Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rosa mjölk och blodklumpar... vad ska jag göra????  (läst 6865 gånger)

Balbina

• -
rosa mjölk och blodklumpar... vad ska jag göra????
« skrivet: 05 jun-07 kl 22:56 »
Ok, min vita dam fick en jättesöt liten pojke för ca.2 veckor sedan.
Han har sedan han föddes envisats med att bara äta på ena spenen. Så jag har mjölkat ur hennes andra spene ca. varannan dag. Till saken hör att hon alltid haft problem med just den spenen. Hon har haft mjölk under 1,5 år innan hon fick killingen (som är hennes första, hon är till viss del lantrasget).
Nu idag när jag skulle mjölka ur så var mjölken rosa och det kom blodklumpar. Mjölken var också lite tjock och nästan seg och det gjorde fruktansvärt ont på henne (var tom så jag nästan började gråta. Stackars Nora)
Jag har mjölkat tomt nu men hur ska jag behandla henne???
Vill ju inte direkt ringa vet. blir ju knappast billigt när det är helgdag imorgon..
Geten äter och är pigg i övrigt. Ingen feber så vitt jag kan se. Det brukar ju synas på dem.

Lars Pers Maria

• -
Re:rosa mjölk och blodklumpar... vad ska jag göra????
« Svar #1 skrivet: 05 jun-07 kl 23:28 »
Mastit? Antibiotika
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 05 jun-07 kl 23:32 »
Min tanke också. men mjölken brukar väl snarare vara "flockig" vid mastit. Iaf på de kor med mastit jag varit med och behandlat.
Nu är mjölken rosa....

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 jun-07 kl 00:31 »
Det låter inte bra alls i mina öron!

Mjölken kan nog bli olika beroende på typ av bakterie som finns där. Har Du inte "kontrollpapper"/mastittest hemma kan Du göra följande två prov men de är inte 100% säkra.
1) Värm mjölken till 39 grader sakta. Om den skär sig vid denna temp eller tidigare är det troligen bakterier i den.
2)Om Du inte äklas för mycket kan Du också smaka på den( och spotta ut!) Smakar den salt kan du täka Dig mastit.

Den rosa färgen låter i mina öron som möjlig mastit, en ovanligt kraftig en, som medfört att blodkärlen är så genopmsläppliga för vita blodkroppar och andra försvarsstykor inom getens imunförsvar att även några små blodplättar skinker igenom och ut i mjölken.
Dessvärre ,tror jag, utan att ha sett Din get och utan att veta om dvärggetter har starkare imunförsvar än allmogegetter, att Du måste ta kontakt med en vetrinär.snarast.
Om Du läser detta i natt eller i morgon så kan Du börja med att smörja in spenen och hela juverhalvan med kamfer- linniment / salva eller i värsta fall tigerbalsam. Dettta ökar blodgenomströmningen och ökar därmed både tempraturen lokalt och underlättar för försvaret att bekämpa infektionen.
Obs! Tvätta hänerna väldigt noga mellan Du tar i de olika spenarna!
Tvätta först den rena spenen och sedan den troligen infekterde spenen. Varmt vatten och grönsåpa duger men har Du väteperoxid 3% tar Du detta efter såpa och vatten.
Du kan också tvätta med lämplig konc av jodopax (som för huddecinfektion) men detta bara på den onda spenen. Tvättlapparna skall vara av bommull och nytvättade vid varje tvätt av juvret. De tvättas som vittvätt i 90 gr.
Kamferlinimentet verkar också något (LITE) smärtstillande medan Du mjölkar ur vilket Du nu måste göra helst tre ggr /dygn.
Så fort det finns mjölk i juvret så mår bakterierna utmärkt väl. Kamferlinimentet smörjer Du gärna in 4-6 ggr om dygnet!

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 06 jun-07 kl 02:16 »
Två veckor, sa Du, och killingen dömde ut mjölken från första början?  Och Du har bara mjölkat ur varannan dag, och det har varit bekymmer med spenen redan förut?  Balbina, det där låter inte alls bra.  Kanhända att det är snällast mot Nora att ringa slaktaren i stället för veterinären.  Det beror på vilken veterinär Du har.  Om Du väljer veterinären, så kan Du försöka att hålla spenen tom fram tills h*n kan komma.  De brukar ju ha telefontid på morgonen.  Är det nu både blod och seghet också, så betyder det antagligen att infektiionen har fått ordentligt fäste.  Klart att det kan vara någon sort som svarar väl på antibiotika, men då måste Nora ha behandling genast!  Lova att Du aldrig mer låter det gå två veckor innan Du gör något åt sånt här!

Och, som Torptomten påpekade, så skydda för allt i världen den friska spenen!!!  Och de andra juvren!!!  Sånt här kan smitta genom liggplatserna och alldeles säkert om en killing går från den ena till den andra.  Och genom Dina händer.  Och ...

Vi lever i mikrobernas tidevarv, och det har vi gjort de senaste tre eller fyra hundra år - miljonerna.

Med tom menas att mjölka ur den mycket ofta, helst varje halvtimme.  Då omöjliggör Du samtidigt en odling, men den hinner ni inte med före behandling i alla fall.  Du kan ju försöka Dig på att säkra ett prov första gången Du mjölkar ur.  En rendiskad burk, gärna glas, och tätt lock, och in i kylskåp.  I nån liten hink, för att skydda Din mat.

Och berätta hur det går, när Du får tid.  Usch, är det inte nog med bekymmer på Din gård snart?

Red stavfel

Och febern är nog bäst att mäta innan Du ringer vetr, så att Du kan ge honom-henne en siffra.  Om inte annat ger det gott intryck.
« Senast ändrad: 06 jun-07 kl 02:23 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

JV

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 jun-07 kl 09:07 »
Hej,
Som de andra sagt så är det säkerligen en juverinflammation, men för guds skull ring inte slaktaren utan vetrinären, det brukar bli bra efter en antibiotika behandling ( iallafall på kor).
Det bästa är att alltid ringa och fråga vetrinären om man misstänker att något är fel på djuren, bättre att ringa en gång för mycket än för lite.
Vi på detta forum är ju inte direkt experter även om många har erfareheter.
T.ex så är det väldigt oansvarlig  och rent av elakt att någon som inte ens sett djuret föreslår slakt.
Det gör mig lite orolig att någon som trollmor som vi andra lyssnar på och tar del av hennes erfarenheter skriver så.
Hoppas att det bara var ett svagt ögonblick i dina annars goda erfarenheter och åsikter.
mvh
JV

Torptomten

• -
« Svar #6 skrivet: 06 jun-07 kl 11:27 »
Slakt eller behandling?
Om Du får gjort en bakteriell odling direkt på mjölken INNAN antibiotikan sätts in kan kanske komma att kunna  Du spara getdamens liv. Detta genom att Du får snabbt svar på vilken antibiotika som mikroberna är känsliga för. Du spar faktiskt också pengar, trolgen, då Du slipper onödiga vetrinär kostnader och utlägg för verkningslös medicin.
Det som finns att säga om prognos är osäkert men om inte geten har (hög) feber ännu så kan knaske slaktaren få hänga av sig förklädet tills vidare. Det kan bli en förstörd/icke mjölkproduserande juverhalva som resultat trotts lyckad antibotika-behandling. Men om denna INTE sätts in med det snaraste, är kraftfull på flera sätt, alltså; 1) vad gäller verksamt ämne,2) administrationssätt (Hellre ab-dropp direkt i blodbanan till att börja med eller intravenös injektion isället för eller i kombination med subkutan injektion) och ev lokal behandling med ab-salva, 3) dos och 4) antalet dostillfällen per dygn, kommer troligen geten att få allmän blodförgitning (sepsis). Då kan nog som troll mor tänker slaktaren vara mer skonsam men där är inte geten än verkar det som. Men förspill ingen tid!!!

Om allt går som vi/jag hoppas och tror kan det vara bra att ösa över geten med tallkvistar och ta bort all annan grenoch kvist föda
- det ökar imuförsvaret.  Ge geten lite (typ 1tsk koksalt x  4) extra
koksalt - det ökar vätske intaget och möjliggör ökad blodgenomströmning av juvret, Stryk proteinhaltiga kraftfoder nästan helt, bara som liten belöning då hon äter upp saltet eller Du gett ab-dosen - detta minskar radikalt mjölkproduktion och isynnerhet torrsubstanshalten i den mjölk som ändå produceras därmed nedbringas mängden näring som mikroberna har att tillgå. Men mjölka ur ofta och regelbundet. OBS! att Du nog får ge killingen ersättnings mjölk- Lammextra från Teknosan, Vänersborg- fungerar utmärkt.
Håll geten issolerad från de andra getterna och och övriga killingar.

Jag täker på Er (alla tre) och hoppas det må gå Er alla väl och att Du orkar!!!

I all välmening  /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Torptomten

• -
« Svar #7 skrivet: 06 jun-07 kl 11:48 »
Till JV!
Kan till viss del förstå vad Du skriver om slaktaren, men får jag lov att föreslå en låångsaam geenoomlääsniing av Trollmors inlägg och att Du tar Dig en fuderare på om Du efter denna har samma förståelse av vad hon skrivit?
Jag är ingen vän av överdriven användning av bulltpistolen men om all annan behandling synes vara utsiktslös menar jag det vara varje djurägares plikt  (och förmån) att förkorta lidandet för djuret!
För att klara detta behöver man i allmänhet en mental startstäcka och att initsera att dessa tankar kommer till medveten prövning kan jag inte finna skäl att klandra.
För djur som för människor gäller väl samma regel:
Under stundom bota - Ibland lindra - Ofta hjälpa - Alltid trösta!

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 06 jun-07 kl 11:54 »
Kära JV, Du känner tydligen inte Balbina?  Jag skrev så där för att få riktig fart på henne, för det är av nöden.  Hennes tystnad antyder att Torptomten och jag har lyckats, så nu väntar vi ivrigt på att få veta vad veterinären sa, helg och allt.  Men några här på forumet har rapporterat att det finns veterinärer som tydligen är utbildade på annat än getter.  (Många har fått 1 - 2 dagars gnuggning på just getter  ::) .  Av fem år.)  Om Balbina är begåvad med en sådan, så ...  :'(  och en moderlös killing TILL på den gården.   :P  Balbina har haft mycket bekymmer redan denna vår, och det skulle kunna hända att hennes ekonomi helt enkelt inte klarar ett till veterinärbesök - med jourtaxa.  Vet Du vad veterinärbesök kostar idag?

Men Din upprördhet visar att Du BRYR Dig, och såna behöver vi många, både här på forumet och i vår trasiga värld:   :D :D

Kära Nora, jag tänker på Dig och på Amiga.  Klapp, smek!!

Balbina

• -
« Svar #9 skrivet: 06 jun-07 kl 14:53 »
Pratade med vet. i morse som ville avvakta till imorgon med att sätta in antibiotika  :o :o. Detta då hon inta har någon feber och jag trots allt kunde mjölka ur henne.
Fösökte få tag på min ordinarie vet. men inget svar  :-\
Hon är fortfarande pigg, ingen feber och idag gick det lätt att mjölka ur henne. Var inte ens speciellt öm. MEN hon hade knappt någon mjölk i sin spene ???? var så lite å jag inte kunde ta in och prova att koka den.

Trollmor: anledningen till att killingen dömde ut spenen från början beror (iaf. enligt mina observationer) på att den spenen är ganska stor och svår för honom att få ett bra tag om. När jag har mjölkat ur den juverhalvan så har han sedan ätit från den till dess att det blivit mycket mjölk där igen. Därav har jag bara mjölkat ur varannan dag. Har inte behövts oftare. Så hon har inte varit obehandlad direkt. Och även igår när jag hade mjölkat ur och spenen var mjuk så ville han tutta där, fast tror inte jodopax luktar speciellt gott för han nosade bara på den.
Konstigt bara att det blev så illa på lite drygt ett dygn ???
Finns det något jag kan ha på spenen som luktar så illa annars så han inte vill gå dit??? vill inte tt andra halvan bli dålig också.

de andra getterna skulle aldrig få för sig att låta honom äta på dem så på det sättet ska det nog inte sprida sig.

JV: jag hyser största respekt för det Trollmor säger/skriver och vi känner varandra ganska väl vid det här laget....

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jun-07 kl 15:02 »
Tack för rapporten!  Jaså, spenen var helt enkelt för stor för den söta lilla munnen, det förklarar den saken.  Och jag antar att Du sparar ett (okokt) prov i kylskåpet också så fort Du får möjlighet.  Blod kan det ju bli vid mekanisk skada, exempelvis ett horn, men seg brukar mjölken inte bli för den skull.

Nå, om Du kan tömma spenen nu utan att göra illa Din vän, så kan jag logga ut utan att undra hela tiden hur Nora mår.  Återstår Amiga, den tystnaden är klart oroande.

Och JV var nog mest omtänksam, tror Du inte?  Om geten.  Du och jag hade visst ett stort gräl en gång, och upptäckte så småningom att vi ville samma sak ...  :D

Red:  Stavfel.
« Senast ändrad: 06 jun-07 kl 15:04 av Trollmor »

Balbina

• -
« Svar #11 skrivet: 06 jun-07 kl 16:33 »
Disskuterade saken med pappa som är gammal avbytare.
han tyckte att jag inte skulle oroa mig allt för mycket så länge hon inte har feber. Då hon heller inte har mjölk i sitt juver idag så trodde han att hon själv hade lakterat (heter det så??) och att den juverdelen aldrig mer kommer att kunna användas. Håller givetvis fortsatt noga kontroll på juvret...

Balbina

• -
« Svar #12 skrivet: 06 jun-07 kl 18:39 »
 :D :D
Mycket glad nu.... När jag mjölkade ur Noras juver för en liten stund sedan så fanns där mjölk igen. Och gissa vad. Den är VIT (hmmm, varför finns inga studsande smileysar??? det är sådan jag känner mig nu nämligen  :D )

Lena A

« Svar #13 skrivet: 06 jun-07 kl 19:12 »
Skönt att Nora verkar må bättre nu.  :D

Balbina

• -
« Svar #14 skrivet: 06 jun-07 kl 21:25 »
Ok, skönt att veta det nog inte är mastit. Det var något liknande pappa sa när jag ringde och meddelade mjölken var vit igen.
En erfarenhet rikare och det tackar vi Nora för  :-*

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 06 jun-07 kl 21:35 »
Kan också bero på att hon blivit stångad.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 06 jun-07 kl 22:43 »
:D :D
Mycket glad nu.... När jag mjölkade ur Noras juver för en liten stund sedan så fanns där mjölk igen. Och gissa vad. Den är VIT (hmmm, varför finns inga studsande smileysar??? det är sådan jag känner mig nu nämligen  :D )
Vi studsar med Dig.  Och kopplar äntligen av.

Vore nu Nora min, så skulle hon bli urmjölkad ofta, ofta de närmaste dagarna bara för säkerhets skull.  Och provtagen förstås, Torptomtens recept på hemma-analys har jag inte provat, men de verkar tillräckligt enkla för att man ska kunna genomföra dem i praktiken.

Dessutom är det inte dumt med lite CMT, det brukar mjölkbönder ha.
Ja, det funderade vi ju på tidigre.  Det var att den var "seg" som fick igång oss allihop.

JV

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 jun-07 kl 09:08 »
Hej.

Det var ju skönt att allt är bra igen ;D

Jag ber om ursäkt till trollmor, jag visste inte att ni kännde varandra på det viset, då vet man ju vad som behöver sägas.  :-[

Jo, jag läste allt Trollmor hade skrivit och tycker att man ändå inte föreslår slakt utan att man har sett djuret ( om man nu inte har ett internt sätt mot varandra som det ju var här)
Jag förstår vad som menas med att det ibland är bättre för djuret att få somna in än att få besvärlig behandling, men det är ju något som man får ta ställning till när man vet vad som är fel och inte innan.

Visst vet jag allt för väl vad vetrinären kostar och att inte alla har råd. men man kan försäkra sina getter, då finns det iallafall ett tak på kostnaderna.
Oavsett så har man ju ett ansvar mot sina djur att se till så att de har det så bra som möjligt.

Som sagt skönt att allt löst sig

mvh
JV

Balbina

• -
« Svar #18 skrivet: 07 jun-07 kl 09:56 »

Ja det är det mest troliga, hon står lågt i rang och åker på rejält med stryk ibland.

Trollmor: hon mjölkas ur två gånger om dagen ett tag nu så får vi se sedan vad som händer. Och ska prova föreslagen provtagning...

JV: ekonomi finns och jag använder alltid vet. om det verkligen behövs. Men 1.000:- i jouravgift bara för att komma ut... + beh. + mediciner. Jag pratade med flera olika bönder och vet. och alla sa samma sak: har hon ingen feber är det inte akut. Feber hör ihop med Mastit vilket fick flera av dem att tro det inte var det. Viktigast för mig är alltid att djuret inte lider oavsett om man löser det med vet.vård eller avlivning (vilket jag bara behövt göra med en killing med deformerade ben för någon månad sedan).

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 07 jun-07 kl 12:43 »
JV, det är nog dessvärre också så att jag sett hur det kan bli när ett juver är infekterat av något riktigt äckligt.  Då blir det stora smärtor, och sånt ska inte en rar get behöva stå ut med.  Det handlar, som Du också är inne på, om ansvar för djuret.

Jag tror att vi egentligen är överens.  Berätta om Du startar en ny tråd om "När ska man ringa slaktaren hellre än veterinären", för det börjar bli jättemycket på det här forumet nu.  Kul att det växer, men lätt att gå vilse...  :-[

Om Du klickar på Balbina, så kan Du också hitta hennes tidigare bekymmer denna vår.  De är inte få!!!  Så jag är så glad nu att åtminstone Nora är på bättringsvägen.

Och Balbina:  Stångskadade juver brukar läka utan problem.  Jag hade vetr till ett enda skadat juver, men det var knipsat - som av en sax - av vallhunden innan hon begrep att det var meningen att hon skulle hålla munnen stängd när hon jobbade.  Hunden var omkring 5 månader när det hände, och mjölken rann rakt ut!  Fyra stygn!  Så det enda som kvarstår är väl egentlgien att försöka få killingen att göra jobbet med att hålla båda spenarna tomma ...  Den lille latmasken!  :D

Jaha, och så var det den skräckinjagande tystnaden från Amiga...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1237 gäster, 1 användare
Oddsonntag

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser