Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443346 gånger)

Tännlappen

• -
SV: tobak
« Svar #1000 skrivet: 13 aug-11 kl 16:01 »
Vän Af Ordning såg vad du skrivit,tog en mattkniv och skar på dom tjockaste mittnerverna på redan upphängda blad på ståltråd...hmmmm stänker lite tobakssaft ;D . Fixat bambupinnar som jag satt ihop, så längden blir ca 3 meter,ca 50- 60 blad går på. Naturligtvis får man då snitta i mittnerven innan upphängningen,känns bra med bambu tycker jag  :-X .

Tännlappen

• -
« Svar #1001 skrivet: 13 aug-11 kl 21:15 »
Håller ju på och fermenterar uppskuren tobak,bara meddela att nu doftar det den ljuvligaste tobak  ;D .  Här är ett sätt att fixa sin tobak,olika delar på tuben.
How i make my REDWOOD GOLD tobacco (Part 2).wmv

Tännlappen

• -
« Svar #1002 skrivet: 14 aug-11 kl 21:49 »
Japp...det mesta skördat  ;D ,tobaksladan sprängfylld  ;D . Tog även yxan och högg av en Burley som jag sedan spjutade och hängde upp. Bara hoppas att allt torkar som det ska.........

Vargerik

• Gäst
« Svar #1003 skrivet: 15 aug-11 kl 16:12 »
Håller ju på och fermenterar uppskuren tobak,bara meddela att nu doftar det den ljuvligaste tobak  ;D .  Här är ett sätt att fixa sin tobak,olika delar på tuben.

Är det torkade blad som han trycker ner i grytan och låter det fermentera på något sätt i ugnen? Dom är alltså inte fermenterade innan?

Tännlappen

• -
« Svar #1004 skrivet: 15 aug-11 kl 23:14 »
Är det torkade blad som han trycker ner i grytan och låter det fermentera på något sätt i ugnen? Dom är alltså inte fermenterade innan?
Bladen är inte fermenterade innan,bara torkadepå lina så dom blir bruna(colorcured).Sedan torkar han dom kruttorra i ugnen för att bladen ska suga maximalt med Whisky. Korrekt svar är:bladen är inte fermenterade innan,och dom fermenteras inte i ugnen vad jag kan förstå. Kanske så att spriten döljer att det är ofermenterat. Om det funkar vet jag inte,däremot kanske det inte blir problem med mögel på grund av spriten om tobaken lagras och därmed sakta fermenteras med tiden.  :)

Björknäve

• Skåne
« Svar #1005 skrivet: 16 aug-11 kl 22:58 »
Jag har forskat lite för att lista ut hur jag kan få ordning på min burk med gröntorkat rens från odlingen. Ett tips jag hittade var en som hade doppat gröna torra blad i hett vatten och låtit torka. Han upprepade sedan processen tills bladen blev bruna. Jag tyckte konceptet lät lovande och tog några nävar torrt krossat grönt i en bytta och slog kokande vatten över. Jag har sen låtit byttan stå utan lock på balkongen och tagit in den varje kväll så länge det var fuktigt och kört den i mikron tills det blivit hett. Igår hade det torkat ut helt och det blev riktigt bra. Brunt och fint och ingen mera doft av hö. Det gick i fin hinken och nu står resten på balkongen och får samma behandling.

Man förstår att det är mycket skit som ska ut ur bladen innan den är redo. Det luktar förjävligt när man slår kokande vatten över grön tobak vill jag lova.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1006 skrivet: 17 aug-11 kl 20:02 »
Har nu skördat dom flesta bladen på mina plantor, 4-5-6 blad er kvar överst på varje planta, och jag regnar med att dom har rätt mognadsgrad och bättre  storlek om ca. 2 -3 veckor.
Hur går det med er och torkningen? mina första som jag hängde upp har startat med å skifta färg.

Tännlappen

• -
« Svar #1007 skrivet: 17 aug-11 kl 21:35 »
Nästan en full säck med bruna Virginiablad  :D . V.gold också bruna blad,plockat ner en del, verkar torka fint i år. Burleyn lite mögelproblem,hängt ytterst i en öppning,sugit för mycket fukt,bytt plats på dom nu. Lyckats plocka en del bruna blad. Gjort så att jag drar av bladen från mittnerven när dom är bruna.  8) Den största energin ska jag lägga på Virginian, även ha flest blad av den i kammaren när jag fermenterar.Minns jag inte fel var det den tobaken som smakade bäst.  8)

MarbleArch

• Bohuslän
« Svar #1008 skrivet: 17 aug-11 kl 21:39 »
Typisk det skulle bli ett bra tobaksår när man blev utan land.  :'(
Fick i alla fall räddat några plantor som sitter i utekrukor i syfte att skaffa frö ordentligt inför nästa säsong.
Har inte sett någon som helst tecken till mognad på bladen än, men det kommer väl så småningom det med. :)

En fundering dock. Har läst litet här och där att frökapslarna skall börja mogna drygt 14 dagar efter blomningen. Har hittils inte märkt någon som helst färgförändring på kapslarna som indikerar mognad. Det är över fyra veckor sedan de första började blomma.

pajen

• Uppland
« Svar #1009 skrivet: 18 aug-11 kl 15:18 »
Jag har också en fråga ang. blomning. Det finns små svarta insekter i blommorna. Något större än fästingar ca. 7-9 stycken i varje blomma.
Tobaken är av märket V. gold. Konstigt att dom tog sig dit. Växterna är ca. 175-180cm.
Någon som känner till nått om detta?

Tännlappen

• -
« Svar #1010 skrivet: 18 aug-11 kl 16:36 »
Frökapslarna blir bruna med tiden...bara ta det lugnt. Skalbaggarna kanske Rapsbaggar. :)

jocks123

• Uppland
« Svar #1011 skrivet: 18 aug-11 kl 17:33 »
Hej!
Nu har 3 utav mina 7 plantor precis börjat blomma! Hoppas att resten börjar snart också!
Men vad ska jag göra med blommorna? ska man bara låta dom vara ?

Vargerik

• Gäst
« Svar #1012 skrivet: 18 aug-11 kl 19:36 »
Hej!
Nu har 3 utav mina 7 plantor precis börjat blomma! Hoppas att resten börjar snart också!
Men vad ska jag göra med blommorna? ska man bara låta dom vara ?

Nyp av dom.

pajen

• Uppland
« Svar #1013 skrivet: 21 aug-11 kl 16:30 »
Tännlappen, du hade rätt. det är rapsbaggar. Tog en lupp och kollade på insekterna och sedan in på nätet.
 Där jag snabbt kunde konstatera att det var rapsbaggar.

Har nu lyckats "Knäppa" bort  många. Har några plantor som jag låter blomma ut för att få frön.
 Dom kan ju flyga dom små jävlarna >:D
Såg att rapsbaggar hämmar frötillväxten. så nu fram till skörd får man varje dag ut och "knäppa bort så många som möjligt :).

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #1014 skrivet: 26 aug-11 kl 14:43 »
Äntligen står mina plantor i blom!

sparat två blommor så jag får nya frön till nästa år.

Fermenteringskammaren är på gång. Kan bli ett mycket lyckat projekt detta ;-)
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Tännlappen

• -
« Svar #1015 skrivet: 26 aug-11 kl 17:57 »
Har nu kollat lite torkning på olika sätt. Verkar som bambupinnar är bäst ,även då slags stängselpinne i plast. Verkar minst mögelbenäget där,så det blir nog det som kommer att gälla eftersom mittnerven är så kraftig på Virginian.  :)

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #1016 skrivet: 26 aug-11 kl 18:39 »
Glömde ju frågan mitt i all glädje!

Ska man plocka blommorna när de blommat över och sedan torka dem för att få frön, eller medans det fortfarande blommar?
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Tännlappen

• -
« Svar #1017 skrivet: 26 aug-11 kl 19:02 »
Gnugge...Bara låt blommorna sitta kvar på plantan,blir kapslar som senare blir bruna,då plocka. :)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #1018 skrivet: 28 aug-11 kl 11:10 »
Då tobaken går på sparlåga i år, så har jag valt ut en ståtlig virginia Alida som ska få bli fröplanta. Plantan är stöttad med en stör och över blommorna sitter en brun kompostpåse så att inga bin kan korspollinera. De andra får lysa vackert med sina gula och rosa blommor.

Erik

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #1019 skrivet: 03 sep-11 kl 18:55 »
Kunde inte riktigt låta bli...
Jag tog några blad direkt från plantan och körde i mixern, med ett resultat som liknade pesto. Denna pesto torkade jag sedan i ugnen. Fördelen med detta är att allt är att snuset är färdigmalt om det nu fungerar att köra grönsnuset i nästa laddning. Får vänta med detta tills frugan håller sig undan några dagar, det lär lukta rejält i köket under första dygnet.

En tanke blir då att blanda peston direkt med salt och bakpulver och helt hoppa över fermenteringen för snuset att se om det blir bra.

Hum?.

Återkommer..
Erik

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser