Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442975 gånger)

Fredrikzon

• Småland
SV: tobak
« Svar #960 skrivet: 31 jul-11 kl 17:39 »
Hade tänkt ta en stilla söndag, men så öppnade jag upp växthuset och började skörda lite försiktigt  :P Snap snap sa det, blad efter blad. Fina och mogna  ;D. Och spröda som sjutton, svåra att hantera utan att skada dem. Uppskattningsvis två hundra blad lades ut på gräsmattan för att den värsta saftspänningen skulle försvinna i solen. Nu ligger alla på golvmattan i små högar under en filt för att bli gula och bruna. Tror det kommer att bli bra, det är nästan så de började ändra färg redan efter några timmar i solen. Bifogar lite bilder.

Connecticut Broadleaf har gula fläckar på samtliga blad, Åhus har fläckar på enstaka blad, Havanan och Virginian är perfekt gröna och fina.
Låt talibanerna se "Så ska det låta"!

Fredrikzon

• Småland
« Svar #961 skrivet: 31 jul-11 kl 17:41 »
Ett par bilder till, gula fläckar på Connecticut Broadleaf. De kanske inte fungerar som täckblad men som inlaga går de säkert fint  :D

Fredrikzon

• Småland
« Svar #962 skrivet: 31 jul-11 kl 17:47 »
Glömde skryta med att mitt största virginiablad är 88 cm långt  o:)

Tännlappen

• -
« Svar #963 skrivet: 31 jul-11 kl 21:20 »
Herrejösses Fredrikzon  :D,till och med en stege kan skådas  ;D . Fläckarna säkerligen svampsjukdom,i år klår du mig i bladstorleken själv lite under 80 cm(råkade ligga en tumstock vid landet  ;D). Ska testa bladbuntmetoden. pajen enda sätt jag kan tänka mig att mala stammarna om det menades, är en kompostkvarn ,blir nog grovsnus av det  :o . Testa den där värmegrejen du köpt i bakugnen för att kolla funktionen,inte så gott om du smälter frigolit.

Forshaga

• Värmland
« Svar #964 skrivet: 01 aug-11 kl 12:52 »
Hej alla
Jag är ytterligare en ny gubbe som tycker att man får många bra tips här.
har odlat tobak i 2 år och har ca 70 plantor nu som ska bli snus.
jag torkar min tobak i en stor frigolitlåda .
när det gäller malning av stammar så köpte jag en matberedare och använde morotsstrimlaren gick hyfsat fort ;)
det ända är att den låter som om den ska explodera när som helst.
Men i år tar jag nog bara blad och struntar i stammarna.
Det jag strulade lite med var att hitta rätt malnings nivå.

Tännlappen

• -
« Svar #965 skrivet: 01 aug-11 kl 16:37 »
Jag använder Lurkers metod,bladen knastertorra efter bakugnsvistelse,sedan Assistenten med rivvalsen,sedan om finare behöve elektrisk kaffekvarn. Nackdelen att utesluta mittnerven eller vad som menades är viktförlusten men som nämnts man får göra en avvägning mot vad maskinerna tål  :) .

pajen

• Uppland
« Svar #966 skrivet: 02 aug-11 kl 17:40 »
Kompostkvarn skulle fungera för att grovfördela stjälkarna.  Jag brukar tälja stickor av stjälkarna, för att finfördela. Vilket funkat bra.
Det svåra är att mala stjälkarna. Vill gärna använda mig av stjälkarna pga stor mängd och att dom innehåller mycket nikotin  :)

Men har nu fått tag i en större köttkvarn, vilket jag hoppas skall underlätta malandet.

Har 50 plant som väntar på skörd. Kommer att skörda kring 1/9. Dom blev utplanterade 10/6. av rädsla för nattfrost, odlar på friland.

Har inget vatten i vattentunnorna, har inte regnat på flera veckor.
Rädd att brunnen snart skall sina.

Någon som vet om tobakspulver tappar i styrka/nikotin om man inte använder det på några år?

pajen

• Uppland
« Svar #967 skrivet: 02 aug-11 kl 17:48 »
Forshaga, vad kör du på för recept?

Jag kör på :
1kg tobakspulver
2,4hg salt
16dl vatten
50gr natriumkarbonat

Forshaga

• Värmland
« Svar #968 skrivet: 03 aug-11 kl 09:53 »
Det är stjälkarna som är jobbiga och tar tid att få till snus pulver.
Jag håller på att renovera en veranda nu också så jag tror inte jag orkar bråka med stjälkarna i år.

när det gäller snus recept så har jag testat lite olika men det jag kör nu är.
1kg tobakspulver (2/3 silat genom vitnätad akvariehåv och 1/3 silat genom ikeas stekskydd)
1,3 hg salt
18 dl vatten
110 gr natriumkarbonat

Nu mer bakar jag i 60 grader i en kylbox ca 6 dagar(tanten klagade lite på lukten i spisen när jag körde där i 95 grader)
50 ml glycerol från apoteket

Har testa att använda glögg istället för vatten .
Första gången blev det mycket bra andra gången inte lika bra.
Vet inte varför.

Forshaga

• Värmland
« Svar #969 skrivet: 03 aug-11 kl 11:20 »
Det där med nikotin är något som jag också har klurat på.
I år odlar jag lite bondtobak att blanda i för att höja nikotinhalten lite.
Har provat att ha i mer natriumkarbonat för att frigöra mer nikotin men då fräter man sönder läppen.

pajen

• Uppland
« Svar #970 skrivet: 03 aug-11 kl 16:34 »
Finns nog en uppsjö av recept, är lätt att fastna när man tycker sig ha träffat något man gillar.
Jag skall också sluta använda spisen.

Släpper tanken med frostvakten, vågar inte använda överhettningsskyddet som en termostat.

Tror mig ha hittat  en ny lösning. Fixat med det idag faktiskt. Har tagit en riskokare, (Hade två stycken)
och modifierat den ytterst  lite. Tagit bort handtaget på glaslocket för att där kunna stoppa ner digitala termometern .
sedan satt en liten bult med mutter i vent.hålet, som handtag. (Vent.hålet.  var för litet för termometern.)

Har gjort ca två kilo ris, som nu går på "varm" läget. Nu efter ca 3 timmar är det 74 grader mitt i riset.
om man sedan rör om snusmassan  varje dag, borde det funka.

Jag kör också med knasster torr tobak, går då mycket lätt att mala bladen.

Mina tobaks blad "sjunker" ihop och "svettas" dagtid, dom får nog för lite vatten. Men efter kvällsvattningen ser dom fina ut igen.

Skall nu ut på gården och köra en regndans ;D

pajen

• Uppland
« Svar #971 skrivet: 03 aug-11 kl 16:41 »
Jag fick en frätskada under läppen, satt i några månader.
Sedan dess är jag mycket noga med att lösa upp natriumkarbonatet i vattnet och blanda ordentligt i snusmassan.

Björknäve

• Skåne
« Svar #972 skrivet: 03 aug-11 kl 17:17 »
Hejsan allesammans.
Jag är en som fantiserat om att kunna försörja mitt snusbehov med egen odling sedan ungdomsåren. Jag undersökt möjligheterna lite från och till under livet och snubblade över denna tråd på sidan 4, 2008(!) alltså.

I år fick jag av en tillfällighet ta över en odlingskoloni och äntligen har jag fått prova på att odla tobak.
Jag har som sagt följt tråden och här finns svar på i princip allt tror jag, men jag undrar några saker som visserligen varit på tapeten innan.

Jag valde att odla bondtobak pga att den är lägre och jag uppfattade som att den var mindre känslig för väder och vind på friland. Jag hade förresten ingen lott när jag satte fröna i våras, hade tänkt prova i hinkar här och där och ev. lite gerilla odling i utkanten av stan.

Nåväl, jag är lite fundersam på det här med nikotinhalten. Forshaga nämnde det precis. Kommer snuset bli olidligt starkt om jag gör det på endast bondtobak?

Och angående torkning, jag har hittat beskrivning på att snustobak kan torkas så snabbt det går. Jag har tagit rätt på skröfset under sommaren och torkat på min inglasade balkong och då torkade det såklart grönt. Är det något problem eller kommer klorofyllen brytas ner även efter att det torkat om man har tålamod att låta det ligga? Jag har fått olika intryck av det jag läst. De första ordentliga bladen jag rensat har jag hängt skyddat på kolonin o de har torkat bruna o fina dock.

Det verkar som sagt som om det har varit bra tobaksår. Jag satte ut 48 plantor i början av maj och dom har nästan skrämmande växtkraft. De stora bladen är som rabarber och ett par dagar efter att jag plockat tjuvar o blomstänger har de rackarna skickat upp en ny tjuv med blommskott nerifrån djungeln. Jag misstänker att jag kanske övergödat dem en smula. Jag provade bl.a att göra nässelvatten och missade i min iver att man skulle spä ut den. De stack då iväg såpass att flera la sig omkull. Jag räddade alla med stöd utom en som knäcktes några cm över backen, den har nu skickat upp två nya stammar som är ca 70 cm och fulla med blad, dock ej så stora.

Pajen, jag är mycket nyfiken på hur det går med riskokaren, uppdatera oss gärna.

O tack alla för den kunskap ni delat med er av här. Det har varit mycket inspirerande läsning.

Mvh

Forshaga

• Värmland
« Svar #973 skrivet: 04 aug-11 kl 08:59 »
När det gäller torkning av tobak verkar det finnas lika många sätt som det finns folk.
Jag har ett frigolit dass som har måtten b120 x d120 x h180 med 2 st element ,2 st luftfuktare och en fläkt.
Där hänger jag in bladen och stjälkarna så fort jag har plockat dom.
Sen kör jag med ca 45 grader och 80% luftfuktighet i 5 veckor efter det blir det snus.

Vargerik

• Gäst
« Svar #974 skrivet: 04 aug-11 kl 11:22 »
Fermentering; vore en avdankad frysbox med en elektrisk hundvärmedyna i botten inte en trolig lösning?

Björknäve

• Skåne
« Svar #975 skrivet: 04 aug-11 kl 20:59 »
Det gröna skröfset har jag lagt i en plastburk och krossat ner för hand vartefter det torkat. Kanske vore idé att prova att fukta upp det lite och köra i snusugnen på låg värme och omrörning varje dag? Om det möglar är det ju inte katastrof om jag får ordning på den riktiga skörden.

Jag fick lite panik för någon vecka sedan då jag kom hem från en veckas resa. Det hade hällregnat varje dag under min bortavaro och en hel del plantor hade tagit rejält med stryk och det hade gått upp röta i stammarna på flera av dem. Jag fick panikskörda några plantor och en hel del blad. 10-dygnsprognosen sade fortsatt blött, kallt och mulet så jag såg framför mig hur sommarens arbete skulle ruttna bort. Jag lät huvudet spinna på för att försöka luska ut ett sätt att rädda situationen. Torkrummet i tvättstugan ratades då jag misstänker att det skulle lukta en hel del och det dessutom är omöjligt att boka en tid tidigare än två veckor. Däremot tycker jag det skulle vara intressant att prova att förvälla en bunt blad och frysa in, som vi gör med vår mangold. Sedan tina upp massan och se om man kan få ordning på den på något sätt. Det låter förmodligen spattigt, men för mig som bor i lägenhet och inte har någon bra plats att hänga på vore det väldigt bra om man kunde hitta på ett fiffigt sätt att snabbt få ner volymen på skörden. Jag ska ju göra snus av alltihop så det ska ändå malas ner i slutändan.
Det hela slutade dock bra då SMHI hade fel och värmen kom tillbaka. Några få blad fick kasseras pga av röta och mögel men resten torkar fint.

Tännlappen

• -
« Svar #976 skrivet: 04 aug-11 kl 22:03 »
Fermentering; vore en avdankad frysbox med en elektrisk hundvärmedyna i botten inte en trolig lösning?
Avdankad frysbox går bra. Kolla effekten på dynan,temp i boxen mot 50grader är inte fel för att undvika mögel. :)

Gnugge

• Ibland vinner man, ibland förlorar man
    • Uppland
« Svar #977 skrivet: 04 aug-11 kl 22:37 »
Panik skördade ett par blad virginia gold idag, då de redan börjat gulna. Har varit bort rest under två veckor och det har tagit sig fint i landet, men det ska nog få stå ett par tre veckor till innan skörd. La på lite sista gödning och rensade bort lite ogräs samt gav dem lite vatten, då de såg lite slokna ut i toppbladen. Hoppas de uppskattar min kärlek! ;-)

Min tanke kring torkning och fermentering ser ut som följer:
1. Skörda bladen när de börjar bli lätt gula
2. Torka dem på blåsig regnsäker plats (under tak på min altan)
3. Fukta bruna blad och bunta dem när de blivit bruna
4. in med dem i ett gammalt kylskåp preparerat med någon form av värme (Förslag?) och någon form av luftfuktare(förslag?)
5. Fermentera bladen under ca 5-6 veckor (Minst 50 grader samt 70-80%luft fuktighet, bunta om 3-4ggr/vecka)
6. Skära bort mitt stammen och försöka göra cigarrer. (Blir förmodligen piptobak av allt ihop ;-))

Har jag fått till processen rätt? Är osäker på färg på bladen, samt när man ska gå över till nästa moment (Dvs när ska jag skörda? hur länge ska de torka? Hur länge ska de fermenteras? osv).

Förslagen på värm källa och luftfuktare får gärna vara mycket konkreta (köp denna från Jula...)Tips på andra smarta saker som kan vara bra i min fermenterings kammare mottages också mycket tacksamt!

Tack på förhand!
Håller drömmen om ett liv på landet levande genom att läsa på forumet. På dagen springer jag i ekorrhjulet.

Tännlappen

• -
« Svar #978 skrivet: 05 aug-11 kl 23:27 »
Panik skördade ett par blad virginia gold idag, då de redan börjat gulna. Har varit bort rest under två veckor och det har tagit sig fint i landet, men det ska nog få stå ett par tre veckor till innan skörd. La på lite sista gödning och rensade bort lite ogräs samt gav dem lite vatten, då de såg lite slokna ut i toppbladen. Hoppas de uppskattar min kärlek! ;-)

Min tanke kring torkning och fermentering ser ut som följer:
1. Skörda bladen när de börjar bli lätt gula
2. Torka dem på blåsig regnsäker plats (under tak på min altan)
3. Fukta bruna blad och bunta dem när de blivit bruna
4. in med dem i ett gammalt kylskåp preparerat med någon form av värme (Förslag?) och någon form av luftfuktare(förslag?)
5. Fermentera bladen under ca 5-6 veckor (Minst 50 grader samt 70-80%luft fuktighet, bunta om 3-4ggr/vecka)
6. Skära bort mitt stammen och försöka göra cigarrer. (Blir förmodligen piptobak av allt ihop ;-))

Har jag fått till processen rätt? Är osäker på färg på bladen, samt när man ska gå över till nästa moment (Dvs när ska jag skörda? hur länge ska de torka? Hur länge ska de fermenteras? osv).

Förslagen på värm källa och luftfuktare får gärna vara mycket konkreta (köp denna från Jula...)Tips på andra smarta saker som kan vara bra i min fermenterings kammare mottages också mycket tacksamt!

Tack på förhand!
Tittar du på sopsäcksmetoden behövs inte luftfuktare men dock värme. Som värme verkar Lurkers lampor funka kanon,bara koppla till vattenrörstermostat från Clas Olsson.Väljer du den andra metoden med blad som typ hänger så kolla på en luftfuktare med inbyggd hydrometer så du kan ställa luftfuktigheten mot 75-80 RH. Räcker nog med kanske 2-3 veckor om du har tur i kammaren,kan ju ta ut och testa ibland. Ju gulare bladen är på dina V.gold desto lättare att få dom bruna sedan när du lufttorkar dom,tidsmässigt olika snabbt,svårt ange exakt tid utan man får kolla. :)

pajen

• Uppland
« Svar #979 skrivet: 06 aug-11 kl 21:58 »
Det regna lite idag, regndansen funkade :)
Jag torkar min tobak i ett uthus välventilerat. Delar stjälkarna och hänger upp dom med blad.  det jag skördat tidigare som mognat, hänger jag upp på en flyttbar torkställning.

Riskokaren verkar funka, visserligen sjönk temp. till 60 grader efter ca. 5 tim. La då riskokaren i en låda, sedan låg temp. på 64-66 grader i fyra timmar innan jag stängde av den

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser