Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442758 gånger)

pajen

• Uppland
SV: tobak
« Svar #1440 skrivet: 10 okt-12 kl 16:53 »
Tjena
Den där blir nog riktigt bra, borde gå mycket smidigt efter som det ser ut att bli en kraftig utväxling.

Kan tipsa om en grej jag köpte, ett gammalt värme skåp som man värmde matlådor i förr i tiden.
Den är termostat styrd, så man kan reglera temperaturen  ganska exakt.
Då kan man "koka" sitt snus i verkstaden/garage eller liknande och slippa lukten inne. Vilken inte alla gillar :)

Testade tidigare att modifiera en riskokare till snusugn. Men den funkade inte till större mängd snusmassa.
När jag kokar snus gör jag större satser (två kilo tobakspulver) "när man ändå håller på"

Rustica1962

• Halland
« Svar #1441 skrivet: 11 okt-12 kl 11:37 »
Det där låter ju riktigt bra pajen med värmeskåpet , förstår precis hur du menar.
Min kvarn är på väg ner.
Har kört hem alla mina plantor (strippade på blad ) på cykel i helgen + Måndag morron. Vet inte riktigt men c:a  90 Alida + Bonntobak tillsammans.
Man börjar fatta nu att det är rätt mycket faktiskt , men hade ju 100 kvm på kolonilotten så vad gör man......
Så nästa år kanske inte blir så många plantor för man behöver ju inte odla mer än man behöver.
Ser ut som att jag delar upp och torkar plantan i olika beståndsdelar , malde ner frökapslar från Bondtobaken och det såg riktigt riktigt spännande ut och luktade ännu mer spännade.
Så det blir BLAD STJÄLK KVIST BLOMMOR FRÖKAPSLAR
Har ett bra gäng blommor fr. Alidan som jag ska göra en egen snussats på tänkte jad sen kan man ju blanda efter det om man vill
Ska posta några bilder när jag e färdig för det

Ha det gott pajen önskar Rustica

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1442 skrivet: 12 okt-12 kl 00:16 »
Pajen Den kommer att bli bra. Har en kompis som skaffat en. Dessvärre kräver dom 3-fas.
Jag kan tipsa er om att fråga på Ica eller något annat ställe som säljer lösgodis. Dom lådorna får man oftast dessutom tål dom temperatur upp till 120 grader (utan vidare). Sen kan man fylla dom 3/4-delar med tobak. 4 sådana blir ganska precis 2kg tobakspulver. och får oftast plats i vanlig ugn. kräver oxå 3-fas kom jag på men.. 
För katten är det någon här som givit sig på det där med att göra sin egen snusugn av frigolit och glödlampa??
« Senast ändrad: 12 okt-12 kl 02:14 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1443 skrivet: 12 okt-12 kl 08:04 »
Pajen Den kommer att bli bra. Har en kompis som skaffat en. Dessvärre kräver dom 3-fas.
Jag kan tipsa er om att fråga på Ica eller något annat ställe som säljer lösgodis. Dom lådorna får man oftast dessutom tål dom temperatur upp till 120 grader (utan vidare). Sen kan man fylla dom 3/4-delar med tobak. 4 sådana blir ganska precis 2kg tobakspulver. och får oftast plats i vanlig ugn. kräver oxå 3-fas kom jag på men.. 
För katten är det någon här som givit sig på det där med att göra sin egen snusugn av frigolit och glödlampa??

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=20182.660

Här är två bilder på en kammare jag brukade, fungerade perfekt med två husdjurslampor och luftfuktare, fungerar lika bra som fermenteringskammare som till snusugn. jag brukade termostat och hygrostat  till båda lampor och luftfuktare för å få ca. 50 grader och 70% luftfuktighet, det blir väll å konstruera ny kammare då min gamla blev kvar (har flyttat), var inne på sopsäckmetoden. men tror jag går tillbaka till det jag känner bäst  ;)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1444 skrivet: 12 okt-12 kl 09:14 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=20182.660

Här är två bilder på en kammare jag brukade, fungerade perfekt med två husdjurslampor och luftfuktare, fungerar lika bra som fermenteringskammare som till snusugn. jag brukade termostat och hygrostat  till båda lampor och luftfuktare för å få ca. 50 grader och 70% luftfuktighet, det blir väll å konstruera ny kammare då min gamla blev kvar (har flyttat), var inne på sopsäckmetoden. men tror jag går tillbaka till det jag känner bäst  ;)

Absolut man ska ju göra det som passar en själv bäst. Sen kräver nästan olika tobak olika sätt för att göra sig bäst. Till snus är det nog mindre intressant tror jag..

Forshaga

• Värmland
« Svar #1445 skrivet: 12 okt-12 kl 13:34 »
Jag tycker min snusugn funkar bra.
Det är en kylbox från biltema med 2 glödlampor i botten elutag med dimmer för att justera tempen med.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1446 skrivet: 12 okt-12 kl 15:34 »
Det är en kylbox från biltema med 2 glödlampor i botten elutag med dimmer för att justera tempen med.
Oj det låter intressant :D

pajen

• Uppland
« Svar #1447 skrivet: 12 okt-12 kl 20:50 »
Rustica, det ska bli mycket intressant och höra hur din kaffekvarn funkar. Du hade dubbelt så många plantor som jag.
 Du kommer nog inte behöva odla tobak på några år ;D

Jag har hängt upp två medel stora plantor separat, för att se hur mycket dessa två plantor ger i tobakspulver.
Så att jag i fortsättningen kan odla relativt exakt antal plantor, för eget behov + det jag ger bort.

Det blir ju rätt många timmar man lägger ner på skörden, med allt vad det innebär. Men samtidig har det blivit en mycket trevlig hobby.

Sork, mitt värme skåp går på enfas. Skåpet är ca. 70 cm högt och ca. 40cm brett.

Björknäve

• Skåne
« Svar #1448 skrivet: 12 okt-12 kl 21:09 »

Nästan samma här. Bara en glödlampa dock men en datorfläkt för cirkulationens skull. Har unnat mig en plastlåda med rejäl tätslutande silikonlist så det luktar inte ett dugg när den står o gosar sig i garderoben.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1449 skrivet: 12 okt-12 kl 22:03 »
Rustica, det ska bli mycket intressant och höra hur din kaffekvarn funkar. Du hade dubbelt så många plantor som jag.
 Du kommer nog inte behöva odla tobak på några år ;D

Jag har hängt upp två medel stora plantor separat, för att se hur mycket dessa två plantor ger i tobakspulver.
Så att jag i fortsättningen kan odla relativt exakt antal plantor, för eget behov + det jag ger bort.

Det blir ju rätt många timmar man lägger ner på skörden, med allt vad det innebär. Men samtidig har det blivit en mycket trevlig hobby.

Sork, mitt värme skåp går på enfas. Skåpet är ca. 70 cm högt och ca. 40cm brett.
Ok något mindre än det han har då. Ja då är det betydligt smidigare.

Berätta gärna mer hur det går med plantorna sen. Jag skulle gjort detsamma men missade det helt när jag skördade..
Snuset jag har inne nu har jag iaf röktorkat och det är nog det bästa jag någonsin haft i min mun ;D

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
« Svar #1450 skrivet: 13 okt-12 kl 09:26 »
Hej alla!

En fråga.. nu när jag har snus i verflöd har jag passat på att sluta snusa "köpesnus". Det var till 99% Skruf Stark portion som gällde tidigare. Och sista "rutinsnusningen" gjordes för ca en vecka sedan.

MEN, även om jag får i mig nikotin känns det som om det saknas något. Jag har alltså fysisk abstinens efter något som jag inte vet vad det är, men kände att tar jag en prillan skruf blir det bättre. Sagt och gjort, så rovade idag att köpa en dosa och stoppade in två prillor  och visst fan försvann abstinensen.

Är detta något som ni andra också märkt, att det finns andra beroendeframkallande ingredienser i kommersiellt snus?
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Rustica1962

• Halland
« Svar #1451 skrivet: 13 okt-12 kl 14:34 »
Hej cman !
För egen del har jag märkt att jag vill bara komma så långt bort fr. kommersiellt snus som det bara går.
Snusade General från 1975  och fram som till ifjol oktober ut , har sen dess inte köpt en dosa av det snuset . köpte mjöl eller pulver fr. Prillan PGW och någon annan.
Tycker det alla kommersiella sorter blev rena rama avskrädet vid halvårsskiftet 1997 , fick ingen '' kick''  , inte nånting
Nu när jag har mitt eget Alida eller Bondtobak så ger jag 1 kilo typ 100 gr koksalt och minst 100 gr Natriumkarbonat eller Pottaska , för mig har det varit den godaste Prillan sen 1997...............
Trägen vinner

Bästa hälsningar från Rustica1962

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1452 skrivet: 13 okt-12 kl 16:02 »
Hej alla!

En fråga.. nu när jag har snus i verflöd har jag passat på att sluta snusa "köpesnus". Det var till 99% Skruf Stark portion som gällde tidigare. Och sista "rutinsnusningen" gjordes för ca en vecka sedan.

MEN, även om jag får i mig nikotin känns det som om det saknas något. Jag har alltså fysisk abstinens efter något som jag inte vet vad det är, men kände att tar jag en prillan skruf blir det bättre. Sagt och gjort, så rovade idag att köpa en dosa och stoppade in två prillor  och visst fan försvann abstinensen.

Är detta något som ni andra också märkt, att det finns andra beroendeframkallande ingredienser i kommersiellt snus?
-Det kan nog ingen svara på riktigt; Jag tror dock inte att det finns något annat. skulle dock kunna vara något i smaktillsatserna som används. Dom kör ju inte precis på Prillans eller Cuthofs  aromer,

Ärligt talat så märker inte jag någon skillnad på det sättet, Bara det att General inte längre är gott. Kan ju vara sork som blivit kräsen ;)

Rustica:  Mm vill minnas att det var snuset 97 V4 det hände något med köpe snuset va?
Jag och en kompis ringde och klagade på det till GotiaTobak (som det hette då), Dom förnekade dock att dom ändrat något.. Sedan dess har jag inte varit helt nöjd med snuset iaf..

pajen

• Uppland
« Svar #1453 skrivet: 13 okt-12 kl 18:27 »
Cman, jag kör 1kg pulver 2,4 hg salt och 50gr natriumkarbonat.
Vilket, ger mig mina "nickokickar" som jag behöver.

Jag har däremot upptäckt att hemma gjort snus kan man ha kvar längre tid i truten.
Använder kommersiella fabrikanter något som gör att snuset "glider ner"fortare?  Typ olja eller liknande.
Allt för att konsumera mera.

Björknäve

• Skåne
« Svar #1454 skrivet: 13 okt-12 kl 21:52 »
Cman
Jag hade exakt samma känsla när jag gick över till hemkokt. Jag fick nikotinsnurr till och från som jag inte haft sen barnsben men det var ändå något som kändes som typisk abstinens. Det gick över efter någon vecka o sen har det bara känts prima. Suktar aldrig efter köpe och dom gånger jag bonnat en påse av någon så är det verkligen inte nått jag saknar. Jag kör 100g salt, 100g bikarbonat på kilot pulver och tycker inte det är samma sälta som köpsnus. Saknar det inte men kan det kanske vara ett minskat saltintag som ger obehaget?
O visst håller jag med om att en hemkokt pris håller längre. Jag kör torky-portion och bakar till en redig som håller ett par tre timmar.
Snusa på bara så tror jag det går över för dig också?

Känns bra att prata om fördelarna nu såhär inför malningen...

/edit
Snabb googling tyder på att salt är beroendeframkallande precis som socker
/
« Senast ändrad: 13 okt-12 kl 22:03 av Björknäve »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1455 skrivet: 14 okt-12 kl 06:59 »
-Det kan nog ingen svara på riktigt; Jag tror dock inte att det finns något annat. skulle dock kunna vara något i smaktillsatserna som används. Dom kör ju inte precis på Prillans eller Cuthofs  aromer,

Ärligt talat så märker inte jag någon skillnad på det sättet, Bara det att General inte längre är gott. Kan ju vara sork som blivit kräsen ;)

Rustica:  Mm vill minnas att det var snuset 97 V4 det hände något med köpe snuset va?
Jag och en kompis ringde och klagade på det till GotiaTobak (som det hette då), Dom förnekade dock att dom ändrat något.. Sedan dess har jag inte varit helt nöjd med snuset iaf..
Kommer inte ihåg sådär precis när det hände Sork , men jag vet att det var 97 , sen tycker jag att det varit helt kass.
Fick färdigt 458 gr nu imorse som jag ska prova med salmiakpulver i .
Pratade med någon chef på Swedish Match för något år sen på telefon , och det är samma snus som 1873 och nej vi har inte ändrat något osv osv
Sa till honom att jag kan lika väl använda planteringsjord eftersom att det inte smakar ett dyft och det kostar ju inget.............
Flera ggr skickade jag upp mina ''dåliga dosor'' och fick lika dåliga tillbaka , t.o.m hotade honom med att ringa  Uppdrag Granskning och be honom göra ett reportage om det dåliga snuset

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1456 skrivet: 14 okt-12 kl 08:06 »
Rustica: Jisses här drar vi alla spakar...
Ingen större mening med det. Receptet är nog inte ändrat. Däremot har de nog bytt märke på smakaromen. Men det medger de inte.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1457 skrivet: 14 okt-12 kl 12:11 »
Pottaskan är sedan länge bytt ut mot natriumkarbonat.
Kategorin som vi hade innan hette blötsnus är oxå utbytt till att sedan länge till att heta torrsnus istället.
Vi fick behålla snuset på undantag när vi gick med i EU 1994 mot att vi gjorde vissa förändrigar med det.
Det minsta Swedish Match kunde gjort tycker jag är att tala om för sin kundkrets att nu kommer det att bli vissa förändringar i ert snus och att det blir så här istället.
Istället för att som man har gjort enligt min mening bara fört oss bakom ljuset och ljugit om detta i över 15 år.
Inte tänker då jag gå och köpa deras produkter för c:a 15 000 kr om året och inte vara nöjd , aldrig i livet.
Därför har jag börjat odla min egen tobak , tillsätter mina kemikalier och försöker bli nöjd såhär istället.
Och jag tycker det går jättebra och jag är glad att slippa ha med Swedish Match att göra som gjort mej så besviken.

All the best from Rustica1962

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1458 skrivet: 15 okt-12 kl 17:07 »
Om inte jag fått allt om bakfoten så byttes Pottaskan mot natriumkarbonat för att det var lättare att få tag i större partier + att det är lättare att garantera innehållet. Pottaska finns recept på hur man får fram och funkar lika bra att ha i snuset (eller har jag helt fel?)

pajen

• Uppland
« Svar #1459 skrivet: 15 okt-12 kl 21:31 »
En viktig grej, grabbar, är ju att vårt snus är kravodlat.
Såg en dokumentär för några år sedan, där flygplan besprutade tobaksodlingar i Sydamerika.

Känns inte kul att stoppa det skiten i truten, plus att man skall betala dyrt för det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 4 användare
Tli, KJE, Wes Jr, mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser