Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442742 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #1040 skrivet: 27 sep-11 kl 16:53 »
.....Börjar dofta ljuvlig tobak  :D .

Fredrikzon

• Småland
« Svar #1041 skrivet: 27 sep-11 kl 22:36 »
Kul att sopsäcksmetoden funkar även för dig, Tännlappen  ;D Jag tog ut några blad efter endast tolv dagar och har rullat ett gäng cigarrer. Finfina. Havanan får tydligen väldigt tunna blad, men det funkar. Nästa omgång ska det ingå connecticut broadleaf, de är kraftigare.
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Tännlappen

• -
« Svar #1042 skrivet: 28 sep-11 kl 23:54 »
Japp än så länge funkar det bra med sopsäcksmetoden,blir slutresultatet som jag önskar är det nog inte fel att anamma metoden  :D . Gött det blir fina cigarrer Fredrikzon  :) .

pålle

• Gäst
« Svar #1043 skrivet: 29 sep-11 kl 00:26 »
Japp än så länge funkar det bra med sopsäcksmetoden,blir slutresultatet som jag önskar är det nog inte fel att anamma metoden  :D . Gött det blir fina cigarrer Fredrikzon  :) .
Är det inte bättre du sluta med sånt där du som är sån renlevnadsman  :) ä förlåt mitt ot men kunde inte låta bli.

Tännlappen

• -
« Svar #1044 skrivet: 29 sep-11 kl 00:33 »
Är det inte bättre du sluta med sånt där du som är sån renlevnadsman  :) ä förlåt mitt ot men kunde inte låta bli.
Försöker fixa till ren tobak så man blir en renlevnadsman ;D

Tännlappen

• -
« Svar #1045 skrivet: 01 okt-11 kl 22:23 »
Kollat i grytorna där jag har packat tobak i sopsäck,doftar typ russin där. Övrigt nog för tätt i buntarna som jag hängt,mögelproblem där kraftigt svartmögel,varit för fuktigt,fått slänga några buntar men doftar gott från dom som är kvar,ljuvlig tobak. Bara hoppas fortsättningen blir bättre  :D .

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1046 skrivet: 02 okt-11 kl 16:38 »
Har bara en liten fråga ang snustillverkningen när man använder sig av hemmaodlad tobak, går det fint att köra på 36 timmars metoden på den också?

Jag har snart 300-400g färdigfermenterad tobak som jag tänkte göra mitt första snus av. Jag har också kört på plastpåsemetoden, sen hållit en temperatur på mellan 55-60c. Tobaken har legat i värmelådan i totalt 16dagar nu och den är i stort sätt färdig att rökas nu. Dock Pyttelite växtsmak kvar men ska man göra snus av det så tror jag nog det går utmärkt att ta den nu.

Som sagt, fungerar 36-timmars receptet bra för er på hemmaodlad tobak? Eller ska man testa på 5-6 dagar i värmelådan på lägre temperatur istället?
"Snus och mus är mitt förtjus, kaffe och pitt är gummans"

Tännlappen

• -
« Svar #1047 skrivet: 02 okt-11 kl 19:33 »
Har inte gjort snus på fermenterad tobak,utan ofermenterad hemodlad, då tagit ca 5 dagar i temp 55-60 grader.   :) . Övrigt: Luftade tobaken rejält i en gryta,la ut den i solen så den fick torka till lite annars kanske kompostrisk finns. Har nog varit lite väl givmild med vattnet  8) .

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1048 skrivet: 02 okt-11 kl 20:41 »
Tack för svaret. Ja jag tycker det borde fungera att köra 36h med tanke på att tobaken är helt fermenterad, den är mörk och fin och doftar enbart tobak. Är bara när man röker den som man känner lite lite bismak fortfarande.

Tännlappen

• -
« Svar #1049 skrivet: 02 okt-11 kl 21:17 »
Alla gånger blir snuset fortare färdigt när tobaken redan är fermenterad. För mig när jag kör ofermenterad tobak att det börjar dofta gott på fjärde dygnet. Ditt måste ju nästan börja dofta gott direkt  :D .

Fredrikzon

• Småland
« Svar #1050 skrivet: 03 okt-11 kl 07:18 »
Funkar finfint med fermenteringen och doftar härligt :D . Det får inte bli för blött i säcken bara, då börjar bladspetsarna ruttna och lukta illa. Tar ut bladen någon gång i veckan och sprutar på lite lätt med regnvatten i en blomspruta. Har buntat bladen och sprutar mest mot stjälkänden. Verkar som fukten vandrar om bladspetsarna. Tre veckor imorgon, men jag har som sagt redan tagit ut blad och rullat cigarrer.
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Tännlappen

• -
« Svar #1051 skrivet: 03 okt-11 kl 16:37 »
Japp..verkar som övning ger färdighet i den svåra fermenteringskonsten. Snilledrag av mig själv att torka upp bladen i den ena grytan +ta bort lite svarta blad,doftar bättre nu. Fuktigheten ska väl då vara precis så bladen är mjuka som med vanlig fermentering. Läste på Amerikanska forumet om effektförbrukning i kammare,verkar vara samma förbrukning med Crock-pot som uppvärmning och fuktare som med element och fuktare, ca 2Kw dygn. Crock-pot gryta verkar kosta ca 10 Dollar i Staterna, har börjat säljas här i Sverige, kostar då från ca 795kr vad jag såg,lite prisskillnad om man säger så.  8)

pajen

• Uppland
« Svar #1052 skrivet: 03 okt-11 kl 18:57 »
Small- stalk, Jag kör 36 timmars metoden på hemmaodlad tobak. Funkar klockrent. Vi snackar ju nu om krav odlade grejer, snus av yppersta kvalitet ;D.
Hade tankar ett tag på att köra 5-6 dagars metoden. Men har nu ändrad mig.

Om man kör i spisen, höst eller vinter känns det som man spar några kronor, genom att man kan tillgodo göra sig spillvärmen från spisen ;D.
Får sedan passa på när man har 36 timmar för sig själv. Alla gillar ju inte doften :D

Jag kan då inte känna någon skillnad på snuset om det är 36tim eller 5-6 dag. metoden.

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1053 skrivet: 03 okt-11 kl 22:45 »
Låter kanon! Har precis plockat ut bladen ur värmelådan. Nu får dom torka ur ordentligt innan det blir malning.

Har införskaffat mig ett par manuella husqvarna-kvarnar som jag hoppas på ska göra jobbet!  :)

Återfuktar ni tobaken innan malning så den blir mjuk igen eller ska den malas torr?

EDIT: Var mest smaken jag undrade över om den skiljer sig mellan tillagningsmetoderna. Men då blir det att köra på standard 36h :)
« Senast ändrad: 03 okt-11 kl 22:49 av Small-Stalk »

Tännlappen

• -
« Svar #1054 skrivet: 03 okt-11 kl 22:49 »
Sign "Lurkers" metod gäller,kruttorra blad,gärna torkade i ugnen innan malningen. :)

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1055 skrivet: 03 okt-11 kl 22:50 »
Då blir det malning så fort dom har torkat ordentligt!

Tännlappen

• -
« Svar #1056 skrivet: 03 okt-11 kl 23:09 »
Japp..så torra att mittnerven knäcks som en tändsticka  :o annars kittar tobaken sig fast i kvarnen. Kör själv med en gammal Elektrolux Assistent,bäst resultat med rivvalsen men funkar med köttkvarnen med men tar längre tid.  Sett på ett annat forum en snubbe som köpt en billig Melissa köttkvarn som han rev ut originalmotorn på och kopplade en borrmaskin till axeln istället,verkade funka. Kanske går att koppla en motor till en handvevad kvarn också om krafterna tryter,vad vet jag.  8)

pajen

• Uppland
« Svar #1057 skrivet: 04 okt-11 kl 03:30 »
Tännlappen, du fick mig att tänka till ???. Har två gamla köttkvarnar och en gammal Hillti bormaskin.
Kanske kunde testa/offra en kvarn, svetsa lite, hm. Detta tål att tänkas på.

Har annars börjat se malningen som ett "gympass" :P

Det är ju annars inte så många gånger per år man behöver mala.

Händig Man

• Gäst
« Svar #1058 skrivet: 04 okt-11 kl 04:30 »
wow vilka minnen när man nu orkat beta sig igenom alla sidor, när jag var ung och odlade tobak i Norrland för att röka och göra "snus" malde vi det mellan två stenar typ skifferplattor det blir riktigt fint pulver och visst man hade ju vackra armmuskler sen med ;) och det e ju aldrig fel (Så tobak e inte dåligt för din kropp om man gör på rätt sätt)  Jag löste problemen med lite kyligare väder genom att bygga upp en "låda" med torvblock från lantmännen. Lecakulor i den jord från komposten blandat med hönsbajs och torv som jag smulade ner i mindre bitar och blandade allt väl visade sig funka bra på andra "plantor"  ::)  o:) så jag testade till tobaksplantorna med. Sen runt själva lådan eller fyrkanten, kalla det vad man vill ställde jag bara några större skifferskivor så de förde över värmen till den då lätt fuktade torven, funkade utmärkt och gav bra avkastning.... och smakade väl ganska gott vill jag minnas. Vet ej vilken sort det var på dem men fröna kom från utlandet, min farfar hade med sig när han varit på resa. Tyvärr e han för gammal för att komma ihåg var han fick tag i dem. :(

Någon som skulle kunna skicka frön så man kan testa driva upp hemma i vardagsrummet?
är även intresserad av att ev köpa blad om någon har "över"...

Small-Stalk

• Småland
« Svar #1059 skrivet: 05 okt-11 kl 15:15 »
Nu är mitt helt egna snus under behandling i ugnen!  :D

Igår extratorkade jag bladen i drygt en timme i ugnen på ca 50-60c så dom blev riktigt frasiga innan jag började mala.
Måste säga att det gick smidigare än vad jag trodde att mala tobaken, fick givetvis filtrera pulvret efteråt genom ett nät för att få bort dom lite större kvistbitarna.
Men pulvret blev i alla fall mycket bra, 250g totalt. En lagom testsats!

Imorgon vid kl 10 är snuset färdigt. Väntar med spänning på resultatet!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser