Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442730 gånger)

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
SV: tobak
« Svar #1140 skrivet: 26 jan-12 kl 23:00 »
en nybörjarfråga, till förplanteringen, använde ni artificiellt ljus? om så,  vilket? läste om röd och blå led på 300 watt (minst) men det känns overkill, både pris och prestandamässigt.. tipps på lampor vore uppskattat, det handlar om 30 frön..
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

pajen

• Uppland
« Svar #1141 skrivet: 28 jan-12 kl 17:40 »
Cman,1/4 förplanterar jag. 6-8/6 planterar jag dom ute. För att undvika frostnätter. Ställ  plantorna vid ett fönster.
Lägg INTE plantorna på marken, viktigt. häng upp dom istället under tak.
Du kommer inte att kunna mala plantorna med mixer eller kaffekvarn. Köp en gammal köttkvarn istället, Husqvarna nr8.
Köpte min på Tradera för ca100kr, funkar perfekt

cman

• Skåne
« Svar #1142 skrivet: 30 jan-12 kl 20:41 »
Cman,1/4 förplanterar jag. 6-8/6 planterar jag dom ute. För att undvika frostnätter. Ställ  plantorna vid ett fönster.

Ajdå, det var sent med tanke på vad andra skrivit här. Hur lång tid tar det från de är utplanterade till det är dags för skördning?

Lägg INTE plantorna på marken, viktigt. häng upp dom istället under tak.

Du menar under förodlingen väl? Eller när de skall härdas?

Du kommer inte att kunna mala plantorna med mixer eller kaffekvarn. Köp en gammal köttkvarn istället, Husqvarna nr8.
Köpte min på Tradera för ca100kr, funkar perfekt

Du menar en sådan där med vev för hand? Hmm.. latheten kickar igång..  Jag kanske kan klippa sönder det grövsta först och använda en mixer under en låång period innan?
« Senast ändrad: 30 jan-12 kl 20:44 av cman »

pajen

• Uppland
« Svar #1143 skrivet: 31 jan-12 kl 01:38 »
Plantorna växer inte så mycket i början, men om du sår kring 1/4. Är dom ca 10 cm höga kring 6-7 /6, vilket räcker.
Plantorna växer jätte mycket under sommaren, hade en i somras som var över två meter.

Skördetiden blir på sensommaren. Jag brukar skörda i början på september. Viktigt att det sker innan höstfrosten.

Jag fick intrycket att du menade att lägga hela plantan på marken för att torka lite när den skördats.
Häng upp plantorna under tak i uthus, eller inne, Luktar faktiskt riktigt gott ;)

Det finns någon bakterie  i jorden som inte får komma i kontakt med tobaken efter den skördats, jag skulle då inte riskera att lägga den på gräsmattan, trots att det inte är jord.
Detta är mycket viktigt vid snustillverkning. Informationen fick jag via nätet, där du troligen kan hitta den.

Tror du får det mycket tufft med mixern ;) Snus torra blad, går som en dans med köttkvarnen , med stjälkarna får man kämpa lite, jag ser det som ett gym pass ;D

cman

• Skåne
« Svar #1144 skrivet: 31 jan-12 kl 13:22 »
Plantorna växer inte så mycket i början, men om du sår kring 1/4. Är dom ca 10 cm höga kring 6-7 /6, vilket räcker.
Plantorna växer jätte mycket under sommaren, hade en i somras som var över två meter.

Skördetiden blir på sensommaren. Jag brukar skörda i början på september. Viktigt att det sker innan höstfrosten.

Det är just det jag fungerar på, om jag skulle plantera dem i maj i stället (i skåne är det rätt så varmt då) så kan jag skörda dem i slutet av augusti. Det ger mig en hel månad extra innan kylan knackar på med torkningen. Det tar väl 2 månader ungefär att torka om man lufttorkar dem?

Jag fick intrycket att du menade att lägga hela plantan på marken för att torka lite när den skördats.
Häng upp plantorna under tak i uthus, eller inne, Luktar faktiskt riktigt gott ;)

Nej, eller ja, jag delar den och skalar stammen innan jag hänger / lägger upp det. Men som kollektiv (läs: familj) är jag inte helt övertygad om att de övriga håller med mig eller dig ang lukten. Jag vet förvisso inte om det luktar något annat än tobak (russin ett tag innan de torkar kanske lite också), men gör det det är det nog kört att använda huset, haha! Jag har förrådet och vinden till förfogande. Vinden har ju automatisk ventilation så ingen fara med ångor och sånt är obefintligt där.

Det finns någon bakterie  i jorden som inte får komma i kontakt med tobaken efter den skördats, jag skulle då inte riskera att lägga den på gräsmattan, trots att det inte är jord.
Detta är mycket viktigt vid snustillverkning. Informationen fick jag via nätet, där du troligen kan hitta den.

Ajdå, får se hur jag gör. Om jag skördar bladen mot slutet av dagen när det varit sol så kanske de inte är så våta att det finns någon vinning att soltorka dem en dag innan upphägning.

Tror du får det mycket tufft med mixern ;) Snus torra blad, går som en dans med köttkvarnen , med stjälkarna får man kämpa lite, jag ser det som ett gym pass ;D

*Suck, aldrig skall det vara lätt* :)
« Senast ändrad: 01 feb-12 kl 13:44 av cman »

MarbleArch

• Bohuslän
« Svar #1145 skrivet: 04 feb-12 kl 23:17 »
Det med att låta dom ligga på marken känner Jag igen från någonstans.
Var det inte för att minska på saftspänningen i bladen innan de lades på kärra för att forslas till ladan under skörden? Det för de skulle vara enklare att handskas med. Men för oss hobbyister så är det en aning overkill i och med vi inte har några enorma skördar. :)

Men det finns bland annat stafylokocker och streptokocker i jorden som inte alls är bra att blanda med livsmedel eller för den delen sår på huden och ett taskigt immunförsvar.

Ta det från en som käkat penicillin runt 13 gånger sedan september 2010 för just rosfeber. :/

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #1146 skrivet: 20 feb-12 kl 20:25 »
Angående lampa.

En vanlig ljusrörslampa eller lågenergilampa fungerar bra. Inga speciallampor behövs.
Det fungerar också att så ute i en drivbänk.

Vad jag menar är att detta faktiskt är rätt enkelt.
 ;)

Mvh
Erik
(som bygger ett hönshus)

cman

• Skåne
« Svar #1147 skrivet: 20 feb-12 kl 21:18 »
Angående lampa.

En vanlig ljusrörslampa eller lågenergilampa fungerar bra. Inga speciallampor behövs.
Det fungerar också att så ute i en drivbänk.

Vad jag menar är att detta faktiskt är rätt enkelt.
 ;)

Mvh
Erik
(som bygger ett hönshus)

Najs, har skaffat en 16W led vit strålkastare som jag tänkte testa (Bränner väl sönder skiten..) . Har idag förplanterat. Jag vet, det är ca en månad "ahead" men som förstagångs odlare (Gäller nog konsekvent för allt som har med odling eller blomster plantering att göra för mig) så vore det bra att ha en "andra chans" om det skulle gå käpp rätt åt helsike genom att kunna plantera om en andra gång.

Föressten, fortsätter du med din egen säsongsodling av tobak i år? Finns det någon annan som tänker fortsätta / pröva på (som jag)?
« Senast ändrad: 20 feb-12 kl 22:41 av cman »

MarbleArch

• Bohuslän
« Svar #1148 skrivet: 21 feb-12 kl 03:47 »
Är det någon som vill ha Alidafrön så skicka ett PM så skall det nog kunna fixas.

Letar själv efter andra sorter. ex. Burley och Havana om någon har över.

cman

• Skåne
« Svar #1149 skrivet: 21 feb-12 kl 09:11 »
Är det någon som vill ha Alidafrön så skicka ett PM så skall det nog kunna fixas.

Letar själv efter andra sorter. ex. Burley och Havana om någon har över.

Jag har lite bondtobak som jag tänkte använda för att "krydda" till tobaken. Den lär vara jädra stark / giftig om man inte fermenterar den innan man brukar den. Men den kanske för vanlig för att du skall vara intresserad?

Stumpie

• Värmland
« Svar #1150 skrivet: 21 feb-12 kl 14:12 »

Föressten, fortsätter du med din egen säsongsodling av tobak i år? Finns det någon annan som tänker fortsätta / pröva på (som jag)?

Jag har bestämt mig för att prova odla tobak i år och beställde frön från Tobaksmuseet i slutet på Januari och startade en testbädd 2012-02-03.
Utrymmet där sådden finns håller en temperatur mellan 10-15 grader, varierar lite med utomhustempen.
Fröbädden är belyst med lysrör, Osram Fluora, under 18 tim /dygn och ungefär 10-12 cm över fröbädden. Höjden justeras i takt med plantornas tillväxt.

Det tog ca 10 dagar från sådd tills det första gröna kunde skymtas och jag bedömer att grobarheten ligger på ca 70%. De största plantorna är idag ca 2-3 mm höga.

Forshaga

• Värmland
« Svar #1151 skrivet: 23 feb-12 kl 11:34 »
Jag gjorde en liten test provning på polarna med 5 olika sorters snus utan smakarom.
Dosa 1 är 100% burley
Dosa 2 är 100% havana
Dosa 3 är 100% virginia gold
Dosa 4 är 100% black mamut
Dosa 5 är 70% burley 30% bondtobak
Det blev en klar vinnare i dosa 5.alla tyckte den luktade och smakade så bra att den inte behöver
Någon smak arom.
Dom tyckte också att det var roligt att få en liten nickokick  >:D.
Den blev lite starkare vilket jag hade hoppats på också.
Så i år blir det att odla bondtobak,burley och en ny sort som jag har köpt del gold

cman

• Skåne
« Svar #1152 skrivet: 25 feb-12 kl 20:00 »
Första skottet kom idag! Alida den starka vinnaren hitintills :)

red

• Bohuslän
« Svar #1153 skrivet: 25 feb-12 kl 20:37 »
Var kan man få tag på Burley-frön, tro? Jag googlar men hittar ingenting!
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1154 skrivet: 26 feb-12 kl 12:39 »
Cuthof säljer burley, fast de kallas för Common smoking.
"Snus och mus är mitt förtjus, kaffe och pitt är gummans"

Björknäve

• Skåne
« Svar #1155 skrivet: 29 feb-12 kl 16:42 »
Jag har en rejäl skvätt med frön från de finaste plantorna av förra sommarens bonntobak. Om någon är intresserad så PM:a mig.

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1156 skrivet: 02 mar-12 kl 12:18 »
Tror ni man vågar förplantera årets tobak ännu, eller är det fortfarande för tidigt?
Bor i småland så våren borde inte vara alltför långt borta nu hoppas jag :)

red

• Bohuslän
« Svar #1157 skrivet: 03 mar-12 kl 00:00 »
Cuthof säljer burley, fast de kallas för Common smoking.

Okej, tack för tipset! :)
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1158 skrivet: 03 mar-12 kl 09:52 »
Flyttat till nytt hus, så det blir å vände jorden för plantering på vårparten när tjälen har gått.
Har sådd Alida och Habana 2000 .
Jag använder inga lampa vid sådden denne gången , står i fönstret (skärmar för direkt solljus) och plantorna har  ploppat upp efter 4 dager.

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1159 skrivet: 04 mar-12 kl 16:22 »
Jag odlar också Alida fast inomhus just nu! Har 40st i ett rum som är mellan 30-50 cm stora. Hoppas på tidig vår så man kan plantera ut några stycken för det börjar bli ont om plats :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser