Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eltråd + hund?  (läst 5503 gånger)

manna

• -
eltråd + hund?
« skrivet: 05 jun-07 kl 09:12 »
Funderar på att hägna tomten med eltråd, vilket skulle bli betydligt billigare än att sätta staket samt nimmare än att vänta på att en häck växer sig tät.

Finns det någon här som har erfarenhet av hur hund klarar "elsmällar"? Fårhunden är inte alls korkad, så han lär inte stå och tugga på tråden mer än en gång, men jag vill ju inte att den enda gången ska bli hans sista...  :-\
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Mysla

• Norrbotten
Re:eltråd + hund?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-07 kl 09:18 »
Det är otaliga hundar som går på kostängsel och fårstängsel utan några större men. Och har du en hund av den hårdare(eller lättmotiverade, eller nyfiknare osv) sorten så bör du inte räkna med att det räcker med en "kyss" för att han ska fatta läget.

Har du däremot en känslig rackare så får du nog räkna med att den knappt vill gå ut mera efter en dejt med stängslet.

Notera att jag dragit upp extremer nu. :)

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 05 jun-07 kl 09:32 »

För vår del så fungerar det kanonbra med elrtråd. Vi har eltråd både mot djurhagarna och mot grannens mark. Håller hundarna, alla 7 ;D, inne på gården och de övriga djuren ute.

Strömstöten är inte farlig för hunden, bara obehaglig :'(, och hundar lär sig snabbt.

Läste däremot om en flicka som föll av sin häst, svimmade och blev liggande avsvimmad över eltråden. Hon dog av hjärtarytmi p.g.a. långvarig elstötspåverkan. Men då hade hon legat länge innan de fann henne. Tragiskt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 05 jun-07 kl 11:33 »
Här bor en islänning, alltså en individ som är hård, nyfiken och lättmotiverad!  ;D Återstår väl att se i så fall hur han reagerar när han fått den första smällen. Då kanske han blir känslig... ;)

Det inger i alla fall hopp att någon har lyckats väl med att "hägna hund" med eltråd. Tror att vi gör ett försök i sommar. Vi har ett hektar att hägna, så att dra till med Gunnebostängsel känns inte så högprio direkt.  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 05 jun-07 kl 12:00 »
Ett tips(om du bryr dig om sånt) är att kolla upp vad lagen säger(och kommunens regler) om att hängna hund med el. Vet att det är olagligt att använda "osynligt stängsel" både i form av halsband och nergrävda eltrådar.

« Senast ändrad: 05 jun-07 kl 12:01 av Mysla »

PeterTh

• www.norrdal.se
« Svar #5 skrivet: 05 jun-07 kl 13:27 »
Hej,
När vi satte upp rovdjursavvisande stängsel var rådet att om man även vill stänga ute hundar så var det bäst att satsa på nätstängsel kombinerat med tråd mitt på och ovanför stängslet. Eftersom vi inte har några sådant problem valde vi att sätta upp trådstängsel. Vi har 5, mycket väl spända trådar där trådarna sitter på 20, 40, 60, 85 och 110 cm höjd. Aggregatet är det värsta som finns (Gallagher 50 Joule). Förhållandena är bästa tänkbara med många jordspett och ingen påväxt på tråden. Spänningen ligger på drygt 10.000 Volt. Nu till det roliga, vår Working Kelpie på 8 månader springer igenom staketet utan problem och har även vid något tillfälle fått en smäll. Hon är dock en okänslig individ men jag trodde aldrig att någon av våra hundar skulle gå igenom detta fort. Våra andra tre hundar (varav en Isländsk Fårhund) är dock mer skeptiska till passage... Det är nog väldigt individuellt om det funkar eller inte.

Mvh
Peter

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 05 jun-07 kl 13:38 »
Mina Ovtjarkas som vanligtvis inte har nåt problem med smärta visar respekt för kohagarna runtomkring på 11,500 volt med ett högt skrik, de har gått emot 1 gång och sen aldrig mer.

Mig veterligen får man inte hägna hund med el, men har man getter i "samma inhägnad" finns det ju inget hinder  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 05 jun-07 kl 13:48 »
Mina Ovtjarkas som vanligtvis inte har nåt problem med smärta visar respekt för kohagarna runtomkring på 11,500 volt med ett högt skrik, de har gått emot 1 gång och sen aldrig mer.

Mig veterligen får man inte hägna hund med el, men har man getter i "samma inhägnad" finns det ju inget hinder  :-[

Eller en minigris kanske skulle passa oxå.........
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 05 jun-07 kl 13:53 »
Eller en minigris kanske skulle passa oxå.........

Fungerar det med...eller får, eller lama eller...  ;)

Eller som jag, har kor och får på andra sidan tråden som vovvarna gärna vill äta upp...  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 05 jun-07 kl 16:56 »
Fungerar det med...eller får, eller lama eller...  ;)

Eller som jag, har kor och får på andra sidan tråden som vovvarna gärna vill äta upp...  :P
Eller varför inte STÄNGSLA UTE, tex alla rådjur som vill in o käka upp odlingar o rabatter. Allting går............ ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 05 jun-07 kl 17:09 »
Anette skrev precis det jag tänkte skriva.....kommer det frågor är det bara att hävda att du inte alls har stängslat in hundarna utan stängslat ut viltet.

Vad gäller risken för hundar att skadas så är den minimal.
Hunden får sig en eller ett par kyssar och lär sig sedan att trådarna är olustiga att komma emot.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

manna

• -
« Svar #11 skrivet: 05 jun-07 kl 17:55 »
Ett tips(om du bryr dig om sånt) är att kolla upp vad lagen säger(och kommunens regler) om att hängna hund med el. Vet att det är olagligt att använda "osynligt stängsel" både i form av halsband och nergrävda eltrådar.

Ja, här är det absolut inte tal om något osynligt! Elhalsband är något jag överhuvudtaget inte alls vill använda och nedgrävd eltråd... Tja, vad tusan har jag för nytta av det? Självklart kollar jag vad som är tillåtet! Finns, enligt mig, ingen anledning att fiffla med några hundra meter eltråd. Funkar det inte med den typen av stängsel, så går det precis lika bra för mig att köpa fårnät att stängsla med.

Egentligen blir det kanske fel att säga "hägna hund", för det är ju tomten jag hägnar. Det är ju inte meningen att göra ett pytteområde för vovven att vanka av och an på. Tvärtom får han 7000 kvm mer att kuta runt på än han har nu. Getter, kaniner och höns får man kanske ha inom elhägnat område? Undrar bara hur väl getterna trivs med en vallare i hasorna...

När vi satte upp rovdjursavvisande stängsel var rådet att om man även vill stänga ute hundar så var det bäst att satsa på nätstängsel kombinerat med tråd mitt på och ovanför stängslet. Eftersom vi inte har några sådant problem valde vi att sätta upp trådstängsel. Vi har 5, mycket väl spända trådar där trådarna sitter på 20, 40, 60, 85 och 110 cm höjd.

Okej, jag tänkte närmast på två trådar, på ca 30 resp. 50 cm höjd. Fast då handlar det alltså mer om att vår hund inte ska ge oss anledning att lära känna vår hembygd, snarare än att hålla andra hundar eller vilt utanför vår tomt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 05 jun-07 kl 19:51 »
Egentligen blir det kanske fel att säga "hägna hund", för det är ju tomten jag hägnar. Det är ju inte meningen att göra ett pytteområde för vovven att vanka av och an på. Tvärtom får han 7000 kvm mer att kuta runt på än han har nu. Getter, kaniner och höns får man kanske ha inom elhägnat område? Undrar bara hur väl getterna trivs med en vallare i hasorna...

Mina getar gillar inte vovvar i hasorna men dagtid är de ju ute och "måste ha el" nattetid är vovvarna ute och då "syns" ju inte tråden  :P

Getter,kaniner och höns får man däremot ha bakom el..märkligt nog  ???

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 13 jun-07 kl 10:54 »
våra islänningar har nosat på tråden till ko hagen nån gång... men det överlever de...

Sen så tittar de noga och kryper under ordentligt nästa gång... eller hoppar över tråden... när de skall hjälpa till med korna...

Förstår jag dig rätt...
är det så att din hund går bort... besöker grannar osv...

eller är det att du vill ha betes djuren på tomten runt huset.....

våra islänningar har aldrig gått från gården själva...
(nu har vi gasnska långt till grannarna ca 1 km...)

visst följer de efter nån räv eller grävling i bland men då kommer de till baks innom några minuter... när de jagat honom av "in ägorna" :)

Våra islänningar har ju jämt schåå att hålla alla korpar o kråkor borta från gården och gris hagen osv...

Är VÄLDIGT DUKTIGA på att se efter hönsen... mot duvhökar...

JAg brukar släppa in fåren runt huset så jag inte orkar klippa gräsmattan...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

manna

• -
« Svar #14 skrivet: 13 jun-07 kl 11:52 »
gimskogen, vi vill hägna hela tomten (ett hektar) för att hunden ska få tillgång till så stor "hemmayta" som möjligt. Hunden går inte så långt hemifrån, men han kan bli skadad ute på "stora vägen" eller - ännu värre - orsaka en olycka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare (1 dolda)
Schwartz kalle

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser