Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442744 gånger)

Maria C S

• Småland
SV: tobak
« Svar #1120 skrivet: 05 jan-12 kl 05:55 »
plats är ingen fara det tar ett tag att driva upp plantorna, vad har du för frön ?
Virginia  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #1121 skrivet: 05 jan-12 kl 16:32 »
Angående hur sent man kan så...

Jag har lyckats genom att så ute på friland också. Kommer inte ihåg exakt när det blev och jag hade dem under glas i en drivbänk. Förra året hade jag en massa frön som blivit kvar ute på plantor som grodde lite som de ville var de ville.

målet är att ha frodiga plantor som är ca 10 cm höga i början av juni (då frosten är över) och då behöver du starta minst två månader tidigare.
Början av april fungerar också.

mvh
Erik

Händig Man

• Gäst
« Svar #1122 skrivet: 05 jan-12 kl 16:51 »
Vad har ni för sorter ni som odlar, verkar som alla odlar Virginia.... om någon har andra sorter så skicka pm för jag köper gärna fröer av andra sorter

Maria C S

• Småland
« Svar #1123 skrivet: 05 jan-12 kl 18:28 »
Angående hur sent man kan så...

Jag har lyckats genom att så ute på friland också. Kommer inte ihåg exakt när det blev och jag hade dem under glas i en drivbänk. Förra året hade jag en massa frön som blivit kvar ute på plantor som grodde lite som de ville var de ville.

målet är att ha frodiga plantor som är ca 10 cm höga i början av juni (då frosten är över) och då behöver du starta minst två månader tidigare.
Början av april fungerar också.

mvh
Erik

Okej tack för den infon det gör stor skillnad för mej som bor i en manskaps bod med små fönster !
Drivbänk har jag  :) Och ont om plats blir det då jag har andra plantor som behöver drivas inne med.

Maria C S

• Småland
« Svar #1124 skrivet: 05 jan-12 kl 18:38 »
Är det någon som vet hur länge man kan lagra tobaks frön ?

pajen

• Uppland
« Svar #1125 skrivet: 05 jan-12 kl 21:40 »
Enligt tobaksmuseet, 2-4 år. Men dom hade frön som var 40 år gamla, ett frö tog sig.

Maria C S

• Småland
« Svar #1126 skrivet: 05 jan-12 kl 22:56 »
Ok då håller dom ju ett tag.

Jag har fön från förra året men köpte nya för säkerhets skull.
Då kan jag så dom jag köppte förra året och spara dessa, ifall jag av någon orsak misslyckas med att få frön i år !

Mokuso

• Skåne
« Svar #1127 skrivet: 06 jan-12 kl 09:40 »
Tack för tipset "Gnugge" jag kollar med dem!

Nidhögg

• Skåne
« Svar #1128 skrivet: 08 jan-12 kl 15:35 »
Hej , är grön på tobaksodling men har läst tråden , mycket lärorik, har fått mina Alida-frön ifrån Skansen museet , 80 frön ska bli intressant , tack för en bra tråd  :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1129 skrivet: 08 jan-12 kl 17:21 »
Är det någon sort som innehåller mer nicotin än andra?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nidhögg

• Skåne
« Svar #1130 skrivet: 08 jan-12 kl 17:59 »
Är det någon sort som innehåller mer nicotin än andra?
Tror att " bondtobak " Nicotiana Rustica innehåller mycket Nico.

gurragurragurra

• Västerbotten
« Svar #1131 skrivet: 08 jan-12 kl 21:39 »
Hej, ny här på forumet, grym tråd och tack för alla tips! Testade odla tobak i somras med lyckat resultat för att vara första gången (inomhus i fönstret). Jag ska ha det till snus och har en laddning snus i ugnen just nu faktiskt. Det enda jag saknar är propylenglykol för att göra det knådbart. Verkar ha utgått ur apotekets sortiment. Tips på var ni får tag i det mottages tacksamt?
/G

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #1132 skrivet: 08 jan-12 kl 22:39 »
Har jobbat på bensinstation.
På OKQ8 Säljer de Propylenglykol, MEN, den är lätt giftig. inget man vill ha på fingrarna och definitivt inget man vill stoppa i munnen.Det kan vara så att den är full med olika andra tillsatser.
Förväxla den INTE med etylenglykolen, som är starkt giftig. Farligt nog att ta livet av mindre djur såsom katter.

OM du vill handla detta på en bensinstation, vilket jag inte rekommenderar, så är flaskan lila i OKQ8 sortiment och det står att den är Propylenbaserad. UNDVIK Long life glykolen, den är etylenbaserad.

Företaget som gör dessa produkter måst ju ha tillgång till ren propylenglykol, vart köper de den?
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Händig Man

• Gäst
« Svar #1133 skrivet: 08 jan-12 kl 22:47 »
Hej, ny här på forumet, grym tråd och tack för alla tips! Testade odla tobak i somras med lyckat resultat för att vara första gången (inomhus i fönstret). Jag ska ha det till snus och har en laddning snus i ugnen just nu faktiskt. Det enda jag saknar är propylenglykol för att göra det knådbart. Verkar ha utgått ur apotekets sortiment. Tips på var ni får tag i det mottages tacksamt?
/G

hur mkt behöver du ?

Tännlappen

• -
« Svar #1134 skrivet: 08 jan-12 kl 23:32 »
Glycerol duger som ersättning för propylenglykolet,finns på Apoteket. Här en länk från ett cigarrforum där det påstås gå att beställa propylenglykol på Apoteket.

http://peterholm.nu/cigarr/snabb_prop.asp

gurragurragurra

• Västerbotten
« Svar #1135 skrivet: 09 jan-12 kl 17:04 »
Hej, o tack för svaren.

Gnugge: Jag vill nog inte köpa på bensinmacken. =)

- B a d a s s -: Vet inte exakt hur mycket jag behöver, tänkte prova mig fram. men inte mycket, jag har gjort en sats av ungefär 100g kruttorr tobak (större blev inte skörden)

Tännlappen: Ok så det ska funka på samma sätt? Får väl gå in och fråga på apoteket om denna är "ätbar":
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=243268

Tännlappen

• -
« Svar #1136 skrivet: 09 jan-12 kl 17:48 »
Hej, o tack för svaren.

Gnugge: Jag vill nog inte köpa på bensinmacken. =)

- B a d a s s -: Vet inte exakt hur mycket jag behöver, tänkte prova mig fram. men inte mycket, jag har gjort en sats av ungefär 100g kruttorr tobak (större blev inte skörden)

Tännlappen: Ok så det ska funka på samma sätt? Får väl gå in och fråga på apoteket om denna är "ätbar":
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=243268
Japp,blir nice med produkten på din länk  :)  .

lasseis

• Dalarna
« Svar #1137 skrivet: 19 jan-12 kl 09:13 »

Pastorn

• -
« Svar #1138 skrivet: 22 jan-12 kl 23:54 »
/G

Stefan Sundström använder glidmedel i stället med gott resultat...

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
Ännu en till skaran!
« Svar #1139 skrivet: 25 jan-12 kl 13:26 »
hejhej! tänkte prova att plantera lite. Har läst hela tråden nu (tog 3 kvällar, haha) och fann mycket väldigt nyttig information. Jag tänkte odla upp 15 plantor (har inte plats för mer). Dvs förodla ca 30 stycken och kultivera innomhus och sedan följa anvisningarna:

* Plantera fröna ovanpå riklig jord i två eller tre f.d gb glass kartonger den 15:e februari (Enligt Erik, som jag ser som initiativtagaren till hela tråden, tack för att du gjorde det!), se till att bladen inte täpper till så det möglar under initialtillväxten)
* Se till att det är fuktigt och lägga plastduk (folie med hål i) och placera i fönstret
* Omplantera när de är stora nog att kunna hållas i bladen till egna krukor.
* Låta dessa växa till sig till de är minst 10 cm långa
* Förbereda dem för utomhusklimat ett par timmar om dagen ett par dagar innan de skall ut.
* Plantera dem utomhus i 15liters krukor fyllda med sandblandad mulljord.
* Vattna dagligen med automatiskt bevattningssystem drivet av solceller :)
* Låta växa till bladen blir fint gula underifrån och upp.
* skörda både blad och stam
* Låta bladen och stammen ligga på gräsmattan under sol en dag för att torka det värsta
* Skära stammen i mindre bitar, så den lättare torkar.
* Hänga upp bladen i uteförrådet i 3-4 veckor på bambupinnar. Jag kommer att hänga så de inte nuddar varandra och inte röra om inte mögel skulle visa sig (enligt den person jag pratat med som varit med om tobaksodling fördes bladen ihop nästan enbart pga platsbrist, och inte för torkning / colorcuringens skull, men vad vet jag?
*

Därefter kommer jag att skapa snus på det mesta:

* ta majoriteten av bladen och stammarna och lägga in i ugn för att snabbtorka.
* Mala ner rubbet till fint pulver med hjälp av mixer och kaffekvarn.
* Ugnsfermentera och experimentera enligt 36 timmars receptet.
* Lagra och nyttja

De blad jag tänkte pröva göra cigarrer på kommer jag att låta hänga upp på vinden till nästa sommar och först då försöka rulla bladen. Förhoppningsvis är de så torra till vintern att kylan inte påverkar bladen som hänger där.

Åter igen, tack alla som aktivt berättat om sina erfarenheter. Förhoppningen är att även jag kan tillföra något här efter hand!

Mvh

Johan
« Senast ändrad: 25 jan-12 kl 14:54 av cman »
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 2 användare
mulle mullvad, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser