Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442733 gånger)

Björknäve

• Skåne
SV: tobak
« Svar #1020 skrivet: 04 sep-11 kl 13:29 »
Mycket intressant, Erik.
Väntar med spänning på resultatet.

Tännlappen

• -
« Svar #1021 skrivet: 08 sep-11 kl 21:01 »
Nu dröjer det inte länge förän det är dags att fylla kammaren och fermentera för fullt  ;D .......Gissar att det är fler som är på gång  8) .

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1022 skrivet: 09 sep-11 kl 09:13 »
Nu dröjer det inte länge förän det är dags att fylla kammaren och fermentera för fullt  ;D .......Gissar att det är fler som är på gång  8) .

Dröjer en stund till, höstade dom siste bladen i går, jag fermenterar hela odlingen min på en gång, så det blir inte fermentering för i oktober här i huset, måste anskaffa en ny luftfuktare också, då min gamla pajade.

pajen

• Uppland
« Svar #1023 skrivet: 13 sep-11 kl 19:47 »
Har nu skördat alla tobaksplantor, utom några som är i blom. Torklinorna bågnar under all tyngd :)
Känns skönt att ha det mesta under tak. såg att någon hade mätt upp ett blad på 88cm. Jag hitta ett på 82 cm och det på en av plantorna som fått gå i blom.

Dom jag inte lät blomma fick inget gödsel (friland) medan dom jag lät blomma fick gödsel. Skillnaden är mycket stor. trots att dom som  blommar, blev mycket större.

Var på tobaks museum som ligger på skansen. Jag kan varmt rekommendera ett besök, när ni får tillfälle. Dom visar bl,a en film om mor Alida och hennes sista skörde år, 1964
Det var också häftigt att se hur utbredd tobaksodlingarna var förr. Även i Härnösand och Piteå, i Norrlands länen.

Kort fråga: Hur länge kan man spara frön?

Fredrikzon

• Småland
« Svar #1024 skrivet: 13 sep-11 kl 20:21 »
Jag har precis kört igång boxen ;D och tänker lägga ner ett 30-tal Havanablad ikväll. Förra årets cigarrer håller på att ta slut  :o De har torkat bra på vinden, inget mögel. Förmodligen borde de torka ett tag till, men det är en nödåtgärd. Finns många blad kvar på vinden och i växthuset växer det fortfarande bra, så det blir nog minst en skörd till. Havana verkar vara en trevlig och lättodlad sort. Ska ta frö av alla sorter. Frökapslar har bildats, men de får sitta kvar ett tag och bli bruna.
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

MarbleArch

• Bohuslän
« Svar #1025 skrivet: 16 sep-11 kl 02:41 »
Sedan när alla har skördat får vi försöka anordna någon form av organiserad fröbytaromgång känns det som.
När man hör alla beskrivningar av de olika sorterna man inte har blir man litet sjuk. :p

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #1026 skrivet: 18 sep-11 kl 19:20 »
äntligen skördat!

Nu hänger det sköna gröna blad på tork i källaren.

Hittat en gammal kyl som ska bli fermenteringslåda, den är tvättat och på plats där den ska stå. Med andra ord, livet leker, och mina hägrande nyårs cigarrer är inom räckhåll!
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #1027 skrivet: 19 sep-11 kl 21:25 »
Fattar inte. Efter en veckas (knappt) fermentering i boxen av havanablad doftar det redan den ljuvligaste tobak ur ventilationshålet  :D Temperaturen har legat mellan 45 och 50 grader. Imorgon ska jag öppna plastsopsäcken och kolla fuktighet. Kanske snor jag ett par blad i förtid och rullar jungfrucigarren ::) Kan inte bli sämre än de ofermenterade blad jag röker just nu...

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1028 skrivet: 20 sep-11 kl 13:10 »
Fattar inte. Efter en veckas (knappt) fermentering i boxen av havanablad doftar det redan den ljuvligaste tobak ur ventilationshålet  :D Temperaturen har legat mellan 45 och 50 grader. Imorgon ska jag öppna plastsopsäcken och kolla fuktighet. Kanske snor jag ett par blad i förtid och rullar jungfrucigarren ::) Kan inte bli sämre än de ofermenterade blad jag röker just nu...

Brukar du plastsäck, och ingen luftfuktare..ja varför inte! men doftar det tobak efter en vecka så fungerar det väl kanon!

Jag starter väl min fermentering til veckan, dom siste bladen torkade lite för fort så någon blev gröna, men det fixar sig..kör på 4-timmars intervaller med luftfuktaren av som i fjor så blir det bra.

pajen

• Uppland
« Svar #1029 skrivet: 20 sep-11 kl 18:56 »
Nu skall skatten ökas igen på tobak. Enligt statsbudgeten. Snart 50kr för en dosa snus, sjukt.

Så kära kollegor, vi kan  gratulera varandra till vår trevliga hobby där vi för varje år gör ökade ekonomiska besparingar.

Har nu själv svaret på min tidigare fråga ang. hur länge man kan spara frön. Vilket är ca. 5-6 år, sedan av allt sämre kvalitet.
Ett fall som är säkert, är tydligen 38år enl. tobaksmuseet. där ett enda frö tog sig.

Vid snus tillverkning, tappar  dom bladen som torkat gröna nikotin och den "rätta smaken"?
 Jag brukar även mala ner dom.

Fredrikzon

• Småland
« Svar #1030 skrivet: 20 sep-11 kl 21:05 »
Jungfrucigarren rullad! Hundra procent havana. Ska bli rätt kul att smaka den om någon dag när dem torkat lite  :D

Möjligt du har rätt, Pajen, att frön kan sparas 5-6 år. Själv tycker jag grobarheten försämras redan efter 2. Men det kan vara en fråga om förvaring. Jag ska ta frön av mina plantor nu, så jag har färska frön till nästa år.

Ja, jag kör sopsäcksmetoden fortfarande, Lurkers  ::) Ingen luftfuktare, kollar och sprutar lite regnvatten varje vecka. Funkar prima för mig.

savain

• Södermanland
« Svar #1031 skrivet: 20 sep-11 kl 22:07 »
har en fråga till er erfarna tobaks odlare. detta var mitt första år jag odlade tobak. håller på att skörda nu. har läst att man ska toppa tobak, men trodde detta bara var en rekommendation. men efter mera läsning står det att bladen kan bli tunnare och brinna snabbt och varmt, är detta något som ni har märkt någon gång?

tack på för hand

Tännlappen

• -
« Svar #1032 skrivet: 21 sep-11 kl 18:09 »
Huh...inte hunnit fermentera ännu,men snart............Som plan "B" har jag Fredrikzons sopsäcksmetod om jag anser att inte tillräckligt går in i kammaren om jag hänger bladen i buntar. Ska försöka lägga ut torra blad i uthuset så dom mjuknar eftersom jag har dom torra i säckar.  :)

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #1033 skrivet: 21 sep-11 kl 22:26 »
God kväll

Jag har hängt min tobak på tork inomhus, i ett rum bredvid mitt sovrum. Det är sådär ventilerat och jag känner mig lite tung i huvudet.
 Kan det vara från tobaken, eller håller jag på att bli sjuk?

Med andra ord, är det farligt (påverkar min hälsa negativt  ;) ) att vistas för länge i närheten av torkande tobak?
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Tännlappen

• -
« Svar #1034 skrivet: 21 sep-11 kl 22:45 »
Har hela sovrummet nästan fullt av tobakssäckar ;D.....man är i paradiset :D

Fredrikzon

• Småland
« Svar #1035 skrivet: 22 sep-11 kl 16:45 »
har en fråga till er erfarna tobaks odlare. detta var mitt första år jag odlade tobak. håller på att skörda nu. har läst att man ska toppa tobak, men trodde detta bara var en rekommendation. men efter mera läsning står det att bladen kan bli tunnare och brinna snabbt och varmt, är detta något som ni har märkt någon gång?

tack på för hand

savain, jag toppar mina plantor för att få stora och fina blad. Samma sak med blommor och tjuvskott. Alltför många tjuvskott gör att det blir en massa små blad som dels blir jobbiga att hantera, dels kanske inte hinner mogna. Efter att jag har tagit nästan samtliga blad på en planta så har jag också provat att kapa hela plantan ovanför det nedersta tjuvskottet. Då blir tjuvskottet en ny frodig planta (om hösten tillåter  :) Det finns hur många sätt som helst och det mesta funkar. Men någon sorts beskärning skadar inte.

Tännlappen

• -
« Svar #1036 skrivet: 22 sep-11 kl 16:57 »
Verkar som man får mindre mängd tjuvskott om man inte toppar plantan. Övrigt:Kört igång fermenteringen,hängde upp så många buntar det gick,sedan tog jag en stor gryta,la sopsäck i och bara packade ner blad,se om det funkar,även se om man får plats med en till gryta så tobakslagret krymper lite  :) .

savain

• Södermanland
« Svar #1037 skrivet: 23 sep-11 kl 06:37 »
savain, jag toppar mina plantor för att få stora och fina blad. Samma sak med blommor och tjuvskott. Alltför många tjuvskott gör att det blir en massa små blad som dels blir jobbiga att hantera, dels kanske inte hinner mogna. Efter att jag har tagit nästan samtliga blad på en planta så har jag också provat att kapa hela plantan ovanför det nedersta tjuvskottet. Då blir tjuvskottet en ny frodig planta (om hösten tillåter  :) Det finns hur många sätt som helst och det mesta funkar. Men någon sorts beskärning skadar inte.

tack för ditt svar, kommer toppa nästa år, det blir som du säger en massa mindre blad är jobbigare att hantera. vore också roligt att kunna få en till även om det blir mindre skörd:)

Tännlappen

• -
« Svar #1038 skrivet: 23 sep-11 kl 17:13 »
....Kammaren knökfull av ren tobak :D . Mycket man får plats med om man kör sopsäcksmetoden ;D . Hoppas nu det faller väl ut eftersom sopsäcksmetoden tar så lite utrymme i anspråk  8) .

Tännlappen

• -
« Svar #1039 skrivet: 26 sep-11 kl 23:25 »
Fermenterat nu ungefär en vecka,kollat i sopsäcken,kanske lite väl blött men ok,beslöt att även packa den i en gryta. Kollade i den stora grytan där jag packat tobak i en sopsäck,såg bättre ut där tyckte jag. Kanske bra att packa i en gryta,blir då helt enkelt grytmetoden  ;D .

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser