Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442728 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #1260 skrivet: 06 jul-12 kl 23:36 »
Kör i fermenteringskammare några veckor...Impectas Virginia blir bra..V.gold,Burleyn blir inte så bra...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1261 skrivet: 07 jul-12 kl 02:20 »
Burley tobak ska för att göra sig bäst luft torkas under längre tid, ju längre ju bättre tobak. Det har jag lärt mig.. V.gold har jag inte haft planer på att köpa (än) men misstänker att den kan göra sig bäst på samma sätt.. Dvs torkas sakta och dragigt..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Tännlappen

• -
« Svar #1262 skrivet: 07 jul-12 kl 07:05 »
Verkar som proffsen flue-curar V.gold..kanske det som gör skillnad..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1263 skrivet: 07 jul-12 kl 07:15 »
Japp det verkar vara bäst om man kombinerar luft, värme och rök. Rådfrågade en trevlig Italiensk odlare och han gör så med all sin tobak. Sen röker han och säljer Piptobak men hävdar att det är dom 3 sätten han tycker att tobaken blir bäst. Cigarrer har han inte någon större erfarenhet av och snus förstår han sig inte på.

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
« Svar #1264 skrivet: 09 jul-12 kl 12:12 »
Nu tror jag att de snart växt färdigt, börjar toppa dem efter hand, Alidan blir lång men spretig samtidigt som Rustican blir tjock men kortare. Någon här som gjort snus av HELA plantan? Även blommorna? Vilka reflektioner har ni? Lönar det sig eller skall man hålla sig till blad och möjligen stommen?
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Händig Man

• Gäst
« Svar #1265 skrivet: 09 jul-12 kl 12:34 »
använd allt, dock brukar jag bara använda ca halva stammen till tobak då den nedre delen blir aningen för träig, dock duger den delen bra till ogräsmedel ;)  Så svar JA du kan använda hela plantan

pajen

• Uppland
« Svar #1266 skrivet: 10 jul-12 kl 00:18 »
Det växer så dåligt här hos mig i norduppland. Jag undrar om det bara beror på vädret eller om Mor Alida, som jag odlar för första gången är en "seg växande sort"
Nästa år blir det VG igen. VG tycker jag är mycket lätt odlad och växer så det knakar om dom.

Cman, tänk på kontamineringen när du odlar två sorter och tänker ta frön.

Jag odlar bara en sort åt gången och har inga grannar som odlar tobak.

Tännlappen

• -
« Svar #1267 skrivet: 10 jul-12 kl 01:34 »
Alidan ska växa bra ....plantan ska vara runt en decimeter innan utplantering,annars blir dom sega...något som verkar vara ett problem är om man använt planteringsjord under krukperioden,tillverkarna har nog ändrat innehållet i säckarna med den jorden,egen erfarenhet. Annars naturligtvis möjligheten att V.gold trivs bättre i din jordmån...

Händig Man

• Gäst
« Svar #1268 skrivet: 10 jul-12 kl 02:25 »
Planterar man tobaken i sk U-jord växer de bra ;) oavsett sort

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1269 skrivet: 10 jul-12 kl 07:28 »
Det växer så dåligt här hos mig i norduppland. Jag undrar om det bara beror på vädret eller om Mor Alida, som jag odlar för första gången är en "seg växande sort"
Nästa år blir det VG igen. VG tycker jag är mycket lätt odlad och växer så det knakar om dom.

Tänker du även på tomat och potatis??? Vore ju illa om dom växterna gör din tobak steril..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1270 skrivet: 10 jul-12 kl 07:37 »

Alidan borde faktiskt funka bra även i dina trakter, Jag har dock haft lite bekymmer med både Alidan och Small stalk.. Dom verkar mycket segare än mina andra sorter. Tycker att dom gror saktare, växer svagare och är allmänt tröga. Men efter som att jag själv är rätt trög så hoppas och tror jag att vi kommer bra överens i slutändan  :-\
-Tänk dock på att Alidan är en gammal variant som inte gillas speciellt mycket i andra länder. Där modernare tobaks varianter tagit över fälten. Dom jag snackat med skrattar lite åt odlingen av Alida och säger att ,du är ju inte svensk för ro skull..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1271 skrivet: 10 jul-12 kl 08:38 »
Alidan ska växa bra ....plantan ska vara runt en decimeter innan utplantering,annars blir dom sega...något som verkar vara ett problem är om man använt planteringsjord under krukperioden,tillverkarna har nog ändrat innehållet i säckarna med den jorden,egen erfarenhet. Annars naturligtvis möjligheten att V.gold trivs bättre i din jordmån...
Kan vara sant, Själv blandar jag i lite gödsel i jorden. sen strör jag ett lager ren planterjord över. Det funkar kanon på Tobak, tomat ,gurka och blommor iaf. Annars har det faktiskt palantorna vuxit en bit sen tröttnat och lagt sig senaste åren. Men inte iår..

pajen

• Uppland
« Svar #1272 skrivet: 10 jul-12 kl 21:06 »
Har använt planteringsjord,  ca 80 % av plantorna var ca 10 cm höga. ca 25% av plantorna dog efter utplantering.
Odlingsplatsen är "åkerjord". Häller på aska innan utplantering och rör om.
Kör även den gamla husmors kuren, en del piss 10 delar vatten för att få mera kväve under tillväxt perioden, för att senare upphöra några veckor före skörd.

Tännlappen

• -
« Svar #1273 skrivet: 10 jul-12 kl 22:31 »
Har använt planteringsjord,  ca 80 % av plantorna var ca 10 cm höga. ca 25% av plantorna dog efter utplantering.
Odlingsplatsen är "åkerjord". Häller på aska innan utplantering och rör om.
Kör även den gamla husmors kuren, en del piss 10 delar vatten för att få mera kväve under tillväxt perioden, för att senare upphöra några veckor före skörd.
  ...Aska är väldigt starkt gödningsmedel,ska nog i på hösten eller vintern innan utplantering på frijord året efter,kanske en förklaring till din höga dödlighet om nu plantorna var härdade innan,tål inte så höga doser gödning när dom är små. Själv "kryddar" jag året innan,slänger även ut aska även på vintern. Sedan gödslar jag inte på förrän jag ser att plantorna är på gång och därmed kan svara på ökad näring,för egen del behövs inte så mycket extra,bara lite för gödslandets skull.

Tännlappen

• -
« Svar #1274 skrivet: 10 jul-12 kl 22:39 »
Tänker du även på tomat och potatis??? Vore ju illa om dom växterna gör din tobak steril..
Har inte sett någonstans att tobak kan korspollinera med potatis eller tomatplantor,däremot kan sjukdomar sprida sig mellan dom...

pajen

• Uppland
« Svar #1275 skrivet: 11 jul-12 kl 00:22 »
Tännlappen, du kan ha rätt här. Jag slängde på fyra 10 liters hinkar med aska på vintern, sedan ytterligare tre hinkar innan, utplantering.  På ca 30 m2 odlings yta.
Det blev nog för mycket. Kommer nu ihåg att jag dödade några plantor ett tidigare år, genom att hälla på lite aska i planterings krukan.
Tur att jag satte extra mycket plant i år.

Odlar ni på samma ställe varje år eller byter ni plats?

pajen

• Uppland
« Svar #1276 skrivet: 11 jul-12 kl 00:31 »
Jag blir så avundsjuk när jag ser era fina tobaksplantage på bilderna.

Tännlappen

• -
« Svar #1277 skrivet: 11 jul-12 kl 01:33 »
Än så länge har jag odlat på samma ställe men ska byta plats nästa gång. Tittar man på andra typer av grödor brukar dom inte gilla att odlas på samma ställe varje år,vissa grödor känsligare än andra.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1278 skrivet: 11 jul-12 kl 07:06 »
Har inte sett någonstans att tobak kan korspollinera med potatis eller tomatplantor,däremot kan sjukdomar sprida sig mellan dom...
Tännlappen Börjar faktiskt tro att du har rätt där. Hittade sidan jag hittat dom uppgifterna på men  efter som att potatis släktet innefattar mer än 90 olika arter och i den aktuella artikeln står det att potatis och tomat lätt korsbinder sig med varandra vilket då rakt inte är sant så tror jag inte på det andra heller. Varför skulle just Tomat, Potatis och Tobak kunna förgrena sig med varandra när Ingen av dom andra 90 arterna klarar det? Har mailat den ansvariga och frågat. +Att jag ställt frågan till 3st sakkunniga inväntar nu svar.
//Hasse

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1279 skrivet: 11 jul-12 kl 08:28 »
Tännlappen, du kan ha rätt här. Jag slängde på fyra 10 liters hinkar med aska på vintern, sedan ytterligare tre hinkar innan, utplantering.  På ca 30 m2 odlings yta.
Det blev nog för mycket. Kommer nu ihåg att jag dödade några plantor ett tidigare år, genom att hälla på lite aska i planterings krukan.
Tur att jag satte extra mycket plant i år.

Odlar ni på samma ställe varje år eller byter ni plats?
-Där har vi nog problemet. För visso ska tobaken trivas på mark som härjats av exempelvis en skogsbrand. Då förutsätter jag att det finns betydligt mer aska än vad du lagt på dina 30m2 Pajen. Men då är ju inte marken i sig grundgödslad..
Ser man på Potatisen så blir den klenare för varje år man odlar. Tomaten trivs inte heller på samma jord år efter år. Tror dock mer på att det är en blandning av olika faktorer i ditt fall Pajen. -Men som sagt det är skillnad på att "övergöda" små och större plantor.

UTPLANTERING:
 Marken du ska ha din Tobak på bör vara väl förarbetad, Grund gödslat och genom vattnat. Du bör välja en Små mulen efter middag, duggar det lite är det bara bra.
Markera upp planteringen och beräkna gärna 50-80cm mellan plantorna och 30-40cm mellan varje rad. Ta försiktigt upp plantorna så att du inte skadar rotsystemet och plantera omgående plantan på sin nya plats. fyll gärna på med jord en bit upp på stammen och pressa sedan bort evenyuella luftfickor och plantan står stadigt. Skyddstäckning med transparent plast alternativt saft-flaskor för drivbänks funktion kan vara ett bra alternativ.
Skulle det vara så att man inte har en tomt som passar för tobaksodlingen så kan man även odla tobaken i de största krukorna man hittar eller så tar man spann och odlar en planta i varje för bästa resultat.
Omedelbart efter utplanteringen vattnas plantorna ordentligt och återvattnas igen efter 2 dagar. Plantorna bör därefter lämnas ifred upp till en vecka utan vattning. Genom utplanteringschocken kan plantorna se bleka och slokna ut under den första veckan men repar sig snart. 
Efter ca 14 dagar från utplanteringen bör plantorna ha etablerat sig och börjat utveckla rotsystemet och då är det dags för en första tilläggsgödsling. Använd vanligt trädgårsgödsel av NPK typ, gärna i flytande form och följ förpackningens rekommendationer. Vattna eller arbeta ner gödningen runt plantorna, inte på, men var försiktig så att rotsystemet inte skadas. De första 5 till 6 veckorna från utplanteringen växer tobaksplantorna långsamt och kräver endast mindre underhållande vattning. För mycket vatten under denna period kan ge ett underutvecklat rotsystemet med sämre skörd som följd. Rensa regelbundet bort ogräs och kupa rensjorden upp mot tobaksplantan men var försiktig så att inte dom ytliga rötterna skadas. 
Efter 6 - 7 veckor frän utplanteringen övergår plantorna i en kraftig tillväxtperiod och kräver vid torrt väder regelbunden vattning varannan dag. Om plantorna vid detta stadium är kraftfulla och mörkgröna till färgen behövs normalt ingen ytterligare gödsling. Om de däremot är något bleka och ljusare gröna till färgen, tilläggsgödslas ytterligare en gång.
« Senast ändrad: 11 jul-12 kl 09:07 av Sork »

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser