Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442726 gånger)

Kivi

• Hälsingland
SV: tobak
« Svar #1340 skrivet: 20 aug-12 kl 17:27 »
Skördar folk redan sin tobak? Jag odlar blivande snus (för första gången) och har fått för mig att man ska vänta tills bladen blivit gula. Odlar uppe i hälsingland och ännu är bladen lika gröna som när plantorna planterades ut.
Men djur är faktiskt ena jävla klantar
som jämt och samt gör bort sig överallt
Och inte har dom vett att bära vantar när det om vintern blåser kallt

Björknäve

• Skåne
« Svar #1341 skrivet: 20 aug-12 kl 20:27 »
Jag funderar på stammen menar ni stammen som sitter fast i marken eller mittnerven i bladen.
För mig är stammen den del som är 2 meter sitter i marken och kan klyvas till ved.

Jepp, det är den jag menar i alla fall. Jag har inte tagit mig an en riktig grovstam än men toppbitar och tjyvar är jävliga nog knastertorra. Om inte färskmixning av stammen funkar blir det tippen för mig också. Tillsammans med stammarna från förra året.

pajen

• Uppland
« Svar #1342 skrivet: 20 aug-12 kl 21:37 »
Jag brukar ta en mora kniv och tälja stickor av dom torra stammarna. Sedan maler jag dom i en gammal köttkvarn (husqvarna nr 10) som jag köpte på tradera för ca 100kr.
Tycker det går smidigt. Jag vill använda stammarna, då dom innehåller hög mängd av nikotin.

Kivi, mina plantor är också mest gröna. Jag kommer skörda kring 10/9. Vilket jag brukar, då jag planterar ut på friland kring 10/6.

Årets plantor är kortare en vanligt, bladen inte lika stora och en del plantor har också växt sig mycket krokiga.
 Vissa plantor har jag också behövt stadga upp, då dom har velat lägga sig ner. Vilket dom inte har gjort tidigare år (då alltid sorten VG). Första gången jag odlar Mor Alida. Men jag tror inte det beror på sorten i sig, utan att det har varit en riktig regnsommar, har inte ens behövt vattnat själv i år.

Puffpuff

• -
« Svar #1343 skrivet: 21 aug-12 kl 22:02 »
Satte mina frön 1 mars, satt ut i växthuset i mitten på maj, blev en köldknäpp och många plantor frös. Satte ut nya plantor veckan efter. Tänker att jag var så tidig att mina plantor faktiskt redan mognat, alla blad utom ett har gått av mycket lätt med ett ”knäpp”. Har nog skördat nästan hälften av bladen.

Burleyblad som hängt i knappt 2 veckor

Havanna som hängt lika länge, mycket mer ojämn torkning

Det där med lukt...har nog läst nånstans tidigare i tråden att det luktat mycket starkt och det kanske är så att vissa sorter luktar mer. Själv har jag ju välventilerat så mina lukter kanske aldrig hinner nå min näsa  ;D
Joo, i början av tråden skriver nån också att plantan är mogen när de understa bladen gulnat och att resten av bladen skördades gröna. Mina Burley har definitivt haft riktigt gula understa blad, medan havannans blad sett mer trötta ut bara, några blad som sett jättefriska ut har knäckt sej själva invid stammen så jag antar att de varit klara för skörd.

Kivi

• Hälsingland
« Svar #1344 skrivet: 22 aug-12 kl 11:30 »
Okej. Mina plantor såddes i mitten av mars och planterades ut nån gång runt tionde juni. Då väntar jag nog till början av sep, så länge inte frosten kommer då.

En fråga till då. Den har säkert ställts förut men jag har inte tid att läsa igenom hela denna långa tråd.
Puffpuff, du har alltså hängt upp dina plantor på tork direkt efter skörd. Inte fermenterat innan?
I boken "stefans lilla gröna" som tar upp snustillverkning skriver han att han direkt efter skörd lägger bladen i buntar, byter plats på bladen i högarna varje dag och låter de ligga tills alla blad är svarta/bruna/gula. SEN hänger han tobaken på tork.

Puffpuff

• -
« Svar #1345 skrivet: 22 aug-12 kl 21:06 »
Kivi, man kan nog göra på båda sätten. Det viktiga är att bladen blir bruna, om de torkar för fort så är risken att de förblir gröna. Gör man på mitt sätt så tar det kanske 4-6 veckor innan de är klara. De första jag hängde upp hängde jag riktigt tätt på snöre och bläddrade igenom dem varje dag så att de skulle luftas lite....sen missade jag väl luftningen och många hade börjat mögla.
Fermenteringen gör man sen, din snusfermentering går väl fortare än när man ska göra cigarrtobak, tror att om man har tillräckligt med värme så tar det säkert en månad.
Jag har ju inte gjort det här förut så jag kör lite på känn  ;D
Har inte bestämt mej än för hur min fermentering ska gå till. Funderar på att ställa ett isolerat plåtskåp mot en stor ackumulatortank.

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
« Svar #1346 skrivet: 23 aug-12 kl 20:49 »
Först och främst är detta första gången för mig men..

När bladen blir gula oavsett om det har varit pga torka eller för att de blivit mogna har jag plockat bladen nerifrån och upp, detta eftersom jag har över 90 plantor och lite för lite rum för att låta allt torka samtidigt.

Jag har direkt efter skörd tvättat alla bladen i vasken och varsamt gnitid med handen för att få bort allt skit och eventuella djur. Sånt vill jag inte ha i käften när jag skall bruka tobaken, och lagt dem på papper (utomhus) till nästa dag då jag behandlar dem genom att  skära alla bladen i mittnerven och låtit dem hänga på verandan. Efter ca en vecka är de hårda och bruna. Finns fåtal som fortfarande är liiiite gröna. (Det är en ENORM tidsvinst att skära genom mittnerven jämfört med att hänga upp "as is"!)

Nästa steg är att jag lägger dem i mitt numera, tomma minidrivhus (litet som köptes för ett par hundralappar på biltema inför förodlingen) på hög i ca en vecka till (vänder dem lite då och då var annan dag) med papp underst ståendes i solen med plastet om för högsta naturliga värmemöjlighet).
På så sätt får de ligga i solen och jäsa (men detta är inte som jag försöker fermentera dem, utan sista steget i min colorcuring, dvs bara torka bladen) .

Efter detta är varenda blad hård och brun som "cencur", varpå jag antingen maler ner dem till pulver för snus, krossar till pipa som jag sedan direkt eller när jag behagar, fermenterar i ugn (på traditionella 90 grader, 24h + 12h för både snuset och piptobaken)

... eller lägger i en pappkartong och upp på vinden med de finaste (läs; de största bladen och de med minst hål i, haha) som skall användas till cigarrer, där får de ligga och självfermenteras till december innan jag gör nyårs cigarrer. Där behöver jag läsa på lite till innan jag försöker mig på något, men med flera månader på mig att läsa den här tråden om och om igen lär jag nog veta vad som behöver göras för att få något resultat :)

Det är min plan och det verkar fungera. Problemet är utrymmesbrist, börjar få fler blad än jag kan hantera snart!!!

Ang stammarna tror jag att jag torkar som de är (skalar dem i fyra eller 6 bitar beroende på tjockleken)  och sedan prövar på att tälja med kniv när de är torra för att sedan mala i assistenten.

Detta är bara mina tankar och funderingar, så inget att ta för givet här, lyssna på de som "kan" det här om ni känner er osäkra!
« Senast ändrad: 23 aug-12 kl 21:05 av cman »
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Kivi

• Hälsingland
« Svar #1347 skrivet: 28 aug-12 kl 09:58 »
Tänkte bara rapportera att mina tobaksplantor härmed har överlevt en frostnatt. Bönorna är paj, squashen och potatisblasten likaså. Men tobaken står stadigt. Hade fått för mig att den var väldigt känslig för frost?

Tännlappen

• -
« Svar #1348 skrivet: 30 aug-12 kl 23:09 »
Kivi..min erfarenhet också..tålig planta...kanske när den är liten som den bör skyddas extra...Övrigt: Sökt efter användningsområden för spillprodukter från tobaken...Mittnerven används flitigt utomlands som bomaterial till tamfåglar,typ duvor,höns..skyddar mot löss och kvalster,man blandar lite torkade mittnerver i redet  :D ..Säljs även i lådor utomlands.Vissa fåglar påstås föredra mittnerver från tobaksblad som bomaterial  :) . Biodlare använder tobak i rökpuffen mot varroakvalster,verkar fungera som sagt...Stor kraft i tobaksprodukter ;D ..Själv fermentering på gång,sopsäcksmetoden,bladen precis mjuka av fukt innan dom packades hårt,temp ca 55grader i kammaren...

Klas

• Gäst
« Svar #1349 skrivet: 31 aug-12 kl 16:43 »
Ber om ursäkt så här i förhand om jag ställer frågor som redan besvarats, men tråden är ganska lång så det är inte alltid lätt att hitta.

Jag har börjat hänga upp en del blad på tork. Men idag har jag tagit en hel del tjuvar och blad som jag körde ner direkt i en mixer. Tanken slog en då om det är möjligt att göra snus direkt på detta? Måste man torka tobaken först och sedan låta den ligga och fermentera? Kan man inte bara blanda i de ingredienser som behövs i den nyskördade och mixade tobaken och slänga direkt in i ugnen i tre till fem dagar?  :)

Är det möjligt? Någon som prövat, vilka är de eventuella nackdelarna?

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
« Svar #1350 skrivet: 31 aug-12 kl 21:08 »
Ber om ursäkt så här i förhand om jag ställer frågor som redan besvarats, men tråden är ganska lång så det är inte alltid lätt att hitta.

Jag har börjat hänga upp en del blad på tork. Men idag har jag tagit en hel del tjuvar och blad som jag körde ner direkt i en mixer. Tanken slog en då om det är möjligt att göra snus direkt på detta? Måste man torka tobaken först och sedan låta den ligga och fermentera? Kan man inte bara blanda i de ingredienser som behövs i den nyskördade och mixade tobaken och slänga direkt in i ugnen i tre till fem dagar?  :)

Är det möjligt? Någon som prövat, vilka är de eventuella nackdelarna?

Vad jag förstått kan man göra snus av bladen och skotten direkt, men i och med att man "svettar", dvs fermenterar tobaken försvinner "saker" från växten som inte är gott eller bra. Mer i detalj vet jag inte, men det är vad jag hört. Den blir "ren" alltså, vilket den inte är som färsk. Någon som kan upplysa oss båda på ett bättre sätt?
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1351 skrivet: 01 sep-12 kl 12:47 »
Vad jag förstått kan man göra snus av bladen och skotten direkt, men i och med att man "svettar", dvs fermenterar tobaken försvinner "saker" från växten som inte är gott eller bra. Mer i detalj vet jag inte, men det är vad jag hört. Den blir "ren" alltså, vilket den inte är som färsk. Någon som kan upplysa oss båda på ett bättre sätt?
Röka bladen kan vara ett bra tipps kanske??
Då slipper ni dessutom  tillsätta arom..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

RastlösRotlös

• Uppland
« Svar #1352 skrivet: 01 sep-12 kl 22:54 »
Hej alla glada nikotinister!  ;D

Har funderat på att odla tobak nu ett par år.
Nästa sommar ska det bli av!
Så jag tänkte kolla om det är någon som har några frön till övers?
Gärna av en sort som lämpar sig till cigarettrullning.

Just nu köper jag Virigina blend råtobak från pgw, riktigt bra tycker jag! Och billigt. 180kr/kg
Men det skulle vara kul att puffa lite egenodlat!

Mvh

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1353 skrivet: 11 sep-12 kl 00:15 »
Jepp, det är den jag menar i alla fall. Jag har inte tagit mig an en riktig grovstam än men toppbitar och tjyvar är jävliga nog knastertorra. Om inte färskmixning av stammen funkar blir det tippen för mig också. Tillsammans med stammarna från förra året.
-Jag gjorde som så att jag strimlade och tärnade mina Stjälkar i cm stora bitar. sen torkade jag dom och min kaffe kvarn fixar det faktiskt. Jag får förvisso mala och sikta dom ett par gånger men det funkar iaf ganska smärtfritt.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1354 skrivet: 11 sep-12 kl 08:00 »
Hej alla glada nikotinister!  ;D

Har funderat på att odla tobak nu ett par år.
Nästa sommar ska det bli av!
Så jag tänkte kolla om det är någon som har några frön till övers?
Gärna av en sort som lämpar sig till cigarettrullning.

Just nu köper jag Virigina blend råtobak från pgw, riktigt bra tycker jag! Och billigt. 180kr/kg
Men det skulle vara kul att puffa lite egenodlat!

Jag kan säkert skicka dig någon frön från Alida tobaken min, men då får du vänta till senare i vinter.
(Alida är en Virginia-typ)

Mvh

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1355 skrivet: 11 sep-12 kl 13:08 »
Jag kan säkert skicka dig någon frön från Alida tobaken min, men då får du vänta till senare i vinter.
(Alida är en Virginia-typ)
Kan även vara bra att lägga till att Alidan är en "Seedleaf". Finns extremt stort utbud på tobak. Tyvärr lite mindre här än många andra ställen på jorden.
Lurkers vill du prova andra sorter än Alida?

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1356 skrivet: 11 sep-12 kl 15:44 »
Kan även vara bra att lägga till att Alidan är en "Seedleaf". Finns extremt stort utbud på tobak. Tyvärr lite mindre här än många andra ställen på jorden.
Lurkers vill du prova andra sorter än Alida?

Har testat många sorter..men Alida är en bra sort för cigarett, och en stärk planta som ger bra avling.

Sork: Har du något frön, och vilka?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1357 skrivet: 12 sep-12 kl 00:22 »
Har testat många sorter..men Alida är en bra sort för cigarett, och en stärk planta som ger bra avling.

Sork: Har du något frön, och vilka?
1.WISCONSIN SEEDLEAF  (Nicotina Tobacum)
2.HAVANA #503B  (Nicotina Tobacum)
3.ORINOCO (Nicotina Tobacum)
4.TENNESSE REDLEAF  (Nicotina Tobacum)
5.SMALL STALK BLACK MAMMOTH (Nicotina Tobacum)
6.MOR ALIDA (ÅHUS TOBAK) (Nicotina Tobacum):
-Är dom sorterna jag använder mig av. Eventuellt får jag även lite Burly från piffpuff. Om inte så har jag hittat en sort som jag troligen köper från en fröfirma.
Ja det underlättar ju att endast ha en sort. Men det är rätt skoj att testa olika och försöka hitta sin egen favorit blandning.
Har man svårt att mala "mittnerven" på Ex Alidan så kanske man ska försöka hitta en annan sort som inte är "Seedleaf".
Ett annat råd är att riva bladen och sen mala nerverna för sig. 

Puffpuff

• -
« Svar #1358 skrivet: 12 sep-12 kl 17:51 »
Eventuellt får jag även lite Burly från piffpuff.  [/b][/i]

Hehe..Puffpuff är vad jag kallar mej här  ::)

Jag har massor med blommor och överblommade, men jag är lite orolig då många frökapslar ramlar ner fast de inte alls blivit bruna. Borde jag ta tillvara på dem som ramlar ner och torka dem...eller är de bara skräp?
Hoppas ju att det blir några kvar där uppe i toppen, har väl ca tio burleyplantor med blom. Sen måste jag väl provså så att jag vet att de gror innan jag skickar dem.
/Puffpuff  ;)

Kivi

• Hälsingland
« Svar #1359 skrivet: 12 sep-12 kl 20:00 »
Ursäkta mig, men vad innebär "seedleaf"? Är bondtobaken en seedleef eller inte?

Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser