Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442732 gånger)

Puffpuff

• -
SV: tobak
« Svar #1280 skrivet: 11 jul-12 kl 22:18 »
Det är en jäkla sprutt i mina plantor nu. Den högsta havannan är 2 meter nu. Har fått damstrumpa över blommorna så att den inte ska korsas med Burleyn.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1281 skrivet: 11 jul-12 kl 22:38 »
Det är en jäkla sprutt i mina plantor nu. Den högsta havannan är 2 meter nu. Har fått damstrumpa över blommorna så att den inte ska korsas med Burleyn.
Puffpuff:Det var mig en ståtlig pjäs.  8)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

pajen

• Uppland
« Svar #1282 skrivet: 12 jul-12 kl 00:41 »
Sork, vi verkar köra efter samma odlingsmanual.

pajen

• Uppland
« Svar #1283 skrivet: 12 jul-12 kl 00:43 »
puffpuff, det var några riktigt fina rackabajsare du har där. Grattis

Tännlappen

• -
« Svar #1284 skrivet: 12 jul-12 kl 19:44 »
Puffpuff..stege och takhöjning kan behövas  :D

Puffpuff

• -
« Svar #1285 skrivet: 12 jul-12 kl 23:34 »
Puffpuff..stege och takhöjning kan behövas  :D

:) Har takhöjd från 220 till 330 så de flesta plantorna ska väl få växa så gott de förmår, Burleyn är ju inte alls lika hög men vi får väl se om de kan växa ikapp.
En planta hade tippat ikull i morse, misstänker att jag behövt kupa lite mer, men nu har den och nån mer fått stödpinnar att luta sej mot.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1286 skrivet: 13 jul-12 kl 20:23 »
Hörrö ni kära tobaksodlare måste höra med er om ensak.. Har ni mycket knott hos er tobak??
-Själv har jag min i spann på altanen (och ett litet antal på friland utanför). I år har knotten varit en plåga men ikväll när jag gick ut på altanen var det lungt. Jag gick bort och såg mängder av små svarta prickar på tobaksbladen.. Kan bara säga att dom knotten stör inte mig mer iaf ;D

Tännlappen

• -
« Svar #1287 skrivet: 14 jul-12 kl 00:46 »
....Lugnt med knott.. :)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1288 skrivet: 15 jul-12 kl 14:39 »
Tack Tännlappen. Har läst att vissa insekter flyr tobaken och vissa tar sig en överdos. ser sannerligen ut som att Knotten gjort det senare alternativet. Nå väl får väll hoppas att dom dog lyckliga.

Hobbiten

• Södermanland
« Svar #1289 skrivet: 18 jul-12 kl 11:02 »
Sork: Jag har observerat nått likande. Har en planta i en kruka på altanen. Den är helt smockfull med bananflugor som jag misstänker kommer inifrån köket. I frilandet 10-15 bort är det inte alls lika mycket. Lite proteintillskott i snuset blir det alltså  :)

Har observerat att de övre bladen på de flesta av mina plantor i frilandet är lite spräckliga i färgen. Är det näringsbrist? Har gödslat ganska lite då de planterades i fin kompostjord. Annars misstänker jag att det kan vara lite för blött för dom. 

Händig Man

• Gäst
« Svar #1290 skrivet: 18 jul-12 kl 11:20 »
missfärgningar, gulaktiga områden på toppbladen tyder på övervattning enligt en jag var i kontakt med ang samma problem, men kan även bero på andra orsaker

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1291 skrivet: 18 jul-12 kl 12:59 »
Sork: Jag har observerat nått likande. Har en planta i en kruka på altanen. Den är helt smockfull med bananflugor som jag misstänker kommer inifrån köket. I frilandet 10-15 bort är det inte alls lika mycket. Lite proteintillskott i snuset blir det alltså  :)

Har observerat att de övre bladen på de flesta av mina plantor i frilandet är lite spräckliga i färgen. Är det näringsbrist? Har gödslat ganska lite då de planterades i fin kompostjord. Annars misstänker jag att det kan vara lite för blött för dom.

Ja det kan ju vara bra med Protein tillskottet ... Eller iaf gott att slippa flugor och knott.. 
Japp övervattning skulle jag tro oxå. Närings brist tror jag inte men kan du så kan du ju strö på lite aska.

-Lycka till med din odling Hobbiten

Tännlappen

• -
« Svar #1292 skrivet: 18 jul-12 kl 23:04 »
...Kollade plantorna ikväll...misstänkt stort hål,lite ovalt.. :o...lyfte på bladet,där satt det en rejält stor grön larv och smaskade  :D ...fick flytta på den...Annars inga sniglar i tobakslandet ännu,men tio meter därifrån,vinterpotatis,drisser det av sniglar,sågade av en trädgren där så det blir nog bättre där med tiden,mer sol gör nytta om det inte regnar förstås.....

Tännlappen

• -
« Svar #1293 skrivet: 22 jul-12 kl 02:29 »
 :D...Hittat självsådda tobaksplantor :D...Mätt blad ca 80cm...växer som sagt  :o...räddad av gonggången mot sniglarna..lite sol...ökade på avståndet till gräsvall så det är en meter ren jord mellan...mycket aggressiva sniglar, kanske unga M-sniglar ...ser till min glädje att jorden är torr under dom stora plantorna,bladen skyddar mot regn, vilket sniglar inte gillar...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1294 skrivet: 22 jul-12 kl 07:16 »
:D...Hittat självsådda tobaksplantor :D...Mätt blad ca 80cm...växer som sagt  :o...räddad av gonggången mot sniglarna..lite sol...ökade på avståndet till gräsvall så det är en meter ren jord mellan...mycket aggressiva sniglar, kanske unga M-sniglar ...ser till min glädje att jorden är torr under dom stora plantorna,bladen skyddar mot regn, vilket sniglar inte gillar...
Låter gott Tännlappen, fast du hade väl inte några större sigel problem på din tobak(?). Ja ja huvud saken är väl att du lyckas rädda din tobak. Får hoppas att den hinner bli färdig nu me bara

Tännlappen

• -
« Svar #1295 skrivet: 22 jul-12 kl 17:53 »
Låter gott Tännlappen, fast du hade väl inte några större sigel problem på din tobak(?). Ja ja huvud saken är väl att du lyckas rädda din tobak. Får hoppas att den hinner bli färdig nu me bara
..Inte problem ännu...tror jag motat Olle i grind med större jordavstånd till gräskanten...bara kryllade av sniglar vid landet...lite uppehåll i regnandet bromsade också upp attacken i sista stund..  8)

Klas

• Gäst
« Svar #1296 skrivet: 26 jul-12 kl 12:59 »
Tjuvarna, de som hunnit bli lite större innan de plockas bort, ska/kan man använda även dem (stam samt mindre blad)? Det är snus jag ämnar göra.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1297 skrivet: 26 jul-12 kl 15:47 »
Tjuvarna, de som hunnit bli lite större innan de plockas bort, ska/kan man använda även dem (stam samt mindre blad)? Det är snus jag ämnar göra.
Tjuvarna bör plockas bort så tidigt som möjligt. Men ja du kan göra tobak av hela plantan om du vill. Dock blir tobaken bättre om du plockar bort tjuvarna tidigt så att bladen får så mycket av näringen som möjligt. Vill man kan man även toppa plantan. Då mister man visserligen lite tobak men får starkare blad på den biten man väljer att spara.

Hobbiten

• Södermanland
« Svar #1298 skrivet: 27 jul-12 kl 11:35 »
Fredlös: Jag har läst att nån annan på detta forum gjort snus av tjuvskotten. Själv har jag sparat dom och tänker mala ner till snus. Passa dig för mögel bara. Jag la lite tjuvar i en burk och fick mögel i det. Nu har jag lagt tjuvarna i en hög på en kökshandduk och ser till blanda runt lite med jämna mellanrum. Verkar funka.

Tännlappen

• -
« Svar #1299 skrivet: 29 jul-12 kl 23:17 »
...Har man börjat att hösta lite  :D ...knipsar inga tjuvar i år,chansar på att det kan bli en bra andraskörd...sammanlagt hittat 3 stora gröna larver,glupska  :o ...men som sagt dom blir rejäla nattfjärilar med tiden...flyttar bara på dom,ingen fara när antalet är så lågt....

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser