Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När lössen bitit sig fast...  (läst 3782 gånger)

Christel

• Gäst
När lössen bitit sig fast...
« skrivet: 06 jun-07 kl 18:38 »
Hej!

Jag fick hem mina två getter för en vecka sedan, och efter ett tag konstaterades att de har löss, enligt veterinär pälsätare. Jag satte alltså på Flusa tidigt igår morse (tisdag), enligt anvisning på förpackningen, men än (onsdag kväll) så lever de förbaskade lössen >:( >:(!! Enligt tillverkaren - av Flusan, inte getterna ::) - så tar det 1-2 dygn innan preparatet ger full effekt men borde inte lössen åtminstone må lite illa efter 1½dygn ???? Värst drabbad av ohyra är lille bockillingen, och han är dessutom nykastrerad så honom vill jag inte utsätta för mer kemikalier i onödan (Om du läser det här Trollmor, så oroa dig inte!! Pongo mår bara bra.)

Min fråga är alltså om ni tror att flusan kommer att ta kål på lössen eller om jag ska be veterinär skriva ut något annat - i så fall vad? Vill ju bli av med partasiterna så getterna slipper eländet!!

Med hopp om svar;
Christel.

Balbina

• -
Re:När lössen bitit sig fast...
« Svar #1 skrivet: 06 jun-07 kl 19:11 »
Tråkigt.
Vänta du något dygn till innan du tar vidare beslut.
förresten.. vad är eg. pälsätare, hur vet man att det är det och hur behandlas de???

Christel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jun-07 kl 20:12 »
förresten.. vad är eg. pälsätare, hur vet man att det är det och hur behandlas de???

Nja, det finns pälsätare och det finns blodsugare, alla inom det "fina" familjen lus ::) ::). Antar att skillnaden är att pälsätare äter päls och blodsugarna suger blod... smart tjej jag är , inte sant 8)!

Jag fick löss, också pälsätare, på köpet för en himla massa år sedan när jag köpte en shetlandsponny. Honom klippte vi och pudrade med Etotal luspuder, upprepade efter 14dgr och aldrig mer en lus stallet :D. ...Förrens nu då :'( :-\. Vilken ironi att ha fått hem de efterlängtade getterna och så vågar man knappt röra vid dom!! Får man svära på internet? För skit är det!!

Christel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jun-07 kl 20:40 »
Aha, jag läst nyss i produktbladet för Flusa att det är mot stickande och bitande insekter, och det kan ju så fall förklara varför mina pälsätande getlöss inte avlider! Så fantastisk otroligt jätteroligt att få veta det nu då!!!! Ok, någon som vet hur man blir av med PÄLSÄTARE? Tacksam för alla tips!
/Christel.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 06 jun-07 kl 21:28 »
Ge det lite mer tid. Lössen försvinner av Flusan. Om nu veterinären gjorde rätt artbedömning och Flusan hamnade där det skulle d.v.s.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 06 jun-07 kl 23:07 »
fantastisk otroligt jätteroligt att få veta det nu då!!!!
Stilig svordom!  Och så klart jag läser - förr eller senare, nu börjar jaga resa omkring, och har tillgång till internet i PERIODER.  Som Ni märkt.

Jag fick lära mig att det finns loppor, löss och pälsätare, men det var tydligen inte alldeles riktigt rätt.  I alla fall kommer man inte åt pälsätare med allmänbehandling.  De är ena livskraftiga små varelser, har själv haft dem.  -  Eller, ja, mina djur hade dem.  :-[  Men man tycker att Flusa borde ta dem.  (Redan ordet Etotal gör mig lätt yr i bollen, för jag fick en gång löss på min bock, och skulle strö Etotal på honom innan alla de andra fick del av välsignelsen.  Men det tyckte inte bocken, och jag fick mig en rejäl rodeoritt innan jag gav upp och band fast honom.  Under tiden kröp några över till någon av de andra, och jag hade många månaders pyssel med det.  Hoppas att Du klarar av det fortare; idag finns ju effektivare medel.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hönstanten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 jun-07 kl 13:32 »
Våra första getter vi köpte hade också pälslöss och vi provade först med etotal..hjälpte inte ett dyft...däremot fungerade bayticol med aktiva ämnet Flumetrin.
Det tar död på skabbkvalster pälsätande och blodsugande löss, lusflugor och fästingar hos nöt och får inom 10-15 minuter. Dock är det inte testat på get men eftersom det är okej på både får och nöt så är det nog ingen fara till get men man vet inte karenstiden på mjölken.  Prata med din veterinär om det.
Ivomec tar inte pälsätande utan bara blodsugande löss.

Christel

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 jun-07 kl 18:19 »

(välkommen tillbaka till "getvärlden" förresten! Visst är dom beroendeframkallande?  ;D Synd att du fick extra husdjur på köpet bara...  :P)

Tack du :D!!
/Christel.

Christel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jun-07 kl 18:26 »
Ja, jag ringde till tillverkaren av Flusa tidigt imorse, och ännu tidigare på morgonen var jag ute och kontrollerade hälsotillståndet hos mina getters "sällskapsdjur" - alltså lössen. Glädjande nog var det SVÅRT att hitta några framförallt på Pongo som annars varit full av ohyra ;D ;D! Efter telefonsamtalet så kändes det ännu bättre eftersom Flusa tar kål på pälsätande löss också, men bara vuxna djuren, inte äggen. Så en tid framöver kommer vi att få dras med att ha lusiga getter, men i takt med att lusbarnen kläcks kommer de att dö i unga år och till slut kommer de att var en del av lusens o-lus-tiga historia.

Kan en dag börja bättre ;)!

/Christel.

Lena A

« Svar #9 skrivet: 07 jun-07 kl 20:22 »
Jätteroligt och intressant att läsa inläggen om Pongo och hans husdjur.  :) Det är roligt att han mår bra efter kastreringen.  :D Det har varit intressanta inlägg om kastrering också. Det verkar trots allt vara det enda sättet att inte få inavel eller nya getter i sin flock, om man inte vill avla på dem eller vill ha fler.

Har man plats för endast ett par getter så är väl alternativen två tjejer eller två killar eller en tjej och en kastrerad bock. Hur två okastrerade bockar går ihop vet jag inte.

Intressanta inlägg har det i alla fall varit.  :D

Lycka till med Perdita och Pongo, Christel.  :D

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 08 jun-07 kl 02:03 »
Bockar går bra att ha ihop.  De mäter sina krafter, men är väldigt noga med att inte skada varandra.  Och den som har tillfälle att se en vuxen bock som undervisar en killing i konsten att stångas, kan beundra hur han reser sig på bakbenen, hoppar framåt, faller mot "motståndaren" för att få kraft bakom smällen, och så, medan han faller, bromsar upp sin stora kropp och i stället för de vuxna bockarnas BRAK hörs ett litet Pling när horn slår mot horn.

Lena A

« Svar #11 skrivet: 08 jun-07 kl 07:49 »
Intressant att det går att ha två bockar. Det blir något att fundera på senare. Tack för info, Trollmor.  :D

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 08 jun-07 kl 16:01 »
Ja, bara de känner varandra, så.  Men det gäller ju alla (oss) djur.  :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #13 skrivet: 08 jun-07 kl 22:46 »
Det går även att ha 7 (sju) okastrerade bockar i samma hage! Ivart fall om man inte ger annat kraftfoder än Betfor,Lucernpellets och vetekli under höst och vår. I midvintertidens kalla mörker kan man ge solrosfrö (helt) så håller de värmen. Detta förutsätter viss aktivitet för bockarna som att bära hem posten, bära höet till sig själva och getterna osv.   Men som jag tidigare sagt, har man en bra vetr. och använder sluten teknik kan jag godtaga kastraktion som lösning på ett uppkommet problem men inte som en rutinåtgärd på grund av slentrian.

Och så, medveten om mitt tjat, villjag förövrigt säga: Glöm inte tallriset till Pongo och hans vän, komletera järna med slagna och lätttorkade nässlor!  
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Christel

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 jun-07 kl 10:03 »
Och så, medveten om mitt tjat, villjag förövrigt säga: Glöm inte tallriset till Pongo och hans vän, komplettera gärna med slagna och lätttorkade nässlor!  

Men vet du inte Torptomten ::)jag har redan hela hö-huset fullt med nässlor på tork, och mer ska det bli! Det ska ju räcka till kaniner, marsvin och getter hela lååååånga vintern... Tallris däremot har vi brist på. Förövrigt håller Pongo och Perdita på att lära sig äta både morötter, äpplen och brödbitar - inte för att någon alls - host, host - håller på att skämma bort de små djuren :-[ :-[!

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 10 jun-07 kl 00:58 »
Naturligtvis skämmer ingen bort dem, Du ser bara till att de får en "god och varierad kost".  Hrm, ja.  Med ... vitaminer och sånt där ...  :D

Förresten är den som inte är lite bortskämd inte någe älskad.  Och va ska man då ha dom till?

Hrrm, ja, just det, mineraler och proteiner.  Och sånt.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 10 jun-07 kl 01:00 »
- Hemmaproducerade!  Inte hämtade hos grannen ...

:-[ ;D

Lena A

« Svar #17 skrivet: 10 jun-07 kl 08:40 »
 ;D

Christel

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 jun-07 kl 20:24 »
Tänkte bara ge den här tråden ett värdigt slut;
Hittade inte en endaste lus på någon av getterna idag :D!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1224 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser