Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442757 gånger)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: tobak
« Svar #1480 skrivet: 31 okt-12 kl 07:35 »
Har fortfarande inte fått fröerna jag beställde från http://app.ecwid.com/jsp/1039517/category?2297049 (Tobaksfro.n.nu), tror inte heller jag kommer få dom :(
Blir till att beställa på cuthof och sedan fixa Alida-fröer på annat håll.

Mvh

Beställ härifrån:    http://www.coffinails.com/
Mina Connecticut Shade och Broadleaf frön kom efter efter 3 dagar!

Alida har alla, så det fixar sig till våren.

pajen

• Uppland
« Svar #1481 skrivet: 31 okt-12 kl 20:05 »
Har idag täljt stickor av stammar, tog ca, 40 min.för ca. ett kilo.
Ska låta dom torka några veckor till som stickor, det är viktigt att dom är riktigt torra.

Rustica, hur går det med kaffekvarnen?

Opius, kolla dina privata meddelanden, du kan få Mor Alida frön av mig.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1482 skrivet: 31 okt-12 kl 20:31 »

Njae , det gick ju inte särkilt bra med den stora gamla affärskvarnen.
       Det kunde man ju räknat ut med -------- , men skam den som ger sig .
       Sålde den för dubbla priset på Blocket , så så sett e allt ok  500 kr blev 1000 kr.
       Back to Basic's alltså och köttkvarn , tog sönder en som jag kopplade borrmaskin till , såg rätt bra ut ett tag men själva kopplingen rök av såklart....
       Vägde all tobak jag hade hemma i lgh i helgen , stammar med stjälkar , blad som redan var malda osv osv
       Kom fram till att där kommer att bli ungefär 12 KG TORKAT PULVER att göra snus på x 2,5 = 30 KG SNUS !
       Klipper av stamm + stjälk med en sekatör sen maler jag det och för mig funkar det rätt bra.
       Det kommer att ta lång tid men det gör inte mig något , jag har gott om tid jag jobbar inte o e glad ändå  OBS ! Betalar min tid själv !
       Slutade för typ 2 år sedan nu som Rörläggare på Halmstad Kommun , trivdes inte längre , inget fack ingen a-kassa eller annat heller , no strings attached liksom.....
       Är positivt överraskad av slutprodukten alltså snuset , som jag ger 100 gr koksalt + 1L värmt vatten  sedan  typ 0,5 L vatten + 180 gr pottaska
       Provade en liten omgång där jag lade i en burk med hockeypulver när det hade svalnat ner till rumstemperatur och det var inte dumt.
       Men framgent blir det bara vatten salt pottaska
        PS. Hade ungefär 90-95 plantor . 35 % Rustica 65 % Alida   inte dumt alls    mycket nöjd  indeed

Har du gjort nått snus själv pajen ?

Lurkers

• Värmland
« Svar #1483 skrivet: 31 okt-12 kl 23:26 »

Sålde den för dubbla priset på Blocket , så så sett e allt ok  500 kr blev 1000 kr.
       Back to Basic's alltså och köttkvarn , tog sönder en som jag kopplade borrmaskin till , såg rätt bra ut ett tag men själva kopplingen rök av såklart....
       Vägde all tobak jag hade hemma i lgh i helgen , stammar med stjälkar , blad som redan var malda osv osv
       Kom fram till att där kommer att bli ungefär 12 KG TORKAT PULVER att göra snus på x 2,5 = 30 KG SNUS !
       Klipper av stamm + stjälk med en sekatör sen maler jag det och för mig funkar det rätt bra.
       Det kommer att ta lång tid men det gör inte mig något , jag har gott om tid jag jobbar inte o e glad ändå  OBS ! Betalar min tid själv !
       Slutade för typ 2 år sedan nu som Rörläggare på Halmstad Kommun , trivdes inte längre , inget fack ingen a-kassa eller annat heller , no strings attached liksom.....
       Är positivt överraskad av slutprodukten alltså snuset , som jag ger 100 gr koksalt + 1L värmt vatten  sedan  typ 0,5 L vatten + 180 gr pottaska
       Provade en liten omgång där jag lade i en burk med hockeypulver när det hade svalnat ner till rumstemperatur och det var inte dumt.
        PS. Hade ungefär 90-95 plantor . 35 % Rustica 65 % Alida   inte dumt alls    mycket nöjd  indeed

"stammar med stjälkar , blad som redan var malda osv osv"
 "Kom fram till att där kommer att bli ungefär 12 KG TORKAT PULVER att göra snus på x 2,5 = 30 KG SNUS !"

"stammar med stjälkar "  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Tännlappen

• -
« Svar #1484 skrivet: 01 nov-12 kl 00:40 »
30kg snus betyder att man inte går snuslös på ett tag  :D ...

Rustica1962

• Halland
« Svar #1485 skrivet: 01 nov-12 kl 07:30 »

Kan vara snus i kanske upp till 3 år eller nåt sånt , det trodde jag aldrig att det skulle bli

Rustica1962

• Halland
« Svar #1486 skrivet: 01 nov-12 kl 21:37 »
 "Kom fram till att där kommer att bli ungefär 12 KG TORKAT PULVER att göra snus på x 2,5 = 30 KG SNUS !"

Jasså du Lurkers , tyckte du att det var så roligt ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1487 skrivet: 01 nov-12 kl 21:44 »
-Klart att det är roligt att folk lyckas med sina odlingar o:)
Rustica Du har inte funderat på att använda tobaken till annat än snus??
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #1488 skrivet: 01 nov-12 kl 23:04 »
Inte som jag kan se det Sork , vad skulle det vara ?
Enklast e bäst , eller vad det inte så man brukade säga förr i tiden ?
Har en som köper av mig så det lättar ju lite men har halvfabrikat från PGW oxå så det är ju en del man har på lager.
Men det är inget jag bekymrar mig för , ser det som ett angenämt problem.....

Ha det så Gott

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1489 skrivet: 02 nov-12 kl 04:21 »

Rustica1967 Japp enklast är absolut bäst.
Nä jag bara undrade om du testade att göra annat me. Men jag kom på att du bor i Lgh så att du behöver ju kanske inte få bukt på ohyra i din trädgård.. Nä ett överskott på snus är ju inget svårhanterligt problem..
-Jasså halv fabrikat oxå.. Inget fel på det heller då har man ju lite att gå efter när det gäller ens egen malning. Är man nöjd med den grovleken är det ju "bara" att försöka få sina egna korn att bli ungefär lika stora. Vill man ha lite grövre kan man ju mala ner tobaken till lite lite större korn/flingor.
Japp Rustica du och allla andra hobby odlare här inne får också ha det så bra :D
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

pajen

• Uppland
« Svar #1490 skrivet: 02 nov-12 kl 18:34 »

Har lite snus kvar från förra året, så jag låter årets skörd torka några veckor till.
Jag vill ha både blad och stammar "torrt som fnöske" innan jag börjar mala.

Lurkers, du kan säkert hitta någon tråd, där man roar sig med att märka ord och meningsuppbyggnader. men här snackar vi väl tobak.

pajen

• Uppland
« Svar #1491 skrivet: 03 nov-12 kl 16:19 »
Rustica, jag glömde och gratulera dig, till din fantastiska skörd. Tråkigt med kaffekvarnen. Trodde nog att du hittat en bra grej där.
Jag var  på väg att svetsa fast en borrchuck på köttkvarnen och köra med en Hilti. Borde vara kraftig nog. Räddade nog Hiltin där ;)

Men jag släppte tanken, sista gången jag malde stammar. Det blev för mycket "veva fram och tillbaka" dom är ju hårda dom jävlarna >:D

Det enkla är ofta bäst, som du sa. Vilket jag tycker stämmer bra. Jag menar, det tar dryga timman att mala ca.ett kilo pulver från stammarna.
Säg sen att man blandar det med ett kilo pulver från bladen. Vilket ger två kilo tobakspulver = ca. fem kilo snus.

Mycket snus, för det relativt lilla slitet med stammarna. Ett gympass bara ;)

Tännlappen

• -
« Svar #1492 skrivet: 03 nov-12 kl 18:07 »
Kör Lurkers metod...knastertorra blad...hushållsassistent med rivvals...sedan om man vill finmala extra i kaffekvarn...Har tidigare kört med köttkvarnen på assistenten..får man ha spännringen löst på,fungerar men mer ansträngande för maskinen. Sedan får man ju ta det lugnt med hushållsprylar,annars brinner dom upp. Tobakskvarnen(Cuthof) tar jag det lugnt med också,kör max runt 250g åt gången..annars kanske den smälter...Ska man köra många kilo på en gång krävs nog  proffskvarnar...

Rustica1962

• Halland
« Svar #1493 skrivet: 04 nov-12 kl 07:43 »
Där fick jag en liten  ide' av det du skrev Tännlappen.
När jag maler mina stammar och stjälkar får jag en del lite grövre bitar som inte går att få mindre i min Husqvarna.
Skaffar man sig en typ mindre kaffekvarn kunde jag ju kanske '' finmala'' dom i den.
Tradera + Blocket nästa.
Tack

opius

• Östergötland
« Svar #1494 skrivet: 04 nov-12 kl 22:52 »
Ska låta dom torka några veckor till som stickor, det är viktigt att dom är riktigt torra.

PM-Funktionen verkar inte fungera, har inte fått något pm av dig, och skickade dig ett, men det syns inte under skickat heller.
Är intresserad av Alida-fröer i alla fall.

Mvh Stefan

Lurkers

• Värmland
« Svar #1495 skrivet: 06 nov-12 kl 09:00 »
Har lite snus kvar från förra året, så jag låter årets skörd torka några veckor till.
Jag vill ha både blad och stammar "torrt som fnöske" innan jag börjar mala.Lurkers, du kan säkert hitta någon tråd, där man roar sig med att märka ord och meningsuppbyggnader. men här snackar vi väl tobak.

Rustica1962: Inte roligt du missförstår, jag har bara inte överhuvudet tänkt på att man kan göra snus av stammar och stjälkar, hur är nikotinhalten  i dom och hur smakar snusen?
Fungerar detta så har jag slängd i väg kilovis med "snusvirke" i årsvis!

pajen: Ja, här snackar vi tobak, (och lita till ;) )

Rustica1962

• Halland
« Svar #1496 skrivet: 06 nov-12 kl 10:32 »
Hej Lurkers !

Vill ha det till att jag såg en mening av en odlare som menade på att den högsta nikotinhalten fanns i stammen.
Jag ställde bara in mina stammar i min lägenhet och lät dom torka , sen klipper jag sönder dom med en sekatör.
Efter det åker de ner i en Husqvarna Nr 10  och sen en Husqvarna 8 och det ser riktigt bra ut och luktar gott också.
Vad jag förstått är där nikotin i HELA plantan , sparade blommor från mina Alida + frökapslar från Bondtobak som jag malde ner separat.
Av mina 12 kilo jag får ut av 90-100 plantor är c:a 3- 3,5 kilo av blad , 1- 1,5 kilo av blommor o frökapslar och resten från stamm.
Visst är det en hel del jobb med stammarna + stjälkarna men jag hoppas det betalar sig , tar lite då och då ,under tiden torkar ju alla andra stammar.
Gjorde en liten (279) gr sats av stjälk av bondtobaken med blommor på och den var j-t god.Hade i några droppar rosenolja utöver saltet och natriumet.
Har provat med salmiakpulver som fått stå i 3 veckor och resultatet är jag mkt nöjd med.
Ska göra en ny liten omgång snart med Fishermans Friend som jag tar sönder i en mortel , typ 10 tabletter till ett halvkilo torkad tobak.

Ha det bra Lurkers önskar Rustica 1962

Lurkers

• Värmland
« Svar #1497 skrivet: 06 nov-12 kl 11:56 »
Hej Lurkers !

Vill ha det till att jag såg en mening av en odlare som menade på att den högsta nikotinhalten fanns i stammen.
Jag ställde bara in mina stammar i min lägenhet och lät dom torka , sen klipper jag sönder dom med en sekatör.
Efter det åker de ner i en Husqvarna Nr 10  och sen en Husqvarna 8 och det ser riktigt bra ut och luktar gott också.
Vad jag förstått är där nikotin i HELA plantan , sparade blommor från mina Alida + frökapslar från Bondtobak som jag malde ner separat.
Av mina 12 kilo jag får ut av 90-100 plantor är c:a 3- 3,5 kilo av blad , 1- 1,5 kilo av blommor o frökapslar och resten från stamm.
Visst är det en hel del jobb med stammarna + stjälkarna men jag hoppas det betalar sig , tar lite då och då ,under tiden torkar ju alla andra stammar.
Gjorde en liten (279) gr sats av stjälk av bondtobaken med blommor på och den var j-t god.Hade i några droppar rosenolja utöver saltet och natriumet.
Har provat med salmiakpulver som fått stå i 3 veckor och resultatet är jag mkt nöjd med.
Ska göra en ny liten omgång snart med Fishermans Friend som jag tar sönder i en mortel , typ 10 tabletter till ett halvkilo torkad tobak.

Ha det bra Lurkers önskar Rustica 1962

Det får bli snus av stammarna näste år! och cigarrer av bladen!

opius

• Östergötland
« Svar #1498 skrivet: 08 nov-12 kl 10:16 »

Hej

Har svarat på ditt mail, kolla i skräppost om det inte kommit fram.
Ditt meddelande låg nämligen bland skräpet här :)

Mvh

*EDIT* Fick fröer på posten idag, tusen tack!
« Senast ändrad: 09 nov-12 kl 15:21 av opius »

pajen

• Uppland
« Svar #1499 skrivet: 10 nov-12 kl 17:06 »
Hej

Har svarat på ditt mail, kolla i skräppost om det inte kommit fram.
Ditt meddelande låg nämligen bland skräpet här :)

Mvh

*EDIT* Fick fröer på posten idag, tusen tack!
Ok, bra att dom kom fram.

Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 3 användare
Wes Jr, mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser