Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442767 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: tobak
« Svar #1300 skrivet: 29 jul-12 kl 23:23 »
...Har man börjat att hösta lite  :D ...knipsar inga tjuvar i år,chansar på att det kan bli en bra andraskörd...sammanlagt hittat 3 stora gröna larver,glupska  :o ...men som sagt dom blir rejäla nattfjärilar med tiden...flyttar bara på dom,ingen fara när antalet är så lågt....
-Så talar en djurvän.. Ingen bild på larven?? skulle ju vara roligt att se.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Tännlappen

• -
« Svar #1301 skrivet: 30 jul-12 kl 17:35 »
...Ingen bild på larven...dyker det upp fler kan man ju göra ett försök att få den på bild  :)  .

Björknäve

• Skåne
« Svar #1302 skrivet: 31 jul-12 kl 21:38 »
Tjuvarna bör plockas bort så tidigt som möjligt. Men ja du kan göra tobak av hela plantan om du vill. Dock blir tobaken bättre om du plockar bort tjuvarna tidigt så att bladen får så mycket av näringen som möjligt. Vill man kan man även toppa plantan. Då mister man visserligen lite tobak men får starkare blad på den biten man väljer att spara.

Påverkar tjyvningen smaken/nikotinhalten på tobaken eller är det meningen att få så stora blad som möjligt till cigarrerna?
Förra året tjuvade jag maniskt och fick groteskt stora blad på mina rusticaplantor. Eftersom jag gör snus tänkte jag prova att ta det lite lugnare i år och låta dem buska sig lite för att se om jag får ut mer massa per planta. Efter att ha varit bortrest en och en halv vecka kom jag tillbaka i söndags och såg att tobaken hade skjutit i höjden och satt hur mycket blomstänger som helst. Jag gallrade ut över tio kg tjyvar och blommknoppar från 27 plantor. Vad jag förstått går det bra att göra snus av detta också men som sagt, påverkar det nikotinet?

Tännlappen

• -
« Svar #1303 skrivet: 31 jul-12 kl 22:34 »
Påverkar tjyvningen smaken/nikotinhalten på tobaken eller är det meningen att få så stora blad som möjligt till cigarrerna?
Förra året tjuvade jag maniskt och fick groteskt stora blad på mina rusticaplantor. Eftersom jag gör snus tänkte jag prova att ta det lite lugnare i år och låta dem buska sig lite för att se om jag får ut mer massa per planta. Efter att ha varit bortrest en och en halv vecka kom jag tillbaka i söndags och såg att tobaken hade skjutit i höjden och satt hur mycket blomstänger som helst. Jag gallrade ut över tio kg tjyvar och blommknoppar från 27 plantor. Vad jag förstått går det bra att göra snus av detta också men som sagt, påverkar det nikotinet?
Tobaken får högre kvalitet och bättre nikotinhalt om man låter all näring gå till dom stora bladen,då tar bort tjuvar blomstänglar. Man kan ju plantera tjuvarna också,får rötter,men sägs bli av sämre tobakskvalitet,svagare nikotinhalt...men har man Rusticaplantor som du har kanske det är bra att blanda i tjuvar eftersom det sägs att Rustican är väldigt nikotinstark. Tjuvar drygar ju även ut det man har...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1304 skrivet: 01 aug-12 kl 07:21 »
Tobaken får högre kvalitet och bättre nikotinhalt om man låter all näring gå till dom stora bladen,då tar bort tjuvar blomstänglar. Man kan ju plantera tjuvarna också,får rötter,men sägs bli av sämre tobakskvalitet,svagare nikotinhalt...men har man Rusticaplantor som du har kanske det är bra att blanda i tjuvar eftersom det sägs att Rustican är väldigt nikotinstark. Tjuvar drygar ju även ut det man har...
Nja Tännlappen är det inte så att mindre nikotin går går ut i tjuvarna om dom sitter kvar på plantan??
Plockar man dom och sätter dom så bildar dom ju nya individer och skapar sin egen nikotin..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1305 skrivet: 01 aug-12 kl 07:36 »
Tjuvarna påverkar nog inte smaken jätte mycket, Vilken gödning, vilken jord du använder dig av och vad du har i närheten av din tobak ska ha större inverkan, även härdnings processen påverkar smaken. Har även hört att man bör blanda olika tobak för att uppnå så bra smak som möjligt. General snus har exempelvis över 20 olika tobakssorter (och minst 3olika tillsatta aromer). Ettan och Grov ska vist innehålla 5olika tobaker. Cigarrer och piptobak brukar vad jag förstår blandas mellan 2-4 olika sorter..

Tännlappen

• -
« Svar #1306 skrivet: 01 aug-12 kl 22:57 »
Nja Tännlappen är det inte så att mindre nikotin går går ut i tjuvarna om dom sitter kvar på plantan??
Plockar man dom och sätter dom så bildar dom ju nya individer och skapar sin egen nikotin..
...Som sagt gjorts försök övervintra tjuvar...blir inte riktigt som originalplantor vad jag förstått,mindre plantor...Sämre kvalitet helt enkelt.. Hade det varit bra så hade nog dom stora tobaksodlarna gjort så..

Tännlappen

• -
« Svar #1307 skrivet: 01 aug-12 kl 23:00 »
Tjuvarna påverkar nog inte smaken jätte mycket, Vilken gödning, vilken jord du använder dig av och vad du har i närheten av din tobak ska ha större inverkan, även härdnings processen påverkar smaken. Har även hört att man bör blanda olika tobak för att uppnå så bra smak som möjligt. General snus har exempelvis över 20 olika tobakssorter (och minst 3olika tillsatta aromer). Ettan och Grov ska vist innehålla 5olika tobaker. Cigarrer och piptobak brukar vad jag förstår blandas mellan 2-4 olika sorter..
...Påverkar styrkan vill jag påstå att använda kopiöst med tjuvar...Har man instrument att mäta nikotinhalten kan man ju som sagt justera den med hjälp av tjuvar...men för hemmabruk duger nog en tjuvblandning bra... :D

Tännlappen

• -
« Svar #1308 skrivet: 01 aug-12 kl 23:05 »
..Så då har man höstat in det mesta.. ;D ...bara hoppas man lyckas med torkningen...sedan är det "bara" fermenteringen kvar om man ska göra god röktobak eller välsmakande cigarrer :D ...Under fermenteringen i kammaren är man sin egen skipper  :o...ingen hör en skrika.. :o ...nåväl det ska nog gå bra  ;D ..övning ger färdighet...   8)  .

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1309 skrivet: 02 aug-12 kl 08:24 »
...Som sagt gjorts försök övervintra tjuvar...blir inte riktigt som originalplantor vad jag förstått,mindre plantor...Sämre kvalitet helt enkelt.. Hade det varit bra så hade nog dom stora tobaksodlarna gjort så..
-Det har du givetvis rätt i. Plantorna ska bli mindre men om dom oxå blir svagare vet jag inte.. Dom stora odlarna vill ju inte ha små blad efter som att det blir mindre vikt och samma jobb (om jag nu förstår saken rätt). Skulle dom bara gå på styrka så skulle ingen av dom odla på Virgiana utan välja andra sorter. Tror inte heller att dom gärna tar sig tiden att pilla allt för mycket med tjuvar. Dom plockar snabbt och fint väck dom och nackar sina plantor så att bladen växer sig så starka och fina som möjligt.
på det viset slipper dom ju bekymmer med blommor och annat ju.

Björknäve

• Skåne
« Svar #1310 skrivet: 02 aug-12 kl 20:48 »

"Tjuvarna påverkar nog inte smaken jätte mycket, Vilken gödning, vilken jord du använder dig av och vad du har i närheten av din tobak ska ha större inverkan, även härdnings processen påverkar smaken"

Det där lät intressant, det har jag missat. Har du nått tips på var man kan läsa om detta?

Jag har påbörjat ett experiment för torkning av snustobak där jag kört ner nyskördade blad kvistar o blomstänger i mixern till en smet för att se om man kan torka det så istället då jag har ont om plats. Om jag förstått wikipedia rätt så är nikotin vattenlösligt och då borde det finnas i vätskan frigörs vid sönderdelningen. Jag har därför låtit smeten stå i en hink i solen med förhoppningen att vattnet dunstar men nikotinet blir kvar. Någon som tror att detta funkar eller är det bara tok? Det är dessutom snällare mot mixern och mig att köra ner färskt material än stenhårda kvistar. Suck... Jag har inte idats kvarna ner förra årets skörd helt än.

Ett tips också om det inte redan är allmän kännedom angående konsistensen på snuset. Vid min senaste bakning på 60 grader sex dygn tog jag ut tobaken varje kväll och körde den ca fem minuter med elvisp och lät den sedan stå och ånga av sig nån timme eller så, sedan kompenserade jag med vätska lite på känn och körde en fem minuter till. Detta blev nått helt annat mot förra koket som gjordes på pulver ur samma burk o samma recept både i smak och konsistens. Den förra var lite sådär kaffesump i konsistens och helt oregerlig men detta kan jag utan problem nypa till en kula man kan rulla runt i handflatan.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1311 skrivet: 02 aug-12 kl 21:03 »
-Tobacco seed company tror jag tar upp en del av detta...

Händig Man

• Gäst
« Svar #1312 skrivet: 03 aug-12 kl 17:02 »
Lägger en länk till min hemsida här eftersom det handlar om tobak

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=137650.msg1309493;topicseen#new

eller för att komma direkt till hemsidan:
snus.hemsida24.se

Tännlappen

• -
« Svar #1313 skrivet: 04 aug-12 kl 01:25 »
...Kollade lite på tobakslandet jag har  :) ..ser att en bred jordkant bortåt 2 meter har en bra skyddande,förebyggande effekt mot original sniglar.Sniglar hänger som druvklasar bortanför jordkanten i grässtrån,i mitt fall åkersnigel och ängssnigel,ängssnigeln är vit eller beige, ser ut att finnas i miljoner detta år.Regnar det dygnet runt börjar man ligga pyrt till,klarat mig i sista stund med solens hjälp.. :D 

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1314 skrivet: 06 aug-12 kl 21:36 »
...Kollade lite på tobakslandet jag har  :) ..ser att en bred jordkant bortåt 2 meter har en bra skyddande,förebyggande effekt mot original sniglar.Sniglar hänger som druvklasar bortanför jordkanten i grässtrån,i mitt fall åkersnigel och ängssnigel,ängssnigeln är vit eller beige, ser ut att finnas i miljoner detta år.Regnar det dygnet runt börjar man ligga pyrt till,klarat mig i sista stund med solens hjälp.. :D

Blir jordkant på mig till nästa år, sniglar er det många av, har fått dra av dom nedersta bladen på dom flesta plantor, tror jag ska göra det samma till nästa år men mycket tidigare slik att det blir mera luft under plantorna, läste om detta från någon gammal Amerikansk tidskrift "priming" kallade dom det vist.
Det blir väll Alida,n som räddar mig i år! Avling blir det men inte det jag hade hoppat på...flytt till ny trädgård får ta något av skulden för det..mycket regn och därmed extrema mängder av dom små beige har också gjort  stor skada.

Maria C S

• Småland
« Svar #1315 skrivet: 06 aug-12 kl 22:00 »
Det är en jäkla sprutt i mina plantor nu. Den högsta havannan är 2 meter nu. Har fått damstrumpa över blommorna så att den inte ska korsas med Burleyn.

:o OJ vilka plantor .. Grattis !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Puffpuff

• -
« Svar #1316 skrivet: 08 aug-12 kl 22:56 »
Tackar Maria C S  :)
Många av Burleyplantorna har vuxit om Havannan, ett par av dem är 280cm nu. Havannan verkade stanna i höjdtillväxt när jag plockade av blommorna. Burleyn däremot har fått blomma fritt och de har knappt fått några tjuvskott heller.
Skördade lite blad från längst ner och såna som gått av. Det verkar ändå som att de som mittnerven gått av på inte vissnar fast man låter den hänga kvar några veckor på stammen.

Största Burleybladet mäter ca 70x 53cm och Havannabladet 80x45cm.

Tännlappen

• -
« Svar #1317 skrivet: 09 aug-12 kl 15:22 »
....Fina Burleyblad du har Puffpuff  :D ..Andra bladet fint åsså..Själv fick jag inte så fina blad på Burleyn förra året när jag odlade lite av den sorten....körde med common Burley från Cuthof..

Tännlappen

• -
« Svar #1318 skrivet: 09 aug-12 kl 15:25 »
Blir jordkant på mig till nästa år, sniglar er det många av, har fått dra av dom nedersta bladen på dom flesta plantor, tror jag ska göra det samma till nästa år men mycket tidigare slik att det blir mera luft under plantorna, läste om detta från någon gammal Amerikansk tidskrift "priming" kallade dom det vist.
Det blir väll Alida,n som räddar mig i år! Avling blir det men inte det jag hade hoppat på...flytt till ny trädgård får ta något av skulden för det..mycket regn och därmed extrema mängder av dom små beige har också gjort  stor skada.
...Den där beige vill man inte ha i tobaksodlingen  :o ...sett vad dom gör med potatisblasten... Övrigt: blossar på sopsäcksfermenterad tobak... :D

Maria C S

• Småland
« Svar #1319 skrivet: 09 aug-12 kl 15:28 »
....Fina Burleyblad du har Puffpuff  :D ..Andra bladet fint åsså..

Instämmer med Tännlappen imponerade.. verkligen!!
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 4 användare (2 dolda)
Wes Jr, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser