Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omogna krusbär  (läst 4355 gånger)

Norrsken

• -
Omogna krusbär
« skrivet: 06 jun-07 kl 19:29 »
Min sambo råkade kapa ett flertal grenar på krusbärsbusken, och på odlingstråden fick jag svaret att de förmodligen inte skulle gå att få till att mogna. Så då undrar jag om någon under denna rubrik har några tips om man kan göra nåt gott av omgna krusbär. Det var ganska mycket bär på de grenar som gick förlorade, och det känns inte bra att bara slänga dem. Tacksam för svar.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

4711

• Jämtland
Re:Omogna krusbär
« Svar #1 skrivet: 11 jun-07 kl 22:59 »
jag vet inte om det funkar för jag har aldrig provat men
det kanske går att sylta dem såsom man gör syltade tomater.

elin

Marieberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jun-07 kl 12:54 »
här får du ett recept på marmelad gjord på omogna krusbär.
Har du kvar dem?

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #3 skrivet: 23 jun-07 kl 18:36 »
Halvmogna bär kan man göra kräm av:

½ liter krusbär
5 dl vatten
1 dl socker
2 msk potatismjöl

Snoppa krusbären och lägg dem i kokande vatten, låt dem koka någon minut innan sockret tillsättes. Koka på svag värme till bären är mjuka. Tag av grytan och tillsätt potatismjölet utrört i litet kallt vatten. Ge krämen ett snabbt uppkok. Häll i en skål och strö lite socker över så skinnar krämen sig inte så lätt. Serveras kall eller ljummen med mjölk till.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser