Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442769 gånger)

pajen

• Uppland
SV: tobak
« Svar #1100 skrivet: 01 nov-11 kl 22:09 »
Händig man, jag malde ner lakritsroten, blev ca 1matsked (smakar gott).
tänkte blanda ner det i 4-5 doser. Borde väl funka?

Händig Man

• Gäst
« Svar #1101 skrivet: 01 nov-11 kl 22:12 »
Händig man, jag malde ner lakritsroten, blev ca 1matsked (smakar gott).
tänkte blanda ner det i 4-5 doser. Borde väl funka?

testa du om du vill men jag personligen anser att det blir bättre och godare om man kokar ihop det och sen fördelar i snusmassan, men smaken e som baken och tur e la det

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1102 skrivet: 02 nov-11 kl 19:00 »
Provrökte lite hemodlad och fermenterad tobak,fuktade med vatten,skar upp  :D .....rätt najjs  8) . Tog ett prov från tobaken jag fuktat för mycket i sopsäck(skrivit om tidigare i tråden),sedan fortsatt fermenteringen i nät,för mig det var mest V.Gold i den, lite Burley, lite Virginia. Mild och god rök utan kemikalier,lite åt cigarrhållet  :D . Behöver man nog inte köpa tobak på ett tag  ;D. Läste ditt inlägg Lurkers,2 månaders fermentering,låter tufft.  :)

Bra du er i rutt och alt går bra Tännlappen  ;)
Ja, längre fermentering  jo snabbare kan jag njuta en hemodlad cigarr samen med en laphroaig whiskey eller en guinness på verandan ;D

Händig Man

• Gäst
« Svar #1103 skrivet: 02 nov-11 kl 20:56 »
Stor snus dosa

Kunde inta låta bli att dela med mig av denna ;)

Händig Man

• Gäst
« Svar #1104 skrivet: 13 nov-11 kl 02:54 »
ytterligare 3 kilo snus klar, ja om man inte räknar med att det ska mogna i en vecka.... satt och räknade på detta med snustillverkning... det är en väldigt lönsam hobby att syssla med

Jag gjorde snus med smak av enbär ca 1 kilo och sen även rökt lakrits 1kg och slutligen 1kg med köpt rökarom
e lite skeptisk till köpt arom då jag brukar göra mina aromer själv men vem vet....

Om någon vill ha ett smakprov så skicka namn adress i ett Pm
Smakprover säljes eller bytes enl överenskommelse 
Tex ni skickar en dosa och jag skickar en dosa
Vill ni köpa smakprover så kontakta mig via PM....  (:)

Händig Man

• Gäst
« Svar #1105 skrivet: 22 nov-11 kl 02:45 »
Någon som har testat några nya aromer?

Jag har nu gjort ytterligare 5kilo sedan sist jag  petade i denna tråden och jag har  märkt att lakritssnuset är det mest populära bland mina "testare"  totalt sedan jag startade  i år har jag tillverkat drygt 5 kilo lakritssnus, 3 kilo enbärssnus, 1kg whiskeysnus 1kg citrussnus 0.5kg vaniljsnus.

Vaniljsnuset blev väldigt sött och inte så gott som jag hoppats på..... :( men nu har jag iaf testat

Nu till en fråga som dykt upp under min tillverkning.... finns det något sätt man som egenlärd snusmakare kan mäta nikotinhalten i sin färdiga produkt som inte kostar en arm och ett ben?

Nu har jag ca 150 tobaksplantor på väg  och jo det kommer nog bli fler... men en sak undrar jag över.....  påverkas nikotinhalten beroende på vilket gödsel/gödning man använder och vad har ni när ni gödslar? (mängd/m2)

Jo jag analyserar noga det jag odlar och vill hela tiden förbättra resultatet ;) 

Testar även olika sätt att få plantorna att må bra, olika lampor, jord, näring, ph-värde mm.... när jag har flyttat kommer jag satsa på lampor och ett automatiskt vatten/näringssystem för tobaksplantorna... håller på skissar på det ännu men det tar sig.....

Tännlappen

• -
« Svar #1106 skrivet: 25 nov-11 kl 19:25 »
"Händig Man" Hyttar på ca 5-10 rullebårar med gödsel på ca 50 kvadrat,händer även jag gödselvattnar plantorna med nässelvatten och höneskit,även slängt ut några spannar aska under vintern.Nu i höst har jag fräst ner en massa löv också,höjer nog mullhalten. Om man övergödslar ska problemet bli vad jag läst att plantorna avmognar sämre så att säga. Övrigt: Hade blad på tork som klarade sig bra från mögel, så det blev ett par kassar  :D . Har nu rökt Impectas Virginia som jag fermenterat tidigare,jag må då säga att detta är en bra tobak för cigarrett,vuxen smak,känner att nikotinhalten är bra,behöver inte kedjeröka  ;D . Visst går det bra att fixa miljövänligt odlad tobak utan kemikalier till husbehov  ;D.

pajen

• Uppland
« Svar #1107 skrivet: 02 dec-11 kl 19:18 »
Har gjort en ny snussats, blev lite väl fuktigt denna gång. Men löste det genom att sprida ut det på en tidning och ställde det framför vedspisen och efter några timmar var det perfekt.
Köpte myntolja på apoteket, en liten flaska med droppfunktion. Ett par droppar i varje dosa. Fräsch smak. Kan varmt rekommenderas. ca 40kr.

Har fått lite mögel på mina plantor >:D, ej på bladen men på bladstjälkarna. Hängde upp hela plantor på tork i uthus med god ventilation. även en del mögel på stammen.
kommer att klippa, skära och skrapa bort det. Men om det skulle komma med lite mögel i pulvret, tror ni att det kan förstöra snuset?

Tännlappen

• -
« Svar #1108 skrivet: 02 dec-11 kl 23:46 »
Möglet borde ju dö när du värmer snusmassan,ungefär vid 70 grader tycker jag möglet borde avlida.  :)

pajen

• Uppland
« Svar #1109 skrivet: 03 dec-11 kl 17:11 »
Jag  kör 36 timmars metoden vilket innebär 90-95 grader, vilket jag får hoppas räcker för att döda ev. torkat mögel, som kan följa med.
Hur gör ni andra med mögel på tobaken?
 kastar ni bort bladen/plantorna?

Tännlappen

• -
« Svar #1110 skrivet: 04 dec-11 kl 22:09 »
Om tobaksbladet luktar svamp,då slängs det direkt. Vitt luddmögel klipps bort. Är det möglet som liksom sprider sig som rökmoln så slängs det också,lyfts bort försiktigt för att undvika sporspridning.

pajen

• Uppland
« Svar #1111 skrivet: 06 dec-11 kl 01:24 »
Ok, tack

Maria C S

• Småland
« Svar #1112 skrivet: 11 dec-11 kl 02:03 »
Jaha den här tråden får jag nog läsa noga igenom  ::)
Jag försökte odla tobak i våras och det gick inge vidare  :'(
Fröna grodde och kom upp sen hände ingenting !

Och rätt vad det var så snörpte dom sig vid jordytan  :(

Jag vet inte riktigt vad som gick snett ! Ska i allafall försöka på nytt om ett par mån !

Jag har köpt råtobak nu och har en massa smakämnen är det någon som vill ha så skickar jag mot post kostn !

Jag gillar tobaken som den är Naturell :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Fredrikzon

• Småland
« Svar #1113 skrivet: 17 dec-11 kl 23:07 »
Jag
Jaha den här tråden får jag nog läsa noga igenom  ::)
Jag försökte odla tobak i våras och det gick inge vidare  :'(
Fröna grodde och kom upp sen hände ingenting !

Och rätt vad det var så snörpte dom sig vid jordytan  :(

Jag vet inte riktigt vad som gick snett ! Ska i allafall försöka på nytt om ett par mån !

Jag har köpt råtobak nu och har en massa smakämnen är det någon som vill ha så skickar jag mot post kostn !

Jag gillar tobaken som den är Naturell :)

Jag hade liknande problem med mina plantor i våras, skrev om det 1 maj. Emmaljungas plantjord är starkt misstänkt. Fick fart på dem igen med annan jord men tappade några veckor. Till slut gick allting bra och nu fermenteras det och cigarrer rullas så det står härliga till  ::)

15 mars är det dags igen, enligt Erik  :)
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Mokuso

• Skåne
« Svar #1114 skrivet: 04 jan-12 kl 10:48 »
Hej,
Har efter Kuba-besök i somras blivit lite intresserad av att se om man skulle kunna göra några egna cigarrer.
Hittade detta eminenta forum.
Finns det någon som kan tipsa mig om hur man kan få tag på några ( inte så många) Alida tobaksfröer! Så hade jag blivit väldigt tacksam!
Med vänlig hälsning,
Göran

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #1115 skrivet: 05 jan-12 kl 00:10 »
Jag hörde av mig till tobaksmuseet som ligger vid Skansen i Stockholm
det drivs av Swedich match. De skickade över lite frön. Jag satte in en symbolisk summa till dem.
Blev bra plantor av de fröna. I år hoppas jag att de frön jag tog från plantorna i fjol ska funka, annars beställer jag nya från museet.

Lycka till!

//Gnugge
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Maria C S

• Småland
« Svar #1116 skrivet: 05 jan-12 kl 01:51 »
Jag
Jag hade liknande problem med mina plantor i våras, skrev om det 1 maj. Emmaljungas plantjord är starkt misstänkt. Fick fart på dem igen med annan jord men tappade några veckor. Till slut gick allting bra och nu fermenteras det och cigarrer rullas så det står härliga till  ::)

15 mars är det dags igen, enligt Erik  :)

Tack ja det kan ha varit något sånt problem !
Ja då får jag väl hänga på i mars, hur sent kan man så och ändå få tobak ?
Jag tror jag sådde i februari förra gången det kanske var för tidigt !

Händig Man

• Gäst
« Svar #1117 skrivet: 05 jan-12 kl 01:57 »
jag har plantor nu, innomhus... du kan nog odla när som sen kan du ju bara flytta ut dem

Maria C S

• Småland
« Svar #1118 skrivet: 05 jan-12 kl 04:01 »
jag har plantor nu, innomhus... du kan nog odla när som sen kan du ju bara flytta ut dem

Jag har lite ont om utrymme inne så jag vill odla så sent som möjligt men inte så sent att jag inte får någon bra tobak !
Ute finns det ju gott om plats så frågan är nog hur sent kan man så och ändå få god tobaks skörd !

Händig Man

• Gäst
« Svar #1119 skrivet: 05 jan-12 kl 04:56 »
plats är ingen fara det tar ett tag att driva upp plantorna, vad har du för frön ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 4 användare (2 dolda)
Wes Jr, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser