Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybliven getägare!  (läst 1713 gånger)

Maltes matte

Nybliven getägare!
« skrivet: 06 jun-07 kl 21:40 »
Hallå!

Fick hem min 5-månaders angoraget (bock) för en vecka sedan. Han rymde efter ett dygn ::) Tur att vi bor på en ö i skärgården. Efter tre dygn fångade mina barn in honom, tur det! Samma dag fick vi hem en tacka och hennes en-veckas gamla lamm och "Benny" vår get blev lycklig. Han har inte sagt ett ljud efter att de anlände. Gulligt va?

Men nu till mitt problem!
Hur får jag bort alla fästingar på den stackars geten! Öronen är fulla. Kan det fungera med samma medel som till hundar eller?
Tacksam för svar.
Från Stockholms stress till Gryts skärgård sedan 2 år = Livskvalité!
Nybliven getmamma as well...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Nybliven getägare!
« Svar #1 skrivet: 06 jun-07 kl 23:11 »
Ojdå, det där vågar jag inte svara på.  Angora, har faktiskt ingen aning om ifall de är extra känsliga mot något.  Kan säljaren ge råd?  För fästingar bör man ju inte ha, det finns ju TBE och sånt där.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 07 jun-07 kl 01:16 »
Hmm, fungerar inte flusa även på fästingar???
Annars på getter kan man ju tydligen använda samma medel som till hund men kolla först så angoran inte är extra känslig.

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 07 jun-07 kl 03:38 »
Jag har FÖR mig att Flusa fungerar på fästingar; min tvekan gällde främst rasbundna känsligheter.  Som Rompun till Dvärgisar, Du vet.  Kan ju ge dödsfall.  Och jag vet absolut ingenting om angora, har inte ens sett mer än en enda, en enda gång.

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 07 jun-07 kl 17:20 »
Jag har inte ens sett en  :o

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 08 jun-07 kl 01:21 »
Jag har inte ens sett en  :o
Fästing eller dvärgget?  ;D

Allvarligt, hur ska vi hjälpa till här?  Finns det nån rasförening?  Jag vill inte störa min favoritveterinär just precis nu, hon verkar lite stressad eller trött, svarar inte på ebrev.

Maltes matte

« Svar #6 skrivet: 08 jun-07 kl 23:03 »
Jag hittade något medel idag som de rekomenderade, det används till alla sorters kreatur. Det var dyrare än geten!! ;) Kommer inte ihåg namnet nu, men jag ville tacka alla som svarar. Är ny på sidan och jag hade ingen aning om vilken respons man skulle få. Vilken överraskning ;D

Trevlig helg och ett ps. Getabocka min mår prima!
Från Stockholms stress till Gryts skärgård sedan 2 år = Livskvalité!
Nybliven getmamma as well...

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 09 jun-07 kl 02:11 »
Ha, ha, ja visst är det ett trevligt forum!  Välkommen, och hoppas vi möts i många trevliga trådar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1539 gäster, 3 användare (1 dolda)
gorlan, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser