Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442725 gånger)

Forshaga

• Värmland
SV: tobak
« Svar #1320 skrivet: 10 aug-12 kl 23:16 »
"Tjuvarna påverkar nog inte smaken jätte mycket, Vilken gödning, vilken jord du använder dig av och vad du har i närheten av din tobak ska ha större inverkan, även härdnings processen påverkar smaken"

Det där lät intressant, det har jag missat. Har du nått tips på var man kan läsa om detta?

Jag har påbörjat ett experiment för torkning av snustobak där jag kört ner nyskördade blad kvistar o blomstänger i mixern till en smet för att se om man kan torka det så istället då jag har ont om plats. Om jag förstått wikipedia rätt så är nikotin vattenlösligt och då borde det finnas i vätskan frigörs vid sönderdelningen. Jag har därför låtit smeten stå i en hink i solen med förhoppningen att vattnet dunstar men nikotinet blir kvar. Någon som tror att detta funkar eller är det bara tok? Det är dessutom snällare mot mixern och mig att köra ner färskt material än stenhårda kvistar. Suck... Jag har inte idats kvarna ner förra årets skörd helt än.

Ett tips också om det inte redan är allmän kännedom angående konsistensen på snuset. Vid min senaste bakning på 60 grader sex dygn tog jag ut tobaken varje kväll och körde den ca fem minuter med elvisp och lät den sedan stå och ånga av sig nån timme eller så, sedan kompenserade jag med vätska lite på känn och körde en fem minuter till. Detta blev nått helt annat mot förra koket som gjordes på pulver ur samma burk o samma recept både i smak och konsistens. Den förra var lite sådär kaffesump i konsistens och helt oregerlig men detta kan jag utan problem nypa till en kula man kan rulla runt i handflatan.
Jag kör också med 6 dagar och 60-65 grader men jag har mixtrat med blandningen av  malningsgrad för att få det bra.
Jag tar bara ut tobaken ur boxen efter 4 dagar och vevar ner natriumkarbonat .
Det blir lika bra om inte bättre än köp snus (enligt polarna).
Men jag ska testa din metod undrar bara hur mycke vatten du duttar i varje gång.

Händig Man

• Gäst
« Svar #1321 skrivet: 11 aug-12 kl 01:59 »
pga att jag nu lägger ner min snustillverkning säljer jag nu det sista av snuset

ca 1kg enbärssnus 500:- exkl frakt
200gram Lakritssnus (Anis/lakritsrot)

men passa på nu för jag har annonserat på flera ställen

det går givetvis bra att köpa mindre mängd dock blir det dyrare  och endast jämna 100g, (100g=50kr) skickas i vadderat kuvert så frakten kostar från 69kr

även ugnssäkra byttor mm för tillverkning kommer att säljas om intresse finnes

Skicka PM vid intresse

Puffpuff

• -
« Svar #1322 skrivet: 11 aug-12 kl 21:45 »
Tycker det är synd att många av de gamla tobaksodlarna i den här tråden inte längre verkar vara aktiva.
Känner att jag skulle vilja ha råd av nån som provat själv, nån som gjort cigarrer av sin egna tobak, det jag undrar över är hur viktigt det är att hålla isär de olika nivåerna på skördade tobaksblad, alltså om de kommer från botten, mitten eller är från toppbladen?
Du som startade tråden Erik Röde, du har väl rullat massor av garrar, märker du nån skillnad från om du använder topp eller bottenblad? Har läst om nån cigarr som skulle vara extra stark (nikotin) att den innehöll bara blad från toppen....
När jag skördar mina blad så duschar jag av av alla blomflugor, knott och flugor som verkar ha fastnat och dött på mina blad o så hänger jag dem på tork, är det okej eller borde jag bara pensla bort ohyran...eller inte bry mej alls om den?
Ett par blad har av sej självt brutit av sej invid stammen, är det det ett tecken på att de är mogna för skörd...fast de har suttit ganska långt upp på stammen. Har ju växthus så de borde inte bli påverkade av yttre omständigheter. De längre ner hänger kvar.

Tännlappen, jag har ingen aning om vilken sorts Burley jag har, har fått fröna av nån i Skåne som har haft framgång med odlingen. Tror att alla burleyplantorna är över två meter och de är de enda som fått blomma fritt. Blir nog massor med frön från dem...

Tacksam för svar :)
« Senast ändrad: 11 aug-12 kl 21:49 av Puffpuff »

Björknäve

• Skåne
« Svar #1323 skrivet: 13 aug-12 kl 20:51 »
Forshaga

Jag nöp lite i massan när jag tog ut det och sen efter luftningen skvätte jag i tills det kändes lika fuktigt igen. Jag skulle tippa att det blev ca en halv dl per gång. Jag gjorde dock en liten sats på 400g torrpulver. Hoppas det funkar lika bra för dig om du provar.

F.ö så verkar mitt experiment med att mixa ner tobaken direkt riktigt lovande. Det gick betydligt lättare att mixa efter att tobaken legat några dagar så det inte var sprängfullt med vatten i det. Det blev inte alls lika smetigt och gick runt i mixern utan att gegga ihop. Nu har det torkat ner finfint och ligger nu och gottar till sig i plastpåsar i bagageluckan. Parkerar numera alltid på solplatsen =). Jag har en flaska vatten där bak som jag stänker på då jag tycker det verkar för torrt. Hmm hmmm, får se hur det slutar.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1324 skrivet: 13 aug-12 kl 23:15 »
Så var dom första bladen hängt upp till tork!
Sniglarna har ordnat perfekta snus eller inlaga-till-20-cigarrer för mig  :o

"Puffpuff" : Jag har aldrig sorterat mina blad för cigarr tillverkning i botten, mitten eller topp, jag har sorterat dom i storlek ock tjocklek samt mörka och ljusa, typ så att et täckblad på mina cigarrer skal vara tunnast möjligt för bästa arom, mörka blad ger en mera distinkt stärk arom, mens ljusa blad ger en mildare ton, och jag vill  inte ha någon snigelskada i täckbladet, ombladet i tjockare kvalitet, och i inlagan- brukar jag blad som inte er så snygga å se på! ;D

Vis du tar et blad och tar ca. 2 - 4 cm från tuppen på det å lägger det dubbelt, och vis det knäckar med et "knepp -ljud" så är det moget.
(PS. sorry för eventuella Svenska grammatiska skrivfel..Jag är Norman.)
« Senast ändrad: 13 aug-12 kl 23:28 av Lurkers »

Puffpuff

• -
« Svar #1325 skrivet: 15 aug-12 kl 09:11 »
Tack för svar Lurkers  :)
Det här knäppande ljudet när man böjer bladet har jag haft länge, vet inte hur många blad jag av misstag brutit av...
Hur sent kan man skörda? Blir bladen förstörda om det hinner bli frost?.
Funderar också på varför man aldrig på youtubeklippen ser att man tvättar bladen. Kan det vara så att man besprutat plantorna så mycket att där inte finns några flugor och sånt?

Går det bra att göra snus på sånt som blir över från cigarrtillverkningen, alltså göra snus på långtidsfermenterad tobak?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1326 skrivet: 15 aug-12 kl 09:45 »
Tack för svar Lurkers  :)
Det här knäppande ljudet när man böjer bladet har jag haft länge, vet inte hur många blad jag av misstag brutit av...
1.Hur sent kan man skörda? Blir bladen förstörda om det hinner bli frost?.
Funderar också på varför man aldrig på youtubeklippen ser att man tvättar bladen. Kan det vara så att man besprutat plantorna så mycket att där inte finns några flugor och sånt?

2.Går det bra att göra snus på sånt som blir över från cigarrtillverkningen, alltså göra snus på långtidsfermenterad tobak?
1.-Borde inte vara några problem med frost Puffpuff (Med tanke på att man kan luft torka den ute). Har sett bilder då tobaken hänger ute med några cm snö på..
2.- Absolut Nikotinhalten blir lite lägre men det ska gå alldeles utmärkt.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
« Svar #1327 skrivet: 16 aug-12 kl 09:59 »
ARGHHH!!!

Nu har jag förstört två köttkvarnar!! Den första, en husqvarna no 8 manuell och nu en liten 350W köttkvarn. Jag har underskattat behovet av styrka när man maler ner de torkade stammarna! Torkade är de solida och hårda som.. träd :(

Någon som har tips och / eller ideér? Funderar på en kompostkvarn för att få till mindre bitar, men sedan då?

Worst case får jag sonika hoppa över stammarna och enbart hålla mig till bladen :(
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Tännlappen

• -
« Svar #1328 skrivet: 16 aug-12 kl 17:36 »
...Puffpuff...Bladen kan bli rätt slajmiga om dom fryser hårt..sedan tinar..står i något dokument jag har att man hastigt kan skölja blad kanske med vattenslang om dom är smutsiga eller sitter insekter som är döda där,sedan bara torka dom i solen en stund innan upphängning...Innan när Coffinailforumet funkade var det någon som tvagade bladen i ett tvättställ om jag inte minns fel  ;D .. Att göra snus på cigarrspill är att utnyttja all tobak på ett bra sätt..

Björknäve

• Skåne
Re: tobak
« Svar #1329 skrivet: 16 aug-12 kl 18:22 »
Cman
Detta är en av anledningarna till mitt experiment med att mixa före torkningen. Det verkar toppen. Stammarna blir sönderdelade enkelt med mixern när de är mjuka. Efter en ca en vecka i bagageluckan har det börjat dofta fintobak. Tror att detta kommer bli modellen för mig i fortsättningen. Det hjälper dig iofs inte nu. Kanske prova att fukta dem lite o se om de mjuknar så pass att du kan skära i mindre bitar?

cman

• Skåne
SV: Re: tobak
« Svar #1330 skrivet: 16 aug-12 kl 20:22 »
Cman
Detta är en av anledningarna till mitt experiment med att mixa före torkningen. Det verkar toppen. Stammarna blir sönderdelade enkelt med mixern när de är mjuka. Efter en ca en vecka i bagageluckan har det börjat dofta fintobak. Tror att detta kommer bli modellen för mig i fortsättningen. Det hjälper dig iofs inte nu. Kanske prova att fukta dem lite o se om de mjuknar så pass att du kan skära i mindre bitar?

Som jag förstod det så har du vatten också i eller är det bara saften från plantan?

Björknäve

• Skåne
« Svar #1331 skrivet: 16 aug-12 kl 21:05 »
Jag har nog varit lite fragmenterad i min beskrivning då jag har gjort korta inlägg under experimentets gång. Jag tar det från början i en post.
Kort svar först dock. Nej, inget tillsatt vatten. Bara tobak rätt ner i mixern.
Jag vill hitta på ett sätt att snabbt få ner volymen på skörden, då jag bor i lägenhet, samt att underlätta resterande hanterning, malningen speciellt.
Direkt efter att jag skördat, eller snarare gallrat, provade jag att köra lite i mixern, endast tobak. Det såg lovande ut och det liksom bara försvann på botten, men det blev väldigt mycket vätska och väldigt smetigt. Jag anade att jag skulle förlora väldigt mycket nikotin om jag kramade ur vätskan så jag lade det i en hink och som tur var blev det varma dagar och torkade upp utan att ruttna. Efter några dagar hade restarande skörd tappat väldigt mycket vätska. Jag tog en vanlig hushållssax och klippte ner kvistar och smala stammar. Det gick väldigt lätt i det stadiet av torkning. Det var väldigt segt att klippa det färskt. Sen mixade jag klippet och nu blev det mycket bättre. Ingen vätska som smetade ihop och det gick runt bra i mixern utan att gegga. Det blir ju inte färdigt pulver men alla grova delar är sönderslitna i strimlor som jag tror kommer gå finfint att mixa/mala vidare. När den mixade tobaken torkat ur tillräckligt på balkongen, vilket bara tog några dagar, lade jag den i en plastkasse i bagaget på bilen. Där har det legat och gosat i solvarm bil och fått bättre och bättre doft för var dag. Tror att det skulle kunna vara redo för sluttorkning och malning nu men det får ligga så länge jag har plats där bak. Den riktiga skörden får stå ett tag till i det sena sommarvädret.
En stor bonus med mixningen är att det slutar stinka och luktar mer som nyklippt gräs istället. Min bondtobak stinker verkligen när det hänger. Det är ingen röta någonstans med stinker förjävligt ändå. Gör de andra sorterna det också?

Jag kommer hantera resten av skörden på detta sätt och sen får jag se om smak eller nikotinhalt har blivit fördärvad av hanteringen. Då det doftar trevligt om tobaken borde smaken bli bra i alla fall. Återkommer med rapport.

cman

• Skåne
« Svar #1332 skrivet: 16 aug-12 kl 21:48 »
Jag har nog varit lite fragmenterad i min beskrivning då jag har gjort korta inlägg under experimentets gång. Jag tar det från början i en post.
Kort svar först dock. Nej, inget tillsatt vatten. Bara tobak rätt ner i mixern.
Jag vill hitta på ett sätt att snabbt få ner volymen på skörden, då jag bor i lägenhet, samt att underlätta resterande hanterning, malningen speciellt.
Direkt efter att jag skördat, eller snarare gallrat, provade jag att köra lite i mixern, endast tobak. Det såg lovande ut och det liksom bara försvann på botten, men det blev väldigt mycket vätska och väldigt smetigt. Jag anade att jag skulle förlora väldigt mycket nikotin om jag kramade ur vätskan så jag lade det i en hink och som tur var blev det varma dagar och torkade upp utan att ruttna. Efter några dagar hade restarande skörd tappat väldigt mycket vätska. Jag tog en vanlig hushållssax och klippte ner kvistar och smala stammar. Det gick väldigt lätt i det stadiet av torkning. Det var väldigt segt att klippa det färskt. Sen mixade jag klippet och nu blev det mycket bättre. Ingen vätska som smetade ihop och det gick runt bra i mixern utan att gegga. Det blir ju inte färdigt pulver men alla grova delar är sönderslitna i strimlor som jag tror kommer gå finfint att mixa/mala vidare. När den mixade tobaken torkat ur tillräckligt på balkongen, vilket bara tog några dagar, lade jag den i en plastkasse i bagaget på bilen. Där har det legat och gosat i solvarm bil och fått bättre och bättre doft för var dag. Tror att det skulle kunna vara redo för sluttorkning och malning nu men det får ligga så länge jag har plats där bak. Den riktiga skörden får stå ett tag till i det sena sommarvädret.
En stor bonus med mixningen är att det slutar stinka och luktar mer som nyklippt gräs istället. Min bondtobak stinker verkligen när det hänger. Det är ingen röta någonstans med stinker förjävligt ändå. Gör de andra sorterna det också?

Jag kommer hantera resten av skörden på detta sätt och sen får jag se om smak eller nikotinhalt har blivit fördärvad av hanteringen. Då det doftar trevligt om tobaken borde smaken bli bra i alla fall. Återkommer med rapport.

okej, nu förstår jag. Frågan är vilken möjlighet man har om man använder ett rivjärn (grovt) för att få till stammen till mindre bitar och sedan in i mixern en.. timme eller så för att mala ner det (Förutsatt att det är torrt). Att använda köttkvarn har jag gått bet på, det enda som kan tänkas fungera är en kraftfull matberedare med feta knivar som tål att köras en längre tid utan att brinna upp.. och tålamod.
« Senast ändrad: 16 aug-12 kl 22:03 av cman »

Björknäve

• Skåne
« Svar #1333 skrivet: 16 aug-12 kl 21:51 »
Där fick du, kvistjävel. =)

cman

• Skåne
« Svar #1334 skrivet: 16 aug-12 kl 22:04 »
Där fick du, kvistjävel. =)

.. inre tillfredsställelse!!!

Björknäve

• Skåne
« Svar #1335 skrivet: 17 aug-12 kl 21:11 »
Hehe, verkligen. Jag tog inga stammar förra året men bladnerver tjocka som tummar är tillräckligt jävliga när dom är benhårda. Det slog mig idag att jag har en säck med tobak jag fick  med från farsgubben från förra säsongen. Jag har stänkt vatten i säcken för att få upp luftfuktigheten och dom har mjuknat upp bra. Tog upp säcken ikväll och har suttit och klippt ner blad, kvistar och smala stammar med inte allt för stor möda.

Tännlappen

• -
« Svar #1336 skrivet: 18 aug-12 kl 14:15 »
...Verkar som bladen torkar bra i år...inget mögelproblem ännu... 8)

Puffpuff

• -
« Svar #1337 skrivet: 19 aug-12 kl 08:39 »
Ni som har problem med att få stammar och bladnerver till småbitar, skulle det inte vara en bra idé att bunta ihop flera stammar och hyvla riktigt tunna spånor i "ändträt" med hjälp av en enkel handelhyvel. Hyvlar man vinkelrätt mot fiberriktningen så borde det inte vara svårt att sen smula ner spånorna till fint pulver.

Citera
« Svar #1331 skrivet: 16 aug-12 kl 21:05 »

Stinker inte om mina Burley eller Havannablad. Har däremot fått kasta en hel del av de allra tidigaste skördade bladen då många av dem möglat och torkat delvis gröna. Inser nu att jag då hängde bladen alldeles för tätt, nu låter jag varje blad hänga med ca 10cm lucka till nästa. Bladen var ju inte heller mogna då så det kan ju spela roll när det gäller att de torkat med gröna fläckar kvar.
« Senast ändrad: 19 aug-12 kl 09:04 av Puffpuff »

Björknäve

• Skåne
« Svar #1338 skrivet: 19 aug-12 kl 20:04 »
Jag har kollat runt lite och hittade något jag missat angående gödning. Det sades att tobak ej ska gödas efter halva säsongen och orsaken till detta var att man skall få ner kväveinehållet i växten. Kvävet bildar illaluktande föreningar i hanteringen efter skörd. Jag var slarvig med att dokumentera gödslingen förra året och klantade dessutom till det med doseringen och övergödde kraftigt i slutet av säsongen. Om ovanstående stämmer så kan detta kanske vara orsaken till odören. Det jag har tagit nu är ju gallrat och inte moget men har faktiskt inte haft fullt lika kraftig illalukt. Hoppas att högsommarvädret fortsätter så plantorna kan stå ett bra tag till och det blir baske mig inget mer godis i år. Får jag se om det blir skillnad.

Forshaga

• Värmland
« Svar #1339 skrivet: 20 aug-12 kl 01:06 »
Jag funderar på stammen menar ni stammen som sitter fast i marken eller mittnerven i bladen.
För mig är stammen den del som är 2 meter sitter i marken och kan klyvas till ved.
Jag har försökt metoden med elhyvel köpt på Julia och hyvla änden på stammen.
Efter ca en halv stam flög det järnbitar genom luften och all tobak innehöll små plastbitar.
Det som funkade var morotsstrimlaren till mixern (den höll ca 50 stammar).
Föra året åkte stammarna släp till tippen.
Men jag ska prova i år att köra dom råa så får vi se om dom går att använda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser