Nu har jag läst dina inlägg för att försöka förstå varför jag tycker att något skaver med dina texter. Jag rotade runt bland mina högskolepoäng i svenska språket, och kom fram till följande:
Det är väldigt många satser som är ofullständiga, alltså saknar subjekt. Om du kommer ihåg svenskundervisningen på högstadiet, så är subjektet den som utför handlingen (predikatet) i en sats. "Jag (subjekt) sover (predikat)." Subjektet är oerhört viktigt för att satsen ska bli begriplig, annars förstår inte läsaren vem du pratar om. Menar du dig själv? Pratar du om/till läsaren? Syftar du på en utomstående tredje person?
Sammanfattning av tråden är:
- Vill inte sitta isolerad i en miniby bland 10 alternativare och lokal ängslig befolkning
- Vill se variation mellan barn, ungdomar, vuxna och äldre.
- Vill skapa/bidra med ett typ av
”månadsschema” där man (frivilligt) tillsammans med andra kan skapa en meningsfull fritid, med utflykter, workshops, gemenskap och engagemang, resor, temadagar (utanför internet).
- Ledord: samhörighet, riktning, struktur, trygghet, familjärt och hopp.
Här ovan undrar jag
vem det är som vill de här sakerna! Är det du själv, är det skribenterna i tråden, eller är det saker som du tycker att skribenterna i tråden borde vilja?
Förklara gärna

!
Här nedanför hittar vi nästa skav. Du är väldigt förtjust i att använda generiska, typ allmängiltiga, pronomen som "man", och undviker nästan helt "jag", "du" och "vi". Dels ger det ett opersonligt intryck, att du förmodligen talar om andra personer, dels blir det oklart vem det egentligen är som avses. Här nedan har jag fetat några sådana pronomen:
Sitter man där ensam någonstans i vårat avlånga land, inte orkar, investerar i saker andra köpt, som likväl står där tomma och oanvända, blir alla slutligen besvikna.
Så nu undrar jag: vem eller vilka sitter ensamma? Vilka är de andra dessa ensamma har köpt saker av? Och vilka är alla som blir besvikna?
Det här är en ganska lång tråd nu. Många har skrivit och beskrivit sina alternativliv. De allra flesta, även jag själv, är rätt nöjda.
Men du,
Advaita har inte skrivit ett pip om ditt liv. Och jag tror att om du ska komma någon vart med dina alternativdrömmar får du börja med dig själv. Bjuder du in andra till en gemensam bakdag i din vedeldade ugn, lär du få betydligt mer positiv respons än om du talar om för dem som faktiskt har en vedeldad bakugn att de är ensamma materialister.