hejhej! tänkte prova att plantera lite. Har läst hela tråden nu (tog 3 kvällar, haha) och fann mycket väldigt nyttig information. Jag tänkte odla upp 15 plantor (har inte plats för mer). Dvs förodla ca 30 stycken och kultivera innomhus och sedan följa anvisningarna:
* Plantera fröna ovanpå riklig jord i två eller tre f.d gb glass kartonger den 15:e februari (Enligt Erik, som jag ser som initiativtagaren till hela tråden, tack för att du gjorde det!), se till att bladen inte täpper till så det möglar under initialtillväxten)
* Se till att det är fuktigt och lägga plastduk (folie med hål i) och placera i fönstret
* Omplantera när de är stora nog att kunna hållas i bladen till egna krukor.
* Låta dessa växa till sig till de är minst 10 cm långa
* Förbereda dem för utomhusklimat ett par timmar om dagen ett par dagar innan de skall ut.
* Plantera dem utomhus i 15liters krukor fyllda med sandblandad mulljord.
* Vattna dagligen med automatiskt bevattningssystem drivet av solceller

* Låta växa till bladen blir fint gula underifrån och upp.
* skörda både blad och stam
* Låta bladen och stammen ligga på gräsmattan under sol en dag för att torka det värsta
* Skära stammen i mindre bitar, så den lättare torkar.
* Hänga upp bladen i uteförrådet i 3-4 veckor på bambupinnar. Jag kommer att hänga så de inte nuddar varandra och inte röra om inte mögel skulle visa sig (enligt den person jag pratat med som varit med om tobaksodling fördes bladen ihop nästan enbart pga platsbrist, och inte för torkning / colorcuringens skull, men vad vet jag?
*
Därefter kommer jag att skapa snus på det mesta:
* ta majoriteten av bladen och stammarna och lägga in i ugn för att snabbtorka.
* Mala ner rubbet till fint pulver med hjälp av mixer och kaffekvarn.
* Ugnsfermentera och experimentera enligt 36 timmars receptet.
* Lagra och nyttja
De blad jag tänkte pröva göra cigarrer på kommer jag att låta hänga upp på vinden till nästa sommar och först då försöka rulla bladen. Förhoppningsvis är de så torra till vintern att kylan inte påverkar bladen som hänger där.
Åter igen, tack alla som aktivt berättat om sina erfarenheter. Förhoppningen är att även jag kan tillföra något här efter hand!
Mvh
Johan