Det brukar vara svårt att få så moderna bilar besiktigade med gengas. Kraven på avgascertifiering lägger hinder i vägen för personbilar från 1976 och framåt, och lätta lastbilar över 2,5 ton från ca 1990 och framåt. Och från slutet av 90-talet blir det ännu värre pga helbilsgodkännanden mm. Synd att regnumret är maskat i annonsbilderna, annars hade det varit lätt att kolla hos Transportstyrelsen om det står "bensin" eller "bensin/gengas" som drivmedel.
Reservdelar till Lada är det inga problem med, det mesta som kan behövas finns hos alla vanliga piratdelsnasare på nätet (Trodo m fl), och mer udda saker brukar gå bra att köpa på Ebay från säljare i östeuropeiska länder.
Beträffande rostskydd så har väl Lada aldrig varit i klass med de mest rosttröga bilarna på marknaden, men betydligt bättre än de sämsta skräckexemplen. De har väl fortfarande ganska begränsat rostskydd från fabrik och är, som alla bilar var för 40-50 år sedan, beroende av att första ägaren kostar på ordentliga rostskyddsbehandlingar någon gång per år under den första tiden för att bli långlivade. Man kan väl jämföra dem med en genomsnittlig Fiat från 70-talet ur rostsynpunkt.
På de allra första årsmodellerna av just Niva, rostade framskärmar och frontplåt bort mycket fort om man inte ständigt var framme med högtryckstvätt. Men från någon gång i början av 80-talet då de fick innerskärmar av plast, blev det mycket bättre.