Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442762 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #1360 skrivet: 12 sep-12 kl 23:43 »
...Fermenterat tobaken nu i ca 2 veckor...doftar liksom riktigt gott...ljuvlig tobak  :D ... Kommit rätt från början med sopsäcksmetoden,bladen naturligt fuktade av uteluften innan dom stoppades i sopsäck och packades hårt i grytor  :o ...bara tittat till kammaren ca var tredje eller fjärde dag...om det verkat lite torrt i säckarna,fuktat lite lätt med duschflaska. Metoden med sopsäcksfermentering är mindre stressande än med luftfuktare,enklare om man kommer rätt från början. Behövs inte så stor kammare heller = billigare elräkning  ;D ...Ska sätta in en mellanvägg i min kammare så ytan som värms upp blir mindre.. 8)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1361 skrivet: 13 sep-12 kl 00:06 »
...Fermenterat tobaken nu i ca 2 veckor...doftar liksom riktigt gott...ljuvlig tobak  :D ... Kommit rätt från början med sopsäcksmetoden,bladen naturligt fuktade av uteluften innan dom stoppades i sopsäck och packades hårt i grytor  :o ...bara tittat till kammaren ca var tredje eller fjärde dag...om det verkat lite torrt i säckarna,fuktat lite lätt med duschflaska. Metoden med sopsäcksfermentering är mindre stressande än med luftfuktare,enklare om man kommer rätt från början. Behövs inte så stor kammare heller = billigare elräkning  ;D ...Ska sätta in en mellanvägg i min kammare så ytan som värms upp blir mindre.. 8)
Mm Låter faktiskt som en riktigt bra metod. Ska testa det nästa år.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1362 skrivet: 13 sep-12 kl 00:13 »
Ursäkta mig, men vad innebär "seedleaf"? Är bondtobaken en seedleef eller inte?
Formen på bladen. Översätts inte "Frölöv" utan "hjärtblad" har oftast eller alltid den tjocka stammen eller nerven mitt i. Andra sorter har mindre eller förlåt mig tunnare nerv.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1363 skrivet: 13 sep-12 kl 00:20 »
Hehe..Puffpuff är vad jag kallar mej här  ::)

Jag har massor med blommor och överblommade, men jag är lite orolig då många frökapslar ramlar ner fast de inte alls blivit bruna. Borde jag ta tillvara på dem som ramlar ner och torka dem...eller är de bara skräp?
Hoppas ju att det blir några kvar där uppe i toppen, har väl ca tio burleyplantor med blom. Sen måste jag väl provså så att jag vet att de gror innan jag skickar dem.
/Puffpuff  ;)
Oj sorry Puffpuff. såg inte att det blev ett i själv :-\

-Kan faktiskt inte svara på det. Jag låter mina kappslar vara. får nämligen en jäklar massa av alla mina sorter utom Alidan den har tappat de mesta av kappslarna.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1364 skrivet: 14 sep-12 kl 00:03 »
Hehe..Puffpuff är vad jag kallar mej här  ::)

Jag har massor med blommor och överblommade, men 1:jag är lite orolig då många frökapslar ramlar ner fast de inte alls blivit bruna. Borde jag ta tillvara på dem som ramlar ner och torka dem...eller är de bara skräp?
Hoppas ju att det blir några kvar där uppe i toppen, har väl ca tio burleyplantor med blom. Sen måste jag väl provså så att jag vet att de gror innan jag skickar dem.
/Puffpuff  ;)
1. -Vad fick din tobak för gödning?? Jag har börjat läsa lite om problemet. En 7tusans lång uppsats. Verkar som att det beror på för mycket kväve. Trodde knappt det var möjligt men... Min Alida växte faktiskt väldigt bra och blev straxt över 2m hög (i 20L spann)!!! Övriga sorter stannade på 1.20-1.50. Så att jag antar att Alidan råkat få mer gödsel än de andra. Nå väl det ger tobaken sämre kvalité och kan ge lite sämre smak. -Märker dock inte att den luktar under sin härdning Som det sägs att den ska göra..
Någon som varit ute för att ge sin tobak för mycket kväve här eller??

Tännlappen

• -
« Svar #1365 skrivet: 14 sep-12 kl 00:18 »
1. -Vad fick din tobak för gödning?? Jag har börjat läsa lite om problemet. En 7tusans lång uppsats. Verkar som att det beror på för mycket kväve. Trodde knappt det var möjligt men... Min Alida växte faktiskt väldigt bra och blev straxt över 2m hög (i 20L spann)!!! Övriga sorter stannade på 1.20-1.50. Så att jag antar att Alidan råkat få mer gödsel än de andra. Nå väl det ger tobaken sämre kvalité och kan ge lite sämre smak. -Märker dock inte att den luktar under sin härdning Som det sägs att den ska göra..
.. Bara gödslar på  :D ...har också haft Alida i kruka i växthus för några år sedan...väldigt hög...men inga problem med det...Då gödslat med häst och hönebajs...inte lika starkt som konstgödning vad jag förstår... :-X

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1366 skrivet: 14 sep-12 kl 06:43 »
.. Bara gödslar på  :D ...har också haft Alida i kruka i växthus för några år sedan...väldigt hög...men inga problem med det...Då gödslat med häst och hönebajs...inte lika starkt som konstgödning vad jag förstår... :-X
Använder inte heller konstgödsel o:)
Låter bra Tännlappen, Fast det påstås vara en effekt av för mycket kväve.

Puffpuff

• -
« Svar #1367 skrivet: 14 sep-12 kl 09:45 »
1. -Vad fick din tobak för gödning?? Jag har börjat läsa lite om problemet. En 7tusans lång uppsats. Verkar som att det beror på för mycket kväve.

Ingen konstgödsel och inget gräsklipp som ju ska ge mycket kväve. Lerjord, komunal kompost, hackad minst 20år gammalt hö och lite vedaska.
Hoppas att en del frökapslar ändå blir kvar....

Tännlappen, när du fermenterar med sopsäcksmetoden, varför inte skära bort mittennerven från bladen innan de packas in i soppåsen?
Tänker att det blir mindre risk för luftfickor och till cigarrer används ändå inte mittnerven. Känns som att den tar onödig plats bara, man kan väl göra snus på mittnerven för sej i stället och då behöver den ju inte vara fermenterad.

Tännlappen

• -
« Svar #1368 skrivet: 14 sep-12 kl 12:07 »
Använder inte heller konstgödsel o:)
Låter bra Tännlappen, Fast det påstås vara en effekt av för mycket kväve.
...Visst du har säkerligen rätt...Jag grundgödslar...aska på vintern hösten innan...sedan hästgödsel o dyl..sedan ger jag eventuellt en dos gödning när jag ser plantorna växer bra...sedan inte mer...när jag krukodlade en Alida kommer jag inte ihåg hur jag gödslade...känsligare med krukodling...får kolla färgen på bladen.. 8)

Tännlappen

• -
« Svar #1369 skrivet: 14 sep-12 kl 12:17 »
Ingen konstgödsel och inget gräsklipp som ju ska ge mycket kväve. Lerjord, komunal kompost, hackad minst 20år gammalt hö och lite vedaska.
Hoppas att en del frökapslar ändå blir kvar....

Tännlappen, när du fermenterar med sopsäcksmetoden, varför inte skära bort mittennerven från bladen innan de packas in i soppåsen?
Tänker att det blir mindre risk för luftfickor och till cigarrer används ändå inte mittnerven. Känns som att den tar onödig plats bara, man kan väl göra snus på mittnerven för sej i stället och då behöver den ju inte vara fermenterad.
...Mesta av mittnerverna åker väck innan...tobakskvarnen överlever nog inte med Virginians mittnerv misstänker jag...Glad att Fredrikzon numera Simple Twist propsar för metoden med sopsäck...jag lägger sopsäckar i två 16-liters grytor,packar hårt,håller avstånd till värmeelementet så inte plasten smälter i grytan...Överblivna mittnerver utan mögel ska användas som bomaterial i hönsreden mot löss och röda kvalster...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1370 skrivet: 14 sep-12 kl 14:25 »
...Mesta av mittnerverna åker väck innan...tobakskvarnen överlever nog inte med Virginians mittnerv misstänker jag...Glad att Fredrikzon numera Simple Twist propsar för metoden med sopsäck...jag lägger sopsäckar i två 16-liters grytor,packar hårt,håller avstånd till värmeelementet så inte plasten smälter i grytan...Överblivna mittnerver utan mögel ska användas som bomaterial i hönsreden mot löss och röda kvalster...
-Tror inte heller att tobakskvarn överlever mittnerverna.
Japp låter fantastiskt att du hittat annat sätt att få användning för dom.

När det gäller frö kapslarna, så är det i nuläget inget problem för mig. Men det kan lätt bli fram över om man inte försöker ta reda på varför 3plantor tappar sina medan dom andra har sina kvar. När det dessutom är samma sort på de 3 plantorna kan man ju lätt börja undra.. Kunde vara övervattning me, men det tror jag inte riktigt på heller.. I mitt fall är det nog mer det att jag gjorde egen växtnäring av Kirsh-kål. Den kanske inte passade Alida så bra som de andra..

Tännlappen

• -
« Svar #1371 skrivet: 18 sep-12 kl 00:10 »
...Som sagt fermenterat färdigt,inget mögel  :D ...doftar ljuvlig tobak  8) ...Vägde en säck som varit pressad i en 16-liters gryta,lite lätt fuktig..ca 3kg  ;D ...Blir det till att bära upp tobaksbalar till vinden  :D ...Oj,Oj,Oj..vad mycket tobak man kan fermentera med sopsäcksmetoden.. ;D...Lägga till att jag "hittat" en flaska whisky med en röd eldsprutande drake på  :o ..inte att leka med...slags kanelwhysky...Hmmm...några droppar på tobaken är nog inte helt fel... ;D
« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 00:22 av Tännlappen »

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1372 skrivet: 18 sep-12 kl 08:15 »
...Som sagt fermenterat färdigt,inget mögel  :D ...doftar ljuvlig tobak  8) ...Vägde en säck som varit pressad i en 16-liters gryta,lite lätt fuktig..ca 3kg  ;D ...Blir det till att bära upp tobaksbalar till vinden  :D ...Oj,Oj,Oj..vad mycket tobak man kan fermentera med sopsäcksmetoden.. ;D...Lägga till att jag "hittat" en flaska whisky med en röd eldsprutande drake på  :o ..inte att leka med...slags kanelwhysky...Hmmm...några droppar på tobaken är nog inte helt fel... ;D

Här torkas det tobak fortfarande, men har planer om sopsäcksmetoden jag med! men måste bygga kammare först!
Tännlappen ! kan man besvära dig med någon bilder av din kammare, så man har en plan om hur man skal fixa denna!

Tännlappen

• -
« Svar #1373 skrivet: 18 sep-12 kl 16:52 »
Här torkas det tobak fortfarande, men har planer om sopsäcksmetoden jag med! men måste bygga kammare först!
Tännlappen ! kan man besvära dig med någon bilder av din kammare, så man har en plan om hur man skal fixa denna!
.. :) ...Ska försöka fixa in bilder från Photobucket...Yttre mått på kammaren är 80cm djup,bredd 75cm,höjd runt 140cm,byggd i 7cm frigolit...invändigt vid dörren är skruvat plywoodremsor som fals,och lite fönsterlist på som tätning...behövs speciella bilder på kammaren så hojta till... :D..

« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 20:23 av Tännlappen »

Tännlappen

• -
« Svar #1374 skrivet: 18 sep-12 kl 20:13 »
...Verkar som det strular med bilderna...återkommer ...Kanske lyckats nu  :D ..
« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 20:24 av Tännlappen »

pajen

• Uppland
« Svar #1375 skrivet: 19 sep-12 kl 18:55 »
Skörden är bärgad, Dom större bladen blev ca. 60 cm långa. Mot VG som jag odlat tidigare  där dom större bladen blev ca. 80cm långa.

Troligen den regniga sommaren och inte att det var Mor Alida jag odlade i år.

Mitt nerven är grov på Mor Alida.  Men dom torkar fint efter att jag snittat mitt nerven med en tunnbladig kniv.

Luktar ljuvligt! när jag kommer in för att kolla torknings proceduren.

Hur gör ni för att bifoga bilder?

Puffpuff

• -
« Svar #1376 skrivet: 19 sep-12 kl 20:48 »
Pajen,
När jag lägger in bilder så använder jag mej av http://forumbilder.se/
Och jag väljer alternativ "Hotlink för forum (alt. 1)" för att visa bilden i fullstorlek....man får alltså kopiera adressen vid det alternativet och klistra in i ditt inlägg.

Tännlappen

• -
« Svar #1377 skrivet: 19 sep-12 kl 22:11 »
..Jag använder Photobucket..lite krångligare..Puffpuffs länk till program verkar smidigt...sökte här på forumet,hittade en guide av Strands Gård hur man laddar upp sina bilder direkt från datorn till detta forum...själv försökt en gång men misslyckades,bilderna var kanske för stora eller något åt det hållet...forskade inte i fallet...bra det finns lite olika sätt att prova..

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124835.0
« Senast ändrad: 19 sep-12 kl 22:15 av Tännlappen »

pajen

• Uppland
« Svar #1378 skrivet: 20 sep-12 kl 00:14 »
Ok, jag tackar för tipsen. Jag skall prova sedan.

Jag har kraftigt överproducerat i år. Har ca. 1,5 kg snus kvar från förra årets skörd efter att ha gett bort en del.
Känns helt ok, att ge bort  kravodlad snus till någon kompis som fyller år eller i julklapp. Brukar vara mycket uppskattat.

Tännlappen

• -
« Svar #1379 skrivet: 23 sep-12 kl 19:48 »
...Regn och regn...också regnar det  :) ...Väntar på uppehåll så man kan slutskörda,finns mer kvar i landet  :D ...Kollat lite på olika tobakssorter..Golden Burley ska tydligen bli färdig två veckor innan andra sorter...bra att veta... 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 4 användare
Stellaniskogen, Tli, KJE, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser