Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443011 gånger)

Vargerik

• Gäst
SV: tobak
« Svar #980 skrivet: 06 aug-11 kl 23:09 »

Tännlappen

• -
« Svar #981 skrivet: 07 aug-11 kl 14:08 »
Plockat ner lite nu bruna blad nu från linorna,ett blad var det mögel på  :o,bruna blad blir som läskpapper,bara suger fukt. Höjt min beredskap nu  :) . Provar samma metod som Fredrikzon använder med blad i högar,verkar funka bra,snabbar upp processen  :) .

Fredrikzon

• Småland
« Svar #982 skrivet: 07 aug-11 kl 23:20 »
Jo, colorcuring snabbar upp processen, Tännlappen. Men inte riskfritt. Jag har haft mina liggande i högar 5-7 dagar på golvet och alla är nu upphängda på vinden. Det blev lite mögel- eller rötskador på vissa blad. Det kan bero på att det fanns fukt på dem när jag la dem i högar. De hade legat i solen över dagen, men det fanns nog fukt på undersidan. Dessutom var de mognare en de jag tog förra året.

Hoppas det går bra på vinden nu, så kan det kanske bli cigarrer i oktober  ;D

Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Vargerik

• Gäst
« Svar #983 skrivet: 07 aug-11 kl 23:27 »
Nu tog jag ett 50-tal knastertorra blad som jag höll i ångan över en kokande kastrull tills dom kändes lagom smidiga, gjorde en prydlig hög medelst brödkavel, stoppade in i en plastpåse som jag sen tryckte in i isoleringen ovanpå ackumulatortanken.. Snart får vi se hur utfallet av min experimentlusta artar sig.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #984 skrivet: 08 aug-11 kl 07:57 »
Så var man tillbaks från semester, och har startat med plockning av blad, mycket snigelskador på dom nedresta bladen, dom får bli inlaga i vinterns cigarr- produktion...men alt i alt ser det ut som ett bra  tobaks-år.

Tännlappen

• -
« Svar #985 skrivet: 08 aug-11 kl 20:22 »
Visst, växt bra i år,"bara" torkningen kvar  :) . Hängt in olika stadier i mognad på blad från V.Gold,överlägset bäst med helt gula blad innan plockning,färgar lätt bruna. Fredrikzon....du måste ha en fantastiskt bra torkvind som klarar torka Virginians mittnerv utan mögel  :)  .

Lurkers

• Värmland
« Svar #986 skrivet: 09 aug-11 kl 10:22 »
Brukade 3 timmar i går till å borsta bort frömjöl från en massa tobaksblad, så i dag er det fram med pizzaskäraren och bambupinnar.

Mina plantor tycks ha en mörkare grön färg en sist säsong, tro om det kan bero på att jag gödslade med epsonsalt ?...inte vet jag... läste en plats att för å få en så vit/grå aska på cigarrer som möjligt , så er det avhängig av bra med magnesium i jorden, så jag köpte in Epsonsalt, svaret får jag till vintern.

Har ca. 100 cigarrer kvar från sist år och de har verkligen blivit goda nu, bäst er dom med en Guinness eller en single malt  till !

Så har jag tydligen inte lärt något från i fjol, (och året för det....och året för det.) - det blir för tett mellan raderna med 35-40 cm, inte det att dom blir mindre, men det att jag knäcker blad när jag går i mellan dom, så till nästa år er det  50 cm. BASTA !

jocks123

• Uppland
« Svar #987 skrivet: 09 aug-11 kl 12:52 »
Hej!
Jag har under våren och sommaren för första gången odlat tobak, det är sorten Mor Alida som jag lyckats driva upp på balkongen i en egenhändigt snickrad trälåda. Plantorna är idag cirkus 80 cm höga och bladen är mellan 20-40 cm. Det jag vill försöka är att få till cigarr alternativt cigarettobak.
Jag har läst tråden men har ändå lite funderingar.
Hur vet man när det är dags och skörda? Mina blad och plantor är fortfarande helt gröna. Ska plantorna få några blommor innan man skördar?
Efter skörd, hur gör man för att torka och behandla tobaken innan den är redo för att rökas?
Jag har som sagt försökt läsa igenom tråden men jag förstår fortfarande inte! Så om någon skulle kunna försöka hjälpa mig vore det mycket uppskattat!
Mvh Joakim

Lurkers

• Värmland
« Svar #988 skrivet: 09 aug-11 kl 13:41 »
Hej!
Jag har under våren och sommaren för första gången odlat tobak, det är sorten Mor Alida som jag lyckats driva upp på balkongen i en egenhändigt snickrad trälåda. Plantorna är idag cirkus 80 cm höga och bladen är mellan 20-40 cm. Det jag vill försöka är att få till cigarr alternativt cigarettobak.
Jag har läst tråden men har ändå lite funderingar.
Hur vet man när det är dags och skörda? Mina blad och plantor är fortfarande helt gröna. Ska plantorna få några blommor innan man skördar?
Efter skörd, hur gör man för att torka och behandla tobaken innan den är redo för att rökas?
Jag har som sagt försökt läsa igenom tråden men jag förstår fortfarande inte! Så om någon skulle kunna försöka hjälpa mig vore det mycket uppskattat!
Mvh Joakim

Dags att skörda er ca. 2 -3  veckor efter blomning, dom nedersta bladen er mogna först, vis du dubblar spetsen på ett blad och det knäcker med ett  markerat ljud, så kan du hösta det.Du kan hösta blad som ej er mogna men du kan få problem med torkningen då.

Ett annat tecken på mognad er att bladen ofta ändrar färg, dvs. blir lite ljusare, och "fläckigare"
Blommorna eller blomställningen helst måste du knipa av, samt alla tjuvskott som kommer ved bladbasarna, dom tar kraften ut av bladen som du jo skal ha till din tobak, du kan spara en planta som du vill ha frön från.   
Jag torkar min tobak på en gammal (restaurerad) utedass! där hänger jag tobaksbladen på bambupinnar ganska tätt, i det kan ta någon veckor för dom er färgade från grön till brun och gul, torka inte för fort för då änder du fort opp med gröna blad.
Efter att tobaken er färdig torkad, brukar jag en frigolit-kammare med luftfuktare och två husdjurslampor har fungerat fint för mig, eller så får du läsa denne siten från första sida och utöver, tror det mesta står beskrivet här.   

jocks123

• Uppland
« Svar #989 skrivet: 09 aug-11 kl 15:03 »
Okej!
Men jag såg nu när jag gick ut o kolla till dom att några utav bladen redan har börjat bli lite fläckiga, men dom har inte blomstrat än. När borde blomningen ske?
Mvh jocke

Lurkers

• Värmland
« Svar #990 skrivet: 09 aug-11 kl 15:32 »
Okej!
Men jag såg nu när jag gick ut o kolla till dom att några utav bladen redan har börjat bli lite fläckiga, men dom har inte blomstrat än. När borde blomningen ske?
Mvh jocke

När sådde du dina frön?

jocks123

• Uppland
« Svar #991 skrivet: 09 aug-11 kl 15:54 »
i mitten på april om jag inte missminner mig!

Lurkers

• Värmland
« Svar #992 skrivet: 09 aug-11 kl 16:11 »
i mitten på april om jag inte missminner mig!

Lite sent men ge dom någon vecka innan du börjar hösta dom nedersta bladen, och så snart du ser blommor på väg - knips dom av.

jocks123

• Uppland
« Svar #993 skrivet: 09 aug-11 kl 16:16 »
Okej!
Och då ska dom hängas upp till bladen gulnat eller blivit bruna?

Lurkers

• Värmland
« Svar #994 skrivet: 09 aug-11 kl 16:19 »
Okej!
Och då ska dom hängas upp till bladen gulnat eller blivit bruna?

Korrekt. Dom blir först gula för så långsamt bli ljusbruna, tork dom bare inte för fort, för då får du  torra gröna blad som luktar hö.
« Senast ändrad: 09 aug-11 kl 16:22 av Lurkers »

Tännlappen

• -
« Svar #995 skrivet: 09 aug-11 kl 16:32 »
Malde ner en massa Goldblad från förra året i tobakskvarnen,dom som blev dåligt fermenterade. Kör dom nu i snuskammaren och mycket riktigt var där gräsdoft kvar. Styltor Lurkers? När det blir djungelaktigt i landet  ;D .

Lurkers

• Värmland
« Svar #996 skrivet: 09 aug-11 kl 16:34 »
Malde ner en massa Goldblad från förra året i tobakskvarnen,dom som blev dåligt fermenterade. Kör dom nu i snuskammaren och mycket riktigt var där gräsdoft kvar. Styltor Lurkers? När det blir djungelaktigt i landet  ;D .

;D

Lurkers

• Värmland
« Svar #997 skrivet: 10 aug-11 kl 14:40 »
Men det er en metod för att få torkade gröna blad bruna igen, jag testade det sist år med ett lyckat resultat: Efter jag hade hängt upp tobaken i min kammare, så körde jag intervaller på ca. 4 timmar då jag stängde luftfuktaren av tobaken  torkade upp  helt, och 4 timmar med den på och det fungerade utmärkt, all den gröna tobaken skiftade färg gradvis till brun.

Tännlappen

• -
« Svar #998 skrivet: 11 aug-11 kl 00:10 »
Gott om det funkar med ditt tips om gröna blad så är man inte såld om det torkar grönt :) .Själv hängt upp lite blad på en typ gammal stängselstolpe i plast och skurit rejält snitt i bladnerven för att se om de segtorkade mittnerververna torkar bättre.  :-X

Vargerik

• Gäst
« Svar #999 skrivet: 12 aug-11 kl 18:51 »
Pyssel & papp i tobaksladan.. Provade på en liten abrovink, tog en osthyvel och hyvlade av halva tjockleken på bladstammen. Det torkar bra mycket snabbare då!

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser