en mycket bra länk om snustillverkning som ja fann på nätet! http://libris.kb.se/bib/13482573
Bara att ladda ner pdf filen!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1509 skrivet: 03 dec-12 kl 09:31 »
Bugar och bockar för den länken , snusmumriken !

Mycket intressant läsning vill jag lova.

pajen

• Uppland
« Svar #1511 skrivet: 08 dec-12 kl 15:53 »

pajen

• Uppland
« Svar #1512 skrivet: 08 dec-12 kl 15:59 »

Fem kilo snus in i värme skåpet, 36 timmars metoden.

pajen

• Uppland
« Svar #1513 skrivet: 08 dec-12 kl 16:05 »

"Det svarta guldet" är nu fermenterat. Nu ska det tillsättas glycerol och lite myntolja

pajen

• Uppland
« Svar #1514 skrivet: 08 dec-12 kl 16:15 »

Detta är närkontakt med gudarna. Första snusen av årets skörd.  Denna dosa har nu legat och efter mognat i kylskåpet en vecka. resterande ligger i frysen.
Jag har inte stoppat in snus i käften på några timmar. Allt för att bedöma, smak och "nickokicken".

Rustica1962

• Halland
« Svar #1515 skrivet: 08 dec-12 kl 18:13 »
  Hallou pajen !

Kul att se att du lever och verkar.....
Smakade snuset bra ?
Fina bilder du lagt upp då , såg att du varit inne på  forumbilder o fixat men hur gör du för att få in dom hit så bra som du gjort ?

Ha det bra önskar Rustica

snusmumriken

• -
« Svar #1516 skrivet: 09 dec-12 kl 16:08 »
Ser ut att bli ett mycket gott snus det där pajen! Riktigt så d börjar rinna snålvatten!  :)

Rustica1962 Hur torkade du tobaksstjälkarna?

Snusmumriken

Rustica1962

• Halland
« Svar #1517 skrivet: 09 dec-12 kl 19:05 »
Hallou snusmumriken !

Bor i en liten lägenhet mitt inne i Halmstad och  bekymrade mig faktiskt om hur jag skulle torka allting .Har ett jättestort utrymme ovanför våra vindsförråd som jag trodde jag skulle kunna använt men där var ingen värme så det blev inget med det.
Hade inte mkt att välja på utan jag tog in allting in i lägenheten (35 kvm) och hängde upp bladen  på linor som jag spänt upp  kors och tvärs i taket och stjälk + stammar bara ställde jag rätt upp och ner i  rätt stora papperskassar från Hemköp och Coop.
Allting har torkat bra och jag har inte alls haft ont av att ha så mkt tobak i lägenheten , faktiskt.
Man skulle ju lätt kunna tro att nikotinhalten skulle bli hög eftersom tobaken ångar av sig eller nåt sånt men jag har klarat mej..... :)
Jag har gjort så sen att jag klipper sönder stjälk + stam med en sekatör i rätt små bitar som sen åker ner i en köttkvarn modell Husqvarna Nr 10 , lägger inte i så mkt åt gången så går det lättare...
Köpte en sil på Clas Olsson som var väldigt finmaskig där jag då silar bort det grova och behåller det jättefina pulvret och gör snus på det , det grova ska jag förhoppningsvis kunna mala i en kaffekvarn som jag lagt bud på Tradera.
Receptmässigt gör jag rätt små satser på runt ett halvkilo och till det har jag 0.5-0.6 L vatten + 50 gr koksalt i första koket , efter 24 tim  strör jag på 50 - 80 gr pottaska eller löser upp lika stor dos natriumkarbonat med 3 dl vatten i ytterligare 12- 15 timmar.
Brukar köra på 80-90 gr i ugnen.
Har använt allt på plantan  , blad,  blommor , frökapslar ( som jag gjorde en egen sats på ) och stjälk + stammar.
Gör inte allt på en gång utan jag gör lite då och då och under tiden står det andra och torkar.
Nästa år ska jag delvis odla i sand+ gräsklipp  och det ska bli riktigt spännande att se hur det går.
Har gott om fröer från som jag bara köpt utomlands , mycket från eBay.
Perique
Hopi
Smyrna = Turkiet
Sherazi= Iran
Black Mammoth
One Sucker
Black Bolivian
Red African
Orinoco
Alida= Sverige
Ska bli väldigt spännade och se hur nästa års tobaksodling kommer att bli !
Odlade du själv  något denna sommar ?
Lycka till med allt , snusmumriken !

Lurkers

• Värmland
« Svar #1518 skrivet: 11 dec-12 kl 15:19 »

Fina bilder Pajen! och fin snus!
Hur mycket av tobaken er stammar från plantan?

pajen

• Uppland
« Svar #1519 skrivet: 11 dec-12 kl 18:11 »
Jag går in på forumbilder och "ändrar" bilderna där. Tror att det är alt. hotlink 1 som gäller.
Kolla tidigare i tråden, tipset hur att lägga in bilder kom från puff puff.

Snuset är helt ok. Jag använde ca 45% stammar

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser